2021-10-10, 21:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hastabonde
Den bilen som körde upp emellan dem andra bilarna är ca 15 minuter efter den första bilen. Den var inte ens i närheten. Sannolikheten att den bilen körde fortare är den första är nog hyfsat stor

Hur vet du det... nyfiken.,..
Citera
2021-10-10, 21:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Denna generation av RR har aktiv parkerings-assistans, dvs ett system som manövrerar in bilen på olika typer av p-platser. Går endast att aktivera i hastigheter under 29km/h.
Vidare finns filhållnings & skyltavläsning som enbart varnar med akustisk signal om bilen närmar sig/körs över vit vägmarkering eller överskrider gällande skyltad hastighet. Ytterliggare har den avståndsradar med nödbromssystem kopplat till farthållaren.
Dödavinkel-varning finns också.

Alltså, enbart ett aktivt system finns på dessa modeller.
Alla passiva system går att stänga av.

Tack
Citera
2021-10-10, 22:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Tack

Detta avser alltså standard RR.

Exakt vad som finns i denna 2016 Sentinel är inte klarlagt.

Det vore helt orimligt att det skulle finnas aktivt system mot kollision i denna bil då en viktig funktion med bilen är att kunna ramma hinder.

På samma sätt är troligen antisladdsystemet inaktivt eftersom det då inte går att utföra de vanligaste avledningsmanövrar som behövs i skarpt läge.

Det är inget man borde kunna slå av och på eftersom man måste vara beredd hela tiden att något kan hända.
Citera
2021-10-10, 23:21
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Detta avser alltså standard RR.

Exakt vad som finns i denna 2016 Sentinel är inte klarlagt.

Det vore helt orimligt att det skulle finnas aktivt system mot kollision i denna bil då en viktig funktion med bilen är att kunna ramma hinder.

På samma sätt är troligen antisladdsystemet inaktivt eftersom det då inte går att utföra de vanligaste avledningsmanövrar som behövs i skarpt läge.

Det är inget man borde kunna slå av och på eftersom man måste vara beredd hela tiden att något kan hända.

Nödbromssystemet/avståndsradar är aktiverat vid varje ny uppstart, men är endast aktivt då farthållaren är aktiv, dvs att man kör på farthållaren - Systemet går att avaktivera genom en inställning i menysystemet, och farthållaren fungerar då enbart som farthållare, och denna inställning sparas om den väl ändrats.
Radarn för avståndsmätning är inkapslad och skyddad bakom grillen, och kan således ej utsättas för felaktigheter såsom insekter, regn osv.

ESP/antisladd är under alla omständigheter aktivt vid varje ny uppstart, även där kan det stängas av men då med en enkel knapptryckning, knapp märkt ESP.
Systemet i dessa bilar innehåller förutom antisladd även bromskraftfördelning och styrning av luftbälgarna för fjädringen, för att undvika nigning/krängning vid panikbroms. Systemet är reaktivt inom 10 millisekunder via höghastighets-canbus och en förladdad kompressor för luftfjädringen.
Precis som i en vanlig RR. Grunderna i sådana här fordonssystem är f.ö till stor del lagreglerat inom europeisk standard, i synnerhet ESP-systemet, och säkerhetsfordon är ej undantagna när det gäller körsäkerhetsfunktioner.

Jag vet inte exakt vad som skiljer Sentinel från en vanlig RR då det är väl bevarade hemligheter, samt att det även är en extremt ovanlig säkerhetsbil som få har ingående kunskaper om, men jag vet en del, som att tex sand-läget i Terrain Response-programmen är borttaget/ej valbart.
Vidare är antisladdsystemet omkalibrerat anpassat till den högre tjänstevikten & dom styvare krängningshämmarna.
Luftbälgarna för fjädringen är ordentligt mycket kraftigare, liksom länkarmar, gummibussningar och fram resp bakvagns-infästningar är även dom kraftigare mot en vanlig RR.
Citera
2021-10-10, 23:31
Medlem
https://www.youtube.com/watch?v=bFLZBQtVD-o

I denna video gör kanalen MercBenzKing en väldigt bra genomgång över hur en fullt bepansrad Mercedes S Class GUARD V12 fungerar och beter sig vid körning. Bilen väger över 4 ton och han genomför bland annat älgtestet i 100km/h samt kör utan luft i vänster framdäck utan problem. Detta borde ju ge någon indikation på att Range Rovern Vilks åkte i borde ha liknande köregenskaper och alltså inte bara kan flyga av vägen om däcket pajar. Helt klart var detta ingen olycka.
Citera
2021-10-10, 23:32
Medlem
Yatsys avatar
När är det tänkt att utredningarna ska vara klara?
Citera
2021-10-10, 23:38
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nikson
Ja, står i tråden.
Var i tråden?
Citera
2021-10-10, 23:38
Medlem
Citat:
Nödbromssystemet/avståndsradar är aktiverat vid varje ny uppstart, men är endast aktivt då farthållaren är aktiv, dvs att man kör på farthållaren - Systemet går att avaktivera genom en inställning i menysystemet, och farthållaren fungerar då enbart som farthållare, och denna inställning sparas om den väl ändrats.
Radarn för avståndsmätning är inkapslad och skyddad bakom grillen, och kan således ej utsättas för felaktigheter såsom insekter, regn osv.

