2021-10-12, 06:54
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Felicie
Men är det bekräftat att hålet i vajerräcket innan det hålet där bilen gick igenom är uppklippt av räddningstjänsten för att släppa på kön bakom?

Mitt mest troliga scenario när jag ser bilden är att den varit i vajerräcket två gånger. Första smällen sker mer längs med vajerräcket (möjligvis punktering på vänster framdäck av kollisionen) föraren styr av ren reflex upp på vägbanan igen och får i samma veva sladd och försöker parera med träffar nu vajerräcket rakt på vilket gör att det inte håller för kraften.

Vad första smällen in i vajerräcket beror på vet jag inte, men troligtvis ofokuserad/trötthet/mobiltelefon eller något dylikt.

Dom brukar ha headsets o den fasta Rakelstationen har handsfree med ptt paddel vid ratten o mic i kupen
Citera
2021-10-12, 07:43
Medlem
Citat:
Men är det bekräftat att hålet i vajerräcket innan det hålet där bilen gick igenom är uppklippt av räddningstjänsten för att släppa på kön bakom?

Mitt mest troliga scenario när jag ser bilden är att den varit i vajerräcket två gånger. Första smällen sker mer längs med vajerräcket (möjligvis punktering på vänster framdäck av kollisionen) föraren styr av ren reflex upp på vägbanan igen och får i samma veva sladd och försöker parera med träffar nu vajerräcket rakt på vilket gör att det inte håller för kraften.

Vad första smällen in i vajerräcket beror på vet jag inte, men troligtvis ofokuserad/trötthet/mobiltelefon eller något dylikt.
Det fetade ordet, "trötthet".
Det kan väl ändå inte vara så illa ställt i Sverige att en bilförare som till sin uppgift har att på ett säkert vis transportera Lars Vilks, en skyddsperson som har ett synnerligen allvarligt dödshot riktat mot sig, att en sådan statligt anställd chaufför trött sätter sig bakom ratten?

Du måtte skoja?

Eller.. hmm.. Vid närmare eftertanke så kan det förstås vara precis på det viset som du funderar.
Kanske fick inte den aktuelle föraren av Vilksbilen tillräckligt med vila inför resan från Stina Dabrowski ned till Skåne?
Kanske tänkte han inte på frågan om han fått tillräcklig vila inför körningen?
Citera
2021-10-12, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Det kan väl ändå inte vara så illa ställt i Sverige att en bilförare som till sin uppgift har att på ett säkert vis transportera Lars Vilks, en skyddsperson som har ett synnerligen allvarligt dödshot riktat mot sig, att en sådan statligt anställd chaufför trött sätter sig bakom ratten?

Du måtte skoja?

Eller.. hmm.. Vid närmare eftertanke så kan det förstås vara precis på det viset som du funderar.
Kanske fick inte den aktuelle föraren av Vilksbilen tillräckligt med vila inför resan från Stina Dabrowski ned till Skåne?

Eller så fick han punktering, eller en mikro-stroke, eller en epileptiska reser på hjärnan. Eller...

Finns många saker det kan ha varit och många går inte ens bevisa.
Citera
2021-10-12, 07:53
Medlem
Citat:

Föraren behöver inte ha varit i räcket, det räcker att han varit i gruskanten till hvånster för att du skall få samma effekt.
Citera
2021-10-12, 07:54
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78

Du måtte skoja?

Det var två förare som kunde byta av varandra så trötthet kan knappast ha varit ett problem.
9 dagar nu och inte knyst från polisen.
Hur går det med lastbilschauffören?
Varför gick polisen ut med namnen på de döda poliserna men tog sedan bort dom?
Citera
2021-10-12, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lacus
Nu är det ju så att det är väl inte risken för böter som borde avhålla både Kungen och poliserna från att köra för fort. Utan det är ju risken för sig själv och andra trafikanter.
Poliserna, både de omkomna och deras chefer, skulle nog varit jäkligt glada för lite böter idag.
Du har förstås rätt.
Fast jag ville fästa kontot 'Tufsankatt':s uppmärksamhet på att varken statschefen eller poliser i tjänst lyder under samma lagar och regler som gäller för oss andra när vi är ute på vägarna.

