2021-10-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Moderna har 100mikrogram dos. Pzifer 30 mikrogram

Risken för myokardit är ganska låg, och all data tycks peka på att risken är betydligt högre för myokardit pga COVID-19 (runt 16-18 gångers riskförhöjning som enligt en analys även gäller för gruppen 12-17 år).

Är man extremt orolig kan enbart en dos ges och intervallet ökas. Detta gör vissa länder. Därtill har man i ontorio valt att ge enbart Pfizer pga ev högre risk (ca 5.6x) med Modernas kontra Pfizers, i denna åldersgrupp.

Slutligen är risken i princip enbart för män, hos kvinnor i gruppen 12-17 är risken mycket lägre.

Allt handlar om "dos fråga".

I usa har det gällt myokradit för Pfizer med.
Kolla på Israel osv.

Det gäller väl äldre kvinnor än 17 år. Konstigt att det drabbar bara män och yngre sådana.

Konstigt att stoppet för moderna bara är i Sverige, vi brukar inte vara först att dra i nödbromsen.
Citera
2021-10-06, 21:08
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Nu klistrar du på åsikter på mig igen....

Är det verkligen någon som tror att "skolan är den största, viktigaste och mest drivande smittkällan". I alla fall om alla platser skulle vara lika stora och ha samma restriktioner?

Covid är ett säsongsvirus och om vi lever med viss restriktion kommer smittan gå ner på sommarhalvåret. Inte sagt då att smitan inte skulle kunna öka på sommaren. Hade vi haft stora allsångs festivaler i var enda stad och by där ortsbefolkningen umgicks med inresande från världens alla länder och flåsade varandra i ansiktet skulle vi nog kunna skapa även en sommarvåg.

Men under sommarhalvåret orkar inte ens skolan att skapa en våg. Det enda vi ser är att hemresande turister både denna sommaren och sommaren innan klarade av att skapa en "slutet på sommar puckel".

Vi har haft restriktioner på nästan alla platser där smittan sprids mer en vanligt med undantag, skolorna. De har enbart delvis haft restriktioner med distansundervisning. Det är inte konstigt då att smittspridningen mycket kretsat kring skolan undertiden den är öppen.

Nu när restriktionerna lyfts bort ser vi smittspridning i religiösa sammankomster och sport turneringar igen jämte skolan.

Hade man haft mer restriktioner i skolan där distansundervisning skulle bedrivits i mån det gick (typ nästan hela tiden) skulle inte skolan stuckit ut. Skolan är också en väldigt stor arbetsplats där folk från många familjer möts, väldigt sällan bor de som går i skolan ensamma.

Det finns vissa platser där smittan sprids mer en på andra platser, jag vet att du hävdar motsatsen och jag är övertygad om att du har fel där.

Sätter man restriktioner på dessa platser som har potential att generera mycket smitta kommer inte smittan att spridas där förutom i undantag. Man valde restriktioner för körsång turneringar m.m. men valde att hålla skolan öppen. Det är det valet som gjorde att skolan blev en så stor arena för smittspridning jämfört med andra platser som fick underkasta sig hårda restriktioner.

Nu när vi inte har restriktionerna längre kanske inte skolan kommer att sticka ut som tidigare och vi kommer att se många platser som genererar stor smittspridning. Det är platser inomhus, där man är mycket nära eller under många timmar. Speciellt platser där man trängs samtidigt som andningen är tung, man skriker eller sjunger.

Det är både lov och möjligt att ha en nyanserad bild av hur smittspridning kommer sig. Bara för att man tror att skolan är en arena för smittspridning betyder inte det att den alltid behöver vara det eller att det inte finns andra arenor eller andra faktorier.

Nej dessa åsikter har du uttryckt i massa inlägg. Så fort skolan varit öppen och haft största incidensen bland smittade har du sagt och att skolan "driver" smittan.
Du har missat dock att från pandemins start och fram till runt v16 2021 var barnen inte gruppen med störst incidens.
Det är väl egentligen bara 12-14 veckor totalt där 0-19 år haft mest smitta och att dom ligger i topp nu och i våras är inte så konstigt pga vaccin.

