2021-10-11, 21:23
Medlem
Papper1512s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Idag får miners $51 300 000 om dagen för att erhålla den nuvarande hash raten på 141m TH/s. Dessa $51 300 000 betalas genom BTC inflation och är därför en kostnad för alla som äger BTC, oavsett om de utför transaktioner eller ej. I framtiden kommer miners få förlita sig helt och hållet på transaktionskostnader för att överleva.

BTC kan teoretiskt hantera 7 transaktioner per sekund, det blir 604 800 transaktioner om dagen, i verkligheten blir det lite mindre än så. Med dagens kostnad för hash raten så blir det $84.8 per transaktion ($51 300 000 till miners / 604 800 transaktioner per dag i teoretiskt maximum). Säg att BTC suger upp dollarns market cap och växer 20x. Om nätverkets säkerhet ska skala med marknads kapitaliseringen så blir det drygt $1 700 per transaktion.

Tror du verkligen att det kommer finnas 600 000 personer som är villiga att betala $1 700 för en transaktion 365 dagar om året?
Och innan du drar upp Lightning Network och andra L2 'lösningar' så kom ihåg att Lightning drar inte in några pengar till miners och hjälper därför inte till med att säkra nätverket.

Och du förstår tydligen fortfarande inte skillnaden mellan guld och bitcoin. Guld är en självständig råvara som aldrig kommer förlora sina industriella och artistiska egenskaper. Bitcoin är en bit kod som ej är självständig och kräver konstant arbete för att behålla sina egenskaper. Skulle vi av någon anledning välja att lämna Bitcoin bakom oss så kommer nätverket bli osäkert och bitcoin blir värdelöst. Skulle vi av någon anledning lämna guld bakom oss så kommer guld fortfarande ha kvar sina industriella och artistiska egenskaper vilket gör att guldets värde aldrig kommer gå till noll.

De som köper guld köper främst guld som en säkerhet mot total konkurs - aktier, hus, bilar, konst och allt annat i denna värld kollapsar förr eller senare men guldet kommer alltid finnas kvar och någon kommer alltid vilja ha det, oavsett om det är till ett lågt pris.
Din oro för något som kanske sker om 120 år är intressant. Vad mer oroar du dig för, att solen ska slockna om några miljoner år?

Miningen fortsätter så länge folk vill betala. Fortsätt du med ditt guld. Lycka till. Har det gått bra för dig hittills?
Citera
2021-10-11, 21:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sergiorant
Vem fan köper btc på 55-60k?
Innan ni dumförklarar mig så menar jag att:

De stora och smarta investerarna måste ju redan köpt på sig bitcoin i somras vid 30-40k.

Kommer stora investerare fortfarande köpa för hundratals miljoner även när priset är på 70-90k usd?
Jag är tveksam.
Även om dom skulle va ny inom bitcoin så är dom ju knappast helt dum i huvet så att dom inte har koll på market cyklar och att priset kan, och förmodligen kommer, dumpa enormt kommande åren.

Jag är småsparare och skulle absolut inte våga köpa på dom nivåerna.

Jag håller med faktiskt.

Är helt säker det kommer va många darrande säljhänder om vi går kring 80k usd.
Tillräcligt högt för att gå med bra vinst men samtidigt tillräckligt stor risk för att priset kommer dumpa och vi går in i en årslång bearmarket.
Köpte man på 30k i somras och säljer på 80-90k, vill man då riskera allt genom att köpa om det skulle gå ner till 75k?

Alltid lätt att snacka om hur högt bitcoin kommer gå men folk glömmer att när folk börja ta hem vinster kommer priset sjunka och det blir väldigt riskabelt att investera.
Precis som när bitcoin var vid 35k i vinter.
Hade inte TESLA gått ut med att dom köpt bitcoin vet man aldrig var som hade hänt.

Tycker det är spännande och blir kul att se hur det går närmsta månaderna.
Citera
2021-10-11, 22:34
Medlem
Glada tider!

Som väntat så forsätter bitcointåget tuffa fuddarna förbi - igen! Gratulerar alla som harvat sedan pre-2016 och framåt. Har sålt en bitte på hela den vägen och inte fan säljer jag någonsin igen.

Att man FORTFARANDE anno 2021 inte förstått makroperspektivet eller investerat i bitcoin är helt oförståeligt.

Have fun staying poor.
Citera
2021-10-11, 22:45
Medlem
AnOldBeginnings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NigNog
Och du förstår tydligen fortfarande inte skillnaden mellan guld och bitcoin. Guld är en självständig råvara som aldrig kommer förlora sina industriella och artistiska egenskaper. Bitcoin är en bit kod som ej är självständig och kräver konstant arbete för att behålla sina egenskaper. Skulle vi av någon anledning välja att lämna Bitcoin bakom oss så kommer nätverket bli osäkert och bitcoin blir värdelöst. Skulle vi av någon anledning lämna guld bakom oss så kommer guld fortfarande ha kvar sina industriella och artistiska egenskaper vilket gör att guldets värde aldrig kommer gå till noll.

