2021-10-09, 08:08
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Som i Danmark menar du? De har vaccinerat barn i 4 månader nu och mig veterligen har biverkningar inte varit omfattande.

Jag saknar data för uttala mig om Danmark. Du får gärna bidra med en källa. Vad du veterligen tror är föga intressant.
Citera
2021-10-09, 08:13
Medlem
Citat:
De som är vaccinerade överstiger vida i antal de som haft genomgången infektion.
Tror du ja! Beror iofs lite på vad du menar med genomgången infektion? Att alla i Sveriges kroppar förutom ett fåtal självförsörjande eremiter har varit i kontakt med "nya" coronaviruset är garanterat. Många dock utan att få några symtom alls och bara en bråkdel har blivit svårt sjuka
Citera
2021-10-09, 08:16
Medlem
Ålder: 10-19 år
Antal fall: 159 209
Antal intensivvårdade: 53
Antal avlidna: 4

60% av dessa har minst en underliggande sjukdom.
Källa: Socialstyrelsen.

Inrapporterade misstänka allvarliga biverkningar:
Ålder: 10-19 år
Pfizer: 224st
Moderna: 72st
296 allvarliga biverkningar rapporterade! 50% rapporterat från vården.

Bra grävt.
Så många allvarliga biverkningar redan. Pandemin har ju pågått över 1,5 år och vaccineringen av barn/ungdomar har ju precis börjat.
Citera
2021-10-09, 08:20
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Haha "Ärligt talat så skiter jag i din åsikt" betyder slut på argument.
Tur att hela världen struntade i din och inte stängde skolor m.m

"16-19 åringarna har för övrigt inte pluggat på distans under hela perioden"
Nej ok 90% av perioden + idrottsförbud men du kan då förklara hur dom har högre nivåer än högstadiebarnen som pluggade 0% på distans OCH fick träna lagidrott under hela perioden. Kan det vara för att yngre barn smittas lätt men smittar vidare sämre kanske precis som forskningen säger?

"Du tycker det är dumt att "chansa" med vaccinet och istället utsätta barnet för viruset - oklart varför"
Nej det är inte oklart, jag vaccinerar inte mina barn mot säsongsinfluensan heller av samma anledning.
Risken att drabbas svårt är mikroskopisk för barn och vi behöver veta mer om långtidseffekterna av mRNA-vaccinerna. som sagt vaccinen är troligtvis säkra men glöm inte att normalt tar det uppåt ett decennium för att framställa ett vaccin precis av den anledningen, långtidseffekter.

"Kan lova dig att andra föräldrar drar rakt motsatt slutsats"
Lovar du? va bra jag har inget emot att andra gör sitt val men denna kommentar ska utvärderas om ett par månader

Nej, att jag skiter i din åsikt rörande om barn ska vaccineras beror på att den inte är värd något. Vare sig för mig eller någon annan.
Vad gäller skolstängningar så var det ju precis vad som skedde när pandemin träffade Europa. Sverige var tämligen ensamma om att inte stänga skolorna, vilket av viss forskare också lyfts fram som en förklaring till den snabba smittspridningen i Sverige och de höga dödstalen.

Varför är det bara intresssant för dig att rörande långtidseffekter av vaccinet, men inte av viruset? Detta trots att så många blir svårt sjuka i bland annat långtidscovid.

Klart är ju att många föräldrar vaccinerar sina barn. FHM rekommenderar ju för övrigt vaccin från 12 års ålder och uppåt. Det är med andra ord inget som behöver utvärderas senare. Vi ser redan nu vaccinationsköer för barn, så uppenbarligen finns det många som ser värdet av att vaccinera sina barn. Dessutom kan det ju vara så att man som ovaccinerad inte tillåts resa någonstans.

Läste förresten att Mattias Karlsson från SD nu ligger svårt sjuk i Covid19. Han trodde precis som många andra vaccinskeptiker att just HAN inte skulle drabbas hårt, han var relativt ung, frisk. Han skyllde visserligen på att han inte hunnit vaccinerat sig, samt att han ville försäkra sig om att alla andra behövande skulle få vaccin först. Kanske inte så trovärdig förklaring. Jag tror mer på att han trodde att denna sjukdom inte skulle drabba honom hårt, kanske parat med viss vaccin skepsis. Nu råder han alla att vaccinera sig.
Citera
2021-10-09, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av arbetet
Senaste 7 dagarna:

