2021-10-09, 19:41
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Fråga anhöriga till de döda i Danmark. De skiter nog i vad som står i passet.

Ekeroth blev ju attackerad när Säpo var med. Anna Lind knivad, Palme mördad på öppen gata. Visserligen utan Säpo, men visar ju på våldet. Och självmordsbombaren i julruschen.

Att det inte har hänt innan, garanterar noll.

Men hallå? Du har ju totalt snöat in på islamister och extremism. Det är ju inte vad ursprungsfrågan handlade om. Jag försöker inte tona ner hotet från islamism, men läs vad den här tråden handlar om. Du byter ju spår. Släpp hatet mot extremister nu. Släpp vilka du tror ligger bakom det här.
Jag försöker igen:

Hur vanligt förekommande är det i Sverige att en person med livvaktsskydd blir mördad? Har det hänt?

Jag försöker inte bevisa något med frågan - jag bara undrar om det har hänt eller om LV enligt er i så fall är den första. Men du har ju totalt spårat och försöker tilldela mig åsikter jag inte uttryckt

Anna Lindh hade inget skydd med sig.
Olof Palme hade inget skydd med sig.
Kent Ekeroth dog inte.

Självmordsbombaren 2010?
Vilken skyddsperson var han ute efter och vilken skyddsperson dog?
Den incidenten har ju INGENTING men den här konversationen att göra eftersom jag inte pratar om vem eller vilka som skulle kunna tänkas ligga bakom attacken på LV.

Snälla. Läs bara frågan och svara på den;
Har någon skyddsperson i Sverige, med livvaktsskydd med sig, blivit mördad?

Och svara nu förfan inte hammarskjöld eller något annat urspårat
Senast redigerad av Q.Andersson 2021-10-09 kl. 19:46.
Citera
2021-10-09, 20:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Jag håller med om det mesta utom att bilen är trafiksäkrare än en standardbil. Inte om man ser till köregenskaper. Jag har körts runt i motsvarande fordon och även kört ett par när jag har besökt stökiga platser. Inte just den här modellen men motsvarande. Det är inte som att köra en standardbil. Även om den här modellen är fabriksbyggd så är den byggd på en modell som har helt andra specifikationer. Hade den byggts som en pansarbil från början så hade den sett ut som en pansarbil och inte som en RR. Jag är egentligen inte någon expert på fordonskonstruktion men jag är en van förare och jag har gått kurser för att köra den här typen av fordon i en hotmiljö. Den viktigaste lärdomen där är att man måste ha helt andra marginaler än med ett standardfordon. Det är väldigt mycket extra vikt och det blir helt andra rörelseenergier. Stoppsträckan blir aldrig samma som för ett standardfordon och den blir aldrig lika manövrerbar. Ju snabbare det går ju större skillnad blir det. Energin ökar i kvadrat av hastighet och att köra ett sånt här fordon i väldigt höga hastigheter är definitivt en risktagning.
Då får vi hoppas att de hade goda skäl för att hålla hög hastighet och inte bara att det är häftigt att köra fort och spara lite tid på resan. Om inte har de betett sig omdömeslöst.
Citera
2021-10-09, 20:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Då får vi hoppas att de hade goda skäl för att hålla hög hastighet och inte bara att det är häftigt att köra fort och spara lite tid på resan. Om inte har de betett sig omdömeslöst.
Jepp. Att regelmässigt köra långt över medelhastigheten i trafiken för att upptäcka eventuella efterföljare (som det har spekulerats kring) är fullständigt amatörmässigt. Jag har svårt att tro att det var så. Mer troligt i så fall ett de helt enkelt hade brådis av någon anledning. Alternativt omdömeslös hemlängtan. Bilen sitter som en padda på motorvägen. Det går tyst och mjukt. Problemen uppstår först när du behöver reagera eller manövrera.
Citera
2021-10-09, 20:42
Medlem
Citat:
I flera dagar arbetade polisen på olycksplatsen där konstnären Lars Vilks och två av hans livvakter dog.
Ett huvudfokus för de omfattande undersökningarna var de tydliga däckspår på vägbanan – spår som slutar i det upprivna hålet i mitträcket.
Vad var det som fick föraren i olycksbilen – specialtränad att framföra just den typen av tunga fordom under extrema förhållanden – att tappa kontrollen?
Polisens huvudteori är en däckexplosion eller ett annat tekniskt fel.
Men andra möjliga orsaker har väckt en rad spekulationer:
En hastig undanmanöver?
En bomb eller annat attentat?
Ett sjukdomsfall?

