2021-09-28, 07:28
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av C0w
Kanske fel tråd att fråga i, men chansar:

Åkte på Covid för typ en vecka sen, tog pcr via 1177 för att bekräfta. Mådde dåligt i ett par dagar och är nästan helt frisk nu. Så till min fråga: finns det nån sorts dokument/covid-pass/bevis/whatever att få som styrker att man har haft covid och tillfrisknat?

Vad ska du med det till?
Citera
2021-09-28, 07:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Låt säga att man använder sig av frivilliga rekommendationer. 90% av befolkningen väljer att stanna hemma för att stoppa smittspridningen. Men smittan fortsätter att spridas, på grund av att 10% av befolkningen väljer att inte bry sig. Det innebär att 90% av befolkningen behöver stanna hemma på obestämd tid, på grund av att smittan finns kvar hos dom 10% av befolkningen som har valt att strunta i smittspridningen. Det medför att 10% av befolkningen håller 90% som gisslan på obestämd tid. Är det rättvist?
Men nu blandar du (som många andra) ihop trygghet och frihet.

Du tycker att de 10% ska berövas sin frihet, för att de 90% ska få lite mer trygghet.

Att få känna sig trygg är ett privilegium, inte en mänsklig rättighet. Man kan inte ta ifrån en annan människa dess grundläggande mänskliga rättigheter, för att du ska uppnå ett privilegium.

Det är typ som att man känner otrygghet när svarta män är på bussen. Det ger inte dig rätt att kasta alla svarta män i fängelse utan brott eller rättegång.

I det här fallet är det staten som håller din frihet gisslan, för att utpressa de 10%. De ovaccinerade har inte begärt något av dig.
Citera
2021-09-28, 07:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lost.Villain
Knark, tobak och alkohol dödar fler.
Mat dödar flest..
Citera
2021-09-28, 07:49
Medlem
Medelkasss avatar
Hur hög dödlighet tror ni ett nytt, väldigt smittsamt influensavirus skulle behöva ha för att orsaka samma panik som SARS-CoV-2 har gjort hittills?
Citera
2021-09-28, 08:12
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Ja, de är ju inte ens vaccinerade.
Skulle tro att Sverige nu flyttas upp på USAs risklista i likhet med Norge. Det kan bli problem att resa framöver då vi ses som smitthärd och risk.

Ja visst förra året tog det två månader efter skolstart innan dom små liven orsakade en enorm smitto-ökning. Detta berodde enligt experterna (här inne) på initialt låga smittotal.
I år hade vi en betydligt större smittspridning vid skolstart som nu har vänt neråt efter sex veckor. Men men oavsett om smittan ökar i morgon om en vecka eller om ett par månader så just det ni gissade rätt, då beror det på skolan!!
Inte på att detta är ett säsongsbundet luftvägsvirus eller att hela befolkningen kryper in i värmen på hösten utan nej nej, skolan!

Du är för rolig IMBILDEN, jag gissar på att om du fick bestämma skulle vi vaccinera ända ner till spädbarn. Direkt efter sista krystvärken ska sprutan in i armen så inte 40-plussare som du avlider i drivor.
Citera
2021-09-28, 08:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Hur hög dödlighet tror ni ett nytt, väldigt smittsamt influensavirus skulle behöva ha för att orsaka samma panik som SARS-CoV-2 har gjort hittills?
Det beror på hur det belastar vården, dödligheten i sig är mindre intressant.
Senast redigerad av HalHandyman 2021-09-28 kl. 08:51.
Citera
2021-09-28, 08:24
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Medelkass
Det har säkert inte bara med dödligheten att göra utan också påverkan på sjukvården.

Den senaste tiden har FoHM jämfört situationen vi är i med hur det såg ut i våras. Jag tänker att det är där myndigheternas gräns går var man tycker att det är ok. För varför skulle man annars jämföra nu med i våras på var enda presskonferens och i veckorapporterna?

Så ca 20 döda per dag tror jag inte är något problem ur deras synvinkel. Men det gälle säsongen för viruset, vi är ju fortfarande inte i säsong för covid eller influensor. Vi såg och bruka se en uppgång när det gäller influensor (och också nu covid ?) när skolorna och arbetsplatser startar efter sommaren, sedan lugnar det ner tills säsongen startar.

Ja, det är ju så influensan fungerar och covid verkar vara likt när det gäller säsong.

Jag tror att både när det gäller covid och influensor kommer man inte göra mycket om antal avlidna landar på 20 om dagen under säsongen, men drar det i väg mot 100 och belastar vården tungt tror jag att man kommer att vidta åtgärder oavsett om det är covid eller en ny alvarligare influensa.

Det kan ju också påverka vilka som tål sjukdomen dåligt är det män i övre medelåldern som kan avlida så tror jag att man att agera mer kraftfullt en om denna grupp hade gått fri.
Citera
2021-09-28, 08:30
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Surtruten
I en vårdsituation tycker jag patienten har större rätt att slippa bli smittad av någon allvarlig sjukdom än för den anställde att ha kvar sitt jobb, men det finns ju som jag skrev flera alternativ innan en ev. uppsägning behöver bli aktuell.

