Citat:
Ursprungligen postat av
Woozah
Majoriteten av personer på kommunen kan knappt använda Windows. Nu ska du skicka dom på en kurs för ett lära sig linux? Det är nog knappast rätt sätt.
Men vad exakt är det folk inom kommunen ska lära sig? Att öppna en browser? All datainmatning jag vet går att göra via browsern idag. Gränssnittet mot användaren behöver inte vara svårare än så.
Vi skulle kunna ersätta i stort sett varenda arbetsstation till kostnaden av en raspberry pi plus tangentbord och pekskärm dvs terminal.
"Moln" är vad vi tidigare kallade server och då börjar man ta en titt på hur timesharing funkar och då är man genast inne i hur att flera användare har var sin process gående på en maskin och vilka privilegier dessa ska ha för att de inte ska ha fri tillgång till varandras information trots att de olika processerna interagerar med varandra.
Folk ska inte sitta i actionspel på arbetstid på kommunen som jag sa tidigare i tråden har man själsliga skador på något sätt om man vill ha med staten att göra övh. jag vet att det är kul att spela spel men inte för skattepengar, kom igen.
Varför ska de enskilda arbetsstationerna ha datorkraft att skicka ett rymdskepp till Mars? Någon får gärna motivera.