Citat:
Ursprungligen postat av
LeifD2
Det finns massvis av gamla applikationer som är 10-20 år gamla. Där kan du inte göra något i browsern. Gäller inte bara komun och landsting, det ser likadant ut i privata sektorn. Forfarande väldigt mycket special-grejjor som inte enkelt låter sig flyttas.
En del har fortfarande kvar allt på papper.
Alltså jag är lite tripped out pga lördag men alltså om vi pratar om stat och kommun och sånt där pratar vi om något annat än att skyffla runt stora mängder data i form siffror bokstäver eller pratar vi om sånt där konstnärligt?
Alltså om jag vill göra en snygg reklamfilm för min kommun så köper jag den tjänsten av folk som sysslar med grafik och bling dvs Macfolket det vore dumt att använda en hammare för att skruva i en spik alla OS har givetvis sin specifika målgrupp.
Nu påpekade jag försynt att *nix var rätt tidigt ute och linux har ärvt den strukturen. Vad jag inte fattar är vad gör kommunen idag som de inte gjorde för 60 år sedan med skrivmaskin stämplar papper och arkiv? Har det tillkommit nya arbetsuppgifter som innehåller stora mängder grafisk formgivning och ljudupptagningar och media och varför hyrs inte sånt in från industrin?
Vad är det här för jävla tjafs helt enkelt, hur i helvete kan administrationen för infrastrukturen av kommunen uppta en så stor del av budgeten? Skäms de inte? De ska vara glada för att de slipper stämplar och papper som i t.ex. Japan där du måste ha chefens stämpel på varenda grej du gör och folk har skam i kroppen.
Det du säger min vän är exakt det jag hela tiden upprepar, vår stat och kommun ska inte ha tredjepart som håller oss gisslan med konstiga avtal och skit som de har kontroll över det är ett demokratiskt problem.
Allt ska standardiseras hur ska annars medborgarna någonsin få översikt?