2021-10-06, 20:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Håller helt med mckenzy. Tolkningarna om vad som skett är väldigt olika. En man som har en klädsel som påminner ganska mycket om SE är han i vissas ögon medan andra menar att det fanns ganska många sådana i Stockholm. Att SE inte kunnat bekräftats vara på mordplatsen ser en del som att han inte varit där medan andra tolkar det som att han hållit låg profil. Så här kan det hålla på i evighet. Jag vet knappt vad jag ska tro men en sak är jag nästan säker på, SE skarvar/minns fel/hittar på medvetet. För mig lyser det igenom att han av någon anledning gör detta.

Ja exakt. Och glöm att någon attentatsgrupp hade skjutit OP på en sån märklig tid och plats framför mängder av vittnen om det var planerat.. Det var inte ens någon som visste att de skulle på bio, bara detta drar också strålkastarna mot SE.
Citera
2021-10-06, 20:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Minns inte att jag har sett Sven Anérs brev till SE, någon annan kanske har koll. Men här kan du läsa Anérs brev till Hovrätten, där han varnade för SE i samband med rättegången mot CP:

I fall du inte läst frågorna Aner sände SE, de publicerades i en av hans böcker (minns inte vilken för ögonblicket).

https://drive.google.com/file/d/1YW-hZ128ethIobIb5G1JDTF7Wg3W3bfH/view?usp=sharing
Citera
2021-10-06, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mckenzy
Ja exakt. Och glöm att någon attentatsgrupp hade skjutit OP på en sån märklig tid och plats framför mängder av vittnen om det var planerat.. Det var inte ens någon som visste att de skulle på bio, bara detta drar också strålkastarna mot SE.

Som sagt, skyldig eller oskyldig så har SE svårt att hålla sig till sanningen. Och han gör det medvetet. Det är min åsikt.
Citera
Medlem
Draifoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Ganska tydligt att Anér ser SE som mytoman och inte misstänkt mördare.
Javisst. Att SE ljuger behöver ju inte automatiskt betyda att han är mördaren. SE kan ju ha ljugit ihop hela sin berättelse för att han hade ett sjukligt behov att att få uppmärksamhet och placera sig i händelsernas centrum. Polletten kanske inte trillade hela vägen ner för Sven Anér.
Senast redigerad av Draifos 2021-10-06 kl. 20:57.
Citera
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
Håller helt med mckenzy. Tolkningarna om vad som skett är väldigt olika. En man som har en klädsel som påminner ganska mycket om SE är han i vissas ögon medan andra menar att det fanns ganska många sådana i Stockholm. Att SE inte kunnat bekräftats vara på mordplatsen ser en del som att han inte varit där medan andra tolkar det som att han hållit låg profil. Så här kan det hålla på i evighet. Jag vet knappt vad jag ska tro men en sak är jag nästan säker på, SE skarvar/minns fel/hittar på medvetet. För mig lyser det igenom att han av någon anledning gör detta.

Det mckenzy avsåg med att vi alla tolkar vittnen olika, och det inte är nån idé att älta, var att han inte kunde presentera ett enda vittne som sa att GM rört sig på utkanten av trottoaren och in mot fasaden.

Du kanske också tycker det finns vittnen som säger GM sneddade över trottoaren?
Citera
2021-10-06, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av papperslapp2021
Håller med dig till hundra. Visst kan SE vara oskyldig. De tjugo tjugofem minuterna är knepiga att förstå, svåra att förklara trovärdigt. Men det kan ju vara så, att SE kommer ut på Sveavägen först ca 23:25, han återvänder till jobbet ca 23:35 (vips så har han bara varit borta 10 minuter). En olycklig kombination av att SE överdriver sin närvaro och sina insatser på platsen, i kombination med att väktarna minns fel tid när han återvänder, och oflytet att ingen noterat honom, har gjort honom huvudmisstänkt 2020. Det är inte omöjligt alls. Det är olyckligt, om det är på detta viset.

Ja självklart kan dessa oturliga omständigheter gjort honom misstänkt . Jag har dock svårt o se att det fanns en till person just där och då men samma klädsel , väska , signalement som Nieminen ser flyende från platsen.
Citera
2021-10-06, 21:01
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:

Jag tror inte heller det var en attentatsgrupp.

Men varför skulle det va en konstig tid och plats? När är läget bättre? Det har jag aldrig förstått? Palme ute i mörkret utan livvakter. Mitt mellan folksamlingen vid bion och vimlet längre söderut.

