2021-10-04, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Nej klassiskt valfläsk. Nazisttaktiken fungerade inte jättebra så då blir det att man ska försöka samarbeta istället. Allt för att vinna tillbaks väljarna. Jag tror aldrig S kommer bli som de danska S. Om inte alla politiker byts ut. Svårare än så är det inte.
Du tror S är ett politiskt parti med en politik och en ideologi. Jag tror S är en sammanslutning med enda syfte att ta makten och behålla den. S skulle kunna samarbeta med NMR om det skulle krävas för att behålla makten.
Citera
2021-10-04, 20:38
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av catforwardpower
Huvudet på spiken. Svenska folket har alldeles för hög tro på staten och att den fungerar som nåt magiskt hål där det kommer pengar ifrån. Som aldrig tar slut. Flertalet sosseväljare resonerar precis på det sättet. Därför är de villiga att betala hur mycket skatt som helst. Och "höjda bensinpriser är väl bra då vi måste tänka på klimatet". Vi sväljer allt med hull och hår och inte tillräckligt motstånd har kunnat förhindra pengaslöseriet från staten.

Dessa människor har troligtvis väldigt gott ställt.

Får se om de är så glada över priset nu när björnmarknaden troligtvis kommer och plånboken gapar tom.
Citera
2021-10-04, 20:48
Medlem
Eoppoyzs avatar
En SD-S-regering vore intressant. I dagsläget skulle det innebära ca 45% Då kommer man i princip få stöd från V automatiskt, och då spelar det ingen roll om de får 4-10%. De kommer aldrig gå med i en M-styrd opposition. Då spelar det i praktiken ingen roll om "L", MP och ev KD åker ur riksdagen eller inte.
Citera
2021-10-04, 21:26
Medlem
Negerhjons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1ulvius9
Jag kan tänka mig att en del svenskar blir mer ekonomiskt höger i takt med invandringens omdaning av "samhället". Att omfördela pengar där man kände att man fick ganska mycket tillbaka i form av samhällsservice samtidigt som att pengar gick till behövande etniska svenskar som kanske haft otur i livet (spekulation). Men att betala hög skatt för att få dålig service tillbaka och att pengarna i princip går till vem som helst i hela världen känns nog meningslöst för fler och fler (teori), finns väl teorier om att detta var Reinfeldts "end game" etc.

Jag känner detsamma. Många har nog inget problem med att betala skatt om pengarna går till idrottsföreningar, handikappade, socialt utslagna, simhallar, bibliotek, föreningar för ensamma pensionärer, fattigpensionärer eller folk med sjukersättning, musikundervisning för barn.. Men som det är nu så är det helt sjukt.. Blattarna tar hit handikappade för att ge halva släkten låtsasjobb.. Psykiatrin är numera bara till för blattar. Svenskar får söka sig till privata psykologer/psykiatriker som i många fall är svindyra.. Det gödslas med pengar på invandrarprojekt, hbtqprojekt och annan vänsterskit.. 10år för en svensk som vill ha bostad.. 10 minuter om du är neger eller arab... 50papp hos tandläkaren om du är svensk... 50kr om du är blatte.. Osv... Röstar man på Mp så ska man tvångsinterneras och aldrig mer släppas ut.... 2000talet är ett enda stort svek mot de svaga grupperna av svenskarna i samhället.. De har fått stå tillbaka och offrats för den nya adeln.. Vänsterkärringarna har godhetsknarkat bort hundratals miljarder som skulle gå till de svaga i samhället, och inte till våldsamma muslimska analfabeter.. Fan va arg jag är.. Jag skiter fullständigt i om det blir S och SD eller SD, KD och M... Bara SD sätter agendan när det kommer till invandring, bidragsfusk, utvisningar och att pengarna satsas på svenskar som behöver stöd. Inte på bidragsturisterna.. Automatisk utvisning vid brott för folk som inte är födda i Sverige.. Släng ut de 200.000 som saknar uppehållstillstånd eller lever illegalt i landet... Landet håller på att gå under och snuten jagar mopedister, nån som skrivit nåt kränkande på internet, sexköpare, och folk som röker en Maja en lördagskväll... Prioriteringen är ju skrämmande...
Citera
2021-10-04, 22:41
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ancistrus
Frågan är om M resonerar likadant? Jag har väldigt svårt tro att M skulle acceptera att sätta sig i en regering tillsammans med S, och till råga på allt ge S statsministerposten, så det skulle nog spricka där om inte annat.