Om du vill kan jag leta på 20 inlägg från dig men mest Imbilden där ni säger exakt just det.
Du valde dock att svara

Det är kul att retas lite med framförallt imbilden då han är så jävla tvärsäker på allt.

Verkligheten är nog betydligt mer komplicerad än "skolan är drivande" bla att barn ofta blir så lindrigt sjuka att dom inte smittar lika mycket osv osv osv.

Men som sagt det var imbilden jag frågade.
Citera
2021-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Okej, du tyckte hela världen varit öppen under pandemin bra? Bra, då vet vi det. En undran har jag bara. Varför gnäller du då så frekvent om dessa nedstängningar och restriktioner? Du har ju gråtit om detta under månader nu.
Jo tack. Gråta var väl iofs att ta i, men du har helt rätt! Under pandemin har det har verkligen varit sorgsamt att se hur många hysteriska, kortsikta och hjärndöda beslutsfattare runt om i världen drog på med alldeles för restriktiva åtgärder och restriktioner. Samt att det tog alldeles för lång tid innan de insåg hur suboptimalt och korkat det var och började dra tillbaka alla stolliga restriktioner/åtgärder. I Sverige var vi lyckligtvis ett föredöme med förhållandevis sansade restriktioner redan från start.

Men det var ju du din ärthjärna som felaktigt påstod att HELA världen stängt ner. Det var inte sant. Ytterligare ett fel bland alla dina felaktigheter som du förpestat tråden med.

Btw. Hur går det ditt yrande skolstägninseffekt? 😂. Det verkar iaf inte som att skola/förskola påverkar covid19 spridning. Med tyvärr ser det ut som att de införda hårda restriktioner mot förskola /skola under pandemin slår hårt mot barnen just nu. Jäkla tur att vi inte gick på din korkade idé om att stänga skolan/förskola helt helt (och skicka barnen till mor och farföräldrar)
https://www.aftonbladet.se/a/rEd668
Senast redigerad av jerka11 2021-10-06 kl. 21:18.
Citera
2021-10-06, 21:17
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag ser att skribenten "virvelbagg" har kommit med siffror från en bättre källa än mina siffror. Därför föreslår jag att du bortser från siffrorna som jag presenterade, och istället förlitar dig på virvelbaggs siffror.

Tack för hjälpen att leta fram rätt siffror!

Tack själv Kostia.

Men jag undrar om inte din länk var bättre för MittMalmoe ändamål en min. Det är tydligt att MittMalmoe sökte ett sätt att jämföra talen från förra året med detta år.

Citat:
Ursprungligen postat av MittMalmoe
Om det enligt FHM har avlidit 14.889 sedan pandemins start.. och du påstår att det avlidit 9.441 under 2020.. är det inte då en ganska enkel matematik att komma fram till siffrorna för 2021 (... självklart till dags dato din nöt)?

14.889 - 9.441 = 5.448 .. förslagsvis

Så ca >40% färre döda 2021 än 2020?

Man kan ju inte jämföra detta årets siffror med hela förra och få en riktig bild. Socialstyrelsen ger ju ännu inga siffror för 2021. Lika så har de grova eftersläpningar. Bara sedan i början av sommaren har de lagt till 300 avlidna i covid för 2020 om jag inte har fel.

Men Kostias länk gör det möjligt att jämföra dessa två år.
Citat:
Enligt den här sidan hade Sverige 8727 dödsfall i Covid-19 under år 2020. Hittills i år har Sverige haft 6141 dödsfall i Covid-19.

Om vi tittar på länken och jämför samma tid 2020 och 2021 ser vi detta.

2020 till och med 6 oktober hade det rapporterats 5895st avlidna.

Jämför med det då med "Hittills i år har Sverige haft 6141 dödsfall i Covid-19."

Så ser vi ju att det avlidit ungefär lika många i år faktiskt fler.

