2021-10-06, 17:56
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
Ok, tanken var att göra en ren installation av 11:an, istället för att som nu ha en uppgraderad 10:a.

Men det kanske inte är möjligt?

Det går! Titta några inlägg bakåt så ser du att Ms, t.o.m, beskriver hur. Använd "scriptet" för enkelhet
Citera
2021-10-06, 18:13
Medlem
1FFs avatar
Provade precis med att uppgradera min preview version med den officiellt släppta slutgiltiga ISO`n. Gick ej att utföra på annat vis än med en överskrivning. Ominstallation. Hmm.

Detta trots att enligt många på nätet så har de gjort så, men det är många som inte alls har kunnat uppgradera trots att de borde samt en del med konstiga felmeddelanden.

Verkar vara kaos helt enkelt då det inte fungerar som tänkt, sagt.
Citera
2021-10-06, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Provade precis med att uppgradera min preview version med den officiellt släppta slutgiltiga ISO`n. Gick ej att utföra på annat vis än med en överskrivning. Ominstallation. Hmm.

Detta trots att enligt många på nätet så har de gjort så, men det är många som inte alls har kunnat uppgradera trots att de borde samt en del med konstiga felmeddelanden.

Verkar vara kaos helt enkelt då det inte fungerar som tänkt, sagt.

Men release preview är ju samma version som den senaste releasade ISOn?
Citera
2021-10-06, 19:21
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Men release preview är ju samma version som den senaste releasade ISOn?

Inte helt och hållet, dessutom är det inte alla som har den senaste utan ligger en del efter. Som det vanligen är, m.a.o.
Citera
2021-10-06, 20:34
Avslutad
Citat:
Det går! Titta några inlägg bakåt så ser du att Ms, t.o.m, beskriver hur. Använd "scriptet" för enkelhet

Jag lyckades till slut.

Media Creation Tool är ju odugligt som vanligt.

Laddade hem Windows 11 ISO-fil och försökte skapa en bootbar USB-sticka med Rufus, men den hakade upp sig på formateringen.

Formaterade stickan i Windows istället, tog hem WinRAR och extraherade ISO-filens innehåll till stickan.

Fick stänga av secure boot och sen gick det att boota installationen.

Sen installera, och till sist slå på secure boot igen.
Citera
2021-10-06, 21:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Jag lyckades till slut.

Media Creation Tool är ju odugligt som vanligt.

Laddade hem Windows 11 ISO-fil och försökte skapa en bootbar USB-sticka med Rufus, men den hakade upp sig på formateringen.

Formaterade stickan i Windows istället, tog hem WinRAR och extraherade ISO-filens innehåll till stickan.

Fick stänga av secure boot och sen gick det att boota installationen.

Sen installera, och till sist slå på secure boot igen.

Grattis.

På mina datorer så är W11 lite rappare i allt, utom kallstart och omstart. Vilken är förvånansvärt långsam jämfört med W10. Hur är det för dig, och er andra?
Citera
2021-10-07, 06:53
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CyrusGNetWork
Troligtvis detta inlägg -> (FB) Windows 11 - Den stora diskussionstråden
Jag har all respekt för GitHub, men man ska inte behöva pilla med script från GitHub för att installera Windows. Antingen så ser Microsoft till att det ska gå att formatera en clean install av Windows 11 som det alltid har gått tidigare, och då givetvis så att man får uppdateringar, eller så är jag helt ointresserad. Nu när Ubuntu i och med GNOME 40 kommer att klara av så grundläggande funktionalitet som att lagra och visa file creation time (lol) så börjar GNU/Linux äntligen bli lite intressant igen för skrivbordet. Om vi nu bara kunde få till något lika smidigt som Windows-TAP (och netsh wlan start hosted network) i WireGuard (TunSafe finns tyvärr inte till Linux än) och BitLocker till Linux, så hade det varit guld.

I alla fall, Windows 11 kanske lyckas få upp hårdvaran i framtida datorer, men jag tänker inte anstränga mig för att installera Windows 11. Windows 10 fungerar tillräckligt bra än så länge. Dessutom så har ju nuvarande version av Windows 11 inte fått igång Android apparna än, vilket ju är den mest intressanta funktionaliteten med Windows 11, så jag avvaktar tills Windows 11 har mognat.
Citera
2021-10-07, 09:31
Avslutad
Citat:
Grattis.

På mina datorer så är W11 lite rappare i allt, utom kallstart och omstart. Vilken är förvånansvärt långsam jämfört med W10. Hur är det för dig, och er andra?

