2021-10-07, 22:17
Medlem
lothers avatar
allt som är skattefinansierat borde köras på linux, och dessutom borde staten ordna utbilding och program för linux

det som verkligen skulle vara fördel är säkerhet, där man kan ha öppen källkod och os utan bakdörrar och insamlandet av data som skickat till fan vete hur många olika ställen

fan, till och med hela eu borde göra på detta sättet, ordna så högskolorna jobbar med säkerhet och basprogram

dom som är mentalt handikappade och inte klarar bytet till linux numera borde bli av med sina jobb istället

har körat linux sedan mitten nittital i varierande omfattning och numera är det bara lite småsaker som är jobbigt i förhållande till windows
Citera
2021-10-07, 22:18
Medlem
NicePics13s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av holmium
Det är skattepengar nån annan betalar så det spelar ingen roll om det är dyrt eller inte funkar.
Verkligen. https://www.svt.se/nyheter/granskning/ug/ug-referens-varden-och-ai-verktyget
Citera
2021-10-07, 23:02
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Eftersom jag har ansvarat för ett projekt där vi skulle byta till Linux och vi fick avbryta det så vågar jag påstå att jag vet exakt vad jag talar om. Det var inte tekniska problem. Det var just de skäl jag angav. Klagomålen var ibland i stil med att knapparna för fet stil i Libre Writer inte satt på samma ställe som i MS Office, eller att man inte kunde använda svenska formler i Libre Calc. Nästan alla klagomål var i relation till Windows och inte faktiska omständigheter.

Och hur fasen kan du jämföra att använda en arbetsstation med lite office och dylikt med att inte bara använda, utan även sätta upp en gamingrigg? Det är en jäkla skillnad på att installera ett system från grunden jämfört med att använda något som någon annan har installerat. Och att Linux är sådär för spel är ju inte direkt någon nyhet. Finns väldigt många som inte byter till LInux enbart för att det krånglar mer med spel. Din jämförelse haltar betänkligt.

Var har jag skrivit att Linux aldrig krånglar och är jättelätt? Ingenstans. Det jag säger är att det inte är svårare än att lära sig använda Windows, och nu är det just för kontorsbruk jag menar. En vanlig kontorsråtta behöver inte kunna installera program och konfigurera nätverk. Det har man IT-avdelningen till.

Det är Google docs som gäller idag, inte libreoffice.

De flesta som kör linux idag kör faktiskt det på chromebooks. Mycket beroende på att undervisningen i skolorna mer baserar sig på google docs än ms office av olika skäl. Man vill inte ha windows-datorer i undervisningen heller eftersom det ofta skiter sig med gruppolicyn och att folk försöker installera allehanda spel på maskinerna.
Citera
2021-10-07, 23:21
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Det är Google docs som gäller idag, inte libreoffice.
Visst, men det är nu det.

Citat:
De flesta som kör linux idag kör faktiskt det på chromebooks. Mycket beroende på att undervisningen i skolorna mer baserar sig på google docs än ms office av olika skäl. Man vill inte ha windows-datorer i undervisningen heller eftersom det ofta skiter sig med gruppolicyn och att folk försöker installera allehanda spel på maskinerna.
Jepp, men nu pratade jag om arbetsplatser med vuxna människor och inte studenter.
Citera
2021-10-08, 06:30
Avslutad
Det är ett av de bättre förslagen https://en.wikipedia.org/wiki/GendBuntu Frankrike får enligt lag inte göra sig beroende av OS som inte har öppen källkod i offentlig förvaltning så det är inte en pipedream utan redan implementerat i andra länder.
Citera
2021-10-08, 06:55
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av bosscs2
Borde inte kommuner/landsting enkelt kunna reducera upphandling av datorer med 100 000 tals kronor om man istället valde Linux?

Man har idag inte såna system där man bara behöver en web terminal. Men visst i miljörer där man bara behöver köra en webläsare så skulle linux vara bra. Med Windows 11 kanske det kommer ett omtänk, det fruktsvärda slöser som kommer komma år 2025 då Windows upphör. Särskilt när fler tjänster bli molm baserade

Oftast är kommunu / regioner dåliga på upphandla, man har för mycket skattepengar och leka med helt enkelt. Man kan alltid höja skatterna, om det blir ont om pengar.

Stockholms skolplattform är ett skräck exempel på hur dåliga kommuner är på IT och hur fel det kan bli.
Senast redigerad av 53280 2021-10-08 kl. 07:14.
Citera
2021-10-08, 09:59
Medlem
Vad kostar det att köpa in support för linux jmf med support för windows?
Vad kostar omställningen och att få nya systemet säkert?
Fungerar all mjukvara och system som används? Snackar inte bara word för lokale soctant utan diverse andra system.
Citera
2021-10-08, 10:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Vad kostar det att köpa in support för linux jmf med support för windows?
Vad kostar omställningen och att få nya systemet säkert?
Fungerar all mjukvara och system som används? Snackar inte bara word för lokale soctant utan diverse andra system.
Det skulle nog påverka den lokala marknaden en del om så stora kunder gjorde den omställningen så vem vet?

