2021-10-10, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Krmkr
Toblerone-affären är inte en så dum liknelse även om jag drar andra slutsatser än dig om den. Jag tycker inte att det var en obetydlig nyhetsanka som flög förbi utan konsekvenser.

Att denna affär kommer skrivas in i historieböckerna som "Ebbas-skandalen" eller "Ebba-affären" där hon begick brott och fick en mentalt och fysiskt skröplig åldring att känna sig pressad och lurad av henne, håller jag för sannolikt. Hell, du nämnde tom Marjasin häromsistens, en "affär" av en betydligt lägre politisk tjänsteman som inte ledde till dom eller straff, utan frikännande eller inte innehöll ett enskilt "stackars" ålderstiget offer.

Att höra mediala referat från Esbjörn och hans vittnen om hur skröplig han trots allt är och hur de tycker att Ebba pressat och manipulerat honom, hade ingalunda gynnat Ebba, varken kortsiktig eller långsiktigt. För det är ju det som är Esbjörns sidas sanning, alldeles oavsett vad den objektiva sanningen är. Det är inte den objektiva sanningen som framkommer under rättegångar utan parternas olika beskrivning av den. Att ha en sådan på sig tidigt i sin karriär är inget som man vill ha på sitt CV i något sammanhang, allra minst i KD.

Dessutom hade det som varit det mest bärande för de som försvarat Ebba i den här tråden och som ligger utanför det strikt juridiska, aldrig kommit upp eller fått någon bäring vid en rättegång. Majkgårds tidigare arv, Binninges tidigare dom, journalisters bias för Esbjörn, teorier om Marielund-sekter, föreställningen om att Binninge arbetat för sina egna och mot Esbjörns intressen osv osv. Dessa delar skulle aldrig komma upp i en rättegång eftersom de är helt irrelevanta i förhållande till husmålet. Det handlar om lösa spekulationer för att ge sken av att Ebbas beteende under fastighetstvisten varit oförvitlig. Något som vi alla egentligen vet att den inte har varit. Frågan är bara hur mycket fel hon har gjort utöver det som vi vet att hon har gjort.

Och som sagt, även om alla beskyllningar mot henne säkert inte är sanna, så tenderar sånt att fastna också om man kan beslås med ett eller några fel.

Att du inte vill att lag och rätt skall gälla vet vi alla. Det pöbelvälde du förespråkar och att Du gärna ser att sanningen inte skall komma fram om denna fastighetsaffär är för dig mycket bestickande. Du måste försöka förstå att alla är inte som du. Vi med sunt förnuft förstår att fastighetsmarknaden klarar inte av en LEX Esbjörn där ånger i efterhand som framkallats av nära och kära skall få omintetgöra fastighetsaffärer.

Citat:
Att pressa och manipulera är inte detsamma som att tvinga någon. Jag har förstått att du inte är skickad att förstå det, men jag kan försäkra dig om att domare är det.

Alltid missar du det där viktiga "någon form av tvång" Du måste faktiskt någon gång komma med en källa för dina stolligheter Nej, det kan du ju inte vanföreställningar som dina kan ju inte ha någon källa. Det är därför du aldrig presenterar några. Din trovärdighet är långt under källarnivå! Fastighetsaffärer är inte lekstuga det är en verklighet som måste styras av lag,rätt och en rakryggad moral inte tyckanden och allmänt dravel.
2021-10-10, 10:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan inte generalfullmakten tillkommit för att man ville vara säker på att få betalt för allt jobb man lägger ner, oavsett utgång?
Vad är det för jobb man lagt ner...?
Jag kan inte tänka mig att det tar speciellt lång tid att sitta hemma hos mammsen och dra lögner ur röven. Hur många sekunder tar det att komma på "Esbjörn är dement"?