Jag tror du läste lite för snabbt där.

Vad Friherr sannolikt menade var att S skulle kunna bjuda över M's erbjudande till SD (med ännu mer minskad invandring, m.m.) för att på så sätt locka över SD till vänstersidan, vilket verkar vara fullt plausibelt om man betänker S senaste utspel.

S är ett maktparti. De verkar nu ha insett att oavsett hur många liter brunfärg de inhandlar till sina marktrupper, lär de inte lyckas bli av med SD; således återstår bara ett alternativ enl. devisen "If you can't beat them join them", dvs att bjuda in SD till förhandlingar om ett regeringssamarbete.

Märkligt att M inte förutsett detta strategiska drag, trots att Överste Brunmålaren själv, Löfvén, hastigt och lustigt plötsligt fick för sig att kasta in handsken, trots att han själv bara några månader innan försäkrat om att han skulle sitta kvar efter nästa ordinarie (får man för säkerhets skull tillägga) val.
Citera
2021-10-04, 22:46
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Eoppoyz
En SD-S-regering vore intressant. I dagsläget skulle det innebära ca 45% Då kommer man i princip få stöd från V automatiskt, och då spelar det ingen roll om de får 4-10%. De kommer aldrig gå med i en M-styrd opposition. Då spelar det i praktiken ingen roll om "L", MP och ev KD åker ur riksdagen eller inte.

Det skulle förvåna mig om inte detta är Magdalenas plan A, vilket även skulle förklara Löfvéns abrupta avslut och SSU's märkliga SD-invit.
Ett sådant agerande skulle vara helt i linje med vad ett sant maktparti, som socialdemraterna, skulle företa sig i en liknande situation.
Citera
2021-10-04, 23:08
Moderator
Ancistruss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag tror du läste lite för snabbt där.

Vad Friherr sannolikt menade var att S skulle kunna bjuda över M's erbjudande till SD (med ännu mer minskad invandring, m.m.) för att på så sätt locka över SD till vänstersidan, vilket verkar vara fullt plausibelt om man betänker S senaste utspel.

S är ett maktparti. De verkar nu ha insett att oavsett hur många liter brunfärg de inhandlar till sina marktrupper, lär de inte lyckas bli av med SD; således återstår bara ett alternativ enl. devisen "If you can't beat them join them", dvs att bjuda in SD till förhandlingar om ett regeringssamarbete.

Märkligt att M inte förutsett detta strategiska drag, trots att Överste Brunmålaren själv, Löfvén, hastigt och lustigt plötsligt fick för sig att kasta in handsken, trots att han själv bara några månader innan försäkrat om att han skulle sitta kvar efter nästa ordinarie (får man för säkerhets skull tillägga) val.

Japp, helt riktigt. Jag läste lite väl snabbt och missförstod.

Men jo, det kanske är deras plan? I sådana fall skall det bli intressant att se hur MP och V kommer reagera, för att inte tala om media, Twitter-vänstern kommer bli fullständigt skogstokiga.
Citera
2021-10-04, 23:44
Medlem
Citat:
Om Kristersson hade formaliserat samarbetet med SD redan för ett år sedan med en överenskommelse så hade SD varit fastlåst i ett borgerligt samarbete, men Kristersson ville både äta kakan och ha den kvar. Han ville både bli statsminister med SDs stöd men utan att på förhand behöva ge några utfästelser. Baksiden med den strategin är just det vi ser nu, nämligen att S kan bjuda över M för att behålla makten. Magdalena Andersson har ett år på sig att förbereda partiet på en sådan manöver, och hon tycks redan ha börjat.
Citera
2021-10-05, 00:33
Medlem
HejaFinlands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Friherr
Om Kristersson hade formaliserat samarbetet med SD redan för ett år sedan med en överenskommelse så hade SD varit fastlåst i ett borgerligt samarbete, men Kristersson ville både äta kakan och ha den kvar. Han ville både bli statsminister med SDs stöd men utan att på förhand behöva ge några utfästelser. Baksiden med den strategin är just det vi ser nu, nämligen att S kan bjuda över M för att behålla makten. Magdalena Andersson har ett år på sig att förbereda partiet på en sådan manöver, och hon tycks redan ha börjat.

