2021-10-09, 08:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
Den kommer från DN som hämtat den från intensivvårdsregistret. Ljuger dom?
Varför kolla intensivvårdsregistret via DN?
Citera
2021-10-09, 09:00
Medlem
arbetets avatar

Vår kloka Konung och hans Drottning (video):

Drottningen vädjar till unga att vaccinera sig
Återöppnandet av Sverige har gått lite för fort. Det säger kungen i en exklusiv intervju med TV4.

Precis som många andra 70-plussare har kungen och drottningen varit isolerade under delar av pandemin, men om kungaparet själva hade fått välja så hade vi fortsatt hålla ut ett litet tag till.

Drottning Silvia slår också ett slag för vaccination mot covid-19:

– Jag skulle vilja be alla unga att ta vaccinet.
https://www.tv4.se/artikel/4VjvMdBk2PDSyxqG146CKp/kungen-om-ateroeppnandet-av-sverige-gick-lite-snabbt

Det får väl därmed anses vara ett majestätsbrott att inte vaccinera sig.
Citera
2021-10-09, 09:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Vad vill du ha sagt genom att länka till en låst artikel?

Jag använder aktuell data för att visa att de som ligger på IVA under 60 år uteslutande är ovaccinerade. Det finns tydligen äldre som man tagit in på IVA som är vaccinerade.

Det styrker ju det jag säger. Vaccinet skyddar mycket bra för de allra flesta. Vi kommer dock att se genombrottsinfektioner i riskgrupper. Ju fler som blir vaccinerade och ju färre ovaccinerade så kommer antalet vaccinerade som blir sjuka öka. Det är dock ingen indikation på att vaccinet inte fungerar utan snarare att folk skärper till sig och vaccinerar sig.

Att sju av tio av dem som insjuknar med svår COVID19 eller dör skulle vara ovaccinerade tror jag är en bra uppskattning även Sverige.

Det är dock tragiskt att folk fortfarande inte fattar detta:

Implications of suboptimal COVID-19 vaccination coverage in Florida and Texas
/.../We found that enhanced vaccination would have markedly blunted the increase in cases, hospital admissions, and deaths in Florida and Texas (figure; appendix p 6). From the start of vaccination on Dec 12, 2020, until Aug 31, 2021, Florida had reported 2 221 520 COVID-19 cases and Texas had reported 2 142 833. Achieving 74·0% vaccination coverage by July 31 and continuing with the associated daily rate would have averted 664 007 additional cases (95% credible interval [CrI] 419 219–848 020) in Florida and 647 906 additional cases (507 298–789 885) in Texas (appendix p 7). By Aug 31, the enhanced vaccination in Florida would have reduced hospital admissions by 61 327 (95% CrI 49 723–73 501) and deaths by 16235 (13 243–19 473). The reduction in hospital admissions in Texas during the same period would have been 37 587 (95% CrI 31 575–44 659) and the reduction in deaths would have been 6353 (5227–7501). Collectively, these two states could have averted more than 95 000 hospital admissions and 22 000 deaths had they reached the vaccination coverage achieved by the top five states and continued at the same pace until Aug 31, 2021.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00620-4/fulltext
Kan tyvärr inte hjälpa att den är låst.
Men det står att 50% som låg på iva v 39 var ovaccinerade. 32% två doser och 14% en dos och 5% okänt.
Det är ju inte så många och ett par personer kan ändra andelen en hel del.
Jag kan inte se att din länk leder till något klarare besked.
Citera
2021-10-09, 09:03
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Kan tyvärr inte hjälpa att den är låst.
Men det står att 50% som låg på iva v 39 var ovaccinerade. 32% två doser och 14% en dos och 5% okänt.
Det är ju inte så många och ett par personer kan ändra andelen en hel del.
Jag kan inte se att din länk leder till något klarare besked.
Ja, men nu använder jag officiell statistik som är aktuell dessutom.

Och jag har kollat staplarna nu och det avspeglar sannolikt det jag säger att vi ser fler över 60 år som är vaccinerade på IVA.

Eftersom det är en procentuell siffra så avspeglar det också det jag försöker säga. Att ju fler vaccinerade vi har desto fler bland dem kommer att bli sjuka i förhållande till ovaccinerade.

Jag är dock ganska trygg i det att de under 60 år tycks vara skyddade från allvarlig sjukdom.

Slutsats:

Vaccinera er! Viktigt nu med deltavarianten och man bör koma igång med tredje dosen för de i riskgrupper och över 60-65 år.
Senast redigerad av arbetet 2021-10-09 kl. 09:10.
Citera
2021-10-09, 09:15
Medlem
Citat:
Ja, men nu använder jag officiell statistik som är aktuell dessutom.

Och jag har kollat staplarna nu och det avspeglar sannolikt det jag säger att vi ser fler över 60 år som är vaccinerade på IVA.

Eftersom det är en procentuell siffra så avspeglar det också det jag försöker säga. Att ju fler vaccinerade vi har desto fler bland dem kommer att bli sjuka i förhållande till ovaccinerade.