Det där du skriver om att "risken för sig själv och andra trafikanter", att det är nåt som skulle avhålla folk i gemen från att överträda hastighetsgränserna, det skulle naturligtvis stämma i den bästa av världar.
I Sverige stämmer det inte.
Inte i andra länder heller.
Folk-överskrider-hastighetsgränser-tjugofyra-sju.
Det räcker om du med bil besöker en motorväg för att inse verkligheten. Kanske blir du omkörd av en blå Ferrari och då vet du..
Senast redigerad av Carinah78 2021-10-12 kl. 08:05.
Citera
2021-10-12, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Det var två förare som kunde byta av varandra så trötthet kan knappast ha varit ett problem.
9 dagar nu och inte knyst från polisen.
Hur går det med lastbilschauffören?
Varför gick polisen ut med namnen på de döda poliserna men tog sedan bort dom?
True.
Men gjordes det?
Det har vi inte fått svar på.
Och tidningarna har varit väldigt hovsamma och [medvetet?] valt att inte besvära Stefan Sintéus med frågor om t ex byte av förare skedde. Eller vad kollegorna i följebilen har kunnat berätta.

9 dygn av tysthet. Det säger mer än ord.
Är det nån som tror att vi nånsin kommer att få se en vitbok rörande denna händelse?
Citera
2021-10-12, 08:18
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:

Det är inte så att räddningstjänsten har bekräftat att de klippt upp hål i vajerräcket, men det är med största sannolikhet det som har hänt.

1. Vittnen på plats säger att de som stod i kö efter olyckan har fått korsa ”vajerräcket” för att vända tillbaka.

2. Det är inte bara ett uppklippt hål, utan två. Ett på vardera sida av olycksplatsen. Det syns på en översiktsbild av området som expressen hade med i ett reportage för några dagar sedan.

3. Detta är ett helt logiskt förfarande. Förr eller senare stängs olycksplatsen av och då vill du inte ha förbipasserande. Då måste du leda tillbaka trafiken.

Jag tänker inte säga något om att ovanstående utesluter att Vilks bil träffat vajerräcket en gång först innan de plöjde över vajern igen och krocka.
Men jag tror inte på den teorin. Möjligtvis var dem ut i väggrenen.
Citera
2021-10-12, 08:25
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fomi
Känns sannolikt ja, alternativt så såg de också köbildningen och tillsammans med röken kunde lägga ihop ett plus ett.

Inte nödvändigtvis men när dom passerar känner i ekerformen på hjulena som syns av vraket på Vilks bilen
Citera
2021-10-12, 08:46
Medlem
Från en bevakningskamera i närheten. Uppgiften inte verifierad men intressant.

Citat:
Ursprungligen postat av Clareren
https://we.tl/t-IGoq7Ufu3U
Ljudet från olykan halvägs in i klippet.
Citera
2021-10-12, 08:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Det är inte så att räddningstjänsten har bekräftat att de klippt upp hål i vajerräcket, men det är med största sannolikhet det som har hänt.

1. Vittnen på plats säger att de som stod i kö efter olyckan har fått korsa ”vajerräcket” för att vända tillbaka.

2. Det är inte bara ett uppklippt hål, utan två. Ett på vardera sida av olycksplatsen. Det syns på en översiktsbild av området som expressen hade med i ett reportage för några dagar sedan.

3. Detta är ett helt logiskt förfarande. Förr eller senare stängs olycksplatsen av och då vill du inte ha förbipasserande. Då måste du leda tillbaka trafiken.

Jag tänker inte säga något om att ovanstående utesluter att Vilks bil träffat vajerräcket en gång först innan de plöjde över vajern igen och krocka.
Men jag tror inte på den teorin. Möjligtvis var dem ut i väggrenen.

Räddningstjänsten ”klipper” inga vajrar, man lyfter vajern ur stolparna och lägger ner den på marken. Sedan lyfter man bort stolparna tillfälligt så det går att passera över med fordon.
Citera
2021-10-12, 09:10
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Från en bevakningskamera i närheten. Uppgiften inte verifierad men intressant.
Jag hör två smällar i snabb följd och sedan en större smäll som borde vara kollisionen. Även bromsljud, från långtradaren?

Hur låter en däckexplosion egentligen, om det begreppet ens existerar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in