2021-10-11, 00:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Låt mig vända på frågeställningen: varför skulle det automatiskt vara sannolikare att barn trodde på övernaturliga ting än vuxna? Det mesta av vår världsbild inhämtar vi ju som barn; finns det något evolutionärt skäl att vi skulle släppa denna för att bilda oss en helt ny vid, säg, 18 års ålder?

Ja, trial and error i folkmun. Detta leder snabbt till att man måste skapa en struktur kring dessa fenomen så att framtida barn kan slippa begå dessa misstag, som i naturen ofta var dödliga. Därav organiserad religion.

Hjärnan utvecklas färdigt vid 25-års ålder, och är innan dess högst opålitlig, tyvärr så förstår inte alla det, och fortsätter att tro på sina 16-årshallucinationer då detta var 100% verkligt.
Som den store Albus Dumbledore sa;
“Of course it is happening inside your head, Harry, but why on earth should that mean it is not real?” –
Senast redigerad av Jikad 2021-10-11 kl. 00:46.
Citera
2021-10-11, 00:44
Medlem
Väldigt många vuxna människor är totalt okunniga inom naturvetenskapliga ämnen, de vet knappt vad evolutionen är för något. Då är det faktiskt inte så konstigt att de ser spöken som en reell möjlighet.

Det krävs ändå att man besitter en viss nivå av kunskap om hur människan har uppstått och fungerar för att man ska kunna utesluta spökens existens. Ingen avancerad kunskap, men åtminstone det grundläggande.
Citera
2021-10-11, 00:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Ja, trial and error i folkmun. Detta leder snabbt till att man måste skapa en struktur kring dessa fenomen så att framtida barn kan slippa begå dessa misstag, som i naturen ofta var dödliga. Därav organiserad religion.

Detdär var bra komprimerat, du! Fast jag är påläst nog för att förstå den allmänna tankegången: föräldrar som vill förhindra att deras barn drunknar hittar på naturväsen som "brunnsgubben" eller "bäckahästen" för att skrämma dem, och litar på att barnen med tiden av sig själva inser 1) att dessa väsen inte är verkliga, och 2) nyttan av att i sin tur använda dem på framtida generationer!

Fast jag tror inte riktigt på den teorin ändå. För det första tror jag barn är mycket bättre psykologer än vuxna gärna vill inse, och fuller väl fattar när de vuxna far med osanning! (De kan visserligen spela med ibland, och låtsas tro på exempelvis jultomten, i samma anda som sherlockianerna spelar sitt Great Game ). Och för det andra: om du efterhand fattar att en sak du i livsbevarande syfte fått lära dig som barn är lögn, finns det inte då en motsvarande risk att du misstror allt du blivit lärd, och äter sprängört eller lömsk flugsvamp?
Citera
2021-10-11, 01:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Väldigt många vuxna människor är totalt okunniga inom naturvetenskapliga ämnen, de vet knappt vad evolutionen är för något. Då är det faktiskt inte så konstigt att de ser spöken som en reell möjlighet.

Det krävs ändå att man besitter en viss nivå av kunskap om hur människan har uppstått och fungerar för att man ska kunna utesluta spökens existens. Ingen avancerad kunskap, men åtminstone det grundläggande.

Det går alldeles utmärkt att tro att evolutionen har ägt rum och samtidigt "tro" på det paranormala (det är ingen tro utan fakta, precis som evolutionen ej är en tro utan fakta). Varför utesluter dessa varandra menar du?

Så här resonerar personer som är allt för fast i den vänstra hjärnhalvan och det ser vi åtskilliga exempel på i tråden också. Ni måste använda den andra delen också, det är endast så balans uppstår.

Vi som använder båda delarna kan både se och uppskatta den transcendentala och mystiska dimensionen till universum utan att för den delen göra avkall på det kritiska tänkandet. Det borde fler göra.
Citera
2021-10-11, 01:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Detdär var bra komprimerat, du! Fast jag är påläst nog för att förstå den allmänna tankegången: föräldrar som vill förhindra att deras barn drunknar hittar på naturväsen som "brunnsgubben" eller "bäckahästen" för att skrämma dem, och litar på att barnen med tiden av sig själva inser 1) att dessa väsen inte är verkliga, och 2) nyttan av att i sin tur använda dem på framtida generationer!

