2021-10-10, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dampskalle
Det var en shadow people. Det är den vanligaste spökformen numera. De kallas även djinner de kan ta vilken form de vill enligt den teorin. De är inte döda utan de bor i en annan dimension. Men att förklara är ändå dumt, de kan ju vara vad som helst. Men jo har sett dem och mest när andra sett dem. Har t o m sagt det till en psykläkare som vägrade tro det var något psykotiskt eftersom jag grundligt utretts och har inga psykotiska drag alls. Däremot de som ser dem är oftast kvinnor eller de som har något annat fel på skallen. Tror inte man ser i syne utan ens vrakhjärna kan inte sålla bort sådana saker som andra tar bort undermedvetet. Vi ser för mycket av världen. Det går nästan inte att kommunicera med shadow people men ibland tar de initiativ och kan röra vid dig. Men ofta verkar de inte se dig. De är heller inte skrämmande.

Som sagt. Det var i alla fall inte en vanlig skugga vid väggen jag/vi såg. Det var en "gråspräcklig" lite mer som en tredimensionell massa/figur som for igenom hallen - mer mitt i. Inte på någon vägg.

Den var på en genomfart - inte intresserad av oss fick jag känslan av.

De gånger det hände mig och sen även min man ( som jag då inte sagt nåt till ) kändes det först läskigt och sedan skumt. Men sen har vi lämnat det. Vad det var kan vi inte veta. Nån rädsla känner jag inte för det vi såg.

Men alla vuxna vet att vi människor inte vet allt. Vi människor är begränsade i våra sinnen. Djur tex hör, ser, luktar saker som inte vi människor kan uppfatta. Det får människor ändå vara ödmjuka inför.

Varken jag och min man är psykiskt sjuka. Är fungerande vuxna. Inte sjuka överhuvudtaget. Äter inga mediciner, har aldrig tagit droger, dricker sällan. Är inte antivaccare. Läser inga spirituella böcker. Vi har både barn och heltidsjobb som vi hanterar utan problem.
Senast redigerad av Tissetiss 2021-10-10 kl. 08:50.
Citera
2021-10-10, 09:33
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av TunderTarFyr
Jag har haft nyktra släktingar vid ett tillfälle som bad mig gå och kolla i dotterns forum för det lät därifrån när vi satt i vardagsrummet.

Vid ett annat tillfälle klirrade det och lät i köket när jag hade en granne på besök som sa att jag måste gå och kolla om det är någon där.

Jag är tämligen van vid diverse ljud, knackanden och ljud av fotsteg, men besökare reagerar mer när de är hemma hos mig.
Jag har faktiskt upplevt väldigt många paranormala fenomen. Men som du säkert också känner är det svårt att dels minnas allt tydligt nog för att skriva ut det i text. Eller helt enkelt förmedla den paranormala dimensionen i text. Det är inte enkelt. Låter alltid banalt och inte alls trovärdigt eller bara som en lögn.

Jag tror på spöken kanske 60 dagar om året. Resten av året är jag skeptisk.
Citera
2021-10-10, 15:21
Medlem
Picamagpies avatar
Tro på spöken eller inte? För att svara på det så måste jag veta definitionen av ett spöke. Så vad är ett spöke?
Citera
2021-10-10, 16:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.

Du befinner dig lite i det stadiet jag befann mig med Religion, när du bli vuxen så inser du att alla saker som du och dina kompisar runt omkring dig skrattar åt för dom är så dumma, rättfärdigt så, faktiskt taget tas på fullaste allvar i den kommande vuxen världen, du gör dig en tjänst om du snabbare börjar inse hur ologisk och ointelligent vuxen-världen är.
Citera
2021-10-10, 18:26
Medlem
Det paranormala är inget man "tror" på, det existerar oberoende av vad vi människor tycker om det.
Att klumpa ihop andevärlden med religion är dock fruktansvärt efterblivet då dessa inte har något som helst med varandra att göra. Religion är en mänsklig skapelse, andlighet och det övernaturliga är det inte.
Citera
2021-10-10, 19:17
Medlem
Picamagpies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Det paranormala är inget man "tror" på, det existerar oberoende av vad vi människor tycker om det.
Att klumpa ihop andevärlden med religion är dock fruktansvärt efterblivet då dessa inte har något som helst med varandra att göra. Religion är en mänsklig skapelse, andlighet och det övernaturliga är det inte.
Det finns inget paranormalt som är bevisat, det är bara tro, inbillning eller bluff.
Citera
2021-10-10, 19:41
Medlem
TwoThousands avatar
Var det helt enkelt en väldigt låg intelligens och med det dess djuriska fördomsfullhet som begränsar möjligheten för att kunna begripa verkligheten?