ESP/antisladd är under alla omständigheter aktivt vid varje ny uppstart, även där kan det stängas av men då med en enkel knapptryckning, knapp märkt ESP.
Systemet i dessa bilar innehåller förutom antisladd även bromskraftfördelning och styrning av luftbälgarna för fjädringen, för att undvika nigning/krängning vid panikbroms. Systemet är reaktivt inom 10 millisekunder via höghastighets-canbus och en förladdad kompressor för luftfjädringen.
Precis som i en vanlig RR. Grunderna i sådana här fordonssystem är f.ö till stor del lagreglerat inom europeisk standard, i synnerhet ESP-systemet, och säkerhetsfordon är ej undantagna när det gäller körsäkerhetsfunktioner.

Jag vet inte exakt vad som skiljer Sentinel från en vanlig RR då det är väl bevarade hemligheter, samt att det även är en extremt ovanlig säkerhetsbil som få har ingående kunskaper om, men jag vet en del, som att tex sand-läget i Terrain Response-programmen är borttaget/ej valbart.
Vidare är antisladdsystemet omkalibrerat anpassat till den högre tjänstevikten & dom styvare krängningshämmarna.
Luftbälgarna för fjädringen är ordentligt mycket kraftigare, liksom länkarmar, gummibussningar och fram resp bakvagns-infästningar är även dom kraftigare mot en vanlig RR.

Om jag skulle säga att luftfjädring systemet exploderade...
Hur stor är möjligheten att det skulle vara startskottet för olyckan?
Citera
2021-10-11, 00:12
Medlem
Citat:

Det där var ju intressant info.

Det där med luftfjädringen är helt logisk. kränga lär den inte göra så mycket.

Men du är både säker på att både ESP och kollisionssystemet finns i Sentinel 2016 års modell och ändå skriver att du inte vet exakt vad som skiljer?

Nya modellen kom 2019 men jag har inte lyckats hitta just vad som skiljer varken 2016 eller 2019 vad gäller systemen mellan Vouge och Sentinel.

Med största säkerhet hade de i så fall ESP påslaget liksom att de troligen körde på farthållare om de kör på motorväg.

Då måste jag säga att sladden är ännu märkligare. ESP hugger in rejält om det är på väg åt h-e väldigt tidigt. Lär vara ännu tidigare och mer aktiv om den är omprogrammerad.
Nu börjar jag fundera på om föraren verkligen stod på bromsen under sladden vilket jag hela tiden trott.
Mycket märkligt
Citera
2021-10-11, 00:17
Medlem
Citat:

Det är i alla fall en tanke.

Tappar den luften blir bilen djävligt låg i alla fall.
Men så oerhört explosivt är det ju inte. Men smälla kan det nog göra.

Jag kan inte luftfjädring
Men om det på något sätt kan bli bli ojämn punka så skulle det kunna bli illa.

Men inte fan har de individuella system utan central kompressor?
Citera
2021-10-11, 05:40
Medlem
rotesaus avatar
Citat:

Luftbälgarna på dom här nyare Land Rover-modellerna är inte en tom bälg helt full med luft som kan explodera i den bemärkelsen.
Dom här nyare bälgarna är indelade i celler inuti med klaffar och backventiler. Man skulle kunna skjuta med gevär eller köra en kniv i en uppblåst bälg, och den skulle enbart pysa, samtidigt som kompressorn skulle börja pumpa luft.
Bälgen säckar sakta ihop om ett större hål uppkommer, men det är ett förlopp som tar flera timmar.

Bilprovningen brukar undersöka efter sprickbildningar luftbälgar i förekommande fall, och dom här bägge skyddsbilarna var väl relativt nybesiktigade.

Skulle dock en luftledning till ett av hjulställen gå av samtidigt som ett läckage uppstår, då kan nog en bälg förlora tryck ganska snabbt.
En explosion i hjulhuset (tex däckexplosion), skulle absolut kunna skada fjädringssystemet i flera delar.

Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Det där var ju intressant info.

Det där med luftfjädringen är helt logisk. kränga lär den inte göra så mycket.

Men du är både säker på att både ESP och kollisionssystemet finns i Sentinel 2016 års modell och ändå skriver att du inte vet exakt vad som skiljer?

Nya modellen kom 2019 men jag har inte lyckats hitta just vad som skiljer varken 2016 eller 2019 vad gäller systemen mellan Vouge och Sentinel.

Med största säkerhet hade de i så fall ESP påslaget liksom att de troligen körde på farthållare om de kör på motorväg.

Då måste jag säga att sladden är ännu märkligare. ESP hugger in rejält om det är på väg åt h-e väldigt tidigt. Lär vara ännu tidigare och mer aktiv om den är omprogrammerad.
Nu börjar jag fundera på om föraren verkligen stod på bromsen under sladden vilket jag hela tiden trott.
Mycket märkligt

Jag undrar om inte panikbromsning sitter i ryggmärgen om bilen man kör plötsligt börjar bete sig vansinnigt, samt att man inte är beredd öht?
Det är en sak att ha utbildning i avancerad bilkörning, och kunna hantera en situation som successivt uppstår, ibland rent av planerad/förberedd, då hjärna & sinne kunnat ställa sig på just avancerad bilkörning och allt man lärt sig på körutbildningar. Tex när man kör Vilks till någon konstuppvisning eller när det ska röra sig i andra offentliga sammanhang där risker är uppenbara på förhand.

Men det är en annan sak om något uppstår inom loppet av en sekund. Föraren har ju knappast suttit och varit beredd på en monstersladd hela denna färdsträckan från Sthlm, utan det har förmodligen varit en ganska avslappnad färd.
Citera
2021-10-11, 06:59
Medlem

Med ett namn som innehåller engineer så borde du fatta skillnaden mellan ett kontrollerat test och en oväntad händelse i trafik. Är det så du testar dina teorier så hoppas jag sannerligen att jag aldrig råkar ut för något du designat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in