2021-10-06, 21:11
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det är en förmildrande omständighet när du pekar ut SE. Inte när KP gör det. Han skulle inte ha pekat ut SE, det var en riktig jävla tabbe.
KP genomskådade SE:s charader, ingen tabbe alltså.

Varför tror du att SE ljög om glasögonvittnet?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror inte heller det var en attentatsgrupp.

Men varför skulle det va en konstig tid och plats? När är läget bättre? Det har jag aldrig förstått? Palme ute i mörkret utan livvakter. Mitt mellan folksamlingen vid bion och vimlet längre söderut.

Ingen visste de skulle på bio? En övervakande grupp kan se honom på bion med egna ögon.

Är det bra att fly upp från en trapp där du enkelt kan hamna i en återvändsgränd? Väldigt mycket vittnen korsningen med . Hade nog varit bättre att skjuta nära hemmet i Gamla stan eller vid Adolf-fredriks kyrkogård.
Citera
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja självklart kan dessa oturliga omständigheter gjort honom misstänkt . Jag har dock svårt o se att det fanns en till person just där och då men samma klädsel , väska , signalement som Nieminen ser flyende från platsen.

Ja, oavsett hur jag än försöker skjuta ifrån mig SE som GM/inblandad med allehanda förklaringar och omständigheter, så kommer jag alltid tillbaka till just detta.
Citera
2021-10-06, 21:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om SE, mot förmodan, är oskyldig så finns det förmildrande omständigheter i KP:s utpekande av honom som misstänkt. Det handlade alltså om en misstänkt som stämplade ut i lagom tid för att i princip kunna krocka med makarna Palme utanför Skandia och som sedan är spårlöst försvunnen i tjugo minuter. Den misstänkte råkade dessutom vara en knäppgök som ville spela gärningsmannens dubbelgångare, av någon märklig anledning, och använder till och med påhittade vittnen vars vittnesmål ska styrka att han verkligen var klädd som gärningsmannen, etc etc.

Jag kan köpa att han överdrivit sin roll på mordplatsen men varför detta "utpekande" av sig själv och som varit ett bärande tema i hans vittnesmål från dag 1? Inte fan blev han mer intressant av det. Nej det logiska svaret är att han ville peka ut sig själv innan någon annan gjorde det, han gjorde det bästa av situationen och lyckades med det. Han blev betraktad som en uppmärksamhetstörstande pajas av 86-utredarna.

Bra inlägg! Exakt som du säger ville han ligga före hela tiden och var livrädd för att han skulle bli utpekad, utan sitt skådespel hade han varit körd.
Citera
2021-10-06, 21:14
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Bra inlägg! Exakt som du säger ville han ligga före hela tiden och var livrädd för att han skulle bli utpekad, utan sitt skådespel hade han varit körd.
Så är det naturligtvis, han agerade rationellt under rådande omständigheter.
Citera
2021-10-06, 21:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Ja, oavsett hur jag än försöker skjuta ifrån mig SE som GM/inblandad med allehanda förklaringar och omständigheter, så kommer jag alltid tillbaka till just detta.

Ja även Jeppsson är helt säker på att mördaren hade keps..
Citera
2021-10-06, 21:21
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Varför tror du själv SE var mån om att påstå att han först rörde sig utåt gatan och annonspelaren för att sedan snedda inåt fasaden? Han har förstås läst och hört vad andra vittnen säger hur mördaren rörde sig och var tvungen att i vanlig ordning ljuga ihop detta.

Du vill ju få det till att GM slog till med överraskning , vilket inte alls stämmer om man inte tolkar vittnesmålen som en dyslektiker. Tvärtom så har är de 3 ett sällskap innan skotten . SE själv är faktiskt den som ger oss svaret i det han säger i intervjun 1992, en statsminister som snäser av vederbörande som sen tappar besinningen och skjuter.

Problemet med det är att andra vittnen inte uppger detta beteende på GM.

Fyra personer säger dig ha sett de tre.

CA säger att de tre gick över Sveavägen, det vet vi inte stämmer.

AB uppfattar det som ett sällskap, men den ena personen lyfter armen och det smäller. Och vi vet det var ett skott i ryggen. Alltså var GM bakom, inte bredvid.

