2021-10-06, 19:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
Jag vill se ditt underlag till påståendet att mer än 20 - 30 % av Sveriges befolkning redan har haft Kina-viruset.

Beträffande dödsfallen så kan du räkna bort cirka 10% som dog av orelaterade orsaker samtidigt som viruset fanns i kroppen. I övriga 90% av fallen, så var viruset med och orsakade dödsfallen.

Är dödligheten 0.4% så har 3.8 miljoner haft Covid. Är den 0.2% så är det 7.5 miljoner. Någonstans däremellan bör det ligga.
Citera
2021-10-06, 19:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IMBILDEN
Hur lyder din analys kring hur många som har uppfattningen att vaccinet är farligt, men att viruset inte är det? Hur har man i så fall kommit fram till det?
Jag tror inte det har med konformitet att göra, även om majoriteten oftare har rätt än fel. Det har snarare att göra med att sjukdomen är långt, långt farligare än vaccinet. Lägg sedan till att mRNA-vaccinen har visat sig vara väldigt effektiva vad gäller allvarlig sjukdom.

Att bära hjälm är säkrare än att inte bära hjälm. Ändå har några tusen gamlingar dött av fallolyckor under pandemin. Borde inte alla ni fegisar bära hjälm dygnet runt enligt er alarmistlogik? I min åldersgrupp är yttre våld, vanligtvis huvudskada, en vanligare dödsorsak än covid. Fallolycka eller hjälm vad väljer du? Hjälm är definitivt fritt från biverkningar och jag kan lova att inga fallolyckor kommer utveckla hjälm-resistens vid massanvändning. Fritt från politik och lobbyverksamhet men med fantastiskt resultat för dig och samhället. Var en god medborgare nu och visa sin solidaritet. Tror du det är kul att vårda spräckta skallar?

När ni alla börjar gå runt i hjälm för att minska belastningen på vården så ska jag ta vaccinet. Vi har vårdat betydligt fler för fallolyckor än covid under pandemin.

PS! jag diskuterar vaccin som individuellt skydd och covids belastning på vården. Jag diskuterar inte smittspridningen, där massvaccineringen iof kommer skjuta sig själv i huvudet på längre sikt.
Citera
2021-10-06, 19:39
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jerka11
Haha tycker du "hela världen stängde ner" för att det var lite omständligare än vanligt att flyga till vissa länder
Du framstår verkligen som mer och mer korkad ju mer du yrar här i tråden.

Roande du fortsätter tjata om ett av dina få korrekta påstående här i tråden, "att fler dött av covid19 än av sjuktvapen senaste 1,5 året...😂

Okej, du tyckte hela världen varit öppen under pandemin bra? Bra, då vet vi det. En undran har jag bara. Varför gnäller du då så frekvent om dessa nedstängningar och restriktioner? Du har ju gråtit om detta under månader nu.
Citera
2021-10-06, 19:46
Medlem
IMBILDENs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasse3344
Att bära hjälm är säkrare än att inte bära hjälm. Ändå har några tusen gamlingar dött av fallolyckor under pandemin. Borde inte alla ni fegisar bära hjälm dygnet runt enligt er alarmistlogik? I min åldersgrupp är yttre våld, vanligtvis huvudskada, en vanligare dödsorsak än covid. Fallolycka eller hjälm vad väljer du? Hjälm är definitivt fritt från biverkningar och jag kan lova att inga fallolyckor kommer utveckla hjälm-resistens vid massanvändning. Fritt från politik och lobbyverksamhet men med fantastiskt resultat för dig och samhället. Var en god medborgare nu och visa sin solidaritet. Tror du det är kul att vårda spräckta skallar?

När ni alla börjar gå runt i hjälm för att minska belastningen på vården så ska jag ta vaccinet. Vi har vårdat betydligt fler för fallolyckor än covid under pandemin.

PS! jag diskuterar vaccin som individuellt skydd och covids belastning på vården. Jag diskuterar inte smittspridningen, där massvaccineringen iof kommer skjuta sig själv i huvudet på längre sikt.

...och exakt HUR smittsamt anser du att fallolyckor är? Om jag snubblar och bryter höftleden, exakt hur påverkar det då din säkerhet och trygghet?
Citera
2021-10-06, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ny läkare träder fram, efter att ha testat Ivermectin:

https://www1.cbn.com/cbnnews/israel/2021/october/israeli-doctor-claims-ivermectin-could-help-treat-covid-urges-more-research?fbclid=IwAR2OHraN1F818Gl w9BZvtKEx2r5kENGk6awvz_NWq0HaM_GgJrdmHkDC-zo

Har dom länk till studien?
Citera
2021-10-06, 19:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cuckslayer
Varför gäller detta bara Moderna? Det borde gälla Pfizer också.

