2021-09-02, 07:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Han har kanske erkänt för kalla fall att han har pratat med Helena iaf ? . Och ev andra oklara erkännanden som dom nu kollar upp ? Jag lyssnade på det nu Intressant 👍
Pratat om Helena ska det vara .
Citera
2021-09-02, 08:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fighter83
Pratat om Helena ska det vara .
Jätteintressant. Jag tänker att kanske har han följt medias bevakning av försvinnandet och sparat utklipp samt tyckt om att prata med hemtjänst om försvinnandet. Höra deras spekulationer. Usch!
Jag undrar om han har typ hånat polisen som varit ute och cyklat? (om det är han) Han kanske till och med suttit här och trollat. Jag undrar om han sitter här nu. Vilket skick han är i. Många frågor. Så intressant att följa utvecklingen som är just nu och bara hoppas på det bästa.
Citera
2021-09-02, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bratis
Jätteintressant. Jag tänker att kanske har han följt medias bevakning av försvinnandet och sparat utklipp samt tyckt om att prata med hemtjänst om försvinnandet. Höra deras spekulationer. Usch!
Jag undrar om han har typ hånat polisen som varit ute och cyklat? (om det är han) Han kanske till och med suttit här och trollat. Jag undrar om han sitter här nu. Vilket skick han är i. Många frågor. Så intressant att följa utvecklingen som är just nu och bara hoppas på det bästa.
Kan säkert vara så , ja vi får hålla tummarna för att de är rätt ute den här gången 👍
Citera
2021-09-02, 08:34
Medlem
Bendis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DisappointedTuna
Nu var det snarare inlägg för väldigt längesen jag syftade på,
(FB) Helena Andersson, 22 från Mariestad - försvunnen sen 1992
Du vet att allt inte handlar om dig va?

Bra fråga till Ugglan…verkar på riktigt som att fågeln tror att allt kretsar kring honom i denna tråd. Som att han är facit till allt och kan korrigera andra och styra över vad folk får diskutera
Citera
2021-09-02, 09:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuchullain
Jag tror inte man ska ha allt för stort hopp om att DNA:t ska ge en träff. Hon hade ju varit ute och dansat, det kan ha kommit från vem som helst. Men är det från nån som får lite svårare att förklara hur hens DNA kom dit (som CL) så är det ju en väldigt bra början.

Vore nästan konstigt om inte Hunden Nikasi’s DNA återfanns på sandalerna?
Citera
2021-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rubin22
Det var inte jag som använde ordet berusad.
Självklart blir man påverkad av alkohol, men vad skulle det ha gjort någon skillnad om denna GM, planerat dådet?
Kanske lurat henne t.ex,
letar efter sin hund, eller något annat som fått henne stanna upp och bli sårbar?
Man är inte 'bakom" ( ord som vissa I tråden slänger sig med) bara för att man tror gott om folk.

Det är ju inte ens fastställt (såvitt vi vet) vilken väg hon gick, om hon åkte med någon, vem/vilka hon pratat med, och då är det lika relevant att veta i vilket tillstånd Helena var, och vilka beslut hon kan tänkas ha tagit, nykter som lite alkoholpåberkad, som att veta allt sådant om förövaren/förövarna.
ALLT är relevant, det måste du väl ändå förstå.
Om du menar att det automatiskt skuldbelägger Helena, får du tänka ett varv till, för det gör det naturligtvis inte.

(Och jag bytte ut ordet "berusad" mot "påverkad" eftersom det tydligen störde dig. För mig kan det vara samma sak).
Citera
2021-09-02, 09:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Strogge123
Ej hunnit läsa ikapp vad som skrivits I tråden under dagen/kvällen så sorry om detta redan avhandlats.
Men är det någon mer som reagera på vad Helenas syster sa i denna intervju ang CL.
"Är det någon som hört honom pratat om min syster, vilket han tydligen gjort, en del.
Vad har han isf sagt"

Detta fick mig att reagera.

