2021-10-11, 22:02
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Hmm, vet inte om jag kan tolka dig så att bilen plötsligt kan säcka ihop över ett av framhjulen t ex utan att den samtidigt tappar luften i alla bälgar. Om det finns backventil så låter det ju så.

Det är i så fall den mest trovärdiga orsaken hittills.

Men frågan är ändå hur det kan ha orsakat sladden.
Det kan förklara inbromsningen men om nu ESP och ABS är i funktion så är det snarast så att full broms är det bästa att göra.
Dessa system borde klara att bilen är i obalans även utan fjädring t ex vänster fram

Vad är logiken att det plötsligt bär iväg åt vänster?

Japp, luftsystemet är individuellt för alla för hjulen.
En kompressor, men både tryckledningar och returledningar för alla fyra hjulställ, dvs 8st separata luftledningar.
Vidare finns 4st sekundära diagonalledningar (VB mot HF, samt HB mot VF), då denna skall klara avancerad terrängkörning, men nu är vi inne på överkurs.

En bälg (för ett hjul) kan teoretiskt tappa tryck pga skada/slitage, men det är alltid som sagt en långsam läcka, och därtill varnar bilen att det blivit fel på fjädringssystemet i infodisplayen framför föraren.

Jag tror mer sladden kommit av att föraren bromsat hårt samt svängt hårt pga höger framdäck exploderat i hög fart, då bilen blivit extremt sladdrig, skakig och okontrollerbar.
Om höger fram exploderar, är det vänster fram som fortfarande har det mesta väggreppet och i den riktningen bilen drar sig, särskilt om man panikbromsar och vikten sätter sig över framaxeln.
Det blir då vänster framdäck som drar ekipaget i tangentens riktning.

Alternativt och ännu mer tänkbart (sett till att sladdmärkena börjar så långt ut mot höger väggren & vinkeln mer ser ut som en retursladd), är det vänster framdäck som smällt, varpå bilen först dragits kraftigt åt höger - Föraren gör allt han kan för att korrigera genom att svänga emot som bara helvete. Bilen girar då till slut vänster, och föraren går över till att korrigera höger och sen blir det snävt i den sista vänsterkorrigeringen - Då kommer den monstruösa retursladden.
Har man väl satt 4,5 ton i pendel i hög fart, så är det sannolikt omöjligt att rädda.

Däckexplosion fram är dessutom troligt ur den aspekten att då det eliminerar effekten av ESP och ABS till nära nog 0, då pendeleffekten uppstår redan vid explosionen.
Fysikens lagar råder över elektroniska hjälpsystem, och varken ABS eller ESP är någon garant för kontroll under sådana omständigheter.
Citera
2021-10-11, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Dom har säkert läst det här

Ofta kommer det en preliminär rapport efter 1-2 månader, sen den slutgiltiga efter 12 månader, om jag inte är helt ute och cyklar.

Om du syftar på flygolyckor så är det ofta så.
Men jag är tveksam om de ens utreder denna olycka. De brukar vara snabba att meddela på sin hemsida. Inget där.

Rapporten efter 2 mån brukar vara ganska torr och inte ge mycket info.
Citera
2021-10-11, 22:21
Medlem
Analysera spåren istället.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/90aaa804-e137-4596-8730-8bfb77b4bedc?fit=crop&format=auto&h=1352&q=50&w=64 0&ad30abcd

Notera det vänstra spårets avvikande utseende, med ett bredare och ett smalare spår.
Det i sig borde ge tillräcklig information.
Jag passerade platsen igår, i båda riktningarna.
Citera
2021-10-11, 22:21
Medlem
På dom senaste bilderna i AB ser det onekligen ut som att framhjulen håller på att tappa greppet om vägen och att vikten på ekipaget är placerat över vänster bakhjul så att bilen nästan går på två hjul över räcket. Höger sida visar bara på en kant av däcket eller däcken.
Vad är det som tynger ner vänster bak såpass att bilen nästan kantrar? Kan det vara en trasig hjulupphängning på vänster bakhjul?
Citera
2021-10-11, 22:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En kompressor, men både tryckledningar och returledningar för alla fyra hjulställ, dvs 8st separata luftledningar.
Vidare finns 4st sekundära diagonalledningar (VB mot HF, samt HB mot VF), då denna skall klara avancerad terrängkörning, men nu är vi inne på överkurs.

