2021-10-08, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
22 cm på RR jämfört med exempelvis Volvo S90 som har 15 cm markfrigång.
Mercedes-Benz G har 24 cm.

Ställbar luftfjädring. Modifierad på aktuell bil. Normalt finns ett "motorvägsläge" med lägsta möjliga markfrigång men vet ej hur inställningarna sett ut på aktuell bil förstås
Citera
2021-10-08, 15:08
Medlem
Lars Wilks tränade på en bilkrash med konstverket ”Crash” ett dygn tidigare.

Kusligt !!

https://www.youtube.com/watch?v=FY_EgOyisGY

Vila i frid alla 3 !
Citera
2021-10-08, 15:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cyron
Om RR:n varit inne i vajerräcket till höger borde väl stolparna fått stryk - eller?
Teleobjektiv

På de mer korrekta bilderna kan man se att den inte kan ha varit helt ute till höger. Vägrenen är 2,75m och sen finns mer utrymme dessutom.

Rent teoretiskt skulle en usel förare ha fått panik om bilen under kraftig inbromsning börjat dra ut åt höger och vridit på ratten kraftigt till vänster. Men en utbildad förare som har tränats just på sånt (vilket jag vet att man gör även för amatörer i avancerad körutbildning i kapitel 1a) gör ju inte så
Citera
2021-10-08, 15:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shoottheelks
Spåren i bild 1 är alldeles för smala för att komma från en RR

Någon som bor i närheten skulle behöva åka ut och mäta.

LMAO vart fan skulle dom vara från annars??

Det man däremot kan se på bild 2 är att RR inte träffat i sidan, den är helt inne i körfältet innan smällen, och därefter har den slungats ut till höger, lastbilschassit har gått rakt framm ett par meter, sen har första släpet och chassit knivat ut till höger.
Citera
2021-10-08, 15:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nbsp
Hur pass tränade är dessa poliser som jobbar med polisens personskydd? Hur bra är utbildningen?
Vi nås allt oftare av rapporter om hur det svenska samhället och våra myndigheter degenererar allt mer.
För ett antal år sen kunde man läsa om hur nya poliser knappt kunde köra bil på ett vettigt sätt. Har själv vid några tillfällen råkat ut för sådana.

Jag kan bara svara för mig själv. Jag kör omkring 5000 mil/år och räknar mig själv som en bra utbildad chaufför. Utan yttre faktorer som väglag, mörker och kollision med något så krävs det i princip en bomb placerad i ett utrymme nära bakaxeln för att jag skulle krascha på detta oförklarliga sätt.
Citera
2021-10-08, 16:33
Medlem
Onkel-Ben-nys avatar
Citat:
Någon skulle behöva åka ut och mäta höjd på vajerräcket.
https://www.google.se/maps/@56.4554185,13.6213573,3a,75y,297.57h,91.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZPdfD4GUHQ-OX05rYSz7uw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DZPdfD4GUHQ-OX05rYSz7uw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w% 3D203%26h%3D100 %26yaw%3D35.82656%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1 6384!8i8192!5m1!1e4
Någon skulle behöva tala om för dig att man parkerar inte på en motorväg och går ut och mäter ett vajerräcke. Kanske jag just gjorde det.
Citera
2021-10-08, 16:34
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SisterJones
Vad säger Range Rover/Fabrikanten om Kaxballepolisen som skulle vara King of the Road.

Bilarna skall ju vara såå säkra nuförtiden o denna bil är ju förstärkt o skall vara extra säker.
Du tror att en bil, som är specialbyggd för att skydda mot det mesta, inte har uppgraderats i chassie och upphängningar för att klara den nya totalvikten? Den bilen skulle nog inte säljas i många exemplar.

Citat:
Spåren i bild 1 är alldeles för smala för att komma från en RR

Någon som bor i närheten skulle behöva åka ut och mäta.
Den har gått "på tvären", därav smalare spår. Annars kan det vara från en lastcykel kanske.
Senast redigerad av BosseBetong 2021-10-08 kl. 16:56.
Citera
2021-10-08, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Bränsletanken sitter på höger sida.