Man har ju inte på något sätt förbättra Esbjörns position utan tvärt om fortsatt gräva sig allt djupare ner för varje korkade invändning man hittat på. Frågan är om inte Esbjörn hade vunnit en tvist där han stämde sina rådgivare för ett synnerligen bedrövligt jobb.
2021-10-10, 10:17
Medlem
Q6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av whogivesafuck
Kan inte generalfullmakten tillkommit för att man ville vara säker på att få betalt för allt jobb man lägger ner, oavsett utgång?

Generalfullmakten ingår som en komponent i en större plan .

Monica Pernroth Lullmaa ansökte om att vara god man för Esbjörn men det avslogs av överförmyndareförvaltningen.

Man kan vara god man för tre saker.
Rätt
Boende
Ekonomi

Monica körde uppenbart en fuling, hon sökte inte att vara god man för Esbjörns ekonomi eller boende, enbart hans rätt då hon redan har full kontroll över hans ekonomi utan insyn med hjälp av generalfullmakten.

Varför bara juridik frågar sig vän av ordning, givetvis för att en Överförmyndare inte skall kunna rota i vad de gör.

* Ekonomin har MPL redan full kontroll över, via sin generalfullmakt och med den slipper hon nyfikna Överförmyndare.
* För boende slipper MPL och Majkgård, också näsvisa Överförmyndare, de planerar att slänga in Esbjörn på "ett eget boende" så att Majkgård kan utnyttja fastigheten innan Esbjörn avlider.
* De slipper också att Överförmyndaren, rotar i vad som händer, eller har hänt med Esbjörns bostadsrätter och lägenheter.
* Esbjörn kan inte heller skriva ett nytt testamente eller fullgöra avtalet som han har ingått med EB även om han skulle vilja det.

Mycket fulspel som borde tas upp av åklagare.

Borde bli några år i spjället för samtliga inblandade.
Binninge borde som dömd sexbrottsling placeras på Vä och kärringarna på Hinseberg.
2021-10-10, 10:18
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av fnirp
Om hon skulle berätta om "hur hon gått fram som en ångvält under brinnande pandemin mot en funktionsnedsatt ensam åldring", så skulle det vara överdrifter och förmodligen lögn. Det är inte mycket som tyder på att hon har betett sig så illa. Att du vill få hennes påstådda tjat till att hon gått fram som en ångvält är något helt annat.

Sedan är det nog så att Esbjörns diagnos, som vid det tillfället var lindrig kognitiv funktionsnedsättning, subjektiv (om jag minns rätt), inte var känd för Ebba. Jag tror nämligen inte att Esbjörn har påtalat diagnosen för Ebba i samband med att de började träffas. Mycket kan man beskylla folk för, men det är svårt att ta ansvar för något man inte vet, det tror jag du håller med om ändå.

Sedan kan man ta det där löjliga uttrycket "brinnande pandemi". Det var förvisso pandemi, men det brann inte alls. Under sommaren var det faktiskt ganska lugn (relativt sett). Smittsiffrorna i Uppsala var på väg ner och prognosen såg god ut.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/4b4dd8c7e15d48d2be744248794d1438/trendanalys_region_2021-06-16.pdf

Ebba och Esbjörn bröt inte mot några rekommendationer bara genom att träffas. Det har inte framkommit exakt hur träffarna gick till. En av träffarna innefattade inomhussittning då det skrevs kontrakt, men det är nog osannolikt att alla träffar var inomhus.
https://www.folkhalsomyndigheten.se/contentassets/0ac7c7d33c124428baa198728f813151/hslf-fs-2020-12u.pdf

Vad gäller en rättegång, så lär Esbjörns berättelser inte kunna komma med några nyheter av det smaskiga slaget. Det är redan förmedlat till media, för inte har Esbjörn et al suttit och tjuvhållit på detta till en rättegång.

Jag håller med om att Ebbas mors vittnesmål om hur fläckfritt Ebba har betett sig, inte har någon större vikt (om det är det hon kommer förmedla). Dels för att mamman inte har varit med i den utsträckningen, men också för att hon är just förälder. Men det är av intresse att få ett vittnesmål på hennes möte med Esbjörn och hur hon uppfattade Esbjörn där och då.