Vaccinforskarna har ju hela tiden sagt att Moderna och Pfizer är näst intill identiska

Moderna har 100mikrogram dos. Pzifer 30 mikrogram

Risken för myokardit är ganska låg, och all data tycks peka på att risken är betydligt högre för myokardit pga COVID-19 (runt 16-18 gångers riskförhöjning som enligt en analys även gäller för gruppen 12-17 år).

Är man extremt orolig kan enbart en dos ges och intervallet ökas. Detta gör vissa länder. Därtill har man i ontorio valt att ge enbart Pfizer pga ev högre risk (ca 5.6x) med Modernas kontra Pfizers, i denna åldersgrupp.

Slutligen är risken i princip enbart för män, hos kvinnor i gruppen 12-17 är risken mycket lägre.

Allt handlar om "dos fråga".
Senast redigerad av rawjudge 2021-10-06 kl. 19:51.
Citera
2021-10-06, 19:49
Medlem
Kvastfeningens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av virvelbagg
Det finns nog vissa platser där smittan sprids värre en andra platser.

Körsång var ju helt katastrofal t.ex.

I dag kunde vi läsa om Pajala.

Där har de problem och förra veckan rapporterade Pajala det högsta antalet coronafall hittills under pandemin.
Det flesta av de nya fallen kan kopplas till skolan, regionen har upptäckt flera fall genom screening i klasser.

Smittskyddsläkaren Anders Nystedt säger till NSD att spridningen kan kopplas till sport och ”tre religiösa sammankomster.”

En av smittkällorna tros vara en hockeyturnering i september, enligt TV4.

En elev på Pajala centralskola säger till kanalen att nästan alla i hans klass var borta en dag.

– Det kändes konstigt. Det har aldrig varit så.
https://www.expressen.se/nyheter/coronaviruset/rekordsmitta-efter-hockeyturnering/

Så jag köper inte det du skriver, man kan inte jämföra ett köpcentrum med en religiös sammankomst.

När det skrivs om smittspridning är det ofta samma smitto platser, sport, religiösa sammankomster och skolan eller slakteri m.m. Samma platser. Inte affären, köpcentret och gymmet.

Nu svarade du dock inte på min fråga till imbilden.

Om nu skolan är den största, viktigaste och mest drivande smittkällan.
Hur kommer det sig att miljontals ovaccinerade barn har suttit i trånga klassrum i två månader utan att smittan exploderat?
Smittspridningen med deltavarianten var på en hög nivå redan från start.
Utan några restriktioner över huvud taget och som sagt helt utan vaccin.
Noll distansundervisning.

Du och Imbilden har varit tvärsäkra på att skolan är största smittspridaren och tyckt att distansundervisningen borde fortsatt så hur i hela friden har smittan kunnat sjunka trots perfekta förhållanden?

Det kan väl inte bli bättre förhållanden enligt er.

En liten sak till bara. När en skola drabbas av ett utbrott så basuneras det ut i pressen men när ett företag råkar ut för samma sak så görs naturligtvis allt för att det inte ska komma ut.
"25 av mina 50 anställda fick corona" är ingen superreklam direkt.
Citera
2021-10-06, 19:55
Medlem
qwerty-66s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vekruset
Ny läkare träder fram, efter att ha testat Ivermectin:

https://www1.cbn.com/cbnnews/israel/2021/october/israeli-doctor-claims-ivermectin-could-help-treat-covid-urges-more-research?fbclid=IwAR2OHraN1F818Gl w9BZvtKEx2r5kENGk6awvz_NWq0HaM_GgJrdmHkDC-zo

Eli Schwartz är ju inte "ny". Det var han som odlade prover i biolabbet som visade Ivermectins antivirala egenskap in vivo.

Han säger även det vi alla vet. Kommersiella multinationella bolag kommer aldrig pusha en behandling som de inte kan tjäna pengar på. Dessutom hotar Ivermectin vinsterna för dem. Ett allvarligt fel i vårt system...
Citera
2021-10-06, 19:58
Medlem
Info:
Stockholm kan du ta antalet bekräftade x75
Kan dock inte se för hela Sverige vad jag kan hitta,märkligt i så fall.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/uppdaterad-modellering-av-spridningen-av-covid-19-i-stockholms-lan/
Citera
2021-10-06, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rawjudge
Moderna har 100mikrogram dos. Pzifer 30 mikrogram

Risken för myokardit är ganska låg, och all data tycks peka på att risken är betydligt högre för myokardit pga COVID-19 (runt 16-18 gångers riskförhöjning som enligt en analys även gäller för gruppen 12-17 år).

Är man extremt orolig kan enbart en dos ges och intervallet ökas. Detta gör vissa länder. Därtill har man i ontorio valt att ge enbart Pfizer pga ev högre risk (ca 5.6x) med Modernas kontra Pfizers, i denna åldersgrupp.

