2021-10-07, 21:28
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Leland1979
Du hade ingen källa med andra ord..
De som har drabbats av autoimmuna och idiopatiska sjukdomar vet vad jag menar. Sedan att du inte förstår är ditt problem. Som sagt. Denna tråd är inte ens långt bort från att åldras dåligt.
Citera
2021-10-07, 21:32
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
De flesta som avlider nu är vaccinerade äldre personer.

FoHM har statistik som "publicerades 29 september 2021 och baseras på fall av covid-19 som anmälts till SmiNet 1 juli–17 september 2021"

Där finns även dödsfall med.

Ovaccinerade: 50 dödsfall, Medianålder 69,5 år, Andel över 70 år 50 %

Vaccinerade: 83 dödsfall , Medianålder 86 år , Andel över 70 år 93 %

https://www.folkhalsomyndigheten.se/folkhalsorapportering-statistik/statistikdatabaser-och-visualisering/vaccinationsstatistik/statistik-for-vaccination-mot-covid-19/uppfoljning-av-vaccination/forekomst-av-covid-19-efter-vaccination/

Om jag tolkar dig rätt betyder det att 6 vaccinerade personer under 70 år har dött.
En tredje dos för alla pensionärer som vill ha är nog en bra ide.
Tyvärr har dom allra sjukaste nog svårt att ta till sig vaccinet pga sitt svaga immunförsvar.
Citera
2021-10-07, 21:44
Medlem
Citat:
Det är din egen tolkning. Jag tolkar det snarare som att vi behöver mer studier kring långtidscovid.
Nej det är inte min tolkning det är så det är. Komplexa sjukdomstillstånd beror generellt inte bara på en virus eller bakteriesort utan på extremt många variabler och omständigheter. Mer forskning är såklart oftast bra. Men då ska det forskas förutsättningslöst inte börja med att ge ett virus skulden för nästan alla sjukdomstillstånd folk råkar ut för..
Citera
2021-10-07, 21:51
Medlem
Lugnochros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nibiru2011
Nej det är inte min tolkning det är så det är. Komplexa sjukdomstillstånd beror generellt inte bara på en virus eller bakteriesort utan på extremt många variabler och omständigheter. Mer forskning är såklart oftast bra. Men då ska det forskas förutsättningslöst inte börja med att ge ett virus skulden för nästan alla sjukdomstillstånd folk råkar ut för..
Helt enig. De sätter säkert långtidscovid på det mesta som de med lite mer undersökningar skulle kunna ge rätt diagnos. För att det faller rätt i tiden. Det som är skrämmande är att folk går på det.
Senast redigerad av Lugnochro 2021-10-07 kl. 21:55.
Citera
Medlem
Att alla ska vaccineras är att be om en katastrof.

Problemet med elit-tänk är att det alltid leder till kommunism givet tillräckligt med tid. Folk tvingas acceptera sanningen hela tiden och förr eller senare är sanningen bara en "sanning" som alla tvingas följa. Det här är onaturligt och helt emot evolutionen och även emot vetenskapen. Sanningar helt oavsett hur uppenbara de verkar ska alltid ifrågasättas för att driva vetenskapen framåt. På samma sätt fungerar naturen på det sättet att det alltid finns människor som inte gör som alla andra. Det finns alltid variation och slump i naturen. Se det som en försäkring. Oavsett hur uppenbart något verkar.

Man kan alltid ha fel!

Därför fungerar demokrati och tolerans mycket bättre än ett elit-system i längden. Elit-system slutar alltid i katastrof.

Att ALLA ska vaccineras är att be om en katastrof.
Citera
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Om jag tolkar dig rätt betyder det att 6 vaccinerade personer under 70 år har dött.
En tredje dos för alla pensionärer som vill ha är nog en bra ide.
Tyvärr har dom allra sjukaste nog svårt att ta till sig vaccinet pga sitt svaga immunförsvar.
Så är det nog.

Beaver gjorde för ett tag sedan (2021-09-28) en bra samanställning från SIR, hur det ser ut på IVA. Jag tror att denna är den senaste.

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Ny vecka, ny IVA-rapport med vaccinstatus

Hittills i september har det registrerats 118 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

74 ovaccinerade (+13 ) = 62 %
29 fullvaccinerade (+5) = 25 %
6 halvvaccinerade (+3) = 5 %
9 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 8 %

Antal personer <50 år = 39

30 ovaccinerade = 78 %
2 fullvaccinerad = 5 %
4 halvvaccinerad = 10 %
3 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det inte ökat något i denna grupp

Antal personer 60-69 år = 20

14 ovaccinerade = 70 %
4 fullvaccinerad = 20 %
1 halvvaccinerad = 5 %
1 med okänd status = 5 %

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 27

10 ovaccinerade = 37 %
13 fullvaccinerade = 48 %
1 halvvaccinerad = 4 %
3 med okänd status = 11 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 3 fullvaccinerade och 1 halvvaccinerad.

Antal personer 80+ år = 8

8 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b

Vaccinationen till 80+ kommer för sent annars hade inte 100% varit vaccinerade på IVA redan.

Jag tycker det ser ut från dessa siffror som om 70+ håller på att förlora sin immunitet och den gruppen borde vaccineras om om det är möjligt. Alltså om det är tryggt att vaccinera med tredje dos. Men man bör ju även informera väl om risker så att de kan ta ett avvägt beslut.

