2021-10-09, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av xpqr12345
Det kommer alltid att finnas specialverksamheter som inte kan byta OS, av varierande anledningar. Och de får väl fortsätta använda det OS som fungerar för dem, men för mer generella användningsområden (tänk kontorsgöromål) ser jag ingen speciell anledning att knyta upp sig till Windows, annat än tradition och att MS har blivit ruskigt bra på att låsa in sina kunder.

-----------------

Det roligaste jag har hört vad gäller datorer som måste köra Windows var någon fabrik som hade stora delar av produktionen automatiserad via W95. Och eftersom företaget som en gång i tiden tillverkade och installerade automationen hade konkat (eller blivit nerlagt,m jag minns inte) så kunde fabriksägaren inte byta ut den dator med W95 som allt körde på utan att samtidigt behöva byta ut i stort sett hela fabriken! Så om en PC som idag kan tänkas kosta 500 spänn lägger av skulle det kunna kosta ägaren många miljoner....

Regionerna har hundratusentals anställda som använder systemen och tiotusentals datorer som ska uppdateras. Alla datorer behöver de här specialsystemen då de används för generella arbetsuppgifter. Det går säkert att byta men det skulle bli mycket dyrt. Man har investerat i Windows i över tjugo år.
Citera
2021-10-09, 17:54
Medlem
Zabriskie.Points avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Libre Office och Open Office Är nog det de flesta Linuxanvändare använder (finns även för Mac och Windows. De flesta som använder Microsoft Office klarar sig utmärkt med någon av de nämnda paketen. Microsoft Office har i sina senaste upplagor några extra funktioner (som väldigt få använder) i övrigt så är ex. Libre kompatibelt med docx och andra Windows format. Så det räcker utmärkt för 99% av användare som vant sig med Microsoft Office.

Detsamma gäller övriga delar av Office paketet som har sina motsvarigheter i ex. Libre. En annan aspekt är att mjukvaran mer och mer ligger på molntjänster och är mindre beroende av vilket system de körs på. Microsoft går mer och mer mot att användarna skall betala dyra avgifter månadsvis (lär komma även för Windows dvs man köper inte sitt operativsystem utan hyr det månadsvis av Microsoft)

Att byta ut en Kommun eller ett landstings system till Linux datorer skulle spara enorma skattepengar och på sikt även skapa en säkrare datahantering.

Är ju mycket roligare att föreställa sig Maggan, 57, försöka skriva en remiss i vim än i Libre Office.

Har svårt att tänka mig att datahanteringen skulle bli säkrare bara för att de skulle gå över till Linux. Varför tror du det?
Citera
2021-10-09, 19:08
Medlem
Kommuner använder sig av hundratals system i allt från ärendehantering till socialtjänstens system till system för att administrera avfall, va och samhällsbyggnad. Systemen måste dessutom kunna kommunicera med varandra via Microsoft Windows. T.ex. ett protokoll som skrivs i Word måste kunna migrerade in i ärendehanteringssystemet för att kunna diarieföras där t.ex. Sedan ska VA systemet kunna skicka in information som går till ärendehanteringssystemet så att det kan tas upp på kommande politiska sammanträden te.x.
Citera
2021-10-10, 10:29
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zebus
Kommuner använder sig av hundratals system i allt från ärendehantering till socialtjänstens system till system för att administrera avfall, va och samhällsbyggnad. Systemen måste dessutom kunna kommunicera med varandra via Microsoft Windows. T.ex. ett protokoll som skrivs i Word måste kunna migrerade in i ärendehanteringssystemet för att kunna diarieföras där t.ex. Sedan ska VA systemet kunna skicka in information som går till ärendehanteringssystemet så att det kan tas upp på kommande politiska sammanträden te.x.

Word och PDF filer är inga problem att hantera via Linux. Inte heller många av de externa system som kopplas upp till en Windowsmiljö. De store problemen tror jag ligger i att windows tillåter "bakåt kompatibilitet" med tidigare versioner och accepterar mjukvara skrivern för windows95 och även MS dos.

Tyvärr så används det många äldre mjukvaror som enbart fanns till ex. win95 eller MSdos dessa körs relativt obehindrat på ett windows system men kräver en hel del "tweaking" för att fås att köra under linux. Finns källkoderna så kan de "portas" men som mycket programvara till Windows system så är den låst och har då tillverkaren lagt ner eller kursat så finns det inga möjligheter att porta programmet utan ett helt nytt måste tas fram vilket blir väldigt dyrt.

