2021-10-11, 07:19
Medlem
WhenAllLightDiess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aklasse
Om det är som bilderna visar så dyker den ju upp när räddningstjänsten redan är på plats och har spärrat av och är i full färd med släckningsarbetet. Det tyder på att följebil är minst +10min efter

Minns jag inte helt fel så intervjuades någon från räddningstjänsten på platsen efter och denne sa att det tog 12 minuter för de att anlända.
Citera
2021-10-11, 08:05
Medlem
SnakePlissskens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WhenAllLightDies
Minns jag inte helt fel så intervjuades någon från räddningstjänsten på platsen efter och denne sa att det tog 12 minuter för de att anlända.
Polisen själva sa dagen efter att följebilen var max en minut efter: https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-svar-om-foljebilen-sag-inte-vad-som-hande/

Sen är det förstås inte säkert att den uppgiften är helt tillförlitlig heller - det får nog utredningen visa..
Citera
2021-10-11, 08:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnakePlisssken
Polisen själva sa dagen efter att följebilen var max en minut efter: https://www.expressen.se/kvallsposten/polisens-svar-om-foljebilen-sag-inte-vad-som-hande/

Sen är det förstås inte säkert att den uppgiften är helt tillförlitlig heller - det får nog utredningen visa..
Enligt min kollega som satt i kön och såg Range Rovern tränga sig förbi kön så stämmer det inte.
Sen vad det egentligen spelar för roll är ju en annan sak.
Citera
2021-10-11, 08:36
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fomi
Enligt min kollega som satt i kön och såg Range Rovern tränga sig förbi kön så stämmer det inte.
Sen vad det egentligen spelar för roll är ju en annan sak.

Fråga om följebilen åkte blått.

På en tidsrymd på 10 minuter måste det blitt full rulle på rikskpmcentralen om rakel o mobilterminaler slocknar i bil 1
Citera
2021-10-11, 08:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Fråga om följebilen åkte blått.

På en tidsrymd på 10 minuter måste det blitt full rulle på rikskpmcentralen om rakel o mobilterminaler slocknar i bil 1
De hade blåljus på ja. Däremot var kön så pass lång redan så min kollega såg bara röken stiga. De hade alltså en rätt bra bit att tränga sig igenom. Kan höra mer om var han stod på ett ungefär och hur lång tid han bedömde att det tog för bilen att passera honom, om det skulle vara av intresse.
Citera
2021-10-11, 08:48
Medlem
448s avatar
Jag tror iaf att följebilen fått larm om att Vilksbilen försvunnit från samtliga kommuniktionsvägar
Citera
2021-10-11, 08:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Jag tror iaf att följebilen fått larm om att Vilksbilen försvunnit från samtliga kommuniktionsvägar
Känns sannolikt ja, alternativt så såg de också köbildningen och tillsammans med röken kunde lägga ihop ett plus ett.
Citera
2021-10-11, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det är i alla fall en tanke.

Tappar den luften blir bilen djävligt låg i alla fall.
Men så oerhört explosivt är det ju inte. Men smälla kan det nog göra.

Jag kan inte luftfjädring
Men om det på något sätt kan bli bli ojämn punka så skulle det kunna bli illa.

Men inte fan har de individuella system utan central kompressor?

Det känns konstigt om det är ett enda luftsystem, för det har inte större fordon. Det var därför jag försökte fråga någon som kan systemet på detta fordon just.
Lastbilar har jag mest erfarenhet av. Har flera gånger varit med om bälgar som skjuter. De gånger har det varit vid höjning/sänkning av luftfjädring +plus vid körning och systemet belastats betydligt...kört i stort hål med fart.
De bälgarna var mellan fem och tio år. Men de är gjorda av gummi, som åldras fort och som har högt tryck. Smuts/grus från vägen lägger sig på lastbilens bälg och skaver, saltet fräter/torkar ut...
Intresserad av vilket lufttryck som RR har i sitt system...
Vet inte trycket i RRs luftfjädring...
Citera
2021-10-11, 09:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Luftbälgarna på dom här nyare Land Rover-modellerna är inte en tom bälg helt full med luft som kan explodera i den bemärkelsen.
Dom här nyare bälgarna är indelade i celler inuti med klaffar och backventiler. Man skulle kunna skjuta med gevär eller köra en kniv i en uppblåst bälg, och den skulle enbart pysa, samtidigt som kompressorn skulle börja pumpa luft.
Bälgen säckar sakta ihop om ett större hål uppkommer, men det är ett förlopp som tar flera timmar.

Bilprovningen brukar undersöka efter sprickbildningar luftbälgar i förekommande fall, och dom här bägge skyddsbilarna var väl relativt nybesiktigade.