Någon mer med tolkningar/ tankar kring detta?

(Ca 1,25 in i klippet nämner hon detta)

https://sverigesradio.se/artikel/helenas-syster-om-att-den-misstankte-slappts-bryr-mig-inte-om-detaljer

Ja absolut reagerar man på detta uttal. Uppenbarligen finns någon utsaga hos polisen att han ska ha pratat en del om HA. Jag tänker att antingen är det CL själv som pratat eller någon annan person.

Om det är någon annan som vittnat kan denna person mycket väl ha lämnat detta tips anonymt.

Oavsett behöver polisen uppenbarligen vittne som kan bekräfta storyn. Samt även komma i kontakt med fler kvinnor CL ska ha tykat sig mot.
Senast redigerad av viperstyle 2021-09-02 kl. 09:14.
Citera
2021-09-02, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ugglan.

Och för att några svårigheter med att läsa och förstå skriven svenska inte ska ställa till det för "någon", tar jag min inställning igen: Det är alldeles självklart att jag hoppas att Kalla fall verkligen har något på CL - som en DNA-träff! - som kan få fallet närmare en lösning.

Sedan tycker jag att det är lite märkligt att det har brunnit på tre platser i just Tibro. Ska man våga vara så vild i tanken att man ska misstänkta ett samband?

Intresseklubben antecknar… Zzz snark
Mani och grandios bidrar inte till något som får tråden att gå framåt tyvärr. Oftast ologiskt och helt ur spårat. Låt andra analysera.
Citera
2021-09-02, 09:41
Medlem
lindblomsgröns avatar
Finns det en tråd om Helenas försvinnande från 1992? eller fanns inte FB då? ser att denna tråd är från 2007
Citera
2021-09-02, 09:45
Medlem
FedupFlorences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pudelfrillan
... Enligt en studie vid Karlinska Institutet har ca. 90% av dom som dömts för mord, mordförsök, dråp eller dråpförsök en psykiatrisk diagnos.

Och för min del är den nu misstänkte i nio fall av tio mer trolig som gärningsman än de som tidigare har fått fokus.

Kanske främst Radiodokumentären presenterade spelplanen men även deltagarna, en lista man förleddes tro vara komplett. Utredningen har lyft två senare vittnen än där HA med säkerhet observeras - som väl fortfarande är utanför Stadt? Och GW har med sina gärningsmän och sitt händelseförlopp kanske gjort mer skada än nytta i det här fallet. Och han fortsätter att prata.

Brovittnets kända eller okända identitet ger inget faktum för observationen precis som att Hannas uttalande skulle vara obestridligt. Att ta hänsyn till det det ena men inte andra, bortse från båda eller låta dem båda avgöra berättelsen kan egentligen inte värderas av oss. Nu fick vi en ny misstänkt. Jahopp... nä men in med honom tillsammans med de andra i vårt (i princip) färdiga händelseförlopp.

Lite lösryckta tankar:

I länken jag efterfrågade hade vi Warvlin igen, den journalist som styrkte att KM var mmpg. #41712

Polisen anser sig veta att flera kvinnor i närtid har blivit kontaktade/antastade av en man i bil. Kvinnor uppmanas höra av sig. Inga par. Inga män. Detta kontaktsökande skall också ha pågått tidigare under våren kunde vi läsa i ett av dina inlägg. När kom CL hem från Australien?

Vad menade advokaten med sitt uttalande om att den misstänkte nekar men ... ni kommer förstå senare (eller hur det sades)?

Kroppstyp och längd på CL?

