2021-09-29, 20:26
Medlem
Haddock93s avatar
Fed Reverse Repo nu på 1.4 TRILJONER. Igår var det 1.36. Stiger snabbt med andra ord.

För att fatta mig kort väntar antagligen bankkrasch och depression eller hyperinflation.

Goda tider framöver mina damer och herrar
Citera
2021-09-29, 20:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sebastian_
Som sen döper om krascher till dippar eller korta nedgångar för att det ska passa deras narrativ. " vi har inte haft en krasch sen 2008!". Nähä, vad fan kallar man 35% ner då?

Minst sagt komiskt.

Men har man konstant fel så måste man hitta på efterhandskonstrukioner.
Citera
2021-09-29, 21:00
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Då bör du kunna bygga en modell som kan tajma börsen baserat på inköpschefsindex och historisk utveckling. Men det kan du inte. I vart fall har aldrig folk som gör påståenden som ditt någon modell att visa, vilket betyder att de antingen inte har lyckats bygga någon, eller (mer troligt) inte har brytt sig om att kolla upp sin magkänsla på något mer systematiskt sätt.

En annan underlig grej med folk som kan tajma marknaden är att de alltid använder sin kunskap för att investera sina egna pengar, trots att de aldrig sitter på mer än ett par tiotals miljoner (och vanligen mycket mindre). Marknaden de säger sig kunna tajma är naturligtivs likvid nog för avsevärt högre insatser. Ändå ser man aldrig några fonder som framgångsrikt använder en marknads-tajming strategi. Varför inte starta en sådan fond och bli miljardär?

Givetvis går det inte att "göra ett script" som sköter detta automatiskt åt en.
-Hade i och för sig varit nice!

Handlar mest om erfarenhet, och "många år i gården". Lycka till!
Citera
2021-09-29, 21:02
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Men tänk all ränta på sparkontot du kommer tjäna

Å andra sidan är pengarna på sparkontot "safe" från nedgång.
(Förutom inflationen då)
Citera
2021-09-29, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Å andra sidan är pengarna på sparkontot "safe" från nedgång.
(Förutom inflationen då)

Den riktiga inflationen har varit 20 % + det senaste året (kolla börsen, fastighetspriserna osv).

Inbillad ”safe”. De som har haft sina pengar på sparkonto de senaste tio åren har varit enorma förlorare.

Tillgångar i form av fastigheter, guld och värdepapper är det enda ”safe” på lång sikt (decennier).
Citera
2021-09-29, 21:41
Medlem
kraftfoders avatar
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Den riktiga inflationen har varit 20 % + det senaste året (kolla börsen, fastighetspriserna osv).

Inbillad ”safe”. De som har haft sina pengar på sparkonto de senaste tio åren har varit enorma förlorare.

Tillgångar i form av fastigheter, guld och värdepapper är det enda ”safe” på lång sikt (decennier).

Inflationen är verkligen ett hot. Har enbart pengar på "sparkonto" när jag omplacerar, dvs under kortare sikt. Anser att det i nuläget är bra/bättre idé att ha pengar på närmast "nollrätekonto" jämfört att ha samma pengar på en nedåtgående börs.

Givetvis under kortare tid. (Transaktionskonton oräknade).
Citera
2021-09-29, 21:53
Medlem
Din Morsas avatar
Jag gör samma som jag konsekvent gjort de senaste tre åren. 20% av lönen till börsen
Än så länge är avkastningen på sparandet högre än bolåneräntan +inflation. Om det skulle ändras så omsätter jag sparpengarna till köks- och badrumsrenovering och satsar på att rida ut stormen. Har marginaler så det räcker, till nöds blir det att ta till den heliga treenigheten av tjuvjakt, hembränning och skattesmitning för att hålla humöret uppe
Citera
2021-09-29, 22:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kraftfoder
Började med några tusenlappar från ett sommarjobb i tonåren, som nu är sjusiffriga belopp. (Fastigheterna oräknade). Sedan har jag ju givetvis sparat av inkomster under årens lopp.
Tror inte jag enkelt kan räkna ut CAGR. Har lagt undan halva inkomsten, fördelat på fastigheter och börs.

