Citat:
Ursprungligen postat av
Vit-Brandbil
Absolut men det går rätt snabbt att se om en röst kommer vara bortkastad eller inte.
I alla undersökningar så säger folk vad de vill ska vinna och då ser man snabbt om gruppen "övrigt" har många procent. Skulle exempelvis AfS börja närma sig två eller tre procent så skulle man också snabbt lägga över dem från övrigt till en egen stapel. Det var exakt vad som skedde med SD när de började komma upp sig, plötsligt fick de en egen stapel.
En sån sak gör ju också att partiet får mer intresse kring sig och då snabbare kan gå upp men innan dess så är det en helt bortkastad röst.
Ex. AfS fick väl runt 0,3% av rösterna sist och folk tror att de skulle komma in i år. ÖP har i så fall större chans men absolut inte via 4% spärren utan via 12% spärren men även där är den försumbar.
Är helt med dig på det men övriga har drygt 2% och det är väl då främst AfS antar jag och sen MED, Nyans, ÖP och säkert nåt jag glömt så det är synd att inget institut särredovisar alla dessa också. Jag fattar att det kan vara för att underlaget e för dåligt men vafan, skriv ut den data ni har.
Ja jag har ju röstat på AfS (2018) och då trodde man dum som man var att de faktiskt skulle lyckas. Hela den valrörelsen var otrolig för jag gick all in på det. Valfinalen i kungsträdgården var nog ett av de häftigaste events jag någonsin varit på. Men det dog sen totalt och även om jag gillar gustav så ser jag inte att de ska lyfta, då måste verkligen något extraordinärt hända. De har harvat nu i åtta år utan några resultat.
ÖP däremot tror jag på då de faktiskt fyller ett politiskt tomrum, den populistiska vänstern. Som referens han man ta BSW (Bündnis Sahra Wagenknecht) i Tyskland som PRECIS missade spärren på 5% men som finns i flertalet delstater. Ett populistiskt parti med klara vänsterdrag men som samtidigt vill ha återvandring osv. Vi har aldrig haft ett sånt parti i Sverige och därför tror jag på riktigt att det kan funka och för mig är det vad jag saknat i alla år typ.