Kan vara lönsamt om det gäller mjukvara som alla/många kommuner använder men ett elände om det bara används av ett fåtal.

Den här typen av "låsning" till ett större företag som Microsoft är aldrig bra och en av anledningarna till att superdatorer och andra större system köärs på Linuxkärnor.
Då kan ett skräddarsytt system tas fram exakt för de behov som finns och helt utan att betala en massa avgifter till företag som Microsoft/Google..
Citera
2021-10-10, 10:34
Medlem
jewclaws avatar
De för att Linux inte e lika bra somwindows. Exempelvis denät finns inte word och när man ska starta ett program måste man skriva massa text, så jävla onödigt! :S I Windows är allt snabbt och lätt att installera saker + att det uppdateras bättre och säkerhet en är MKT bettre i Winodws
Citera
2021-10-10, 11:28
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
De store problemen tror jag ligger i att windows tillåter "bakåt kompatibilitet" med tidigare versioner och accepterar mjukvara skrivern för windows95 och även MS dos.
Windows 11 bryter totalt kompatibiliteten med 16-bitars program och många hårdvarudrivrutiner då det är ett rent 64-bitars system utan stöd för BIOS anrop. Här kommer nischsystem som FreeDOS och OS/2 (numera ArcaOS) in i bilden.
Citera
2021-10-10, 11:33
Medlem
Citat:
Zippade filer finns för både Linux, Mac och Windows och det är lika enkelt att "packa upp dem" oavsett vilket system man använder.

Jag tror du underskattar hur låg kompetensen är hos många. Jag fick senast i förra veckan visa hur man packade en mapp. Tvivlar på att samma person skulle kunna packa upp den. Detta var i Windows 10.
Citera
2021-10-10, 12:57
Medlem
Som någon tidigare var inne på, det hade varit intressant att utveckla en distro som är specifikt inriktat mot kommuner/landsting, vad tror ni?
Citera
2021-10-10, 13:33
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Som någon tidigare var inne på, det hade varit intressant att utveckla en distro som är specifikt inriktat mot kommuner/landsting, vad tror ni?

Det var jag och när jag funderar på det så är det en perfekt grej att sälja in till t.ex. Örebropartiet och testköra i något av kommunens mindre distrikt på säg 10-20.000 invånare och bygga en modell.

Utländsk förebild finns på mycket högre förvaltningsnivå som man kan utgå ifrån. Och tar man en titt på utvecklingskostnaderna för t.ex. Mint så inser man att det kommer kosta mindre än ett äppelskrutt att utreda frågan.
Citera
2021-10-10, 14:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Brodrude
Så en stadard användare sitter på kontor.

många vill kanske spela spel... kan ju hända att det är lika lätt som att använda Windows men när jag kollade Sweklockers så var det ju just det det inte var.

Det var inte bara att installera Linux, installera grafikkort och spelet och bara köra. Detta säger mig att Linux är det svåraste OS att hålla på med. Windows är lite sådär mitt i mellan och MAC är oftast det lättaste.
Trådfrågan gällde varför inte kommuner och landsting använder Linux istället för Windows. Tycker du verkligen att spel är relevant att nämna då?
Citera
2021-10-10, 14:44
Medlem
Mycket intressant läsning, det finns många bra argument för att gå över till öppenkällkod enligt gammal utredning:

http://data.riksdagen.se/dokument/GW02Fi254
Citera
2021-10-10, 16:14
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Om det är en sak jag lärt mig av mina år här (brukar hoppa konton ofta) är att du alltid har en klump idioter som absolut inte läser en enda rad i trådarna de postar i.
Det här är trådstarten:

Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?

Förklara gärna vad det är jag har missat och hur spel är relevant.

Citat:
Men ja, på kontor, förutsatt att användarna inte är utvecklingsstörda AKA gamla så fungerar Linux perfekt, speciellt med en IT-avdelning som är kompetent. Problemet är att Linux fortfarande har barnsjukdomar. Mitt Linux Mint la av häromdagen. Anledningen? Antagligen för att hårddiskutrymmet tog slut. Trodde inte mina ögon.
Jag använder själv Linux dagligen och har haft det som enda OS på min burk i femton år. Jag hatar när jag måste sätta mig vid Windows just för att det är en massa saker jag måste vänja om. Det är inga större problem att klara av det då jag är datorvan, men jag gillar det inte. De flesta skulle rent tekniskt klara av att vänja om, men de vill inte och gnäller högljutt. Det var iaf vad som hände när jag försökte migrera. Men ja, det fanns ett gäng dinosarier som var rätt drivande där.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in