Du kanske inte kan räkna enkelt men du borde kunna avläsa ett "lågt" angivet CAGR i din depå som får oss andra att häpna.
Bör ju lätt ligga på en 30-40% eftersom du prickat upp/nedgångar rätt de sista fyrtio åren.

Synd bara att du gav dig in på fastigheter när du är en sån finanstalang, avkastningen är ju generellt lägre där, men du kanske prickat allt rätt där också.

Dessutom är ju detta internet så allt du skriver är ju sant och det finns ingen större möjlighet för oss andra att kontrollera riktigheten i det du skriver.
Citera
2021-09-29, 22:20
Medlem
Sitter kvar 95% investerad utan belåning.
Tänkbart att det fortsätter ner, tar den smällen om än den blir -60%.
Tar tid att bli fullinvesterad om portföljen börjar ha lite värde, speciellt när man missbedömmer dippen och tvingas köpa än högre.

Bunkrar hellre havregryn än att sitta likvid med en inflation som är påtaglig på många vis men är rapporterad som närmare noll.

Magkänslan säger stagflation men ignorerar den och kör på det som är statistiskt och historiskt rätt.
Senast redigerad av slutataxera 2021-09-29 kl. 22:29.
Citera
2021-09-29, 23:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av slutataxera
Sitter kvar 95% investerad utan belåning.
Tänkbart att det fortsätter ner, tar den smällen om än den blir -60%.
Tar tid att bli fullinvesterad om portföljen börjar ha lite värde, speciellt när man missbedömmer dippen och tvingas köpa än högre.

Bunkrar hellre havregryn än att sitta likvid med en inflation som är påtaglig på många vis men är rapporterad som närmare noll.

Magkänslan säger stagflation men ignorerar den och kör på det som är statistiskt och historiskt rätt.

Låter klokt.
Citera
2021-09-29, 23:30
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EastAreaPapist
Men vilken information baserar du din strategi på? Det finns många som har en magkänsla av att det kan tajma marknaden, vanligtvis med hjälp av mer magkänsla. Det blir svårt att reproducera, och du förstår säkert att jag förhåller mig skeptisk.

När det kommer till att tajma något så brett som marknaden så måste man rimligen basera det på någon slags makroekonomisk data, för vad skulle det annars vara? Det låter helt orimligt att en informell känsla av vad den datan säger skulle vara bättre än en formell modell. Men jag känner inte till någon formell modell som lyckas tajma marknaden. Rätta mig gärna.
Nej, det behöver inte alls vara markoekonomisk data, men några objektiva fakta hjälper mig med min magkäsnsla. Hur ofta har det historiskt varit en lika lång ihållande hausseperiod som nu? Vilken omsättningstillväxt och vilka marginaler krävs för att nuvarande värderingar ska förverkligas? Analysera detta och det ger stöd åt magkänslan att aktiemarknaden generellt är "dyr". Det finns så klart undantag, men jag pratar generellt.
Citera
2021-09-29, 23:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Din Morsa
Jag gör samma som jag konsekvent gjort de senaste tre åren. 20% av lönen till börsen
Än så länge är avkastningen på sparandet högre än bolåneräntan +inflation. Om det skulle ändras så omsätter jag sparpengarna till köks- och badrumsrenovering och satsar på att rida ut stormen. Har marginaler så det räcker, till nöds blir det att ta till den heliga treenigheten av tjuvjakt, hembränning och skattesmitning för att hålla humöret uppe
Det är jättebra att köpa aktier löpande, det gör jag också.
Men däremot vill jag skydda bulken av min portfölj från en förmodat stor nedgång och därför växlat ned från aktier. Om så inte blir fallet överlever jag den uteblivna uppgången. Oavsett vilket så kommer jag växla upp till aktier igen. Förstår inte varför detta ens är något som folk irriterar sig på. Det är i linje med hur alla förvaltade portföljer agerar, man ligger defensivt, neutralt eller offensivt balanserad. Just nu ligger jag defensiv. Ni som tror på ständig hausse, kör på bara!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in