Skulle dock en luftledning till ett av hjulställen gå av samtidigt som ett läckage uppstår, då kan nog en bälg förlora tryck ganska snabbt.
En explosion i hjulhuset (tex däckexplosion), skulle absolut kunna skada fjädringssystemet i flera delar.

Jag undrar om inte panikbromsning sitter i ryggmärgen om bilen man kör plötsligt börjar bete sig vansinnigt, samt att man inte är beredd öht?
Det är en sak att ha utbildning i avancerad bilkörning, och kunna hantera en situation som successivt uppstår, ibland rent av planerad/förberedd, då hjärna & sinne kunnat ställa sig på just avancerad bilkörning och allt man lärt sig på körutbildningar. Tex när man kör Vilks till någon konstuppvisning eller när det ska röra sig i andra offentliga sammanhang där risker är uppenbara på förhand.

Men det är en annan sak om något uppstår inom loppet av en sekund. Föraren har ju knappast suttit och varit beredd på en monstersladd hela denna färdsträckan från Sthlm, utan det har förmodligen varit en ganska avslappnad färd.

Tack 👍
Då är bälgarna bättre än de jag pratar om.
Att bälgarna skjuter som jag menar, är ganska otroligt då.
Citera
2021-10-11, 09:13
Medlem
Fanns det någon anledning till att bilen med Vilks körde så fort? Jag tänker när det är kungen som åker med i dessa bilar... körs det lika vilt då?
Varför dra mer uppmärksamhet till sig i stället för att hålla hastighetsbegränsningen och ha följebilen tätt intill?

Kan det ha kommit upp någon bil bakom som ev öppnat eld (mot ett däck)?
Citera
2021-10-11, 09:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Fanns det någon anledning till att bilen med Vilks körde så fort? Jag tänker när det är kungen som åker med i dessa bilar... körs det lika vilt då?
Varför dra mer uppmärksamhet till sig i stället för att hålla hastighetsbegränsningen och ha följebilen tätt intill?

Kan det ha kommit upp någon bil bakom som ev öppnat eld (mot ett däck)?

Du menar på fullt allvar att det är att köra vilt i 160 på torr rak motorväg? Det är en helt odramatisk cruising fart.

Kungen brukar snarare ligga i 200+ Så livvakterna inte ens hinner med i följebilar. Omvittnat många gånger eftersom kungens bilar är relativt ovanliga
Citera
2021-10-11, 09:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Luftbälgarna på dom här nyare Land Rover-modellerna är inte en tom bälg helt full med luft som kan explodera i den bemärkelsen.
Dom här nyare bälgarna är indelade i celler inuti med klaffar och backventiler. Man skulle kunna skjuta med gevär eller köra en kniv i en uppblåst bälg, och den skulle enbart pysa, samtidigt som kompressorn skulle börja pumpa luft.
Bälgen säckar sakta ihop om ett större hål uppkommer, men det är ett förlopp som tar flera timmar.

Bilprovningen brukar undersöka efter sprickbildningar luftbälgar i förekommande fall, och dom här bägge skyddsbilarna var väl relativt nybesiktigade.

Skulle dock en luftledning till ett av hjulställen gå av samtidigt som ett läckage uppstår, då kan nog en bälg förlora tryck ganska snabbt.
En explosion i hjulhuset (tex däckexplosion), skulle absolut kunna skada fjädringssystemet i flera delar.

Jag undrar om inte panikbromsning sitter i ryggmärgen om bilen man kör plötsligt börjar bete sig vansinnigt, samt att man inte är beredd öht?
Det är en sak att ha utbildning i avancerad bilkörning, och kunna hantera en situation som successivt uppstår, ibland rent av planerad/förberedd, då hjärna & sinne kunnat ställa sig på just avancerad bilkörning och allt man lärt sig på körutbildningar. Tex när man kör Vilks till någon konstuppvisning eller när det ska röra sig i andra offentliga sammanhang där risker är uppenbara på förhand.

Men det är en annan sak om något uppstår inom loppet av en sekund. Föraren har ju knappast suttit och varit beredd på en monstersladd hela denna färdsträckan från Sthlm, utan det har förmodligen varit en ganska avslappnad färd.

Hmm, vet inte om jag kan tolka dig så att bilen plötsligt kan säcka ihop över ett av framhjulen t ex utan att den samtidigt tappar luften i alla bälgar. Om det finns backventil så låter det ju så.

Det är i så fall den mest trovärdiga orsaken hittills.

Men frågan är ändå hur det kan ha orsakat sladden.
Det kan förklara inbromsningen men om nu ESP och ABS är i funktion så är det snarast så att full broms är det bästa att göra.
Dessa system borde klara att bilen är i obalans även utan fjädring t ex vänster fram

Vad är logiken att det plötsligt bär iväg åt vänster?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in