Fast jag tror inte riktigt på den teorin ändå. För det första tror jag barn är mycket bättre psykologer än vuxna gärna vill inse, och fuller väl fattar när de vuxna far med osanning! (De kan visserligen spela med ibland, och låtsas tro på exempelvis jultomten, i samma anda som sherlockianerna spelar sitt Great Game ). Och för det andra: om du efterhand fattar att en sak du i livsbevarande syfte fått lära dig som barn är lögn, finns det inte då en motsvarande risk att du misstror allt du blivit lärd, och äter sprängört eller lömsk flugsvamp?

Tackar!
Jag skulle nog jämställa dessa sagor med organiserad religion i det avseendet, det är ändå lärdomar om världen, förmedlade i sagoform, men utan att ha nått den religiösa spridning/uppvaktning som tex bibeln (som också är aningen mer omfattande, men ändå).

Jodå det kan absolut ha långtgående negativa konsekvenser, men uppenbarligen har det fungerat tillräckligt bra hitills. Kan också tänka mig att individer som redan på något sätt är "svaga" psykiskt kan sållas ut via denna process. Den teoretiska förmånen är dock högst spekulativ.
Citera
2021-10-11, 01:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Breakaway1
Det går alldeles utmärkt att tro att evolutionen har ägt rum och samtidigt "tro" på det paranormala (det är ingen tro utan fakta, precis som evolutionen ej är en tro utan fakta). Varför utesluter dessa varandra menar du?

Så här resonerar personer som är allt för fast i den vänstra hjärnhalvan och det ser vi åtskilliga exempel på i tråden också. Ni måste använda den andra delen också, det är endast så balans uppstår.

Vi som använder båda delarna kan både se och uppskatta den transcendentala och mystiska dimensionen till universum utan att för den delen göra avkall på det kritiska tänkandet. Det borde fler göra.
Man kan tro att evolutionen har ägt rum utan att förstå vad evolutionen innebär.

Evolutionen och vetenskapen säger oss att vårt medvetande (liksom alla våra andra egenskaper) har uppstått långsamt och stegvist genom slumpmässiga mutationer och det naturliga urvalet. Vi har blivit mer och mer medvetna i takt med att våra hjärna (det organ som vi vet skapar medvetandet) har växt sig större och större, mer och mer avancerad.

Att medvetandet bara är en fysisk kroppsfunktion, elektrokemiska impulser mellan nervceller, som kräver en hjärna för att existera är fakta. Tron att medvetandet är någonting annat som kan lämna kroppen är bara ren okunnighet.
Citera
2021-10-11, 01:28
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Ni har säkert alla sett videoklipp på youtube som handlar om spöken, eller så har ni en bekant som hävdar att dom verkligen varit med om något paranormalt. Dom har sett det ena och det andra. "Jag lovar det var såhär och det här och det där hände!". Jag har aldrig brytt mig om dessa diskussioner, men nu när jag är vuxen (18 år) så märker jag att vissa människor pratar fortfarande i dessa termer. Det är som att dom utan ironi faktiskt tror på spöken.

Vad beror detta på? Är det någon mental sjukdom från barndomen eller är det något globalt skämt som vissa autistiska människor vägrar släppa?

Nej, du har aldrig varit med om något paranormalt, du har aldrig sett ett spöke, du har aldrig sett ett objekt sväva fritt i luften utan förklaring som om en osynlig hand lyfte det så bry dig inte om att posta sådan skit i denna tråd, alla andra pekar och skrattar åt dig.

Du har dessvärre fel. Har fått många paranormala upplevelser på film/ljud. Röster som kommer från ingenstans i princip. Stolar som far tvärs över golvet. Upplevt spöken hela mitt liv. Är nu närmare 40. Den som är efterbliven här är väl du som tror du vet något. Men du vet lika lite som min kompis 3-åriga son. Du vill bara provocera tror jag. Låt folk tro vad fan de vill. Snart påstår du väl att jorden är platt också och alla som tror att den är rund har fel?
Citera
2021-10-11, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gul-groda
Att medvetandet bara är en fysisk kroppsfunktion, elektrokemiska impulser mellan nervceller, som kräver en hjärna för att existera är fakta. Tron att medvetandet är någonting annat som kan lämna kroppen är bara ren okunnighet.