Ovaccinerade 63,6%
Vaccinerade 27,3%
Okänt 9,1%

Upp till 60 år:

Ovaccinerade 85,7%
Vaccinerade 0%
Okänt 14,3%

https://portal.icuregswe.org/siri/sv/report/corona.vaccincovid

Jag tror jag krigar ett tag till.
https://www.dn.se/sverige/grafik-det-nya-coronavirusets-utbredning-i-varlden/
Citera
2021-10-09, 08:23
Medlem
Citat:
Den siffran visade sig inte heller stämma, se arbetets kommentar tidigare..
Den kommer från DN som hämtat den från intensivvårdsregistret. Ljuger dom?
Citera
2021-10-09, 08:30
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Har du en lista på fallen? Vilka barn har blivit allvarligt sjuka? Har några dött?

Varför tillåter FHM detta att fortgå?

Att nu FHM pausar Moderna har inte med att något barn blivit allvarligt sjuk utan är en ren försiktighetsåtgärd.

Som jag tycker är lite väl överdriven faktiskt.

Följande data finns att ladda ner hos Folkhälsomyndigheten.
Bekräftade fall av Covid-19 i Sverige:

Ålder: 10-19 år / 20-29 år
Antal fall: 159 209 / 202 399
Antal intensivvårdade: 53 / 212
Antal avlidna: 4 / 25

Ålder: 10-19 år / 20-29 år
Pfizer: 38st / 224st
Moderna: 29st / 72st
363 allvarliga biverkningar rapporterade! 50% rapporterat från vården.

Vad är en allvarlig biverkning?
En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård
eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt
viktig händelse.

https://www.lakemedelsverket.se/4a836f/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf

https://www.lakemedelsverket.se/4a8393/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/spikevax-fd-covid-19-vaccine-moderna-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf

"Varför tillåter FHM detta att fortgå?"
Det ställer jag mig väldigt frågande till. Detta är extremt häpnadsväckande!
Har mailat både läkemedelsverket och FHM om varför det är försvarbart att vaccinera denna åldersgrupp.
Citera
2021-10-09, 08:31
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Biotechinv

Ålder: 20-29 år

En allvarlig biverkning är en sådan som leder till döden, är livshotande, nödvändiggör sjukhusvård
eller förlängd sjukhusvård, leder till invalidisering, medför missbildning eller är annan medicinskt
viktig händelse.

https://www.lakemedelsverket.se/4a836f/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/comirnaty-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf

https://www.lakemedelsverket.se/4a8393/globalassets/dokument/behandling-och-forskrivning/coronavirus/misstankta-biverkningar/spikevax-fd-covid-19-vaccine-moderna-handlagda-rapporter-om-misstankta-biverkningar-2021-10-06.pdf

Har mailat både läkemedelsverket och FHM om varför det är försvarbart att vaccinera denna åldersgrupp.
Varför hänvisar du till antal döda? Få barn dör lyckligtvis.

Föräldrar vill vaccinera sina barn p.g.a. risken för lång-COVID, neurologisk påverkan och MIS-C.

Om du nu vill ha länkar på detta får du faktiskt gå tillbaka till mina tidigare inlägg. Det får duga med detta idag:

Hospitalizations Associated with COVID-19 Among Children and Adolescents — COVID-NET, 14 States, March 1, 2020–August 14, 2021
What is already known about this topic?

COVID-19 can cause severe illness in children and adolescents.

What is added by this report?

Weekly COVID-19–associated hospitalization rates among children and adolescents rose nearly five-fold during late June–mid-August 2021, coinciding with increased circulation of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta variant. The proportions of hospitalized children and adolescents with severe disease were similar before and during the period of Delta predominance. Hospitalization rates were 10 times higher among unvaccinated than among fully vaccinated adolescents.

What are the implications for public health practice?

Preventive measures to reduce transmission and severe outcomes in children and adolescents are critical, including vaccination, universal masking in schools, and masking by persons aged ≥2 years in other indoor public spaces and child care centers.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7036e2.htm

Och sedan är det dags att ni lär er vad man kan utläsa från olika rapporteringsinstrument för vaccinbiverkan:

Doctors who should know better dumpster dive in VAERS
“Dumpster diving” is a term used to describe studies using data from the Vaccine Adverse Events Reporting System database by authors, almost always antivaxxers, who don’t understand its limitations. Last week, non-antivax doctors who should know better fell into this trap when they promoted their study suggesting that COVID-19 mRNA vaccines are more dangerous to children than the disease.
https://respectfulinsolence.com/2021/09/20/doctors-who-should-know-better-dumpster-dive-in-vaers/

Inte ens det aktuella pausandet av Moderna's vaccin har att göra med något allvarligt tillbud utan är en ren försiktighetsåtgärd.
Citera
2021-10-09, 08:36
Medlem
Biotechinvs avatar
Citat:
Varför hänvisar du till antal döda? Få barn dör lyckligtvis.