Expressen

https://www.expressen.se/kvallsposten/dacksparen-som-vacker--fragor-exploderar-inte/
Citera
2021-10-09, 21:54
Medlem
Är däcken på en Range Rover Sentinel verkligen godkända för riktigt höga hastigheter under längre körsträckor? En sån där blysläde till bil lär ju vara rätt elak mot däcken...
Topphastighet är en del av prestandan, uthållighet en annan.
När däck laboratorietestas för hastighetsmärkning körs de i tänkt toppfart i endast tio minuter. Range Rover kan ju ha testat hårdare än så, men knappast på väg. Det vore nog för farligt med en så tung bil.
Citera
2021-10-09, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Q.Andersson
Jag är ganska medveten om riskerna.

Men du svarade inte på frågan
Hur många attentat i Sverige har lyckats mot en skyddsperson som har livvakter med sig? Ett misslyckat försök i Danmark kvalar inte in.
Jag försöker inte påtala att det är noll lyckade försök. Jag har ingen aning. Men hur många har man hört om?
Vad menar du med "attentat"? Kanske menar du i själva verket angrepp ?
Vad menar du med "lyckats"?

Jag kollade lite.
År 2001 attackerades dåvarande finansministern Bosse Ringholm plus senare samma år HKH Carl XVI Gustaf.
År 2013 attackerades SD:s partiledare Jimmie Åkesson.

Samtliga får väl betecknas som skyddspersoner?
Samtliga åtnjöt skydd.
Samtliga kunde ha dödats av en angripare med sådan avsikt. Skyddet var totalt undermåligt.

OnT: Utan att vara minsta konspiratorisk, går det lätt att konstatera att skyddspersoner likt de ovan nämnda plus Lars Vilks levt väldigt farligt.
I Lars Vilks fall kanske "skyddet" av honom var det som dödade honom?
Citera
2021-10-09, 22:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
OM däcket exploderat så har hastigheten varit uppemot det dubbla mot vad det är klassat för, så i detta fallet har det marginellt bättre egenskaper än ett vanligt runflat eller däck.

Rimligen är däcket klassat för både topphastighet och belastning i form av vikt på bilen.
Sånt håller man reda på när det gäller vanliga bilar. (Jag vet för jag missade det en gång och köpte med fel belastningsindex. Det slutade i däckexplosion på motorvägen så jag fick sakta ner och åka åt sidan)

Dessa däck ska vara specade specifikt för denna bil.

Om de har satt på andra däck är det inte konstigt att det gått åt h-e

80km/h begränsningen gäller först när punkteringen väl skett och man har saktat ner efter att trycklarmet pipit och bilen blivit lite sladdrig.
Citera
2021-10-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
Rimligen är däcket klassat för både topphastighet och belastning i form av vikt på bilen.
Sånt håller man reda på när det gäller vanliga bilar. (Jag vet för jag missade det en gång och köpte med fel belastningsindex. Det slutade i däckexplosion på motorvägen så jag fick sakta ner och åka åt sidan)

Dessa däck ska vara specade specifikt för denna bil.

Om de har satt på andra däck är det inte konstigt att det gått åt h-e

80km/h begränsningen gäller först när punkteringen väl skett och man har saktat ner efter att trycklarmet pipit och bilen blivit lite sladdrig.

Jag menade inte att de kört med punkterat däck. Jag skulle tro att allt gick katastrofalt sönder och solidgummiringen har inte grepp nog i den farten. Om föraren då bromsar så blir greppet för litet och bilen sladdar som om det vore halt.
Citera
2021-10-09, 22:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kamikazeklanten
Är däcken på en Range Rover Sentinel verkligen godkända för riktigt höga hastigheter under längre körsträckor? En sån där blysläde till bil lär ju vara rätt elak mot däcken...
Topphastighet är en del av prestandan, uthållighet en annan.
När däck laboratorietestas för hastighetsmärkning körs de i tänkt toppfart i endast tio minuter. Range Rover kan ju ha testat hårdare än så, men knappast på väg. Det vore nog för farligt med en så tung bil.

