2021-10-06, 17:28
Medlem
PorrePonks avatar
Sitt lugnt i båten bara, det reder ut sig
Citera
2021-10-06, 17:30
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Bara de faktum att Stockholmsbörsen i snitt ökat 13 procent sedan 1984. Att det helt plötsligt skulle vara negativt/platt i 10 år blir då väldigt osannolikt. 5 år kan hända med 3 negativa 2 platta men då får man sitta lugnt i båten och vänta på att det vänder.

Det är sedan bara bra att du köper massor med andelar under dåliga tider. Jag tycker bara man ska investera pengar man inte behöver och då gör det inget om man har negativ utveckling under en viss period.

Tja, jag rekommenderar alla att titta på en graf över Nikkei ifall man tror att det är omöjligt att börsen inte kommer stiga för evigt. Nikkei levererade i snitt 16.5% per år i tjugo år fram till 1990. Efter det föll den stadigt i 25 år (i genomsnitt -6.4% per år). Trots de senaste årens börsökningar är vi fortfarande 30% lägre än vad vi var för 30 år sedan. Så att det skulle vara extremt osannolikt med fallande börser över en längre tid håller jag inte med om.

Men med det sagt så sitter även jag still i båten men man bör vara medveten om att det inte är någon naturlag som säger att börsen måste gå upp över tid.
Citera
2021-10-06, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bucketshop
Tja, jag rekommenderar alla att titta på en graf över Nikkei ifall man tror att det är omöjligt att börsen inte kommer stiga för evigt. Nikkei levererade i snitt 16.5% per år i tjugo år fram till 1990. Efter det föll den stadigt i 25 år (i genomsnitt -6.4% per år). Trots de senaste årens börsökningar är vi fortfarande 30% lägre än vad vi var för 30 år sedan. Så att det skulle vara extremt osannolikt med fallande börser över en längre tid håller jag inte med om.

Men med det sagt så sitter även jag still i båten men man bör vara medveten om att det inte är någon naturlag som säger att börsen måste gå upp över tid.

Den japanska befolkningen hade haft 50 miljoner fler invånare om de hade haft invandring och/eller normal fertilitet.

Japanska företag är inte lika dominerande som för 30-40 år sedan.

DET är förklaringarna till nikkeis fall.

Det finns alltså fundamentala förklaringar. Så fort Sverige blir isolationistiskt och fertiliteten droppar än mer och våra företag säljer sämre så kommer även omxs30 gå sämre. Men som det ser ut just nu så är fundamenta stabilt.
Citera
2021-10-06, 20:30
Medlem
Citat:

Tjena! Skulle Svenska företag börja prestera sämre än andra länders företag kan det bli så. Stockholmsbörsen ser jag dock som relativt stabil för tillfället och inget tyder på att det skulle ske några nedgångar på 6 procent i snitt för varje år.

Därför man även enligt mig borde satsa majoriteten av sitt månadssparande i globalfonder. Chansar att de konkar/forfarande inte kommer vara världsledande är ju relativt liten.
Citera
2021-10-06, 20:57
Medlem
Bucketshops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Theken1891
Tjena! Skulle Svenska företag börja prestera sämre än andra länders företag kan det bli så. Stockholmsbörsen ser jag dock som relativt stabil för tillfället och inget tyder på att det skulle ske några nedgångar på 6 procent i snitt för varje år.

Därför man även enligt mig borde satsa majoriteten av sitt månadssparande i globalfonder. Chansar att de konkar/forfarande inte kommer vara världsledande är ju relativt liten.

Nej jag håller ju med dig i grunden. Men jag antar att japanska investerare som köpte under sent 80-tal inte heller tänkte at det var speciellt sannolikt att dom skulle få se negativ avkastning de nästkommande 30 åren. Så jag säger absolut inte att jag tror att vi kommer få se något liknande, men tycker man bör vara medveten om att det är fullt möjligt för en välmående (nåja) ekonomi och börs att ganska snabbt plötsligt sluta vara det.