En bälg (för ett hjul) kan teoretiskt tappa tryck pga skada/slitage, men det är alltid som sagt en långsam läcka, och därtill varnar bilen att det blivit fel på fjädringssystemet i infodisplayen framför föraren.

Jag tror mer sladden kommit av att föraren bromsat hårt samt svängt hårt pga höger framdäck exploderat i hög fart, då bilen blivit extremt sladdrig, skakig och okontrollerbar.
Om höger fram exploderar, är det vänster fram som fortfarande har det mesta väggreppet och i den riktningen bilen drar sig, särskilt om man panikbromsar och vikten sätter sig över framaxeln.

Alternativt och ännu mer tänkbart (sett till att sladdmärkena börjar så långt ut mot höger väggren & vinkeln mer ser ut som en retursladd), är det vänster framdäck som smällt, varpå bilen först dragits kraftigt åt höger - Föraren gör allt han kan för att korrigera genom att svänga emot som bara helvete. Bilen girar då till slut vänster, och föraren går över till att korrigera höger och sen blir det snävt i den sista vänsterkorrigeringen - Då kommer den monstruösa retursladden.
Har man väl satt 4,5 ton i pendel i hög fart, så är det sannolikt omöjligt att rädda.

Däckexplosion fram är dessutom troligt ur den aspekten att då det eliminerar effekten av ESP och ABS till nära nog 0, då pendeleffekten uppstår redan vid explosionen.
Fysikens lagar råder över elektroniska hjälpsystem, och varken ABS eller ESP är någon garant för kontroll under sådana omständigheter.

Jag skulle sätta som mest troligt att det är vänster fram.
Däckspårens linje, bredd och förhållande till varandra talar för det du säger.
Men farten är huvudorsaken till dödlig utgång. Högt utbildad och erfaren personal bör ju haft en anledning till hög fart, annars är det ju bristande omdöme av poliserna, båda två, (inte troligt enligt mig).
Bristande omdöme passar inte in på två poliser här, utan de valde högre fart för att lösa något som uppstått under färden.
Min tes så här långt...
Citera
2021-10-11, 22:37
Medlem
docentdisciplins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av priffe
Analysera spåren istället.
https://images.aftonbladet-cdn.se/v2/images/90aaa804-e137-4596-8730-8bfb77b4bedc?fit=crop&format=auto&h=1352&q=50&w=64 0&ad30abcd

Notera det vänstra spårets avvikande utseende, med ett bredare och ett smalare spår.
Det i sig borde ge tillräcklig information.
Jag passerade platsen igår, i båda riktningarna.

ja det är något udda med spåren
Citera
2021-10-11, 23:07
Medlem
Citat:

En bälg kan explodera om den utsätts för mycket tryck tex en bred grop i hög fart vilket knappast är aktuellt men ändå. Om bälgen kollapsar drar fordonet åt det hållet eftersom vikten kränger över mot den svaga sidan.
Citera
2021-10-11, 23:23
Medlem
Aureuss avatar
Hittar inte bilderna nu men vill minnas från någon av bilderna från viadukten bakom att det såg ut som att däckspår började när bilen låg i vänster fil? För att sedan gira mot höger och slutligen mot vänster igen för att till slut åka igenom vajerräcker? Eller startade däckspåren från högerfilen? (Skulle vara trevligt om första posten kunde uppdatera sitt inlägg med bild- och filmlänkar.)

Det har säkert redan skrivits tusen gånger men frontrunner teorin för mig just nu är att om man kör väldigt snabbt och man får en däckexplosion så inbillar jag mig att bilens riktning förändras (tänker mig inte några dramatiska vinklar, men tillräckligt) för att i kombination med bilen höga hastighet, tyngd, SUVens högre markfrigång, högre tyngdpunkt och en förare som inte är beredd på att det händer och försöker rädda upp situationen genom lite för stora rattutslag alla bidrog till att bilen blev okontrollerbar och hamnade på motsatt sida för att sedan braka in i lastbilen.
Någon med mer erfarenhet av däckexplosioner kanske redan har skjutit ner denna teori. Jag vet att bilen ifråga körde runflats men även dessa har ju luft i sig.
Citera
2021-10-11, 23:33
Medlem
Citat:

Du borde jobba med att förklara sån här skit för människor. Otroligt pedagogiskt inlägg.