Du kan nog vara säker på att alla länders regeringar och alla privata säkerhetsbolag har tummen. I ögat på Land Rover så de har specat rätt däck både förmaxhastighet och belastning.

Köper man en bil för runt 5 miljoner för att skydda VIPar så snålar man inte på däcken.
Citera
2021-10-09, 22:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Somenlitenpil
Jag håller med om det mesta utom att bilen är trafiksäkrare än en standardbil. Inte om man ser till köregenskaper. Jag har körts runt i motsvarande fordon och även kört ett par när jag har besökt stökiga platser. Inte just den här modellen men motsvarande. Det är inte som att köra en standardbil. Även om den här modellen är fabriksbyggd så är den byggd på en modell som har helt andra specifikationer. Hade den byggts som en pansarbil från början så hade den sett ut som en pansarbil och inte som en RR. Jag är egentligen inte någon expert på fordonskonstruktion men jag är en van förare och jag har gått kurser för att köra den här typen av fordon i en hotmiljö. Den viktigaste lärdomen där är att man måste ha helt andra marginaler än med ett standardfordon. Det är väldigt mycket extra vikt och det blir helt andra rörelseenergier. Stoppsträckan blir aldrig samma som för ett standardfordon och den blir aldrig lika manövrerbar. Ju snabbare det går ju större skillnad blir det. Energin ökar i kvadrat av hastighet och att köra ett sånt här fordon i väldigt höga hastigheter är definitivt en risktagning.

Självklart är det så att den aldrig är körsäkrare än motsvarande bil utan den vikten.
Citera
2021-10-09, 22:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BatikFarbror
Jag menade inte att de kört med punkterat däck. Jag skulle tro att allt gick katastrofalt sönder och solidgummiringen har inte grepp nog i den farten. Om föraren då bromsar så blir greppet för litet och bilen sladdar som om det vore halt.

Jo jag har funderat i samma banor.

Det kan också ha skett i flera steg.
Först en punktering som är hanterbar.
Logiskt så bromsar då föraren för att få ner farten och drar sig åt höger på vägen (som spåren visar)

Rimligen måste runflatdäckens innerring fått ta ganska mycket stryk för att kanske till slut ge upp helt och fälgen ha spruckit.
Om inte farten då gått ner tillräckligt då så känns det som väldigt möjligt att få en lastväxling som renderar i en sladd till vänster som blir svår att korrigera för både förare och antisladdsystemet som då bara har tre hjul att hantera.
Citera
2021-10-09, 22:56
Medlem
Q.Anderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carinah78
Vad menar du med "attentat"? Kanske menar du i själva verket angrepp ?
Vad menar du med "lyckats"?

Jag kollade lite.
År 2001 attackerades dåvarande finansministern Bosse Ringholm plus senare samma år HKH Carl XVI Gustaf.
År 2013 attackerades SD:s partiledare Jimmie Åkesson.

Samtliga får väl betecknas som skyddspersoner?
Samtliga åtnjöt skydd.
Samtliga kunde ha dödats av en angripare med sådan avsikt. Skyddet var totalt undermåligt.

OnT: Utan att vara minsta konspiratorisk, går det lätt att konstatera att skyddspersoner likt de ovan nämnda plus Lars Vilks levt väldigt farligt.
I Lars Vilks fall kanske "skyddet" av honom var det som dödade honom?

Lite hårklyveri kanske. Men läs ”attack” då
Och jag tänker på de med dödlig utgång, inte tårta i ansiktet.

Och ja, självklart går det att döda en skyddsperson tämligen enkelt om man är målmedveten. Det är svårt att skydda sig mot en självmordsbombare som kommer för nära.
Men nu var jag alltså intresserad av att veta om någon med livvaktsskydd har mist livet i Sverige.

Jag är relativt övertygad om att detta var en olycka. Men om det var en attack/ett angrepp/attentat så lär det vara det första i Sverige där skyddspersonen dör. Om
ingen vet något tidigare fall? Med andra ord är sådana attacker (med avsikt att döda) sällsynta
Senast redigerad av Q.Andersson 2021-10-09 kl. 23:46.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in