Mina föräldrar har mycket dåliga erfarenheter från covid vaccinet. Avlider man eller blir långtidssjuk, vad var vitsen då att vaccinera?
Citera
2021-10-07, 21:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Så är det nog.

Beaver gjorde för ett tag sedan (2021-09-28) en bra samanställning från SIR, hur det ser ut på IVA. Jag tror att denna är den senaste.

Vaccinationen till 80+ kommer för sent annars hade inte 100% varit vaccinerade på IVA redan.

Jag tycker det ser ut från dessa siffror som om 70+ håller på att förlora sin immunitet och den gruppen borde vaccineras om om det är möjligt. Alltså om det är tryggt att vaccinera med tredje dos. Men man bör ju även informera väl om risker så att de kan ta ett avvägt beslut.

Mina föräldrar har mycket dåliga erfarenheter från covid vaccinet. Avlider man eller blir långtidssjuk, vad var vitsen då att vaccinera?
Alltså kan man ens kalla något som ger en väldigt osäker och kort immunitet vaccin? Dessa så kallade vaccin är mer av ett hälsotillskott som behöver pumpas in flera gånger om året! Ett vädigt dyrt och hypat hälsotillskott desutom!
Citera
2021-10-07, 21:56
Medlem
Citat:

Mig veterligen forskas det redan förutsättningslöst i ämnet så vi håller inte med varandra helt enkelt.
Citera
2021-10-07, 21:59
Medlem
Citat:
Mig veterligen forskas det redan förutsättningslöst i ämnet så vi håller inte med varandra helt enkelt.
Det det forskas på kallas redan långcovid utan att alla de som det forskas på ens har haft covid! Är det förutsättningslöst tycker du?
Citera
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Jag tror du drar alldeles för stora felaktiga växlar på det som Folkhälsomyndigheten skriver. För det första: Är det ett OSU som FHM har genomfört? Jag tycker snarare att det låter som att man har analyserat blodprover hos personer som sökt vård. Jag tror du kraftigt överdriver smittspridningen och därför faller ju resten av dina siffror ihop som ett korthus också. Din analys likaså.

Intressant för övrigt att då Folkhälsomyndigheten tillstår att det skulle varit en omfattande smittspridning bland barn och unga. För 1,5 år sedan lät det ju så här.
chttps://www.aftonbladet.se/nyheter/a/OpJxqb/myndigheten-barn-sprider-inte-viruset

Inget tyder på att barn sprider coronaviruset.

Det hävdar Folkhälsomyndigheten, som hänvisar till en studie som WHO nyligen genomfört i Kina, rapporterar Sveriges Radio Ekot.– Barnen utgör en väldigt liten andel av de som bär på infektionen, säger Karin Tegmark Wisell på Folkhälsomyndigheten.

Å ena sidan sprider inte barn viruset, de blir inte sjuka, men av någon outgrundlig anledning skulle då ändå 700 tusen barn i Sverige varit smittade och bär på antikroppar. Märkligt.

Slutsatserna från FHM tycks vara väldigt situationsberoende. I början av pandemin skulle barnen sändas till skolan, för de kunde ju inte smittas, smitta eller bli sjuka. Nu 18 månader senare vill samma myndighet göra gällande att en mycket stor andel av de som inte kunde bli sjuka ändå bär på antikroppar i en sjukdom de inte kunde få. Frågan är vem/vilka som smittat alla dessa barn. Är det åldringarna kanske?

Du bevisar just precis med ditt inlägg vad jag menar. Du skiter fullständigt i alla bara du inte smittas.
Helt plötsligt så kan inte vi mäta antikroppar längre och kan vi det så bevisar det inte att risken är minimal för barn utan att dom är ansvariga för att äldre dör

Sluta spela så jävla dum nu allt står i rapporten.
Högst andel hade 16-19 år med 37% dvs dom som pluggat på distans du vet. Hur förklarar du det?

Hur vi mätt står också, läs i stället för att skriva pajaskommentarer.

"Under sista veckan i maj och första veckan i juni undersöktes förekomsten av antikroppar mot SARS-CoV-2 i överskottsblodprover som samlats in från laboratorier i öppenvården i åtta regioner"

Nu ett halvår senare har säkerligen minst 40 kanske 50% antikroppar.

Barnen kan inte hållas ansvariga för att äldre dör eller du är skitnödig
!

Hur säkert detta vaccin än må vara så behöver vi få ett längre tidsperspektiv innan vi
Vaccinerar 12-åringar är min åsikt.
Jag tror inte det är farligt MEN med barn chansar man inte för att om 5 år ångra dig bittert för att eventuellt rädda x antal pensionärer.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lugnochro
De som har drabbats av autoimmuna och idiopatiska sjukdomar vet vad jag menar. Sedan att du inte förstår är ditt problem. Som sagt. Denna tråd är inte ens långt bort från att åldras dåligt.

Poängen är inte min oförståelse utan snarare att du inte kan styrka dina påståenden med en källa tror flera chanser. Du befinner dig trots allt i en vetenskaplig tråd.
Citera
2021-10-07, 22:02
Medlem
Citat:
Det det forskas på kallas redan långcovid utan att alla de som det forskas på ens har haft covid! Är det förutsättningslöst tycker du?

Du verkar ha svårt att tolka de källor du själv hänvisar till. Jag finner inte någonstans det du påstår.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in