Jag håller med dig allt, kanske att jag inte tror att föraren har har hunnit reagera i så många steg från det att ett däcket exploderar till att bilen klipper vajern.

Precis som du skriver ser det ut som sladdspår snarare än bromsspår. Om det stämmer att det bara var ett par hundra meter från platsen med däckrester till hålet i vajern så handlar det om tre sekunder, var av två försvinner av att föraren blir paralyserad av den plötsliga smällen. Kanske airbagen har smällt också?
Citera
2021-10-12, 01:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svartheden
På dom senaste bilderna i AB ser det onekligen ut som att framhjulen håller på att tappa greppet om vägen och att vikten på ekipaget är placerat över vänster bakhjul så att bilen nästan går på två hjul över räcket. Höger sida visar bara på en kant av däcket eller däcken.
Vad är det som tynger ner vänster bak såpass att bilen nästan kantrar? Kan det vara en trasig hjulupphängning på vänster bakhjul?
Du förväxlar vänster bak med höger fram. Det mörkaste spåret är av höger framdäck, det andra mörka spåret är av höger bakdäck. Att höger bak ligger till vänster om höger fram är på grund av att bilen sladdar. Höger fram respektive bak har lämnat knappt synbara spår. Vänster fram långt till vänster och vänster bak korsar det mörkaste spåret från höger fram.
Att bromsa lämnar inte spår, när däcken har tappat grepp och kanar över vägbanan blir det spår.
Citera
2021-10-12, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boboboxbox
Först ett par formsaker:

1. Har du förstått innebörden av begreppet "troll"?
Att någon har annorlunda erfarenheter eller rent av bättre kunskaper gör inte denne någon per automatik till ett "troll".

2. Förledet "mitt kära" är en dimunitivmarkering som tjänar till att förminska den du diskuterar med. Det är klassisk härskarteknik , och brukar vara indikativt till att man vet eller undermedvetet känner av att ens egna argument inte håller.

Varför använder just du en härskarteknik för att förminska den du väljer att opponera dig mot, istället för faktabaserad argumentation?

Så, nu kan vi börja plocka isär det du skriver:

Ja...? Ett N2-räcke är ett N2-räcke. Skall du inleda med en halmgubbe...?
Problemet är att standarden är helt otillräcklig för den aktuella applikationen, och att Sveriges standard sedan decennier släpar efter, med bland annat en navföljarhöjd som är minst 10 cm under andra länders.

Jag misstänker att det aktuella räcket är satt med en acceptabel höjd för norrgående trafik - som ju har mitträcket i innerkurva, men att det tack vare vägbanans skevning ("dosering", bankning) är alldeles för lågt placerad för trafik i södergående riktning, och det är det flödet som får räcket i tangentens riktning = ytterkurva.

Hoppsan! Det där är argument man hör mumlas från en del gråsuggor på Trafikverket, och från oseriösa räckesleverantörer med endast en produkt på programmet.

Räcken är alltså inte till för alla trafikanter, och motorcyklister har sig själva att skylla, förstår jag?

Det hör inte till tråden, men du kanske har ett färdigt förslag till hur en motorcyklists "skyddsnivå" kan höjas...?

Fallasiargumentation.
Men visst - för att dansa din dans: Inget alls, faktiskt. Det går faktiskt ganska bra att hålla sig på vägen om man är lite vaken och med koll på skeendena runt omkring sig. Vad SMC har varit VÄLDIGT tydliga med är att man vill se räcken och räckesstandarder som omfattar alla trafikantgrupper, och man är negativ till räcken som förvärrar olyckssituationer - precis som denna vi ser här, utanför Markaryd.

INGA räcken i Sverige är dimensionerade för tyngre fordon. Högsta klassning H4 stannar vid 38 ton totalvikt, och sådana räckesverk ser man nästan bara på platser där samhällsföljderna blir stora vid en eventuell olycka.
Det är vattentäkter, direkt närhet till stambanor och kanske något mer.