Eller är det en statligt sponsrad ideologisk utbildning som vänder människor från verkligheten för att istället leva hela livet i en egen skapad påhittad världsbild?

Kan inte förstå roten till denna villfarelse och anledning till att så många inte vet om hur verkligheten ser ut längre att istället vänder sig till villospår som förklaring.

Någon som är mer insatt?

Vad är anledningen till att så många människor spenderar hela sitt liv i en lögn?
Citera
2021-10-10, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Picamagpie
Det finns inget paranormalt som är bevisat, det är bara tro, inbillning eller bluff.

Jo, prekognition har bevisats bortom rimligt tvivel under laboratorieförhållanden. Så du har helt enkelt fel.

Sen säger det sig självt att paranormala fenomen, som ju i grunden är kopplade till det mänskliga medvetandet och därmed subjektiva till sin natur, inte låter sig studeras eller bevisas enligt samma premisser som fysiska ting. Förstår man inte det är man antingen extremt korkad eller bara okunnig.

Dock inte rätt tråd för den debatten.
Citera
2021-10-10, 22:17
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
Om man använder ordet spöke så ja. Vi samlades efter att en väldigt nära släkting gick bort i en bilolycka och pratade, delade på några öl och en satte på hans favoritlåt och ställde sig upp och dansade när en annan plockade upp telefonen och filmade. Inget någon tänkte på just då.
Ett par dagar senare visade personen mig filmen och då står den avlidna och dansar bredvid.
Grattis du fick självaste mig att svara. Jag har en video där din morsa suger min kuk och säger att om hon fick en önskan i hela världen så var det att hon skulle abortera alla sina barn. Detta är 100% sant men eftersom det är så känsligt så kan/tänker jag inte styrka det. Inser du nu hur larvig du framstår? Du har ingen sådan film, om du hade det så skulle du kunna skärmdumpa filmen, sudda allt förutom "varelsens" fötter och visa omvärlden.

Men det går ju inte när filmen inte ens finns. Pajas.
Citat:
Ursprungligen postat av KlartSur
Alltså... Jag trodde den här tråden skulle dö snabbt, för att TS var ett troll som ville lyfta en rolig diskussion. Jag trodde faktiskt att han skulle få en varning, som den idiot han framstod som.

Men... Är ni på riktigt ärliga? I så fall framstår ni som de största dårar jag har sett på lång tid, trots alla inlägg jag sett i anti-vaccintrådarna. Jag är faktiskt fortfarande inte övertygad om hur seriösa ni är. Menar ni på allvar att ni tror spöken finns??
Jag sa ju att även vuxna människor fortfarande tror att Disney-varelser finns på riktigt
Citera
2021-10-10, 23:36
Medlem
TunderTarFyrs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kultursprache
helt enkelt förmedla den paranormala dimensionen i text. Det är inte enkelt. Låter alltid banalt och inte alls trovärdigt eller bara som en lögn.

Jag tror på spöken kanske 60 dagar om året. Resten av året är jag skeptisk.

Du är klok, att uppleva saker som man inte helt enkelt kan förklara, det är inte ett bevis för det övernaturliga.

Man kan både vara öppen för andliga upplevelser och använda sitt kritiska logiska tänkande för att söka efter rationella förklaringar.

Vissa upplevelser jag har hände i gränslandet mellan dröm och vakenhet, vilket vore dumt att förneka.

Att väga ihop kritiskt tänkta alternativ med upplevelsens syn, hörde och känslointryck, det gör det man upplevt till tolkningar av det inträffade.

I tolkningsprocessen finns ett val, man kan välja att tro eller inte tro, varje gång, ingen gång eller ibland.
Citera
2021-10-10, 23:55
Medlem
dampskalles avatar
Har sett förnekande personer se sk spöken och bli livrädda. Det är rätt kul. Man blir lite mer ödmjuk efter att ha upplevt något man inte kan förklara. Man kanske slutar att tro att människan är alltings mått... för så är det ju inte. Kvantfysiken kan faktiskt kanske kan påverka till vår större värld. Vi kan ju faktiskt uppfatta en enda foton. Så. Men folk verkar leva i Newtons universum.
Citera
2021-10-11, 00:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Låt mig vända på frågeställningen: varför skulle det automatiskt vara sannolikare att barn trodde på övernaturliga ting än vuxna? Det mesta av vår världsbild inhämtar vi ju som barn; finns det något evolutionärt skäl att vi skulle släppa denna för att bilda oss en helt ny vid, säg, 18 års ålder?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in