Vi svenskar är ju lite bortskämda med uppåtgående börser så det är lätt att glömma bort att många länder haft haft ganska modest avkastning de senaste decennierna. Euro Stoxx 50 är på samma nivåer vi hade vid millennieskiftet. Och även om vi givetvis råkade befinna oss i mitten av IT bubblan just då så har Eurostoxx rört sig rätt mycket fram och tillbaka utan någon tydlig trend varken upp eller ner sedan åtminstone mitten av 90-talet. Detsamma gäller de flesta större europeiska börser, Italien, Frankrike, Spanien, Storbritannien.
Citera
2021-10-06, 21:53
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PorrePonk
Kanske lite väl generaliserande. Panik är inte bra, men inte heller obeslutsamhet.
För den som har kapital i aktier som man behöver kunna använda inom ett år skulle jag rekommendera att sälja. Annars kan det bli svettigt om det kommer en rejäl sättning.
Resten kan man låta ligga, även om jag personligen sålde av merparten av mina aktier i somras (dock långt ifrån alla) och avvaktar köpläge.
Citera
2021-10-06, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PorrePonk

Väl rutet, ingen idé att ändra sin plan när båten börjar gunga. Sitt ner och passa på att sänka gav.
Citera
2021-10-06, 22:34
Medlem
Jag har alltid fått ångra när jag paniksålt vid tidigare nergångar så jag sitter lugnt i båten. Börsen har plötsligt vänt uppåt igen och då har jag inte hunnit köpa in mig igen innan kurserna varit högre än när jag sålde.
Citera
2021-10-06, 23:30
Medlem
Citat:
Nej jag håller ju med dig i grunden. Men jag antar att japanska investerare som köpte under sent 80-tal inte heller tänkte at det var speciellt sannolikt att dom skulle få se negativ avkastning de nästkommande 30 åren. Så jag säger absolut inte att jag tror att vi kommer få se något liknande, men tycker man bör vara medveten om att det är fullt möjligt för en välmående (nåja) ekonomi och börs att ganska snabbt plötsligt sluta vara det.

Vi svenskar är ju lite bortskämda med uppåtgående börser så det är lätt att glömma bort att många länder haft haft ganska modest avkastning de senaste decennierna. Euro Stoxx 50 är på samma nivåer vi hade vid millennieskiftet. Och även om vi givetvis råkade befinna oss i mitten av IT bubblan just då så har Eurostoxx rört sig rätt mycket fram och tillbaka utan någon tydlig trend varken upp eller ner sedan åtminstone mitten av 90-talet. Detsamma gäller de flesta större europeiska börser, Italien, Frankrike, Spanien, Storbritannien.

Självfallet håller jag med dig att det finns vissa risker, speciellt om man enbart investerar i svenska bolag. Jag tycker dock det är lite intressant varför investerar man inte i holländska, tyska österrikiska börsen osv? Annars skulle man egentligen bara kunna investera i en globalfond och vara nöjd men Sthlmsbörsen har historiskt sätt varit en av de bättre i hela världen.
Citera
2021-10-06, 23:44
Medlem
Har precis börjat spara så jag bara fortsätter månadsspara som vanligt. Har en långsiktig sparhorisont på typ 10-20 år minst.
Både fonder och aktier.
Citera
2021-10-07, 00:45
Avstängd
SoberZealots avatar
Frågan hur mycket detta kan gå ner, det hade ju gått upp 28 procent bara i år innan det började darra.
Och nu är det bara 20%

Edit, sitter och tittar. Gissar att det kommer gå ner 20% till
Senast redigerad av SoberZealot 2021-10-07 kl. 00:49.
Citera
2021-10-07, 01:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SoberZealot
Frågan hur mycket detta kan gå ner, det hade ju gått upp 28 procent bara i år innan det började darra.
Och nu är det bara 20%

Edit, sitter och tittar. Gissar att det kommer gå ner 20% till

Oj 20% till? Väldigt mkt det är isåfall ingen dipp det skulle väl klassas som en riktigt krasch?
Hoppas du har fel men det är oroande läge minst sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in