Det "medvetna valet" handlar bara om pengar. Man behöver lösa in en helvittes massa mark och fastigheter om man menar allvar med sin noll vision och sitt påstående att denna "vision" skall omfatta alla trafikanter.
Alltså mörkar man det faktum att den absoluta huvuddelen av våra räcken inte ens står pall mot medelsvenssons familjevolvo.

Lättuggad källa:

https://sv.m.wikipedia.org/wiki/Vajerr%C3%A4cke

Sedan Vikiartikeln skrevs för typ 15 år sedan eller så har totalvikten för BK1-vägnätet höjts till 64 ton och den nyinrättade BK4-klassificeringen tillåter 74 tons totalvikt. Räckesstandarden ligger kvar oförändrad och på helt otillräckliga 38 ton.
Vid 65 km/h!

Ojdå! "En direkt och förbannad lögn" alltså...?
Du valde att hoppa över Googlelänken jag lade upp?

Du skall få ingressen här:

www.google.com%2Furl%3Fsa%3Dt%26amp%3Bsource%3Dweb %26amp%3Brct%3Dj%26amp%3Burl%3Dhttps%3A%2F%2Frib.m sb.se%2FFiler%2Fpdf%2F28369.pdf%26amp%3Bved%3D2ahU KEwjVvOqw_bzzAhWslYsKHSPJDOMQFnoECAgQAQ%26amp%3Bus g%3DAOvVaw0IPtS4lOVvLRF2RqF3Gbaf%26amp%3Bcshid%3D1 633770527306

Så var det med den "direkta och förbannade lögnen".

Folk tror att dom färdas säkert mellan Trafikverkets vajerräcken, och förstår inte att dom inte ens är avpassade för genomsnittspersonbilen i Sverige.

Det är inte tu tal om att mitträcken räddat liv under de snart 30 år vi haft dem uppe.
Men, standarden och utformningen är daterad med ungefär lika många år, och trafikanterna måste bringas till att inse att utgången på somliga olyckor förvärras av en otidsenlig och ojämlik räckesstandard.
Vad sedan uteblivet underhåll och felaktigt utförda reparationer gör med den redan föråldrade räckesstandarden är ytterligare ett viktigt kapitel.

För mig står det klart att även om orsaken till att föraren i Vilkskraschen förlorade herraväldet över bilen ligger någon annanstans än hos räcket, så förvärrades utgången av olyckan av det usla mitträcket. Troligen gick den från "incident" till dödlig på grund av dumsnålhet och prestigelåsningar hos Trafikverket.

I den bästa av världar hade livvaktsbil 1 med sin punktering(?) stöttat mot ett fungerade räcke, rullat med en bit och styrt över till vägrenen på höger sida och inväntat livvaktsbil 2 som fått ta över uppdraget.
Knappt en notis i tidningen, och kanske bara en post i tråden "jag såg en polis" här på Flashback.

Istället 3 personer omkomna, en skadad lastbilschaufför och värden för 10 miljoner eller mer upp i rök.

Skämmes, Trafikverket!

...och skämmes, AAC-Zico, som kräker ur dig saker på det viset du gör.

Nåja. Jag förbisåg hårt forumets nivå och därmed även din.

Fortsätt du med Google och Wikipedia sanningar och tro på dem. Det blir jättebra för dig.
Kram
Citera
2021-10-12, 01:50
Medlem
Citat:

Men är det bekräftat att hålet i vajerräcket innan det hålet där bilen gick igenom är uppklippt av räddningstjänsten för att släppa på kön bakom?

Mitt mest troliga scenario när jag ser bilden är att den varit i vajerräcket två gånger. Första smällen sker mer längs med vajerräcket (möjligvis punktering på vänster framdäck av kollisionen) föraren styr av ren reflex upp på vägbanan igen och får i samma veva sladd och försöker parera med träffar nu vajerräcket rakt på vilket gör att det inte håller för kraften.

Vad första smällen in i vajerräcket beror på vet jag inte, men troligtvis ofokuserad/trötthet/mobiltelefon eller något dylikt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in