En analogi kan vara en busschaufför som börjar se dåligt trots glasögon.
Är chaufförens rätt att fortsätta köra buss viktigare än passagerarnas och medtrafikanternas säkerhet?
Omplacering till andra arbetsuppgifter förefaller vara en lämplig åtgärd som jag ser det.

Jag tycker nog inte att det blir mer än ett nja till ditt resonemang. Du förutsätter nästan att det här läget inte kommer att förändras eller gå över i en postpandemi. Vi måste nog kunna tänka oss att det här är en tillfällig situation och då blir analogin väldigt haltande, tycker jag. Det finns Också många andra smittsamma sjukdomar som vi kan sprida.
Senast redigerad av Lokatten66 2021-09-28 kl. 09:08. Anledning: Ett tillägg
Citera
2021-09-28, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det har säkert inte bara med dödligheten att göra utan också påverkan på sjukvården.

Den senaste tiden har FoHM jämfört situationen vi är i med hur det såg ut i våras. Jag tänker att det är där myndigheternas gräns går var man tycker att det är ok. För varför skulle man annars jämföra nu med i våras på var enda presskonferens och i veckorapporterna?

Så ca 20 döda per dag tror jag inte är något problem ur deras synvinkel. Men det gälle säsongen för viruset, vi är ju fortfarande inte i säsong för covid eller influensor. Vi såg och bruka se en uppgång när det gäller influensor (och också nu covid ?) när skolorna och arbetsplatser startar efter sommaren, sedan lugnar det ner tills säsongen startar.

Ja, det är ju så influensan fungerar och covid verkar vara likt när det gäller säsong.

Jag tror att både när det gäller covid och influensor kommer man inte göra mycket om antal avlidna landar på 20 om dagen under säsongen, men drar det i väg mot 100 och belastar vården tungt tror jag att man kommer att vidta åtgärder oavsett om det är covid eller en ny alvarligare influensa.

Det kan ju också påverka vilka som tål sjukdomen dåligt är det män i övre medelåldern som kan avlida så tror jag att man att agera mer kraftfullt en om denna grupp hade gått fri.

Intressant att du skriver det, för det är ju den gruppen som höjer sina röster mest nu också. De männen är helt rabiata och hur välutbildade de än är använder de språk som jag aldrig hade trott. De kallar folk t ex för pantade idioter helt öppet, vilket de aldrig skulle ha nedlåtit sig till innan vaccinet kom.
Citera
2021-09-28, 08:58
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Ja visst förra året tog det två månader efter skolstart innan dom små liven orsakade en enorm smitto-ökning. Detta berodde enligt experterna (här inne) på initialt låga smittotal.
I år hade vi en betydligt större smittspridning vid skolstart som nu har vänt neråt efter sex veckor. Men men oavsett om smittan ökar i morgon om en vecka eller om ett par månader så just det ni gissade rätt, då beror det på skolan!!
Inte på att detta är ett säsongsbundet luftvägsvirus eller att hela befolkningen kryper in i värmen på hösten utan nej nej, skolan!

Du är för rolig IMBILDEN, jag gissar på att om du fick bestämma skulle vi vaccinera ända ner till spädbarn. Direkt efter sista krystvärken ska sprutan in i armen så inte 40-plussare som du avlider i drivor.
Kan det inte fungera likt influensan då? Influensan brukar öka när skolor och arbetsplatser startar efter sommaren för att sedan lugna ner sig till säsongen startar.

Jag tror att de flesta tror att covid är säsongsbetonat. Vi har sett att smitan minskar så fort värmen kommer tillbaka för att öka när hösten inträder i oktober. Men varför du så ihärdigt vill att andra inte ska förstå detta är för mig besynnerligt. kanske för att du gilla att nervärdera andra? Det är ju ungefär det du gör när du dyker upp i tråden.

Jag tycker att det finns vissa saker som visar tydligt var som påverkar smittspridningen.

Först och främst är det säsongen.

En annan sak är resor.
Vi har nu sett två slutet av sommar pucklar, både förra sommaren och denna. Dessa dras igång av hemvändande turister.
Andel smittade utomlands på högsta nivå sedan pandemins början

Andelen av de som blir smittade utomlands ligger på 17 procent, och vanligast är att bli smittad Spanien och i Kroatien inom Europa.
Från augusti
[url]https://sverigesradio.se/artikel/andel-smittade-utomlands-pa-hogsta-niva-sedan-pandemins-borjan[/url

Denna lilla mini våg såg vi förra sommaren likt denna.

Sedan så beror det ju på hur vi beter oss, om vi trängs inomhus. Det påverkar influensan också. Nu har vi kunnat läsa att influensan ökade kraftigt när skolorna och arbetsplatserna drog i gång nu efter sommaren men sedan lugnar den ner sig igen. Ser ut som om covid följer precis samma mönster. Uppgång när influensan har uppgång och minskar när influensan minskar (om vi inte väljer att stoppa den).