För Ebbas del är skadan redan skedd. Hon har ingenting att vinna på en förlikning, utan det kommer bara vara en grogrund för illasinnat skvaller och ryktesspridning. Att nyansera bilden av vad som hänt, är hennes räddning och det får hon nog bara vid en rättegång. Har svårt att se Esbjörn et al att be om ursäkt för deras lögner och skitsnack i media.

Vi har diskuterat alla dessa saker tidigare varför det känns föga konstruktivt att vi åter igen konstaterar att vi inte delar bild. Människor dog av c-19, rekommendationerna var att undvika kontakt med äldre något som anhöriga led svårt av, självfallet skulle inte Ebba vittna om att hon manipulerat och pressat Esbjörn utan det handlar om vad Esbjörn och hans vittnen skulle berätta, Esbjörns diagnos var lindrig kognitiv funktionsnedsättning objektiv och i tillägg till detta har han syn- och hörselnedsättning med journaluppgifter om tinnitus och har även uppvisat ett ganska förvirrat och ibland irrationellt beteende under affären.

Utöver detta begick Ebba ett brott mot Esbjörns ombud under tvisten som hon blivit straffad för.

Att media älskar att frottera sig i lagstiftande riksdagsledamöter brott är ingen hemlighet. Att det är en partiledare som har gjort det för att vinna fördelar i en affärstvist mot en skröplig åldring som har en rad beskyllningar mot henne, gör historien inte ointressantare för dem. Liksom Ebbas försvarare i den här tråden plockat saker ur sitt sammanhang och hållit det mot Esbjörn, kommer media att dammsuga rättegången på snaskiga uttalanden från Esbjörn och hans vittnen som kan hållas emot Ebba. Huruvida dessa uttalanden är samklang med Ebbas sanning, är för dem underordnat. Precis som för Ebbas pöbel i tråden, som enögt endast lyssnar på ett öra.
2021-10-10, 10:23
Medlem
fnirps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pilotyega
Läs lagen. Det är inte lätt att förklara för någon som inte begriper

Nu består lagarna av ord. Ord som har en grundläggande betydelse som varken du eller jag enskilt kan bestämma betydelsen av. Press ÄR "någon form av tvång".

Lagboken innehåller 450 lagar och är på 4600+ sidor. Vilken lag är det som säger att press* inte är någon form av tvång? Jag tänker inte läsa hela lagboken, så du som påstår att så är fallet, bör komma med bevis, så jag kan korrigera min uppfattning.

* Jag förutsätter att ordet "press" inte har att göra med betydelsen media/dagspressen/nyheter.

Btw, Stenmark ringde nyss och ville att du skulle hitta på egna citat.
2021-10-10, 10:35
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Att du inte vill att lag och rätt skall gälla vet vi alla. Det pöbelvälde du förespråkar och att Du gärna ser att sanningen inte skall komma fram om denna fastighetsaffär är för dig mycket bestickande. Du måste försöka förstå att alla är inte som du. Vi med sunt förnuft förstår att fastighetsmarknaden klarar inte av en LEX Esbjörn där ånger i efterhand som framkallats av nära och kära skall få omintetgöra fastighetsaffärer.Alltid missar du det där viktiga "någon form av tvång" Du måste faktiskt någon gång komma med en källa för dina stolligheter Nej, det kan du ju inte vanföreställningar som dina kan ju inte ha någon källa. Det är därför du aldrig presenterar några. Din trovärdighet är långt under källarnivå! Fastighetsaffärer är inte lekstuga det är en verklighet som måste styras av lag,rätt och en rakryggad moral inte tyckanden och allmänt dravel.
Gäsp! Ditt dravel och dina missuppfattningar om mig och missförstånd av vad jag skriver är långtråkiga.
Vet inte för vilken gång ordningen jag skrivit det. Jag tycker att alla ska följa lagen, både Esbjörn och Ebba. Ebba är dock den som under denna fastighetsaffär misslyckats med det. Jag tror inte Esbjörn skulle vinna denna affärstvist om den går till rättegång. Jag har inte en enda gång skrivit att jag tror att Esbjörn skulle vinna denna affärsttvist om den skulle gå till rättegång. Kan du dra ut huvudet ur arslet och läsa vad jag skriver istället för att tyda ditt eget tarmludd?