Du tror att en bil, som är specialbyggd för att skydda mot det mesta, inte har uppgraderats i chassie och upphängningar för att klara den nya totalvikten? Den bilen skulle nog inte säljas i många exemplar.

Den har gått "på tvären", därav smalare spår. Annars kan det vara från en lastcykel kanske.

Precis, spåren är från höger framhjul och höger bakhjul.
Citera
2021-10-08, 16:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Immelman
"doseringen" på en motorväg?
"Kurvans" radie är gigantisk. Flera mil. Det svänger svagt i några km för att sedan svänga svagt åt andra hållet i fler km. Det beror på att helt raka motorvägar skapar olyckor. Därför konstrueras de så.
Doseringen är så svag att den borde vara försumbar räknat på vägbanans ca 11m om man tror att det liksom kan skapas en slags ramp att flyga över.

Däremot har markfrigången betydelse.Liksom vikt och anslagsvinkeln. Den är nog något mer än 20 grader.
Men mest betydelse har nog bilens underrede i sammanhanget. Det består ju av en hel skyddsplatta perfekt att komma över hinder (som ett vajerräcke men också andra hinder)
Norrgående vägbana ser ut att ligga en aning lägre än södergående. Jag antar att detta beror på en svag dosering. Det ser ut att skilja runt 2dm. Sedan sitter vajerräcket i diket i mitten, vilket gör att det ligger lågt också (det är ju placerat utifrån att en bil kommer i 20 graders vinkel, inte i 45 grader eller vad det nu var). Bilen körde också snabbt. Summan av alla aspekter är att bilen kom så pass högt att den "rullade" över räcket och bara tryckte ned det.
Citera
2021-10-08, 16:51
Medlem
Jag är absolut ingen sak expert. Skulle dock önska att någon insatt förklarar händelseförloppet baklänges. Enda vi vet är krocken (dvs slutet). Sedan göra en tidsmässig tillbakaspelning("Rewind"). På så sätt komma till ett antal rimliga förklaringar till orsaken.
Citera
2021-10-08, 16:59
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IDOL-IDOL
Jag är absolut ingen sak expert. Skulle dock önska att någon insatt förklarar händelseförloppet baklänges. Enda vi vet är krocken (dvs slutet). Sedan göra en tidsmässig tillbakaspelning("Rewind"). På så sätt komma till ett antal rimliga förklaringar till orsaken.

Välkommen. Det sammanfattar ganska bra vad den här tråden gör. Ingen har knäckt den nöten än. Många spekulationer är det, den ena värre än den andra, en hel del vettiga teorier har också kommit fram.

Det finns även en separat tråd för de mer konspiratoriska teorierna.

Mvh
Citera
2021-10-08, 17:28
Medlem
shoottheelkss avatar
Citat:
Någon skulle behöva åka ut och mäta höjd på vajerräcket.
https://www.google.se/maps/@56.4554185,13.6213573,3a,75y,297.57h,91.64t/data=!3m7!1e1!3m5!1sZPdfD4GUHQ-OX05rYSz7uw!2e0!6shttps:%2F%2Fstreetviewpixels-pa.googleapis.com%2Fv1 %2Fthumbnail%3Fpanoid%3DZPdfD4GUHQ-OX05rYSz7uw%26cb_client%3Dmaps_sv.tactile.gps%26w% 3D203%26h%3D100 %26yaw%3D35.82656%26pitch%3D0%26thumbfov%3D100!7i1 6384!8i8192!5m1!1e4

Citat:
Ursprungligen postat av Onkel-Ben-ny
Någon skulle behöva tala om för dig att man parkerar inte på en motorväg och går ut och mäter ett vajerräcke. Kanske jag just gjorde det.

Om du tittar på karta så ser du att det finns en tvärväg, precis bredvid platsen.

Inga problem att komma dit utan att stanna på motorväg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in