Nu när jag har gjort en ren installation tycker jag den bootar ganska snabbt och fungerar minst lika rappt som Windows 10.

Idag uppstod ett skumt fel dock. Andra gången jag startar upp datorn kommer inte Lenovo-loggan upp och strömlampan bara blinkar till om och om igen. Sen tändes batterilampan.

Jag kunde dock via Novo-knappen komma åt bootmenyn och välja USB-stickan med Win 11 som startenhet. Får upp varningen att secure boot är på, men efter det så startar Win 11 från SSD-enheten snällt.

Men nu måste jag vänta minst 2 timmar för att kunna logga in med PIN-koden p.g.a "misslyckade inloggningsförsök eller upprepade avstängningar".

Vet inte om det är Win 11 eller min dator som är orsaken.

Edit: nu lyckades jag logga in efter mindre än 2 timmar.
Citera
2021-10-07, 09:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Jag har all respekt för GitHub, men man ska inte behöva pilla med script från GitHub för att installera Windows.
Du kan enkelt ändra i registret själv utan script:
Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
Type: REG_DWORD
Value: 1"

https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e
Citera
2021-10-07, 11:14
Medlem
Citat:
Ms själva går ut med info om hur man kan installera på en dator som inte är kompatibel. Här - https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

T.o.m guidning om hur man gör registerändringen.

För några veckor sedan nästan fördömde de detta.
Det lutar mer och mer åt att de inte kommer implementera någon blockering såsom de tidigare sa. Fast samtidigt så är infon på nätet att ett installerande likt ovan bara kommer kunna fungera för provande. En testinstallation. M.a.o inga uppdateringar.

Såpan går vidare.
Fascinerande hur detta kan hända ett miljardföretag. Verkligen helt otroligt. En del av mig hoppades helt ärligt på att de skulle hålla fast vid att Windows 11 bara är för nyare datorer, så vi sakta kan gå över till något säkrare i längden.

Men nej. Allt måste vara mellanmjölk.

Finns förresten detta program för den som vil lladda ner det lättare.
https://gist.github.com/AveYo/c74dc774a8fb81a332b5d65613187b15
Tryck på "Download zip" i högra hörnet, sen packar du upp zip-filen och kör MediaCreationTool.bat
Välj Windows 11, hur du vill installera eller spara den, klart!
Citera
2021-10-07, 12:17
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nu när jag har gjort en ren installation tycker jag den bootar ganska snabbt och fungerar minst lika rappt som Windows 10.

Idag uppstod ett skumt fel dock. Andra gången jag startar upp datorn kommer inte Lenovo-loggan upp och strömlampan bara blinkar till om och om igen. Sen tändes batterilampan.

Jag kunde dock via Novo-knappen komma åt bootmenyn och välja USB-stickan med Win 11 som startenhet. Får upp varningen att secure boot är på, men efter det så startar Win 11 från SSD-enheten snällt.

Men nu måste jag vänta minst 2 timmar för att kunna logga in med PIN-koden p.g.a "misslyckade inloggningsförsök eller upprepade avstängningar".

Vet inte om det är Win 11 eller min dator som är orsaken.

Edit: nu lyckades jag logga in efter mindre än 2 timmar.

Dessa små, "egenheter", upplever jag och många andra också. En typ av minibuggar, inkompatibilitetsproblem, som uppträder slumpmässigt vid olika ageranden. Man får en, det är något som inte stämmer känsla.

Vad gäller bootningen så är det konstaterat att det gäller för AMD processorer och en "patch", arbetas det på.
Citera
2021-10-07, 12:26
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattenglassen
Fascinerande hur detta kan hända ett miljardföretag. Verkligen helt otroligt. En del av mig hoppades helt ärligt på att de skulle hålla fast vid att Windows 11 bara är för nyare datorer, så vi sakta kan gå över till något säkrare i längden.

Men nej. Allt måste vara mellanmjölk.

Finns förresten detta program för den som vil lladda ner det lättare.
https://gist.github.com/AveYo/c74dc774a8fb81a332b5d65613187b15
Tryck på "Download zip" i högra hörnet, sen packar du upp zip-filen och kör MediaCreationTool.bat
Välj Windows 11, hur du vill installera eller spara den, klart!

Instämmer i ovan.

För övrigt, allt detta kunde de ha förutsett och haft sin handlingsplan klar då detta skett förut. Ms har definitivt problem med att lära sig genom erfarenhet, och med kommunikation. De flesta användare världen över är INTE överraskade över att detta kaos börjar uppstå, varför är då de.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in