Citat:
Ursprungligen postat av
Dendummasillen
Låt oss jämföra alarmistiska budskap:
1. Höga elpriser och svårigheter att förse en befolkning med el under vintertid, medför stora problem.
2. Koldioxidhalten i atmosfären är ett existensiellt hot för mänsklighetens överlevnad.
Vilket budskap har mest förankring i verkligheten? Vilket är mest alarmistiskt?
Delvis beror det på följdproblemens omfattning, som kan variera en hel del för båda alternativen.
Om vi för att göra det konkret gör ett par antaganden och förtydliganden.
Angående alternativ 1: Antag att vi talar om höga elpriser och att viss energikrävande verksamhet måste ransonera med el när det är som kallast.
Tidigare skrev du
"stora problem att försörja sin befolkning med el". Det tycker jag är en alamistisk formulering.
Angående alternativ 2: Formuleringen är ju din. Ingen som tror på fakta och vetenskap här i tråden och ingen skrift som IPCC har publicerat har uttryckt det på det sätt som du gör. Det är väl ett retoriskt knep när du uttrycker dig som du gör? Avsiktligt, överdrivet alarmistiskt?
Antag att uppvärmningen fortsätter till ca 3°C över "förindustriell temperatur" och att livsmedelsproduktionen om 50 år reducerats till 50-60% av den nuvarande, som en följd av torka. Samtidigt som Jordens befolkning ökat med 50%, fyra miljarder, till tolv miljarder.
Båda kan inträffa.
Sannolikheten för att dom inträffar beror på åtgärder som "vi" (i vid bemärkelse, kanske snarast styrande, som "vi" väljer, i t.ex. UK, Tyskland och Sverige) vidtar.
Alarmistiska är, med mina tillägg, inget av händelserna, efter dom kan inträffa och ingen är extremt osannolik. Jag kan inte säga säkert, men bedömer båda som möjliga. Jag bedömer matbrist som mer sannolik än elbrist, men båda som ganska sannolika.
Då beror det också på vilket tidsperspektiv du väljer att beakta.
Ska man först lösa ett problem som man kanske har till vintern eller ett problem som IOFS är större, men som inte börjar drabba huvuddelen av mänskligheten förrän om kanske 30-60 år?
IMHO måste man angripa båda.
Att t.ex. strunta i en utveckling som går mot att två miljarder människor svälter ihjäl och ytterligare tre miljarder tvingas leva med hunger och svält är IMO inte acceptabelt.
Det sägs ju ibland att män har dålig simultankapacitet. Den här typen av problem kan inte ignoreras med motiveringen att det finns ett annat problem som är närmare i tiden.
När hörde du senast någon säga
"jag struntar i att betala elräkningen och i att dom stänger av strömmen, för nu måste jag gå på toaletten"? Alla någorlunda normalt fungerande människor gör båda.
–