Och även Dalgard presenterar felaktigheter skriver någon. Boken kanske var presenterad som en roman men kan ju tycka att det inte är helt bra alltså.
Senast redigerad av FedupFlorence 2021-09-02 kl. 10:07.
Citera
2021-09-02, 10:06
Medlem
Netherworlds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rotvagen
Det menas nog att mannen nu är ej kapabel att köra en bil pga sin hälsa och när Helena försvann mådde han bättre och fungerade i samhället ! Han har ju t.o.m. haft företag .
Tänkte på att han har ” försökt få kontakt ev m kvinnor före och efter mordet ? Väldigt märkligt att ingen har anmält detta i alla fall efter Helena försvann 🤔
Lisa Holms mördare Nerjus hade väl dagen innan ( tror jag det var ) försökt att få en kvinna att visa honom vägen till något ställe ?
Helena visste nog vem denna man var så om han stannade henne och bjöd på skjuts så klev hon nog inte in frivilligt i bilen ? Men om han stannande och frågade henne något så kanske hon stannade till eftersom han var ingen främling utan boende i Mariestad .
Nerjus frågade om vägen och vittnet kände igenom honom eftersom han jobbar åt pappan , hon tyckte det var lite märkligt eftersom han borde känt till området menade hon ? Om någon kört upp bilen jämsides med mig och föraren känner jag till eller vet vem det är i alla fall till ansikte ev namn .. frågar tex om jag har sett en hund som sprungit bort ? Klart jag skulle stanna och prata några ord . Kanske det som hände och han drar in henne i bilen men hon lyckas fly in till skogsdungen .. sedan är det bara mördaren som har fortsättningen på historien vad som hände . Han är psykiskt dåligt skick enligt människor , suttit häktad och garanterad pressad i förhör … ändå erkänner han inget 🤔 antigen är han oskyldig eller är mycket ” tuffare än vad han utger sig att vara . En som redan är under ” isen orkar knappast med denna press att vara misstänkt efter 29 för att ha mördat någon .

Det fetade: Hur vet du att ingen anmält detta?
Citera
2021-09-02, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FedupFlorence
Och för min del är den nu misstänkte i nio fall av tio mer trolig som gärningsman än de som tidigare har fått fokus.

Kanske främst Radiodokumentären presenterade spelplanen men även deltagarna, en lista man förleddes tro vara komplett. Utredningen har lyft två senare vittnen än där HA med säkerhet observeras - som väl fortfarande är utanför Stadt? Och GW har med sina gärningsmän och sitt händelseförlopp kanske gjort mer skada än nytta i det här fallet. Och han fortsätter att prata.

Brovittnets kända eller okända identitet ger inget faktum för observationen precis som att Hannas uttalande skulle vara obestridligt. Att ta hänsyn till det det ena men inte andra, bortse från båda eller låta dem båda avgöra berättelsen kan egentligen inte värderas av oss. Nu fick vi en ny misstänkt. Jahopp... nä men in med honom tillsammans med de andra i vårt (i princip) färdiga händelseförlopp.

Lite lösryckta tankar:

I länken jag efterfrågade hade vi Warvlin igen, den journalist som styrkte att KM var mmpg. #41712

Polisen anser sig veta att flera kvinnor i närtid har blivit kontaktade/antastade av en man i bil. Kvinnor uppmanas höra av sig. Inga par. Inga män. Detta kontaktsökande skall också ha pågått tidigare under våren kunde vi läsa i ett av dina inlägg. När kom CL hem från Australien?

Vad menade åklagaren med sitt uttalande om att den misstänkte nekar men ... ni kommer förstå senare (eller hur det sades)?

Kroppstyp och längd på CL?

Och även Dalgard presenterar felaktigheter skriver någon. Boken kanske var presenterad som en roman men kan ju tycka att det inte är helt bra alltså.

Mm håller delvis med om där fanns uppsåt. Om det var en olyckshändelse så blir det nog annorlunda. Statistiskt brukar GM med nära koppling till offret ta med sig kroppen vilket talar lite emot CL som GM.

Är också väldigt nyfiken på vad advokaten menar med:
”Under onsdagsförmiddagen var det oklart hur mannen ställer sig till brottsanklagelserna. Advokaten Thomas Berner sa bara:
– Inga kommentarer. Du kommer att förstå senare varför jag säger så...”
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in