De som köper guld köper främst guld som en säkerhet mot total konkurs - aktier, hus, bilar, konst och allt annat i denna värld kollapsar förr eller senare men guldet kommer alltid finnas kvar och någon kommer alltid vilja ha det, oavsett om det är till ett lågt pris.
Gillar det du skriver om bitcoin, men måste motsäga mig guld som antonym.

I realiteten spelar det ingen roll om dagens $57.000 bitcoin går till 0 eller guld går från $1754/ounce till $0,00000000001/ounce i värde. Som tokrik säkrar man inte sinnessjuka mängder kapital i olika saker för att man ska ha råd med 1 burk tonfisk vs. 0 burkar tonfisk om allt går åt helvete.
Men visst mentalt är det klart många tusen år av historia med enhetlig värdesättning är mer värt än en nypåkommen digital valuta. Men är inte direkt guld btc konkurrerar med, utan mot fiatvalutor.En vilja till tillbakagång till en motsvarighet till guldstandard, istället för lånelöften. Du har rätt i att guld inte kan nå till 0, men människans värdering av guld gick lång över dess industriella värde redan för 3000 år sedan. Under 1900-talet efter dollarns guldfot byttes mot fiat så perverterades även det historiska mänskliga värdet av guld och lånelöften av guld är över 200% av världens guld. Alltså dubbelt så många löften om att de har guld, än mängden guld som faktiskt existerar, och ändå lyssnar folk på löftet om guld.
Med bitcoin tas denna scam bort. Alla kan med enkelhet äga bitcoin (till fascistiska regeringar stoppar det) och kommer vara mer äkta, sanning, bevisat rätt, än någon som lovar löften om att "ja låva ja äge så hä mye av de hä, köp inte den äkta varan, köp mina jag-svär-på-min-mamma-papper".

Västvärlden. som jag själv tillhör, lås er inte i detta gamla tänk. Kina kommer rövknulla er i adoption och manipulation av det, och jag och mina medmänniskor är de som kommer ta smällen. BTC är här för att stanna. Motarbeta inte. ANPASSA.
Senast redigerad av AnOldBeginning 2021-10-11 kl. 22:50.
Citera
2021-10-11, 22:47
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Jag köpte en jävla massa bitcoins och annat i våras när det var hajpat. Låg 40% minus i somras och folk sa åt mig att sälja innan jag förlorade allt. Nu ligger man på typ 20% plus Var tyvärr tvungen att sälja av lite idag för jag behövde stålar men det är allt jag någonsin sålt. Men jag tror lätt på ATH innan oktober är slut av det jag analyserat och lyssnat på vad mer insatta än mig säger.

Konstigt att inte de stora altcoins hakat på senaste dagarna. Känns som folk för över sina altcoins till bitcoin kanske? Förstår inte varför bitcoin ska bli valuta exempelvis annat än att det är den mest kända. Finns ju andra som kan hantera det där bättre. Men får känslan att folk "går tillbaka" till BTC eller har jag fel?

Varför skulle någon annan coin fungera bättre än BTC menar du?
Citera
2021-10-11, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av juniorobserver
Glada tider!

Som väntat så forsätter bitcointåget tuffa fuddarna förbi - igen! Gratulerar alla som harvat sedan pre-2016 och framåt. Har sålt en bitte på hela den vägen och inte fan säljer jag någonsin igen.

Att man FORTFARANDE anno 2021 inte förstått makroperspektivet eller investerat i bitcoin är helt oförståeligt.

Have fun staying poor.

Alltid enkelt att snacka stort med facit i hand. Kan du ge oss alla en prediction som vi kan ta del av?

Vad tror du Bitcoin går till de närmaste 5-10 åren? Och varför tror du så mycket på just Bitcoin?

Hur länge kommer du hålla och när kommer du sälja?

Förslag: Lägg upp en publik portfölj som alla kan ta del av.

Ja, de rika investerar ju i varje all inte i Bitcoin, det kan jag lova dig.
Senast redigerad av Lukas17 2021-10-11 kl. 23:02.
Citera
2021-10-11, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Lukas17
Alltid enkelt att snacka stort med facit i hand. Kan du ge oss alla en prediction som vi kan ta del av?

Vad tror du Bitcoin går till de närmaste 5-10 åren? Och varför tror du så mycket på just Bitcoin?

Rika människor och institutioner investerar definitivt i BTC, det kan jag lova dig.
Citera
2021-10-11, 23:36
Medlem
Citat:

Du kan ta dig tid att gå igenom min historik här på FB för att anförskaffa dig en uppfattning om storleken på min portfolio.