Så tack igen Kostia det hade inte jag lagt märke till innan.
Citera
2021-10-06, 21:31
Medlem
Varför stoppar man inte moderna i andra länder? Sverige brukar ju vara sena med sånt här.
I Astra fallet tidigare vart dom saktare än andra länder.
Citera
2021-10-06, 21:33
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nej dessa åsikter har du uttryckt i massa inlägg. Så fort skolan varit öppen och haft största incidensen bland smittade har du sagt och att skolan "driver" smittan.
Du har missat dock att från pandemins start och fram till runt v16 2021 var barnen inte gruppen med störst incidens.
Det är väl egentligen bara 12-14 veckor totalt där 0-19 år haft mest smitta och att dom ligger i topp nu och i våras är inte så konstigt pga vaccin.

Om du vill kan jag leta på 20 inlägg från dig men mest Imbilden där ni säger exakt just det.
Du valde dock att svara

Det är kul att retas lite med framförallt imbilden då han är så jävla tvärsäker på allt.

Verkligheten är nog betydligt mer komplicerad än "skolan är drivande" bla att barn ofta blir så lindrigt sjuka att dom inte smittar lika mycket osv osv osv.

Men som sagt det var imbilden jag frågade.
20 inlägg där jag är tvärsäkra på att skolan är största smittspridaren och tycker att distansundervisningen borde fortsatt? Ja snälla gör det. Det kommer ta dig hela natten, speciellt den biten om distansundervisningen kommer du få svårt för. Men är man hämndlysten eller enormt envis så varför inte.

Men jag hade hellre spenderat natten att knulla med min fru om jag var dig......eller vi kanske borde ta oss en riktig fajt och några glas vin samtidigt och du kan få njuta av en sur hustru i en vecka.

Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Du och Imbilden har varit tvärsäkra på att skolan är största smittspridaren och tyckt att distansundervisningen borde fortsatt så hur i hela friden har smittan kunnat sjunka trots perfekta förhållanden?

Du får ursäkta att jab blev lite vulgär, men du lockar fram det.
Citera
2021-10-06, 21:34
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grand-canyon
I usa har det gällt myokradit för Pfizer med.
Kolla på Israel osv.

Det gäller väl äldre kvinnor än 17 år. Konstigt att det drabbar bara män och yngre sådana.

Konstigt att stoppet för moderna bara är i Sverige, vi brukar inte vara först att dra i nödbromsen.

Men behöver läsa internationell media för att få reda på det.

Under tiden sitter folk här i tråden och lipar över att Sverige gör något..

https://www.berlingske.dk/samfund/sundhedsstyrelsen-med-nyt-forsigtighedsprincip-boern-og-unge-kan-ikke
Citera
2021-10-06, 21:37
Medlem
Bertil.Enstorings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Inlägg där jag skulle påstått vad? Att skolan är en smittgenerator, eller att vaccinet skyddar mot smitta? Vet inte vad du vill "bevisa". Att läget inte är katastrofalt trots att skolan varit öppen i två månader? Du tror inte att vaccineringarna gör någon effekt alltså? För övrigt intressant att förra året dröjde det ett tag från det att skolorna öppnade till dess smittspridningen tog ordentlig fart helt utan vaccin. Anledningen var nog att smittan hade trycks tillbaka mycket under lovet. Då tar det ett tag innan det sätter fart igen.

Största hotet just nu är nog att effekten av vaccineringarna börjar avta. Får vi då samtidigt en omfattande smittspridning i skolan, kommer det garanterat sprida sig inom andra institutioner i samhället.

Du ville väl ha Moderna..