AD säger de verkade ha en interaktion. Det är ditt enda vittne. Men han ser ju bara sekvensen när det skjuts, inte nån längre stund ihop.

IM säger i åtskilliga förhör 1986 att han såg mannen stå vid väggen några sekunder, när LOP passerar så går han upp bakom och skjuter.

LP motsäger ett samtal.

"Avsnäst blir vissa av oss.. " eller vad säger SE? Var det inte så att han i samma stycke säger att "en av oss" knivhögg en person på samma plats och flydde samma väg? Tydligt så är SE oss med CP. För mig är det tydligt han försöker ge CP ett motiv, inte sig själv.
Citera
2021-10-06, 21:23
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jamesedward84
kort hals rock keps väska rör sig klumpigt som stämmer med SE reumatism, extremt osannolikt att SE dubbelgångare begår mordet samtidigt som SE blir blind och osynlig så ingen ser honom och han kan inte heller korrekt redovisa vad som hänt på brottsplatsen så nej det kan knappast vara någon annan GM än SE

Jaså, du påstår alltså att YN säger mannen hon ser hade "kort hals rock keps väska rör sig klumpigt".

Fel.
Citera
2021-10-06, 21:24
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
KP genomskådade SE:s charader, ingen tabbe alltså.

Varför tror du att SE ljög om glasögonvittnet?

Hur vet du att han ljög?
Citera
2021-10-06, 21:28
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Är det bra att fly upp från en trapp där du enkelt kan hamna i en återvändsgränd? Väldigt mycket vittnen korsningen med . Hade nog varit bättre att skjuta nära hemmet i Gamla stan eller vid Adolf-fredriks kyrkogård.

Du menar att skjuta vid korvkiosken där folk stod och köpte korv? Är det förre än AB? För enda vittnet i närheten är AB. Bilar har du längs hela Sveavägen. Faktum är att det plötsligt var väldigt få i närheten av Palme när det small.

Varför är gamla stan bättre? Att gå efter i flera kilometer, är det en bra plan.

Helt ärligt så ser jag inte en bättre möjlighet.
Citera
2021-10-06, 21:29
Bannlyst
Några spontana punkter jag inte förstår, om det var ett planerat mord, med professionella:

- Hur kunde GM missa OP med första skottet. Eller, var skottet avsett för LP, om, hur kunde han missa.
- Varför sköt GM enbart två skott.
- Varför sköt inte GM mot LOP huvuden.
- Varför använde han revolver och inte pistol. Varför en så unik ammunition.
- Varför valde han en så upplyst och publik plats. Varför följde han dem inte till det skummare Gamla Stan, eller varför sköt han dem inte innan bion.
- Varför lade han handen på OP's axel (han kunde ha lämnat spår)
- Varför slänger inte GM vapnet på marken eller inne i gränden.
- Varför står han kvar 1-2 meter ifrån och stirrar ner på LOP efter skotten i 3-10 sekunder, som om han inte begripit vad han gjort, eller känner akut ånger, kanske överväger att stanna och överlämna sig.
- Varför blottar han sitt ansikte för LP, han kan heller inte veta hur illa åtgången OP är, OP's ansikte lär ha varit vänt in mot gränden när han föll, skulle OP ha överlevt hade han eventuellt kunnat peka ut GM.
- Varför står han kvar på platsen och blottar sig för förmodade vittnen och biltrafik på Sveavägen.
- Varför springer han uppför en brant och lång trappa. Vid ett efterföljande fanns risken att halka och slå ihjäl sig. Dessutom ledde trappan upp till Malmskillnadsgatan, en av de platser som var hårdast bevakad på kvällar och helger av polisen (pga sin ökända kriminalitet och prostitution).
- Varför hade GM kontorsskor
- Varför var GM i halvdan eller risig kondition (fysisk).
- Hur kunde GM missa den svajande firmafestaren AB intill den hyggligt upplysta husfasaden. Varför avbröt inte GM när han såg honom, eller varför sköt han inte mot AB också.
Citera
2021-10-06, 21:30
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Hur menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in