Citat:
Ursprungligen postat av
Reimer
Jag tror att den lösning som efterfrågas är den som Jeanne Calment fick för sin lägenhet av en advokat som tänkte tjäna fett med pengar på lägenheten, oturligt nog för honom övelevde Jeanne Calment både honom och nästan hans fru
Jeanne Calment levde hela sitt liv i Arles i Frankrike och överlevde både sin dotter och sitt enda barnbarn. Eftersom hennes man var en rik affärsinnehavare levde hon ett bekvämt liv och odlade hobbyer som tennis, cykling, simning, rullskridskoåkning, piano och opera. Hennes dotter Yvonne, född 1898, dog 1934 och hennes man dog 1942.[5]
År 1965, vid 90 års ålder och utan arvingar, skrev Calment ett kontrakt att sälja sin lägenhet till advokaten André-François Raffray. Denne var då 47 år gammal och accepterade att betala henne en summa av 2 500 franc i veckan så länge hon levde, ett vanligt arrangemang i Frankrike som ibland kallas omvänt hypotek. Efter att Raffray dog av cancer vid 77 års ålder 1995, fick hans änka fortsätta betala tills Calment dog 1997. Till slut hade familjen Raffray betalat motsvarande mer än 1,3 miljoner kronor, vilket var mer än dubbelt mot vad lägenheten var värd.[1]
https://sv.wikipedia.org/wiki/Jeanne_Calment
Dvs. Ebba Busch får lagfarten mot att E*björn får leva i/med huset tills han dör, jag hoppas innerligt att de inte har gjort en sådan korkad lösning.
Hm.
Har svårt att se att hon skulle kunna vara så korkad, hon har ju även fått hjälp av sin advokat.
Esbjörn kan utan problem leva tio år till, hade varit bättre att ta rättegången som skulle börjat om två veckor och fått huset denna månad.
Jag tror att avtalet ger en begränsad tillgång i tid och rum;
Han kommer inte få klampa in i huset efter det att dess renovering påbörjats.
Han kommer inte få dyka upp objuden när hon eller barnen är där.
Tror mer på teorin, om att kunna vanka omkring på tomten på egen hand, när Ebba inte är på plats.
Kanske besöka huset nu, under någon vecka eller två.