Däremot, att du inbillar dig att den här historien endast innehåller strikt juridiska spörsmål är enfaldigt för att inte säga autistiskt. Vad sådana yrar om min trovärdighet kunde inte klia mindre. Snarare stärker det mig, så tack ska du ha!

Sen måste jag säga med ett leende på läpparna att det är ganska gulligt att du beskyller andra för att gå utanför det juridiska och komma med spekulationer, när du själv är det hela tiden och låter det passera oemotsagt när dina meningsfränder gör det.

Om inte annat, så är det där du avslöjar din agenda i denna tråd, ty huset är hennes och makten och härligheten i evighet. Amen.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-10 kl. 10:50.
2021-10-10, 10:52
Medlem
Citat:
Gäsp! Ditt dravel och dina missuppfattningar om mig och missförstånd av vad jag skriver är långtråkiga.
Vet inte för vilken gång ordningen jag skrivit det. Jag tycker att alla ska följa lagen, både Esbjörn och Ebba. Ebba är dock den som under denna fastighetsaffär misslyckats med det. Jag tror inte Esbjörn skulle vinna denna affärstvist om den går till rättegång. Jag har inte en enda gång skrivit att jag tror att Esbjörn skulle vinna denna affärsttvist om den skulle gå till rättegång. Kan du dra ut huvudet ur arslet och läsa vad jag skriver istället för att tyda ditt eget tarmludd?

Däremot, att du inbillar dig att den här historien endast innehåller strikt juridiska spörsmål är enfaldigt för att inte säga auistiskt. Vad sådana yrar om min trovärdighet kunde inte klia mindre. Snarare stärker det mig, så tack ska du ha!

Sen måste jag säga med ett leende på läpparna att det är ganska gulligt att du beskyller andra för att gå utanför det juridiska och komma med spekulationer, när du själv är det hela tiden och låter det passera oemotsagt när dina meningsfränder gör det.

Om inte annat, så är det där du avslöjar din agenda i denna tråd, ty huset är hennes och makten och härligheten i evighet. Amen.

Källor Tack! Återigen inga källor. I Fastighetstvister behövs källor. Klara av detta för att du skall ha någon trovärdighet. Källor Tack!
2021-10-10, 10:53
Medlem
Citat:
Vi har diskuterat alla dessa saker tidigare varför det känns föga konstruktivt att vi åter igen konstaterar att vi inte delar bild. Människor dog av c-19, rekommendationerna var att undvika kontakt med äldre något som anhöriga led svårt av, självfallet skulle inte Ebba vittna om att hon manipulerat och pressat Esbjörn utan det handlar om vad Esbjörn och hans vittnen skulle berätta, Esbjörns diagnos var lindrig kognitiv funktionsnedsättning objektiv och i tillägg till detta har han syn- och hörselnedsättning med journaluppgifter om tinnitus och har även uppvisat ett ganska förvirrat och ibland irrationellt beteende under affären.

Utöver detta begick Ebba ett brott mot Esbjörns ombud under tvisten som hon blivit straffad för.