Ditt påstående om att de rika inte investerar tyder på en extrem okunskap då det är just så det ligger till;

https://www.forbes.com/sites/lawrencewintermeyer/2021/08/12/institutional-money-is-pouring-into-the-crypto-market-and-its-only-going-to-grow/?sh=5b5868451459

https://decrypt.co/47061/public-companies-biggest-bitcoin-portfolios

https://www.nasdaq.com/articles/billionaire-investor-bill-miller%3A-bitcoin-less-risky-at-%2443000-than-%24300-2021-10-11

Facit har funnit där hela tiden, även långt före bitcoins inception. The Nixon shock redan 1971 banade vägen för ett nödvändigt alternativ till fiatvalutor och 2009, med anledning av bostadsbubblan i USA och världen kring så var det glasklart att vi nu med bitcoin hade ett bättre chans till en rättvisare och mer hållbar fördelning. Problemet har varit att folk är extremt dåliga på att tänka självständigt. En decentralisering av den finansiella marknaden har även vart den sista nöten att knäcka för fullständig frihet, tyvärr något som väldigt få verkligen har något intresse av. Nu kommer man dock tvingas till det, vare sig man vill, eller klarar av det.

På din fråga vart Bitcoin kommer toppa ut och sluta gå upp, så kan jag svara att bitcoin kommer att gå till den nivå där fiat-pengarna är slut...

Inflationen, trycket från sedelpressen och en löneutveckling som inte följer skenande kostnader äter för varje dag upp värdet på fiatvalutorna. Nu är det även märkbart för gemene svensk. Det finns bara en väg för fiat att gå, och det är ner i värde över tid. Bitcoin med sin totala supply på 21 miljoner (där 20% redan är förlorade/tappats bort) så finns det inte ens i nuläget tillräckligt för att täcka efterfrågan, därav kommer marknaden över tid att fortsätta pressa priset uppåt. Då har vi även en stundande supply shock som fortfarande inte riktigt sjunkit in hos den större massa av investerare. Bitcoin suger upp såväl guldmarknad som övriga hedgemarknader världen över, för att inte tala om traditionell finans som håller på att helt tappa greppet pga decentralized finance.

Det får räcka så. Sic erat sciptum.
Senast redigerad av juniorobserver 2021-10-11 kl. 23:40.
Citera
2021-10-11, 23:54
Medlem
Gavins-Friends avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Varför skulle någon annan coin fungera bättre än BTC menar du?
Hastighet. Avgifter. Med mera.
Citera
2021-10-11, 23:58
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Gavins-Friend
Hastighet. Avgifter. Med mera.

BTC är mer decentraliserad än någon annan coin. Andra coins är beroende av externa aktörer, det är inte BTC. Andra coins kan stängas ner närsomhelst av externa aktörer, inte BTC. Köper man BTC köper man säkerhet. Detta gäller inte någon annan coin.

Hastigheten är något som kommer att uppdateras.

Avgifterna kommer med storheten.
Citera
2021-10-12, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SithMaster
Rika människor och institutioner investerar definitivt i BTC, det kan jag lova dig.

Tittar du på riktigt rika människor så investerar de framförallt i två saker - fastigheter och/eller aktier.

Många av dem har kanske 1-2 % av sin portfölj i lite krypto (Mark Cuban etc.) Vill du efterlikna denna fördelning, kör på.

Ja, stora institutioner investerar men det är ju sån liten del av vad de har och drar in. Det är lite skillnad.

Jag gissar på att du är yngre än 30, då har man sällan mer än 5 miljoner om man inte har ärvt. 1 % av 5 miljoner är 50 000kr. Det är ungefär vad du kan sätta om du vill ''replikera'' det som de rika/förmögna gör om du har 5 miljoner.

Morgan Stanley exempelvis var den första stora US banken att erbjuda Bitcoin investeringar till sina rika klienter (accredited investors).

Men samtidigt står det såhär:

''Morgan Stanley is limiting bitcoin investments to as much as 2.5% of their total net worth''

Jag tycker det säger en del.
Citera
2021-10-12, 00:23
Avslutad
Citat:
Tittar du på riktigt rika människor så investerar de framförallt i två saker - fastigheter och/eller aktier.

Många av dem har kanske 1-2 % av sin portfölj i lite krypto (Mark Cuban etc.) Vill du efterlikna denna fördelning, kör på.

Ja, stora institutioner investerar men det är ju sån liten del av vad de har och drar in. Det är lite skillnad.

Jag gissar på att du är yngre än 30, då har man sällan mer än 5 miljoner om man inte har ärvt. 1 % av 5 miljoner är 50 000kr. Det är ungefär vad du kan sätta om du vill ''replikera'' det som de rika/förmögna gör om du har 5 miljoner.

Morgan Stanley exempelvis var den första stora US banken att erbjuda Bitcoin investeringar till sina rika klienter (accredited investors).

Men samtidigt står det såhär:

''Morgan Stanley is limiting bitcoin investments to as much as 2.5% of their total net worth''

Jag tycker det säger en del.

Så var det förr och så är det till viss del fortfarande, för att majoriteten av dem inte förstått Krypto och framtiden än. Men det betyder inte att rika människor inte investerar i BTC.

Jag har ca tio år kvar till pension. Min pensionsplan bygger helt på BTC.

Morgan Stanley är en bank. BTC kommer att göra banker överflödiga. Ditt exempel är lika skrattretande som allt annat nonsens du skrivit.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in