2021-10-06, 07:09
Medlem
CyrusGNetWorks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Microsoft won’t stop you installing Windows 11 on older PCs:
https://www.theverge.com/22644194/microsoft-windows-11-minimum-system-requirements-processors-changes

Vilket script?

Troligtvis detta inlägg -> (FB) Windows 11 - Den stora diskussionstråden
Citera
2021-10-06, 07:32
Medlem
PeterNosters avatar
Körde hälsotesten.

Min processor AMD FX 8350 Eight Core Processor stöds för närvarande inte.

Sen står att kravet är 2 kärnor och att jag har 4. Jag har ju 8.

Kollade installationen på Sweclockers.
https://www.youtube.com/watch?v=pUdUZ5meQQ4

Där framgick att om man använder assistenten för att installera så måste man först köra hälsochecken.

Om inte processorn stöds enligt hälsochecken så är man hänvisad till att installera från ISO-fil.
Citera
2021-10-06, 08:09
Medlem
1FFs avatar
Hittintills så är det många som är på W11 som inte har kunnat uppdatera/gradera sin W11 installation med uppgraderingsassistenten, medans de på W10 kunnat gjort det smärtfritt.

Så de på 11:a får välja andra alternativ. Mounta en ISO, t.ex.
Citera
2021-10-06, 10:56
Medlem
Går att kringgå kraven på TPM och nyare processor, Microsoft talar om hur här:
https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

"Användare kan på egen risk modifiera registret (eng. Windows Registry) med följande värden:
Registry Key: HKEY_LOCAL_MACHINE\SYSTEM\Setup\MoSetup
Name: AllowUpgradesWithUnsupportedTPMOrCPU
Type: REG_DWORD
Value: 1"
Citera
2021-10-06, 12:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Hittintills så är det många som är på W11 som inte har kunnat uppdatera/gradera sin W11 installation med uppgraderingsassistenten, medans de på W10 kunnat gjort det smärtfritt.

Så de på 11:a får välja andra alternativ. Mounta en ISO, t.ex.

Uppdatera från W11 till W11? Vadå, beta till releaseversion då eller?
Citera
2021-10-06, 12:37
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Uppdatera från W11 till W11? Vadå, beta till releaseversion då eller?

T.ex.

Många har ju installerat W11 sedan den 1:a ISO`n kom vilket var ett tag sedan medans andra var med i det inledande testprogrammet för att sedan exkluderas. Dessa kan tydligen inte uppdatera/gradera via W.update eller med assistenten. Där gäller, verkar det som i nuläget, endast en nyinstallering eller ett monterande av en ISO och uppgradera på så vis.

Det senare är något jag själv gjort hela denna tid och hoppas det funkar nu i eftermiddag också.
Citera
2021-10-06, 12:51
Medlem
1FFs avatar
Ms själva går ut med info om hur man kan installera på en dator som inte är kompatibel. Här - https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

T.o.m guidning om hur man gör registerändringen.

För några veckor sedan nästan fördömde de detta.
Det lutar mer och mer åt att de inte kommer implementera någon blockering såsom de tidigare sa. Fast samtidigt så är infon på nätet att ett installerande likt ovan bara kommer kunna fungera för provande. En testinstallation. M.a.o inga uppdateringar.

Såpan går vidare.
Citera
2021-10-06, 13:55
Medlem
Citat:
Ms själva går ut med info om hur man kan installera på en dator som inte är kompatibel. Här - https://support.microsoft.com/en-us/windows/ways-to-install-windows-11-e0edbbfb-cfc5-4011-868b-2ce77ac7c70e

T.o.m guidning om hur man gör registerändringen.
Precis vad jag informerade om och länkade till hela 3 inlägg upp...
Citera
2021-10-06, 15:40
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Precis vad jag informerade om och länkade till hela 3 inlägg upp...

Mhh, underligt agerande, eller hur.

Allt om denna installeringssörja borde de ha förstått redan från början visa av erfarenhet.
Citera
2021-10-06, 17:15
Avslutad
I nyaste Datorhälsokontroll klagar den på min processor, en Pentium N3710 på 1,6 GHz.

Grafikkretsen Intel HD Graphics 405 stöder bara DirectX 11.2.

Insider Preview fungerar på datorn.

Är det någon idé att försöka installera skarpa versionen från ISO?
Citera
2021-10-06, 17:39
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pecka-
I nyaste Datorhälsokontroll klagar den på min processor, en Pentium N3710 på 1,6 GHz.

Grafikkretsen Intel HD Graphics 405 stöder bara DirectX 11.2.

Insider Preview fungerar på datorn.

Är det någon idé att försöka installera skarpa versionen från ISO?

Alltihopa hänger ju på, för oss alla med okompatibla datorer, hur det blir med uppdateringar för W11 i framtiden, tills det svaret har kommit så är ju allt bara ett testande.

Enligt rapporter så ska en monterad officiell ISO gå att använda för uppgradering om "scriptet" körs innan.

Kort sagt, ditt beslut.
Citera
2021-10-06, 17:52
Avslutad
Citat:
Alltihopa hänger ju på, för oss alla med okompatibla datorer, hur det blir med uppdateringar för W11 i framtiden, tills det svaret har kommit så är ju allt bara ett testande.

Enligt rapporter så ska en monterad officiell ISO gå att använda för uppgradering om "scriptet" körs innan.

Kort sagt, ditt beslut.

Ok, tanken var att göra en ren installation av 11:an, istället för att som nu ha en uppgraderad 10:a.

Men det kanske inte är möjligt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in