Att media älskar att frottera sig i lagstiftande riksdagsledamöter brott är ingen hemlighet. Att det är en partiledare som har gjort det för att vinna fördelar i en affärstvist mot en skröplig åldring som har en rad beskyllningar mot henne, gör historien inte ointressantare för dem. Liksom Ebbas försvarare i den här tråden plockat saker ur sitt sammanhang och hållit det mot Esbjörn, kommer media att dammsuga rättegången på snaskiga uttalanden från Esbjörn och hans vittnen som kan hållas emot Ebba. Huruvida dessa uttalanden är samklang med Ebbas sanning, är för dem underordnat. Precis som för Ebbas pöbel i tråden, som enögt endast lyssnar på ett öra.
Samtidigt bodde Esbjörn på ett vandrarhem där det kommer och går okända människor dagligen.
Varför valde han inte att isolera sig en i av sina lägenheter?
Dessutom hade han besök av en massa journalister och fotografer från olika media. Varför tackade han inte nej till dessa med hänvisning till pandemin?
Han satt i förhör hos polisen, och medverkade i en rättegång. varför försökte han inte få denna uppskjuten - återigen - med hänvisning till pandemin?
Det låter ju verkligen som Esbjörn brydde sig om alla rekommendationerna från FHM.
Jag tror Ebba var det mista problemet i hans umgänge. Men du kan ju fortsätta fantisera.
2021-10-10, 10:58
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Pappa65
Källor Tack! Återigen inga källor. I Fastighetstvister behövs källor. Klara av detta för att du skall ha någon trovärdighet. Källor Tack!
Haha, källor på vad? Att du tolkar ditt eget tarmludd.

Det hjälper liksom inte att hysteriskt skrika "källor, källor , KÄLLOR", lika tvångsmässigt som någon med Tourette och autistisk samsjuklighet.

Du behöver precisera vad du vill ha källa på.
Senast redigerad av Krmkr 2021-10-10 kl. 11:04.
2021-10-10, 10:59
Medlem
fnirps avatar
Citat:

2010-10 subjektiva minnesproblem

2011-01 Subjektiv närminnesnedsättning sedan cirka 10 år tillbaka i tiden utan någon tydlig progressivitet.

2012-09 Diagnos: F067, Lindrig kognitiv störning

2012-11 Diagnos: F067, Lindrig kognitiv störning

2014-05 Diagnos: F067, Lindrig kognitiv störning

I januari 2021 gav Barry Esbjörn diagnosen 331.83 Lindrig kognitiv funktionsnedsättning, där varken subjektiv eller objektiv angavs.
2021-10-10, 11:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av martinator
Samtidigt bodde Esbjörn på ett vandrarhem där det kommer och går okända människor dagligen.
Varför valde han inte att isolera sig en i av sina lägenheter?
Dessutom hade han besök av en massa journalister och fotografer från olika media. Varför tackade han inte nej till dessa med hänvisning till pandemin?
Han satt i förhör hos polisen, och medverkade i en rättegång. varför försökte han inte få denna uppskjuten - återigen - med hänvisning till pandemin?
Det låter ju verkligen som Esbjörn brydde sig om alla rekommendationerna från FHM.
Jag tror Ebba var det mista problemet i hans umgänge. Men du kan ju fortsätta fantisera.
Har inte skrivit ett dyft om hur Esbjörn hanterade rekommendationerna, så det där är något som du har hittat på alldeles själv.

Men oavsett hur det är med den saken gör det gör inte Ebbas beteende bättre, eller hur? Särskilt med tanke på hur starkt och framåtlutat hon har svingat med bilan om hur andra gjorde. Kom igen, du måste kunna vidkännas hyckleriet i detta? Annars är du mer biased än vad jag tolkat dig som.
2021-10-10, 11:07
Medlem
Citat:
Har inte skrivit ett dyft om hur Esbjörn hanterade rekommendationerna, så det där är något som du har hittat på alldeles själv.

Men oavsett hur det är med den saken gör det gör inte Ebbas beteende bättre, eller hur? Särskilt med tanke på hur starkt och framåtlutat hon har svingat med bilan om hur andra gjorde. Kom igen, du måste kunna vidkännas hyckleriet i detta? Annars är du mer biased än vad jag tolkat dig som.
Fast det är ju det du skriver. Hur viktigt det var med att man inte träffade Esbjörn - samtidigt som han själv valde att träffa precis alla... Du begriper inte paradoxen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in