Citat:
Ursprungligen postat av
Jikad
Ja, trial and error i folkmun. Detta leder snabbt till att man måste skapa en struktur kring dessa fenomen så att framtida barn kan slippa begå dessa misstag, som i naturen ofta var dödliga. Därav organiserad religion.
Detdär var bra komprimerat, du! Fast jag är påläst nog för att förstå den allmänna tankegången: föräldrar som vill förhindra att deras barn drunknar hittar på naturväsen som "brunnsgubben" eller "bäckahästen" för att skrämma dem, och litar på att barnen med tiden av sig själva inser 1) att dessa väsen inte är verkliga, och 2) nyttan av att i sin tur använda dem på framtida generationer!
Fast jag tror inte riktigt på den teorin ändå. För det första tror jag barn är mycket bättre psykologer än vuxna gärna vill inse, och fuller väl fattar när de vuxna far med osanning! (De kan visserligen spela med ibland, och låtsas tro på exempelvis jultomten, i samma anda som sherlockianerna spelar sitt
Great Game ). Och för det andra: om du efterhand fattar att
en sak du i livsbevarande syfte fått lära dig som barn är lögn, finns det inte då en motsvarande risk att du misstror
allt du blivit lärd, och äter sprängört eller lömsk flugsvamp?