2021-10-09, 04:52
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Tja, efter vad som framkommit i tråden skulle jag lätt kunna sätta några spänn på din tes,

Däremot tesen att ClLe skulle vart ensam Gm köper jag inte då han tycks sakna det brutala psykiska våldskapitalet som krävs för att ha ihjäl en tjej, knappast troligt att en förstagångsförbrytare gör är att mörda en ung kvinna. För han har väl inte vart dömd innan för grövre våldsbrott?
Tror inte jag heller, men i en speciell grupp kan nog vissa individer med mindre empati gadda ihop sig och bli starkare?
Citera
2021-10-09, 05:15
Medlem
rubin22s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.
Helt riktigt (och som jag skrev): Det gick alldeles utmärkt att köra över gräsmattan från Mariegärdes väg, plus att där fanns användbara cykelvägar utan bilhinder. Dessutom stämmer det bra att om det skulle ha varit CL - eller någon annan - som framförde bilen som Lockerudsvittnet såg och som skulle ha kunnat ha målet Spindeln 11, så är det cirka 800 meter kortare att köra in på parkeringen den vägen jämfört med att köra Marieforsleden. Varför man valde att köra in på Mariegärdes väg kan ha olika förklaringar:

* Man visste att den vägen var kortare.
* Man ville inte köra på stora Marieforsleden längre än nödvändigt med risk för att stöta på polisen.
* Man agerade helt enkelt i panik, man tog helt irrationella beslut.
* Kanske skulle huset längst ner på Mariegärdes väg ha kunnat vara målet. (Det är också därför som jag alltid skriver "Lockerud/Bråten" för att hålla båda alternativen öppna. Dock verkar inte alla förstå det.)

Intressant också att se att Lockerudvittnet tas till heders av vissa användare när det passar (och nu menar jag inte dig, Hinc). Det har framförts kritik mot Lockerudvittnet och dess beskrivning av bilens storlek och "intetsägande" färg (!), men faktum är att den bil till färg och karossform som Lockerudvittnet beskriver, passar mycket bra in på den som "Killarna" på Hällristningsvägen såg (även om det naturligtvis skulle ha kunnat vara en annan, liknande bil som de såg). Jag är dock fortsatt övertygad om att spåren i det här fallet leder till Lockerud/Bråten.

Sedan noterade jag att någon tog upp BW och PU igen ... Om jag hade gjort det i det här läget, hade jag fått mobben på mig för att styra bort från CL och försöka "tysta" det spåret, men nu hände ingenting. Intressant!

Fast om du menar mig? Har jag inte trott att CL varit ensam, men jag har varit öppen att det ändå kunnat vara bara en man Hanna hörde?

Men jag spekulerar som de flesta andra här och jag kan ändra åsikter över tid om mer info inkommer. Men att de som tidigare nämnts i tråden som ev GM, behöver ju inte uteslutas från möjliga GM ändå för mig ändå.
Citera
2021-10-09, 08:26
Medlem
Sunsets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

...
Om vi skalar ner "Hannas" utsaga till ett minimum, så har hon sagt:
* Hon hörde ett bråk som inkluderade en högt gråtande/skrikande kvinna.
* Hon hörde minst två upprörda mansröster som pratade i munnen på varandra.
* Hon hörde en kvinna säga "så här kan/får ni inte göra" samt ett utdraget "åååååhhhneeeejjjjj".
* Tystnad.
* En bildörr stängdes.
Efter detta har "Hanna" lagt till (fast hon säger att hon sa det redan från början):
* Hon hörde ljudet från flera bildörrar.
* Hon hörde en bil som körde från platsen.
...

I förhör 92-06-21 säger Hanna bland annat följande:

* En bildörr knäpptes igen.
* Det var ett sådant ljud så som en bildörr låstes eller stängdes igen.
* Vill framhålla att bildörren stängdes med en kraftig smäll.

Enligt TSL onsdagen den 24 juni 1992 säger Hanna: "En bildörr slogs igen."

Kan det då möjligtvis vara så att det inte stämmer att hon sa det redan från början? Eller tror du att det är fel både i förhöret och i artikeln som skrevs tre dagar efter förhöret?
Citera
2021-10-09, 12:12
Medlem
ReimerDenYngres avatar
Har Hanna hört en bil eller har hon inte hört en bil?

1992-06-21 "hörde ingen bilmotor som var igång och såg heller ingen bil" (förhör)
2011-02-24 "säger ockå i samtalet med mig att hon hör en bil köra från platsen" (Gatsten #1757)
2017-??-?? "men jag hörde ingen bil" (radiointervju i Fallet Helena, okänt datum för intervju)
2020-05-22 "de åkte ju sen" (samtal med mig #44567)

Hur kan Hanna både säga att hon ingen bil hör och sedan att hon hör en bil? Vissa vill ha det till att LoVi planterat minnet hos Hanna att bilen åkte iväg. Men varför säger hon i så fall till Gatsten 2011 att hon hört bilen köra iväg och sedan 2017 att hon ingen bil hör alls? Går minnet av bilen ut och in vid olika tillfällen?

Personer med dålig läsförståelse tror att eftersom Hanna säger olika saker vid olika tillfällen så är något av det som sägs inte sant.

En person med god läsförståelse vet däremot att varje uttalande måste ses utifrån sitt sammanhang. För att förstå vad Hanna säger så måste man först förstå vad hon för tillfället talar om.

