Citat:
Ursprungligen postat av
Theken1891
Tjena! Skulle Svenska företag börja prestera sämre än andra länders företag kan det bli så. Stockholmsbörsen ser jag dock som relativt stabil för tillfället och inget tyder på att det skulle ske några nedgångar på 6 procent i snitt för varje år.
Därför man även enligt mig borde satsa majoriteten av sitt månadssparande i globalfonder. Chansar att de konkar/forfarande inte kommer vara världsledande är ju relativt liten.
Nej jag håller ju med dig i grunden. Men jag antar att japanska investerare som köpte under sent 80-tal inte heller tänkte at det var speciellt sannolikt att dom skulle få se negativ avkastning de nästkommande 30 åren. Så jag säger absolut inte att jag tror att vi kommer få se något liknande, men tycker man bör vara medveten om att det är fullt möjligt för en välmående (nåja) ekonomi och börs att ganska snabbt plötsligt sluta vara det.
Vi svenskar är ju lite bortskämda med uppåtgående börser så det är lätt att glömma bort att många länder haft haft ganska modest avkastning de senaste decennierna. Euro Stoxx 50 är på samma nivåer vi hade vid millennieskiftet. Och även om vi givetvis råkade befinna oss i mitten av IT bubblan just då så har Eurostoxx rört sig rätt mycket fram och tillbaka utan någon tydlig trend varken upp eller ner sedan åtminstone mitten av 90-talet. Detsamma gäller de flesta större europeiska börser, Italien, Frankrike, Spanien, Storbritannien.