Citat:
Ursprungligen postat av
Ugglan.
Det gick då att köra med bil mellan de två områdena. Ingen konst alls att fortsätta till exempel där Mariegärdes väg tar slut om någon hade panik. Cykelvägarna dög alldeles utmärkt. Och jag är helt säker på att en bit gräsmatta heller inte hade varit ett hinder.
Citat:
Ursprungligen postat av
HincRobur
Jag betvivlar starkt att Bråtenv 52 skulle vara Valnötstigen.
ClLe är nämligen folkbokförd på Spindeln 11, vilket är detsamma som Akaciastigen idag.
Enligt uppgift från Loudamus gick det inte att gena in från Marieforsleden i höjd med Södra vägen.
Däremot gick det enligt bl.a. Loudamus bra att köra över gräsmattan från Mariegärdes väg. Om Loudamus uppgifter är korrekta och om vi antar att det är ClLe som framfört bilen som Lockerudsvittnet såg och om vi antar att målet är parkeringen vid Spindeln 11 så är det cirka 800 meter kortare att köra in på parkeringen den vägen jämfört med att köra den lagliga vägen.*
Spindeln 11:
https://ibb.co/jJJ2NK9
Om du kan presentera bättre stöd för att ClLe bodde på nuvarande Valnötstigen (kvarteret Tordyveln) så tar jag tacksamt mot detta för uppdatering av namnlistan.
*Jag bara testar antagandet om att detta skulle vara genast för ClLe. Huruvida det är ClLe som faktiskt framför den bil som Lockerudsvittnet talar om vill jag inte bli inblandad i en diskussion om.
P.S. Under förutsättning att en äldre man i Spindeln 11 bor kvar i samma lägenhet idag som då så skulle jag säga att ClLe bodde i det som idag är Akaciastigen 30. Det stämmer även bra med det faktum att PeNi bodde på Bråtenv 70. D.S.
P.P.S Om medskyldiga till ClLe skall sökas baserat på avstånd från hans hem så blir listan
1. PeUl Bråtenv 58, nu Akaciastigen
2. ToBr Bråtenv 60, nu Akaciastigen
3. PeNi Bråtenv. 70, nu Akaciastigen
4. PeKr Bråtenv 72, nu Akaciastigen
5. RiKe Lockerudsv 45, nu Mariegärdes väg.
D.D.S.
P.P.P.S Jag ser att en person med kunskap om ClLe redan pekat ut Akaciastigen 30:
D.D.D.S.
Helt riktigt (och som jag skrev): Det gick alldeles utmärkt att köra över gräsmattan från Mariegärdes väg, plus att där fanns användbara cykelvägar utan bilhinder. Dessutom stämmer det bra att om det skulle ha varit CL - eller någon annan - som framförde bilen som Lockerudsvittnet såg och som skulle ha kunnat ha målet Spindeln 11, så är det cirka 800 meter kortare att köra in på parkeringen den vägen jämfört med att köra Marieforsleden. Varför man valde att köra in på Mariegärdes väg kan ha olika förklaringar:
* Man visste att den vägen var kortare.
* Man ville inte köra på stora Marieforsleden längre än nödvändigt med risk för att stöta på polisen.
* Man agerade helt enkelt i panik, man tog helt irrationella beslut.
* Kanske skulle huset längst ner på Mariegärdes väg ha kunnat vara målet. (Det är också därför som jag alltid skriver "Lockerud/Bråten" för att hålla båda alternativen öppna. Dock verkar inte alla förstå det.)
Intressant också att se att Lockerudvittnet tas till heders av vissa användare när det passar (och nu menar jag inte dig, Hinc). Det har framförts kritik mot Lockerudvittnet och dess beskrivning av bilens storlek och "intetsägande" färg (!), men faktum är att den bil till färg och karossform som Lockerudvittnet beskriver, passar mycket bra in på den som "Killarna" på Hällristningsvägen såg (även om det naturligtvis skulle ha kunnat vara en annan, liknande bil som de såg). Jag är dock fortsatt övertygad om att spåren i det här fallet leder till Lockerud/Bråten.
Sedan noterade jag att någon tog upp BW och PU igen ... Om jag hade gjort det i det här läget, hade jag fått mobben på mig för att styra bort från CL och försöka "tysta" det spåret, men nu hände ingenting. Intressant!