Nu misstänker jag att vi är farligt Off-Topic igen men du har helt enkelt fel. (till mod. så hade det ju varit trevligt om ni kunde bryta ut dessa diskussioner till egna trådar istället för att godtyckligt ta bort välskrivna inlägg som kanske inte är 100% On Topic).

Hursomhelst. Vad vi vet är att medvetandet på något sätt är kopplat till hjärnan, däremot har vetenskapen inte den blekaste aning hur eller genom vilken process som medvetande uppstår i hjärnan.

Det du kallar "fakta" är för övrigt inte fakta utan föremål för intensiv debatt även inom etablerade vetenskapskretsar. Vissa gör din strikt materialistiska tolkning medan andra är av helt andra uppfattningar. Så att kalla det fakta är inte bara dumt utan direkt felaktigt.
Citera
2021-10-11, 01:37
Medlem
enlevandemans avatar
Det paranormala existerar vare sig ni tror på det eller inte. Det är fan tragiskt med idioter som aldrig upplevt nåt. IQ= 15.
Citera
2021-10-11, 01:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jikad
Tackar!
Jag skulle nog jämställa dessa sagor med organiserad religion i det avseendet, det är ändå lärdomar om världen, förmedlade i sagoform, men utan att ha nått den religiösa spridning/uppvaktning som tex bibeln (som också är aningen mer omfattande, men ändå).

Jodå det kan absolut ha långtgående negativa konsekvenser, men uppenbarligen har det fungerat tillräckligt bra hitills. Kan också tänka mig att individer som redan på något sätt är "svaga" psykiskt kan sållas ut via denna process. Den teoretiska förmånen är dock högst spekulativ.

Ni är ju helt ute och cyklar båda två. Återigen, ämnet är spöken och det paranormala. Varför ni överhuvudtaget blandar in religion i detta övergår mitt förstånd.

Att tro på religion i vuxen ålder kan jag hålla med om är ganska vrickat. Att det andliga och övernaturliga kidnappats av organiserad religion är dock ingen ursäkt till varför dessa två överhuvudtaget ska klumpas ihop.
Citera
2021-10-11, 01:38
Medlem
Privattaxins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enlevandeman
Det paranormala existerar vare sig ni tror på det eller inte. Det är fan tragiskt med idioter som aldrig upplevt nåt. IQ= 15.
Det är väldigt tydligt att du är en vuxen man som trott på spöken all denna tid men tack vare denna tråd där alla vi skrattar åt folk som tror på spöken så har du insett att du är ganska ensam att utan ironi tro på spöken. Nu är du aggressiv och angriper alla istället för att erkänna att du trott på spöken men från denna dag så kommer du se på livet annorlunda. Det kanske var orimligt att tro att din döda mamma eller farmor egentligen flyter omkring, kollar när du runkar och säger bu i youtube-videos.
Citera
2021-10-11, 01:41
Medlem
enlevandemans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Privattaxin
Det är väldigt tydligt att du är en vuxen man som trott på spöken all denna tid men tack vare denna tråd där alla vi skrattar åt folk som tror på spöken så har du insett att du är ganska ensam att utan ironi tro på spöken. Nu är du aggressiv och angriper alla istället för att erkänna att du trott på spöken men från denna dag så kommer du se på livet annorlunda. Det kanske var orimligt att tro att din döda mamma eller farmor egentligen flyter omkring, kollar när du runkar och säger bu i youtube-videos.

Skulle gärna vilja se dig dementera de röster jag hört och fått på film. Skuggor som kommer från ingenstans och går igenom väggen. Eller varför inte förklara vad som gjorde att glaset svävade för att sen krossas ner på golvet. Du som är agressiv fittmongo. Gå och lägg dig neger.

Är med i grupper med tusentals medlemmar som delar samma intressen som mig och faktiskt vart med om saker till skillnad från en gravt efterbliven människa som dig
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in