2021-10-05, 12:26
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Vi vet väl inte säkert vad som kommunicerats på t ex Rakel?

Nej det vet vi inte.

Vi vet inte heller om polisen väntar in en teknisk undersökning av uppenbara bombrester.

Vi får vänta och se.
Vittnen kommer göra det svårt/omöjligt att mörka om ett attentat har inträffat.
Citera
2021-10-05, 12:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Den öppningen skapades när bilen kom ner i mittendiket första gången på grund av för hög fart. Vajerräcket gick sönder, men hindrade bilen från att komma över på fel sida. Föraren försöker parera, jord sprutar upp på motsatt körbana, bilen kommer upp på banan igen, den får sladd och åker sidledes över mittendiket och vajerräcket en gång till för att kollidera med lastbilen. Det förklarar alla spår på vägen på denna bild:
https://archive.is/6fO7O/144288e9a6a3e1a235ed18db848f1bd3c07461e4.jpg

Om ett fordon på 4 ton korsar vajerräcke och krockar med lastbilen, som väger många gånger mer... Borde inte polisbilen ligga länge norrut i diket? Hytten från lastbilen lossade att smällen...
Den kraften och riktningsenergin som polisbilen hade verkar starkare än krocken från lastbilen...
Men svårt att säga hur lägena är exakt, eftersom allt är böjt av objektivet
Citera
2021-10-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av goofer
När jag sett bilder från platsen och bilens broms/sladdspår parat med uppgifter om mycket hög fart får jag bilden av en "upphinnandeolycka".

Polisen har kört så fort att han för snabbt kommer ikapp ett fordon som kör långsamt.

Detta har hänt mig själv och många andra, man blir väldigt överraskad av att en del kör väldigt långsamt även på motorvägen och det gäller att läsa trafiken långt fram om man tänker köra fort.

Alla som har åkt i snabba, bilar och motorcyklar vet detta.

Reaktionen blir broms och undanmanöver.

Bromsspåren tyder på kraftig gir och förlorat väggrepp pga hög fart, sen snurrar de i tangenten riktning över på motsatt sida iom att vägen svänger höger.

Det brukar se ut så när folk kör för fort och kommer på vingel, bromsspår som snurrar av vägen då folk får panik och bromsar så hårt de kan.

Va en olycka utanför Enköping med en sportbil som såg likadan ut (förutom lastbil då) för de kört för fort och gått av vägen.

Jag lägger min skuld på en oerfaren förare som tyvärr tappade kontrollen över sitt fordon pga för hög fart och ouppmärksamhet på fordonen framför.

Mycket tragisk olycka och inget attentat.

Jag tror du har rätt. Så vad vi alla borde tänka på och speciellt dessa specialtränade poliser, varför köra så fort när man inte är jagad eller attackerad?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vittnen kommer göra det svårt/omöjligt att mörka om ett attentat har inträffat.

Borde inte det uppdagats nu?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av platyzma
Om inte Flashback envisades med egna teorier hade polisen lagt ner knivmordet på Öland, men när Flashback till och med tog fram foton på inblandade löstes fallet.
Mängder med dårar här, men också mängder med kapabla människor, om nu föraren orsakat detta måste det anses i allmänhetens intresse att veta om föraren var islamist eller inte

Den uppfattningen delar jag och menar nog att polisen trots allt är mer lämpad än oss här i forumet att ta reda på det. Nu tror jag inte att en ev islamistpolis skulle ha valt detta scenario att ta Vilks av daga. Enl polisens egna uppgifter hade just dessa poliser varit Vilks skydd vid flera tidigare tillfällen.
Citera
2021-10-05, 12:28
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moruroa
Den öppningen skapades när bilen kom ner i mittendiket första gången på grund av för hög fart. Vajerräcket gick sönder, men hindrade bilen från att komma över på fel sida. Föraren försöker parera, jord sprutar upp på motsatt körbana, bilen kommer upp på banan igen, den får sladd och åker sidledes över mittendiket och vajerräcket en gång till för att kollidera med lastbilen. Det förklarar alla spår på vägen på denna bild:
https://archive.is/6fO7O/144288e9a6a3e1a235ed18db848f1bd3c07461e4.jpg

Nej. Du bara spekulerar hej vilt nu!

Det finns ju bild från vittnen precis efter olyckan som visar att den öppningen inte existerade just då utan har öppnats för att vända trafiken norrut. Bekräftade inte vittnet själv att hen fick köra igenom öppningen? Eller hur har dom annars lyckats vända trafiken? Platsen är fortfarande avstängd och någonstans måste ju trafiken ta vägen.
Citera
2021-10-05, 12:28
Medlem
swebarbs avatar
Det som är konstigt är att följebilen tydligen inte såg olyckan eftersom dom var för långt ifrån, varför var dom det? hade dom inte ens visuell syn på bil nr.1 är det bara konstigt tycker jag ?
Citera
2021-10-05, 12:29
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Om ett fordon på 4 ton korsar vajerräcke och krockar med lastbilen, som väger många gånger mer... Borde inte polisbilen ligga länge norrut i diket? Hytten från lastbilen lossade att smällen...
Den kraften och riktningsenergin som polisbilen hade verkar starkare än krocken från lastbilen...
Men svårt att säga hur lägena är exakt, eftersom allt är böjt av objektivet

Jag tror lastbilen körde över polisbilen.
Det var nog ingen vacker syn det där. Människorester blandat med fraktgods och metalldelar, en pytt i panna helt enkelt.
Citera
2021-10-05, 12:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ap-ungen
Nej. Du bara spekulerar hej vilt nu!

Det finns ju bild från vittnen precis efter olyckan som visar att den öppningen inte existerade just då utan har öppnats för att vända trafiken norrut. Bekräftade inte vittnet själv att hen fick köra igenom öppningen? Eller hur har dom annars lyckats vända trafiken? Platsen är fortfarande avstängd och någonstans måste ju trafiken ta vägen.

Ja bilderna finns... Men kolla markörerna från utredningen...
Citera
2021-10-05, 12:33
Medlem
Ap-ungens avatar
Citat:
Ja bilderna finns... Men kolla markörerna från utredningen...

Och? Dom kan ha(förmodligen) satts ut för att markera diverse föremål av något slag som polisen tycker är intressant. Eventuella bevismaterial.
Senast redigerad av Ap-ungen 2021-10-05 kl. 12:36.
Citera
2021-10-05, 12:35
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pistje
Borde inte det uppdagats nu?

De kanske vill avvakta en stund.
Hävda utom allt rimligt tvivel och jada jada.
Hur kraftig kan en däcks-explosion vara. Kanske lika bra att avvakta Nfc's utredning.

"Damage control"

Våra regering försöker fortfarande hävda att muslimer är det bästa som hänt vårat land sedan Gustav Vasa skidade från Sälen.
Citera
2021-10-05, 12:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag tror lastbilen körde över polisbilen.
Det var nog ingen vacker syn det där. Människorester blandat med fraktgods och metalldelar, en pytt i panna helt enkelt.

Jo, det tror jag på... Men räkna med att lastbilen och släpets energi borde under normala förhållanden ha större kraft att flytta bilen längre norrut... Ekipaget väger flera gånger mer än polisbilen. Matematik och fysik liksom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in