Ta dubbel dos vetja! Från någon gamling förslagsvis. Som sist tänker jag, när du gick före riskgrupper för att få din andra dos snabbare än rekommenderat av svenska myndigheter.
Nu är du väl lite skakis gissar jag, när det visat sig att ett längre dosintervall ger bättre skydd
Citera
2021-10-06, 21:38
Bannlyst
Gå in på TV4 play och se klipp från ”malou efter 10”
UD tjänstemannen som haft covid 2 gånger samt läkare som forskar på långtidscovid.
Inte uppmuntrande, påminner mycket om utbrändhet, en del blir nog aldrig friska.
Citera
2021-10-06, 21:44
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Jo tack. Gråta var väl iofs att ta i, men du har helt rätt! Under pandemin har det har verkligen varit sorgsamt att se hur många hysteriska, kortsikta och hjärndöda beslutsfattare runt om i världen drog på med alldeles för restriktiva åtgärder och restriktioner. Samt att det tog alldeles för lång tid innan de insåg hur suboptimalt och korkat det var och började dra tillbaka alla stolliga restriktioner/åtgärder. I Sverige var vi lyckligtvis ett föredöme med förhållandevis sansade restriktioner redan från start.

Men det var ju du din ärthjärna som felaktigt påstod att HELA världen stängt ner. Det var inte sant. Ytterligare ett fel bland alla dina felaktigheter som du förpestat tråden med.

Btw. Hur går det ditt yrande skolstägninseffekt? 😂. Det verkar iaf inte som att skola/förskola påverkar covid19 spridning. Med tyvärr ser det ut som att de införda hårda restriktioner mot förskola /skola under pandemin slår hårt mot barnen just nu. Jäkla tur att vi inte gick på din korkade idé om att stänga skolan/förskola helt helt (och skicka barnen till mor och farföräldrar)
https://www.aftonbladet.se/a/rEd668

Det hade varit opitmalt, inte suboptimalt att stänga skolorna när smittspridningen tilltog. Hade man gjort det hade inte alls lika många behövt vårdas på sjukhus och färre hade dött. Det måste ju även en förståndshandikappad person som du inse. På vilket sätt slår det hårt mot barnen just nu? Skolorna är ju öppna. För övrigt har hela världen vidtagit åtgärder så du har ju fel igen, igen och igen.
Citera
2021-10-06, 21:45
Medlem
Citat:
Jag vill se ditt underlag till påståendet att mer än 20 - 30 % av Sveriges befolkning redan har haft Kina-viruset.

Redan? Det har gått nästan två år och under dessa år har i princip varenda svensk med eller utan munskydd varit i kontakt med smittade och fått i sig mängder av nygamla coronaviruset. Men alla är uppenbarligen inte mottagliga.

Citat:
Beträffande dödsfallen så kan du räkna bort cirka 10% som dog av orelaterade orsaker samtidigt som viruset fanns i kroppen. I övriga 90% av fallen, så var viruset med och orsakade dödsfallen.
Lite pinsamt att du fortfarande tror på det där dravlet. Antalet som har påståtts dött av Corona är givetvis mycket färre än 90 procent. Cancer, KOL, dåligt hjärta och dåliga kärl är ofta de riktiga förövarna. För att inte tala om felbehandling och felmedicinering.
Inse att utan obduktioner så är det en gissningslek som nu ofta går till corona för att den hypars till förbannelse!
Senast redigerad av Nibiru2011 2021-10-06 kl. 21:49.
Citera
2021-10-06, 21:54
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bertil.Enstoring
Du ville väl ha Moderna..

Ta dubbel dos vetja! Från någon gamling förslagsvis. Som sist tänker jag, när du gick före riskgrupper för att få din andra dos snabbare än rekommenderat av svenska myndigheter.
Nu är du väl lite skakis gissar jag, när det visat sig att ett längre dosintervall ger bättre skydd

Tar gärna Modernas vaccin. Tycks ju ge bästa skyddet. Anledningen till att FHM förlängde intervallet mellan dos1 och dos2 var ju för att de hade fått för sig att det var bättre med fler halvvaccinerade än fler färdigvaccinerade. Något som visat sig vara helt felaktigt dessutom. Speciellt mot Deltavarianten.

Har knappast gått före någon högre riskgrupp än den jag själv tillhör, då jag fick min andra spruta efter 4 veckor. Efter jag fick min andra spruta så backade ju dessutom FHM från 7 till 4 veckor igen. Många yngre än mig har fått sina sprutor med 4 veckors mellanrum. Så nej, jag har inte tagit någon annans spruta😄
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in