Jag är dock ganska trygg i det att de under 60 år tycks vara skyddade från allvarlig sjukdom.

Slutsats:

Vaccinera er! Viktigt nu med deltavarianten och man bör koma igång med tredje dosen för de i riskgrupper och över 60-65 år.
Har ingen anledning att betvivla dina siffror. Det enda jag vet är att de siffror jag själv redovisat är korrekt återgivna, och att det finns en trend den senaste månaden.
Citera
2021-10-09, 09:18
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
VAERS Dumpster Diving:

Adrian V. Hernandez
@AVHernandezDiaz
Dumpster diving in the VAERS database to find more COVID-19 vaccine-associated myocarditis in children https://sciencebasedmedicine.org/dumpster-diving-in-vaers-doctors-fall-into-the-same-trap-as-antivaxxers/ via @sciencebasedmed
https://twitter.com/AVHernandezDiaz/status/1443925015053979648?s=20

Om något barn i Sverige drabbats av en allvarlig biverkan av vaccinerna som skulle vara något att notera skulle vi ha haft massor av artiklar och inslag om detta i olika medier. Det har vi inte haft.

Sluta att läsa sådana rapporter! Du verkar bli uppskrämd av dem på ett onaturligt sätt. Låt bli att läsa FASS också. Det är nog säkrast så.

Varför fortsätter du länka trams om VAERS? Min data kommer från svensk sjukvård.
Du har blivit motbevisad med fakta att barn löper större risk att drabbas av allvarlig biverkning efter vaccinering än från infektion.

Media tystar ner allt negativt om vaccin så länge det går. Det är inte förrän deras självutnämnda "experter" yttrar sig som vanligt folk kan läsa om det i tidningen.

En stor skandal är vad det är!
Citera
2021-10-09, 09:36
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Har ingen anledning att betvivla dina siffror. Det enda jag vet är att de siffror jag själv redovisat är korrekt återgivna, och att det finns en trend den senaste månaden.
Frågan är vad du vill säga med det.
Citera
2021-10-09, 09:37
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Varför fortsätter du länka trams om VAERS? Min data kommer från svensk sjukvård.
Du har blivit motbevisad med fakta att barn löper större risk att drabbas av allvarlig biverkning efter vaccinering än från infektion.

Media tystar ner allt negativt om vaccin så länge det går. Det är inte förrän deras självutnämnda "experter" yttrar sig som vanligt folk kan läsa om det i tidningen.

En stor skandal är vad det är!
Nej, det har jag inte blivit.

Det är du som inte förstår vad som rapporteras och varför.
Citera
2021-10-09, 09:41
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Har du missat att,

Astra
Johnson & Johnson
Moderna

Redan är borta pga. av biverkningarna.

Vad lever du i för bubbla?

Astra och Modera rekommenderas inte längre till vissa åldersgrupper, dessa vacciner är inte "borta"! Johnson & Johnson använda inte i Sverige. Och här talar vi alltså om mycket sällsynta biverkningar och myndigheter som står på tå för att, snabbt, kunna stoppa vacciner. Den enda "konspiration" som förekommer, i Sverige är, möjligtvis, en överdriven ",försiktighets-konspration" ifrån myndigheternas sida.

Däremot så finns det frågetecken för den information som amerikanska CDC går ut med till sin allmänhet, men vi lever i Sverige. I vårt land slog SvD larm om ojämn vaccintäckning. Man visade upp vaccinationskartor, (från FHM), med en upplösning ner till kvartersnivå. Man hittade 250 områden med låg vaccintäckning. Nu har dessa minskat till blott 140 områden, trots högre krav för att tidningen skulle klassa ett område som ett med låg vaccintäckning. Vi har alltså en hög vaccintäckning och även en jämn sådan i landet, och regionerna jobbar hårt för att den skall bli ännu högre och jämnare. Det måste vara svårt att vara en, fanatisk, vaccinmotståndare i ett land som Sverige!
Citera
2021-10-09, 09:50
Medlem
Citat:
Frågan är vad du vill säga med det.
Med vad?
Citera
2021-10-09, 10:01
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Med vad?
Med dina siffror naturligtvis. Vill du säga att vaccinerna inte fungerar så utveckla gärna det.
Citat:
Ursprungligen postat av Skatkaja
Profilen Arbetet förstör denna tråden.
Jag är en sådan som mest läser och inte skriver men det förstör tråden. Mer än 10 inlägg per dag från Arbetet, måste anses som spam och det gör att man missar en betydande stor del av andra användares inlägg!
Vi har inga begränsningar när det gäller inlägg i forumet så länge vi håller sig till topic. Jag kan dock inte bistå med att förstärka några konspirationer kring vaccin eller COVID19.
Citera
2021-10-09, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv
Jag saknar data för uttala mig om Danmark. Du får gärna bidra med en källa. Vad du veterligen tror är föga intressant.

Någon sådan har jag ej. Jag bidrg bara med min åsikt hur ointressant den än må vara..
Senast redigerad av Leland1979 2021-10-09 kl. 10:54.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in