Slutligen är risken i princip enbart för män, hos kvinnor i gruppen 12-17 är risken mycket lägre.

Allt handlar om "dos fråga".
Om det var 16-18 gånger större risk för myokardit av covid-19 så hade typ tvåtusen svenska barn fått myokardit nu, och många av dem hade dött. Det hade stått på löpsedeln varenda dag.
Citera
2021-10-06, 20:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sthlm007
Info:
Stockholm kan du ta antalet bekräftade x75
Kan dock inte se för hela Sverige vad jag kan hitta,märkligt i så fall.

https://www.folkhalsomyndigheten.se/nyheter-och-press/nyhetsarkiv/2020/april/uppdaterad-modellering-av-spridningen-av-covid-19-i-stockholms-lan/

20 miljoner fall i Stockholm då?

Du ska nog titta på datumet på det du länkar till.

Möjligtvis kunde det i april förra året (2020) vara 75 oupptäckta fall för varje upptäckt med sedan dess har denna siffra sjunkit rejält.
Citera
2021-10-06, 20:40
Medlem
virvelbaggs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kvastfeningen
Nu svarade du dock inte på min fråga till imbilden.

Om nu skolan är den största, viktigaste och mest drivande smittkällan.
Hur kommer det sig att miljontals ovaccinerade barn har suttit i trånga klassrum i två månader utan att smittan exploderat?
Smittspridningen med deltavarianten var på en hög nivå redan från start.
Utan några restriktioner över huvud taget och som sagt helt utan vaccin.
Noll distansundervisning.

Du och Imbilden har varit tvärsäkra på att skolan är största smittspridaren och tyckt att distansundervisningen borde fortsatt så hur i hela friden har smittan kunnat sjunka trots perfekta förhållanden?

Det kan väl inte bli bättre förhållanden enligt er.

En liten sak till bara. När en skola drabbas av ett utbrott så basuneras det ut i pressen men när ett företag råkar ut för samma sak så görs naturligtvis allt för att det inte ska komma ut.
"25 av mina 50 anställda fick corona" är ingen superreklam direkt.
Nu klistrar du på åsikter på mig igen....

Är det verkligen någon som tror att "skolan är den största, viktigaste och mest drivande smittkällan". I alla fall om alla platser skulle vara lika stora och ha samma restriktioner?

Covid är ett säsongsvirus och om vi lever med viss restriktion kommer smittan gå ner på sommarhalvåret. Inte sagt då att smitan inte skulle kunna öka på sommaren. Hade vi haft stora allsångs festivaler i var enda stad och by där ortsbefolkningen umgicks med inresande från världens alla länder och flåsade varandra i ansiktet skulle vi nog kunna skapa även en sommarvåg.

Men under sommarhalvåret orkar inte ens skolan att skapa en våg. Det enda vi ser är att hemresande turister både denna sommaren och sommaren innan klarade av att skapa en "slutet på sommar puckel".

Vi har haft restriktioner på nästan alla platser där smittan sprids mer en vanligt med undantag, skolorna. De har enbart delvis haft restriktioner med distansundervisning. Det är inte konstigt då att smittspridningen mycket kretsat kring skolan undertiden den är öppen.

Nu när restriktionerna lyfts bort ser vi smittspridning i religiösa sammankomster och sport turneringar igen jämte skolan.

Hade man haft mer restriktioner i skolan där distansundervisning skulle bedrivits i mån det gick (typ nästan hela tiden) skulle inte skolan stuckit ut. Skolan är också en väldigt stor arbetsplats där folk från många familjer möts, väldigt sällan bor de som går i skolan ensamma.

Det finns vissa platser där smittan sprids mer en på andra platser, jag vet att du hävdar motsatsen och jag är övertygad om att du har fel där.

Sätter man restriktioner på dessa platser som har potential att generera mycket smitta kommer inte smittan att spridas där förutom i undantag. Man valde restriktioner för körsång turneringar m.m. men valde att hålla skolan öppen. Det är det valet som gjorde att skolan blev en så stor arena för smittspridning jämfört med andra platser som fick underkasta sig hårda restriktioner.

Nu när vi inte har restriktionerna längre kanske inte skolan kommer att sticka ut som tidigare och vi kommer att se många platser som genererar stor smittspridning. Det är platser inomhus, där man är mycket nära eller under många timmar. Speciellt platser där man trängs samtidigt som andningen är tung, man skriker eller sjunger.

Det är både lov och möjligt att ha en nyanserad bild av hur smittspridning kommer sig. Bara för att man tror att skolan är en arena för smittspridning betyder inte det att den alltid behöver vara det eller att det inte finns andra arenor eller andra faktorier.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in