Hanna och LoVi diskuteras just nu av en begränsad grupp personer som medvetet eller omedvetet bortser från vad Hanna faktiskt talar om.

Hanna beskriver ett bråk under vilket ingen bil hörs. Bråket avslutas med en kraftig smäll och sedan är det lugnt. När det blivit lugnt hör hon bilen köra iväg och vända. Hanna tillfrågas aldrig om antalet smällar som slår igen. Hon bara säger att bråket slutade med en smäll. I förhöret den 21/7 så har nog förhörsledaren fått för sig att Hanna bara talar om en bildörr. Det strider dock mot vad som faktiskt står. Hanna beskriver dels en bildörr som knäpps igen (som en bildörr som låses) och en bildörr som stängs med en kraftig smäll. Det låter för mig som en beskrivning av en dörr som stängs försiktigt och en annan som smälls igen.
Senast redigerad av ReimerDenYngre 2021-10-09 kl. 12:15.
Citera
2021-10-09, 13:49
Medlem
Greenskys avatar
Vad tror ni? Kan det vara så j-vligt att ClLe erkänt inblandning i "mordet" (?) men enbart som åskådare typ vittne och sett andra utföra själva brottet?

Kan det vara det som kalla-fall-poliserna har på honom?

I så fall en prekär situation som poliserna har såvida han inte anses pålitlig som vittne och såvida hans utpekade Gm förnekar brott om han nu ens talat om den/deras identiteter.

Obs! Ovanstående skrivna är självklart ren spekulation från min sida men det kan stämma.
Citera
2021-10-09, 14:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Greensky
Vad tror ni? Kan det vara så j-vligt att ClLe erkänt inblandning i "mordet" (?) men enbart som åskådare typ vittne och sett andra utföra själva brottet?

Kan det vara det som kalla-fall-poliserna har på honom?

I så fall en prekär situation som poliserna har såvida han inte anses pålitlig som vittne och såvida hans utpekade Gm förnekar brott om han nu ens talat om den/deras identiteter.

Obs! Ovanstående skrivna är självklart ren spekulation från min sida men det kan stämma.

Jag är ju inte jurist men att han på något sätt skulle gjort medgivanden och sedan inte blivit häktad håller jag för uteslutet.
Citera
2021-10-09, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
Jag är ju inte jurist men att han på något sätt skulle gjort medgivanden och sedan inte blivit häktad håller jag för uteslutet.
Fast stod det inte i press eller om det var på radio, rätta mig om jag har fel eller måste söka igenom artiklar, att en av pilarna åt hans håll var för saker han sagt i förhör? Eller liknande.

Hjälp mig gärna någon.
Småkoll på tråden men kan inte lägga större fokus på det runt om just nu för jag sitter på fel ställe för det.
Citera
2021-10-09, 15:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Fast stod det inte i press eller om det var på radio, rätta mig om jag har fel eller måste söka igenom artiklar, att en av pilarna åt hans håll var för saker han sagt i förhör? Eller liknande.

Hjälp mig gärna någon.
Småkoll på tråden men kan inte lägga större fokus på det runt om just nu för jag sitter på fel ställe för det.

"Sagt saker i förhör" är alldeles för luddigt. Klarar inte åklagaren den lågt satta ribban för häktning, har man i princip ingenting. Med förbehållet att jag inte är jurist.
Citera
2021-10-09, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AstorFlanell
"Sagt saker i förhör" är alldeles för luddigt. Klarar inte åklagaren den lågt satta ribban för häktning, har man i princip ingenting. Med förbehållet att jag inte är jurist.
Tänker att det var en hint utåt utan att ge någon egentlig info för att hålla detta inom utredningen. Men det är kanske som du säger.
Citera
2021-10-09, 16:32
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Legooo
Mm håller delvis med om där fanns uppsåt. Om det var en olyckshändelse så blir det nog annorlunda. Statistiskt brukar GM med nära koppling till offret ta med sig kroppen vilket talar lite emot CL som GM.

Är också väldigt nyfiken på vad advokaten menar med:
”Under onsdagsförmiddagen var det oklart hur mannen ställer sig till brottsanklagelserna. Advokaten Thomas Berner sa bara:
– Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så...”

Citat:

Hjälp mig gärna någon.

Kanske det Bratis menar? Det jag fetat högst upp. Jag läste även nu, men hittar det inte igen att: " Vi kan gå vidare ändå". Antar att Claes inte pratat alls. De kan tydligen gå vidare ändå? De har gjort det tidigare. Fan hittar inte där det stod i tråden. Men jag tolkar det så att han kan bli fälld utan att öppna mun.
Senast redigerad av Sockerhals 2021-10-09 kl. 16:36.
Citera
2021-10-09, 16:47
Medlem
Citat:

Hjälp mig gärna någon.

Han har under förhör sagt saker som måste ses som besvärande omständigheter för honom . Så uttalade sig C advokat
Citera
2021-10-09, 17:35
Medlem
ThordOlavssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Han har under förhör sagt saker som måste ses som besvärande omständigheter för honom . Så uttalade sig C advokat

Han kan t.ex. ha erkänt att det stämmer att han åkt runt med aktuell bil och kanske även erkänt att han raggat från den. Det kan ses som besvärande men är LÅNGT från något som binder honom vid brottet.

Jag skulle gissa att DNA-testet redan är klart och att det inte band honom till Helenas skor.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in