Ja och SD höjde precis innan budet mot M genom pensionskravet; som ledde till SSUs utspel. SD ställer krav som gör det svårare för M men enklare för S. Kanske S siktar på enpartiregering som gör upp med invandringen med SD och så kan de enas i annat som pensionerna, försvaret. De måste bara muta V med något så kan hela borgarblocket stå och yla vid sidan om.

SD antyder i podden Samtidigt (Bylund) att de har signaler på djupa splittringar inifrån både M och S.
Citera
2021-10-05, 00:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:

Precis, Kristersson gapade över ett något för stort stycke, med förväntad utgång.
Det skall bli intressant att se om och hur SD tänker utnyttja sin nyfunna roll som kungamakare, samt hur C kommer agera/reagera när de väl inser att de har förlorat densamma.
Lööf lär inte bli långvarig inom C om SD begriper att ta över C's roll som kungamakare, då Lööf byggt hela sin karriär som ledare för C på att agera som en tvedräkt, där hon spelat ut Alliansen och Såssarna mot varandra, i hopp om att, som kungamakare, själv kunna bärga titeln som Sveriges första kvinnliga statsminister.

Vidare inbillar jag mig att S kan gå väldigt högt i sitt erbjudande till SD, då S säkerligen inser att om de skulle förlora regeringsmakten i detta läge, lär de bli mycket svårt för S att återvinna regeringsmakten med tanke hur närmast obegripligt illa de hanterat regeringsmakten allt sedan Löfvén brölade: "Mitt Europa bygger inga murar".
S främsta argument för att behålla makten, har sedan ett antal decennier sedan bestått i deras sk 'regeringsfähighet'.
Personligen inbillar jag mig att detta argument har eroderat till intet efter de senaste sju åren av vanstyre.

We Are Living In Interesting Times Indeed…
Senast redigerad av vanartad 2021-10-05 kl. 00:45. Anledning: interpunktering
Citera
2021-10-05, 17:03
Medlem
catforwardpowers avatar
Citat:
Du tror S är ett politiskt parti med en politik och en ideologi. Jag tror S är en sammanslutning med enda syfte att ta makten och behålla den. S skulle kunna samarbeta med NMR om det skulle krävas för att behålla makten.

Ja men Mikael Damberg avslöjade nyss varför de kört Sverige åt helvete de senaste 20-30 åren. De var rädd att bli kallad för rasist. Underskatta inte PK-faktorn som var enormt stor för bara några år sedan. Vad fan tror du annars Sverige har haft den invandringspolitik vi drivit för? Lyckligtvis är PK-faktorn mindre idag men den finns där. Tror också S skulle kunna regera med SD men inte med de politiker de har i riksdagen idag. Det är min åsikt iallafall
Citera
2021-10-05, 17:38
Medlem
Sockerhalss avatar
Citat:
Det skulle förvåna mig om inte detta är Magdalenas plan A, vilket även skulle förklara Löfvéns abrupta avslut och SSU's märkliga SD-invit.
Ett sådant agerande skulle vara helt i linje med vad ett sant maktparti, som socialdemraterna, skulle företa sig i en liknande situation.

Det har du alldeles rätt i. Ju mer jag tänker på det. Löfven hade ju aldrig nånsin kunnat närma se j SD, efter all galla minst sagt, han spytt. Men Magda KAN göra det. S och SD har ju mycket gemensamt. Även invandringspolitiken har S närmat sej. Bara S blir av med MP.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in