Föräldrar vill vaccinera sina barn p.g.a. risken för lång-COVID, neurologisk påverkan och MIS-C.

Om du nu vill ha länkar på detta får du faktiskt gå tillbaka till mina tidigare inlägg. Det får duga med detta idag:

Hospitalizations Associated with COVID-19 Among Children and Adolescents — COVID-NET, 14 States, March 1, 2020–August 14, 2021

What is already known about this topic?

COVID-19 can cause severe illness in children and adolescents.
What is added by this report?

Weekly COVID-19–associated hospitalization rates among children and adolescents rose nearly five-fold during late June–mid-August 2021, coinciding with increased circulation of the highly transmissible SARS-CoV-2 Delta variant. The proportions of hospitalized children and adolescents with severe disease were similar before and during the period of Delta predominance. Hospitalization rates were 10 times higher among unvaccinated than among fully vaccinated adolescents.

What are the implications for public health practice?

Preventive measures to reduce transmission and severe outcomes in children and adolescents are critical, including vaccination, universal masking in schools, and masking by persons aged ≥2 years in other indoor public spaces and child care centers.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/70/wr/mm7036e2.htm

Och sedan är det dags att ni lär er vad man kan utläsa från olika rapporteringsinstrument för vaccinbiverkan:

Doctors who should know better dumpster dive in VAERS
“Dumpster diving” is a term used to describe studies using data from the Vaccine Adverse Events Reporting System database by authors, almost always antivaxxers, who don’t understand its limitations. Last week, non-antivax doctors who should know better fell into this trap when they promoted their study suggesting that COVID-19 mRNA vaccines are more dangerous to children than the disease.
https://respectfulinsolence.com/2021/09/20/doctors-who-should-know-better-dumpster-dive-in-vaers/

Inte ens det aktuella pausandet av Moderna's vaccin har att göra med något allvarligt tillbud utan är en ren försiktighetsåtgärd.

Allvarliga MIS-C fall syns i IVA vården.
Du kan tydligt se i min tabell att fler drabbas av allvarliga biverkningar i åldern 10-29 efter vaccinering än efter infektion. 50% av dessa rapporter kommer från sjukvården!
Citera
2021-10-09, 08:46
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MacMackay
https://www.dn.se/sverige/grafik-det-nya-coronavirusets-utbredning-i-varlden/
Vad vill du ha sagt genom att länka till en låst artikel?

Jag använder aktuell data för att visa att de som ligger på IVA under 60 år uteslutande är ovaccinerade. Det finns tydligen äldre som man tagit in på IVA som är vaccinerade.

Det styrker ju det jag säger. Vaccinet skyddar mycket bra för de allra flesta. Vi kommer dock att se genombrottsinfektioner i riskgrupper. Ju fler som blir vaccinerade och ju färre ovaccinerade så kommer antalet vaccinerade som blir sjuka öka. Det är dock ingen indikation på att vaccinet inte fungerar utan snarare att folk skärper till sig och vaccinerar sig.

Att sju av tio av dem som insjuknar med svår COVID19 eller dör skulle vara ovaccinerade tror jag är en bra uppskattning även Sverige.

Det är dock tragiskt att folk fortfarande inte fattar detta:

Implications of suboptimal COVID-19 vaccination coverage in Florida and Texas
/.../We found that enhanced vaccination would have markedly blunted the increase in cases, hospital admissions, and deaths in Florida and Texas (figure; appendix p 6). From the start of vaccination on Dec 12, 2020, until Aug 31, 2021, Florida had reported 2 221 520 COVID-19 cases and Texas had reported 2 142 833. Achieving 74·0% vaccination coverage by July 31 and continuing with the associated daily rate would have averted 664 007 additional cases (95% credible interval [CrI] 419 219–848 020) in Florida and 647 906 additional cases (507 298–789 885) in Texas (appendix p 7). By Aug 31, the enhanced vaccination in Florida would have reduced hospital admissions by 61 327 (95% CrI 49 723–73 501) and deaths by 16235 (13 243–19 473). The reduction in hospital admissions in Texas during the same period would have been 37 587 (95% CrI 31 575–44 659) and the reduction in deaths would have been 6353 (5227–7501). Collectively, these two states could have averted more than 95 000 hospital admissions and 22 000 deaths had they reached the vaccination coverage achieved by the top five states and continued at the same pace until Aug 31, 2021.
https://www.thelancet.com/journals/laninf/article/PIIS1473-3099(21)00620-4/fulltext
Citera
2021-10-09, 08:48
Medlem
vinlands avatar
Citat:

viktig händelse.

Vår grabb är just nu under "stor övertalning" från en del lärare, samt skolsköterskan....!

Jag hade ingen aning om att en del av de som vaccinerats har torskat på "bältros", framgick i Expressen när SD:s Mattias Karlsson visade sig ha torskat på Covid och hamnat på S:t Göran. Men Expressen undanhåller infot att flera av hans kollegor på departementet fått vaccinproblem:
Citat:
Min far fick en ganska allvarlig släng av bältros när han vaccinerade sig. Så jag har försökt hitta ett planeringsfönster där jag skulle kunna drabbas av samma sak utan att det menligt inverkade på arbetet. Men jag väntade uppenbarligen för länge, säger Mattias Karlsson
.
Källa: https://www.expressen.se/nyheter/mattias-karlsson-ar-svart-sjuk-i-corona1/

Sen nu på morgonen tar även DN upp Mattias Karlsson, men dom tar inte upp Bältrosen som hans far fick. Han nämner sen något som först nu på morgonen blivit känt som jag själv kan bekräfta genom kollegorna på mitt jobb:
Citat:
”Flera personer i min närhet har också fått starka bieffekter av vaccinet och varit arbetsoförmögna i upp till ett par veckor efter sprutan. Jag har därför försökt hitta ett optimalt tillfälle för att ta sprutorna utan att det på ett allvarligt sätt skulle inverka på mitt arbete och på det planeringsarbete inför nästa års valrörelse som jag på olika sätt är involverad i och trodde mig ha hittat en sådan lucka nu i oktober. Med facit i hand kan jag konstatera att jag väntade för länge och det var olyckligt".
Källa: https://www.dn.se/sverige/sds-mattias-karlsson-svart-sjuk-i-covid-19/

Vi har en företag invid oss som är i vårdsvängen med åldringar, jag får en hel del info på luncherna från dom vad som händer i kulisserna. Det intressanta är att vaccinproblemen även verkar bero på vilken blodgrupp m.m som patienten har, enligt vårdarna går det idag praktiskt-medicinsk att kunna förutse ev vaccinproblem genom prover innan en vaccination, men det är för dyrt och omständigt.

Det är väl detta som ska tas upp som staten mörkar via FHM, det finns teknik att förutse problem genom provtagning innan beslut om att genomföra en ev vaccination, försiktighetsprincipen är alltså helt medvetet utslagen pga ekonomiska "ursäkter".

Gissar att ett sketet blodprov innan kan avslöja riskprocenten som man har inför en ev vaccination.
Citera
2021-10-09, 08:50
Medlem
arbetets avatar
Citat:
Allvarliga MIS-C fall syns i IVA vården.
Du kan tydligt se i min tabell att fler drabbas av allvarliga biverkningar i åldern 10-29 efter vaccinering än efter infektion. 50% av dessa rapporter kommer från sjukvården!
VAERS Dumpster Diving:

Adrian V. Hernandez
@AVHernandezDiaz
Dumpster diving in the VAERS database to find more COVID-19 vaccine-associated myocarditis in children https://sciencebasedmedicine.org/dumpster-diving-in-vaers-doctors-fall-into-the-same-trap-as-antivaxxers/ via @sciencebasedmed
https://twitter.com/AVHernandezDiaz/status/1443925015053979648?s=20

Om något barn i Sverige drabbats av en allvarlig biverkan av vaccinerna som skulle vara något att notera skulle vi ha haft massor av artiklar och inslag om detta i olika medier. Det har vi inte haft.

Sluta att läsa sådana rapporter! Du verkar bli uppskrämd av dem på ett onaturligt sätt. Låt bli att läsa FASS också. Det är nog säkrast så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in