Citat:
Ursprungligen postat av
Kvastfeningen
Ja visst förra året tog det två månader efter skolstart innan dom små liven orsakade en enorm smitto-ökning. Detta berodde enligt experterna (här inne) på initialt låga smittotal.
I år hade vi en betydligt större smittspridning vid skolstart som nu har vänt neråt efter sex veckor. Men men oavsett om smittan ökar i morgon om en vecka eller om ett par månader så just det ni gissade rätt, då beror det på skolan!!
Inte på att detta är ett säsongsbundet luftvägsvirus eller att hela befolkningen kryper in i värmen på hösten utan nej nej, skolan!
Du är för rolig IMBILDEN, jag gissar på att om du fick bestämma skulle vi vaccinera ända ner till spädbarn. Direkt efter sista krystvärken ska sprutan in i armen så inte 40-plussare som du avlider i drivor.
Kan det inte fungera likt influensan då? Influensan brukar öka när skolor och arbetsplatser startar efter sommaren för att sedan lugna ner sig till säsongen startar.
Jag tror att de flesta tror att covid är säsongsbetonat. Vi har sett att smitan minskar så fort värmen kommer tillbaka för att öka när hösten inträder i oktober. Men varför du så ihärdigt vill att andra inte ska förstå detta är för mig besynnerligt. kanske för att du gilla att nervärdera andra? Det är ju ungefär det du gör när du dyker upp i tråden.
Jag tycker att det finns vissa saker som visar tydligt var som påverkar smittspridningen.
Först och främst är det säsongen.
En annan sak är resor.
Vi har nu sett två slutet av sommar pucklar, både förra sommaren och denna. Dessa dras igång av hemvändande turister.
Andel smittade utomlands på högsta nivå sedan pandemins början
Andelen av de som blir smittade utomlands ligger på 17 procent, och vanligast är att bli smittad Spanien och i Kroatien inom Europa.
Från augusti
[url]https://sverigesradio.se/artikel/andel-smittade-utomlands-pa-hogsta-niva-sedan-pandemins-borjan[/url
Denna lilla mini våg såg vi förra sommaren likt denna.
Sedan så beror det ju på hur vi beter oss, om vi trängs inomhus. Det påverkar influensan också. Nu har vi kunnat läsa att influensan ökade kraftigt när skolorna och arbetsplatserna drog i gång nu efter sommaren men sedan lugnar den ner sig igen. Ser ut som om covid följer precis samma mönster. Uppgång när influensan har uppgång och minskar när influensan minskar (om vi inte väljer att stoppa den).
Jag tror att om man vi se vilken grupp som för tillfället driver smittan mest (oavsett om smittan minskar eller ökar) så kan man se på vilken åldersgrupp som är den största gruppen smittade. I sommars var det unga vuxna. När skolan startade blev det barnen. Att vägra inse att barn påverkar smittspridningen under de perioder de är störst grupp smittade är lite konstigt.
Nu går vi in i en ny fas. Vuxna ska inte längre undvika trängsel inomhus. Jag tror att detta kommer att påverka vilka grupper som är mest drivande. Kanske vi igen kommer att se att unga vuxna är den största gruppen smittade?
Det är inte konstigt att barn har varit den största gruppen smittade när skolorna varit i gång, en förändring skedde förra vintern då de blev den gruppen som oftast hade antikroppar. Innan dessa var det nog sant att barn inte påverkade smittspridningen likt vuxna, de hade i all fall mer sällan antikroppar för covid. Barn är dom enda som har fått lov att trängas inomhus under pandemin och öppnandet kommer inte att påverka deras smittspridning så mycket.
Jag vet inte varför du alltid vil klistra på åsikter på andra. Om man tror att skolan påverkar smittspridningen måste man tro att den påverkar likt du uppdiktar? Eller har vi inte rätt till egna åsikter enligt dig? Det måste ju vara väldigt svår för dig att ha diskussionen när du inte kan ta till dig vad andra skriver eller säger utan hela tiden måste omvandla andras åsikter så att de blir en smula bisarra. Antingen påverkar skolan inte alls smittspridningen eller hela smittspridningen. Är det väldigt svårt att förstå at skolan likt många andra faktorier påverkar smittspridningen tillsammans!