Samtidigt tycker jag mig se att marknaden generellt rör sig mot öppna lösningar och plattformsoberoende vilket i sig kommer ge billigare lösningar då allting på internet då kommer följa samma öppna standard och man bygger bort olika sorters flaskhalsar och mellanhänder.
Citera
2021-10-08, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RX-78-2Gundam
Det skulle nog påverka den lokala marknaden en del om så stora kunder gjorde den omställningen så vem vet?

Samtidigt tycker jag mig se att marknaden generellt rör sig mot öppna lösningar och plattformsoberoende vilket i sig kommer ge billigare lösningar då allting på internet då kommer följa samma öppna standard och man bygger bort olika sorters flaskhalsar och mellanhänder.

Jag är osäker på om det ens är billigare med linux när man väger in migreringskostnader och supportkostnader. Licensen för windows är ingen jättekostnad i sammanhanget liksom.

OT: Nederländerna kör mycket opensource. Exempelvis källkoden till appen vi använder för vaccin-QR-kod för inträde på restauranger finns öppet tillgänglig på github. Liksom mycket annat.
Citera
2021-10-08, 10:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av noixdecoco
Jag är osäker på om det ens är billigare med linux när man väger in migreringskostnader och supportkostnader. Licensen för windows är ingen jättekostnad i sammanhanget liksom.

OT: Nederländerna kör mycket opensource. Exempelvis källkoden till appen vi använder för vaccin-QR-kod för inträde på restauranger finns öppet tillgänglig på github. Liksom mycket annat.

Nej precis. Det skulle vara Hallandsåsen och fyllemord på saloonen i Klondike och skandaler och kul på vägen men det jag tänkte på är väl mest att the internet of things går ju i stort sett på Linux/Android/iOS och allt från just väktarens QR scanner till färdigt dataset är standardiserad och transparent hela vägen till NSA instantly. Hela min vision faller säkert på CO2 avtryck eller något.

Jag är verkligen ingen marknadsexpert och partisk men jag tänker väl mer på vart tekniken är på väg och vad jag uppfattar som går att skala upp eller ner och inte på sikt. Man vill ju inte lämna en total mess efter sig som ovan nämnda skolplattform.
Citera
2021-10-08, 14:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SittFint
Efte

Var har jag skrivit att Linux aldrig krånglar och är jättelätt? Ingenstans. Det jag säger är att det inte är svårare än att lära sig använda Windows, och nu är det just för kontorsbruk jag menar. En vanlig kontorsråtta behöver inte kunna installera program och konfigurera nätverk. Det har man IT-avdelningen till.

Så en stadard användare sitter på kontor.

många vill kanske spela spel... kan ju hända att det är lika lätt som att använda Windows men när jag kollade Sweklockers så var det ju just det det inte var.

Det var inte bara att installera Linux, installera grafikkort och spelet och bara köra. Detta säger mig att Linux är det svåraste OS att hålla på med. Windows är lite sådär mitt i mellan och MAC är oftast det lättaste.
Citera
2021-10-08, 14:53
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedForce
Det blir i slutändan en rejäl förlustaffär när de istället måste lägga ut miljoner i löner på att ha folk som konfigurerar, felsöker, uppdaterar skiten.

That's it förmodligen.

Redan nu men pyttemjuks operativsystem så sköts systemen av IT avdelningar inte av brukarna själva.
Det beror snarare på att de system som säljs säljs i bulk med Windows och med dyra licenser.

I ex. Örebro så finns det flera som arbetar på IT avdelningen som gärna skulle byta ut samtliga kommunens datorer till Linux system.. Tyvärr är det inte dessa IT arbetare som väljer utan de som handlar upp åt kommunerna och dessa har oftast väldigt lågt kunnande om övriga operativsystem.

En annan faktor som spelar stor roll är att mycket av den övriga programvara som används är för gamla Windows system..Kan nämna ex nyckelhantering/nyckeldatabaser. Inloggningssystem till Ventilationssystem och andra drift system där programvaran enbart finns till Windows eller till och med enbart till MS dos (jo så gamla system används fo fortfarande)

Det är mer ett beroende av bakåt kompatibilitet som tvingar kommuner att använda MS dos/Windows.

Det skulle kräva en ordentlig genomgång av vilka programvaror som används, kontrollera om de går att porta/fås att köra under Linux ev. skriva ny programvara som hanterar databaser över ex. nycklar eller larmkoder och liknande. Det vore ett gigantiskt arbete som även skulle betyda stopp för många verksamheter. Inte Omöjligt men besvärligt och kunskapskrävande.

En kommuns datorsystem är inte enbart tjänstemännens skrivbordsdatorer utan har en mängd andra system länkade till sig.

Finns Kommuner i Italien, Frankrike, Spanien Schweiz mf som kör Linoljebaserade system så omöjligt är det inte..
.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in