Ingen visste de skulle på bio? En övervakande grupp kan se honom på bion med egna ögon.
Citera
2021-10-06, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Draifos
Javisst. Att SE ljuger behöver ju inte automatiskt betyda att han är mördaren. SE kan ju ha ljugit ihop hela sin berättelse för att han hade ett sjukligt behov att att få uppmärksamhet och placera sig i händelsernas centrum. Polletten kanske inte trillade hela vägen ner för Sven Anér.

Jag håller med till viss del.SE ljuger om vissa saker och framhäver sin roll även i de fall han talar sanning.Jag tycker att detta mycket väl sammanfaller med hans psykologiska profil såsom vi har fått oss den till livs.
Att en och annan lögn slinker in bland de andra sammanhangen där SE blåser upp sin egna roll finner jag sålunda inte märkligt alls.

Personligen så tror jag att SE har hållit en mycket låg profil omkring brottsplatsen.
Citera
2021-10-06, 21:02
Medlem
MrBarnabys avatar
Om SE, mot förmodan, är oskyldig så finns det förmildrande omständigheter i KP:s utpekande av honom som misstänkt. Det handlade alltså om en misstänkt som stämplade ut i lagom tid för att i princip kunna krocka med makarna Palme utanför Skandia och som sedan är spårlöst försvunnen i tjugo minuter. Den misstänkte råkade dessutom vara en knäppgök som ville spela gärningsmannens dubbelgångare, av någon märklig anledning, och använder till och med påhittade vittnen vars vittnesmål ska styrka att han verkligen var klädd som gärningsmannen, etc etc.

Jag kan köpa att han överdrivit sin roll på mordplatsen men varför detta "utpekande" av sig själv och som varit ett bärande tema i hans vittnesmål från dag 1? Inte fan blev han mer intressant av det. Nej det logiska svaret är att han ville peka ut sig själv innan någon annan gjorde det, han gjorde det bästa av situationen och lyckades med det. Han blev betraktad som en uppmärksamhetstörstande pajas av 86-utredarna.
Senast redigerad av MrBarnaby 2021-10-06 kl. 21:05.
Citera
2021-10-06, 21:03
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ja självklart kan dessa oturliga omständigheter gjort honom misstänkt . Jag har dock svårt o se att det fanns en till person just där och då men samma klädsel , väska , signalement som Nieminen ser flyende från platsen.

Rock och väska?
Citera
2021-10-06, 21:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Det mckenzy avsåg med att vi alla tolkar vittnen olika, och det inte är nån idé att älta, var att han inte kunde presentera ett enda vittne som sa att GM rört sig på utkanten av trottoaren och in mot fasaden.

Du kanske också tycker det finns vittnen som säger GM sneddade över trottoaren?

Varför tror du själv SE var mån om att påstå att han först rörde sig utåt gatan och annonspelaren för att sedan snedda inåt fasaden? Han har förstås läst och hört vad andra vittnen säger hur mördaren rörde sig och var tvungen att i vanlig ordning ljuga ihop detta.

Du vill ju få det till att GM slog till med överraskning , vilket inte alls stämmer om man inte tolkar vittnesmålen som en dyslektiker. Tvärtom så har är de 3 ett sällskap innan skotten . SE själv är faktiskt den som ger oss svaret i det han säger i intervjun 1992, en statsminister som snäser av vederbörande som sen tappar besinningen och skjuter.
Citera
2021-10-06, 21:07
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrBarnaby
Om SE, mot förmodan, är oskyldig så finns det förmildrande omständigheter i KP:s utpekande av honom som misstänkt. Det handlade alltså om en misstänkt som stämplade ut i lagom tid för att i princip kunna krocka med makarna Palme utanför Skandia och som sedan är spårlöst försvunnen i tjugo minuter. Den misstänkte råkade dessutom vara en knäppgök som ville spela gärningsmannens dubbelgångare, av någon märklig anledning, och använder till och med påhittade vittnen vars vittnesmål ska styrka att han verkligen var klädd som gärningsmannen, etc etc.

Jag kan köpa att han överdrivit sin roll på mordplatsen men varför detta "utpekande" av sig själv och som varit ett bärande tema i hans vittnesmål från dag 1? Inte fan blev han mer intressant av det. Nej det logiska svaret är att han ville peka ut sig själv innan någon annan gjorde det, han gjorde det bästa av situationen och lyckades med det. Han blev betraktad som en uppmärksamhetstörstande pajas av 86-utredarna.

Det är en förmildrande omständighet när du pekar ut SE. Inte när KP gör det. Han skulle inte ha pekat ut SE, det var en riktig jävla tabbe.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in