Jag tror att om man vi se vilken grupp som för tillfället driver smittan mest (oavsett om smittan minskar eller ökar) så kan man se på vilken åldersgrupp som är den största gruppen smittade. I sommars var det unga vuxna. När skolan startade blev det barnen. Att vägra inse att barn påverkar smittspridningen under de perioder de är störst grupp smittade är lite konstigt.

Nu går vi in i en ny fas. Vuxna ska inte längre undvika trängsel inomhus. Jag tror att detta kommer att påverka vilka grupper som är mest drivande. Kanske vi igen kommer att se att unga vuxna är den största gruppen smittade?

Det är inte konstigt att barn har varit den största gruppen smittade när skolorna varit i gång, en förändring skedde förra vintern då de blev den gruppen som oftast hade antikroppar. Innan dessa var det nog sant att barn inte påverkade smittspridningen likt vuxna, de hade i all fall mer sällan antikroppar för covid. Barn är dom enda som har fått lov att trängas inomhus under pandemin och öppnandet kommer inte att påverka deras smittspridning så mycket.

Jag vet inte varför du alltid vil klistra på åsikter på andra. Om man tror att skolan påverkar smittspridningen måste man tro att den påverkar likt du uppdiktar? Eller har vi inte rätt till egna åsikter enligt dig? Det måste ju vara väldigt svår för dig att ha diskussionen när du inte kan ta till dig vad andra skriver eller säger utan hela tiden måste omvandla andras åsikter så att de blir en smula bisarra. Antingen påverkar skolan inte alls smittspridningen eller hela smittspridningen. Är det väldigt svårt att förstå at skolan likt många andra faktorier påverkar smittspridningen tillsammans!
Senast redigerad av virvelbagg 2021-09-28 kl. 09:05.
Citera
2021-09-28, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Oroväckande att så många äldre blir sjuka nu. Påfyllnadsdoser måste ske å det snaraste.

Kan bli en jobbig höst och vinter det här om vi inte får mer vaccin.

I Danmark er 7 ud af 10 beboere på plejehjem (äldreboende) nu revaccineret. Helt præcist 72,9 %.
Der har også været en øgning af smitte i DK på plejehjem.

https://twitter.com/Heunicke
Senast redigerad av Esrum 2021-09-28 kl. 09:19.
Citera
2021-09-28, 09:18
Medlem
Beaver14s avatar
Ny vecka, ny IVA-rapport med vaccinstatus

Hittills i september har det registrerats 118 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

74 ovaccinerade (+13 ) = 62 %
29 fullvaccinerade (+5) = 25 %
6 halvvaccinerade (+3) = 5 %
9 med okänd vaccinationsstatus (+1) = 8 %

Antal personer <50 år = 39

30 ovaccinerade = 78 %
2 fullvaccinerad = 5 %
4 halvvaccinerad = 10 %
3 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det inte ökat något i denna grupp

Antal personer 60-69 år = 20

14 ovaccinerade = 70 %
4 fullvaccinerad = 20 %
1 halvvaccinerad = 5 %
1 med okänd status = 5 %

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 halvvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 27

10 ovaccinerade = 37 %
13 fullvaccinerade = 48 %
1 halvvaccinerad = 4 %
3 med okänd status = 11 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 3 fullvaccinerade och 1 halvvaccinerad.

Antal personer 80+ år = 8

8 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b

Citat:
Ursprungligen postat av Beaver14
Då har det gått ytterligare en vecka och här kommer en ny lägesrapport gällande IVA och vaccinationsstatus.

Hittills i september har det registrerats 96 inläggningar på IVA, unika personer.

Så här ser fördelningen ut

61 ovaccinerade (+18 ) = 64 %
24 fullvaccinerade (+9) = 25 %
3 halvvaccinerade (+2) = 3 %
8 med okänd vaccinationsstatus (+2) = 8 %

Antal personer <50 år = 30

23 ovaccinerade = 77 %
2 fullvaccinerad = 7 %
3 halvvaccinerad = 10 %
2 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 5 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad, 2 halvvaccinerad och 1 okänd.

Antal personer 50-59 år = 24

20 ovaccinerade = 83 %
2 fullvaccinerade = 8 %
2 med okänd status = 8 %
(avrundningsfel)
Sedan sist har det ökat med 7 ovaccinerade, 1 fullvaccinerad och en okänd.

Antal personer 60-69 år = 15

10 ovaccinerade = 67 %
4 fullvaccinerad = 27 %
1 med okänd status = 7 %
(avrundningsfel)

Sedan sist har det ökat med 4 ovaccinerade och 1 fullvaccinerad

Antal personer 70-79 år = 21

8 ovaccinerade = 38 %
10 fullvaccinerade = 48 %
3 med okänd status = 14 %

Sedan sist har det ökat med 2 ovaccinerade, 4 fullvaccinerade och 1 okänd.

Antal personer 80+ år = 6

6 fullvaccinerad = 100 %

Sedan sist har det ökat med 2 fullvaccinerade.

Edit: länk till rapporten med mitt urval (alla åldersgrupper inkl i standardurvalet
https://portal.icuregswe.org/siri/re...7-1acb4b853f7b
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in