2021-10-04, 20:04
Medlem
I stort sett allt man gör hemma funkar såklart, men jag tycker mig ha funnit att korv stroganoff och ris är nära nog den optimala låd-maten. Lätt att göra ett gäng lådor på en gång (dessa kan förvaras i frysen). Dessutom nästan helst ”receptfritt” - släng i vad du har hemma, typ.
Citera
2021-10-04, 20:08
Medlem
ArgusOnes avatar
Ungefär allt med ris och pasta funkar bra. Även sallader och mackor.

Potatismos och kokt potatis är inte roligt som matlåda.

Grytor och såser som inte stinker för mycket.
Citera
2021-10-04, 20:27
Medlem
maskoffs avatar
Bästa att göra storkok på är väl typ linsgryta, chili con carne och köttfärssås och spagetti
Citera
2021-10-04, 21:33
Medlem
Tänk på att köpa små extralådor till sallad, sås etc.

Plus om du har kyl/frys på jobbet till smör, bröd etc.
Citera
2021-10-04, 21:37
Medlem
Ciabatta med makrill i tomatsås brukar jag ha ibland. Monterar den på jobbet.
Citera
2021-10-04, 21:49
Medlem
Laxgratäng med spenat(googla mos och laxen lägga på spenatbädden)

Korv stroganoff. Krydda till det med typ kabanoss.

Lasagne kör vegetarisk spenatlasagne om du vill. Blir riktigt bra.

Googla fram någon fläskfilegryta. Vill du göra grytan nyttigare så byt fläskfilén mot kyckling.

Torsk med äggsås funkar bra som låda. Alla grytor. Fisksoppa funkar fint det med.

Pytti panna med grädde så att det blir som en gryta. Krydda på med extra chili så blir det najs. Hacka upp alla ingredienser själv så vet su hur nyttig den blir.

Broccoli eller haricoverts till blir kanon. Stekt kyckling och currysås är en väldigt enkel matlåda. Gör din egen currysås. Väldigt enkel.

Byt ut riset mot havreris så blir det nyttigare och närproducerat. Äter själv aldrig vanligt ris hemma längre.

Lycka till!
Citera
2021-10-04, 22:12
Medlem
elbels avatar
Ha alltid frysta grönsaker i frysen
Alltså frysta redan i butik
bellegt och bra
Citera
2021-10-04, 22:13
Medlem
elbels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Lite OT men. Jag reagerar fan på hur illa folk äter. Vi lever rätt många år, hur kan man sitta och sleva i sig sånt skräp..
va quinoa är väl bätte än det mesta som nämns i tråden?
Citera
2021-10-04, 22:13
Medlem
elbels avatar
(FB) Realistiska matlagningtips för ungkarlar & studenter
Citera
2021-10-04, 22:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Carl Serung
Fläsk med löksås och potatis funkar alltid!

Fan redig husmanskost ändå! Kan ju va tvärgött på jobbet
Citera
2021-10-05, 00:36
Medlem
Sladdarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Nu det senaste har jag börjat jobba på frabrik, kväll. Eftersom det är lång pendel till och från jobbet så har dagarna hemma blivit kortare. Det är dock jävligt bra betalt så tänker fortsätta knega på fabriken något år och behöver därför ändra min livsstil. Ska försöka gå från att spendera flera timmar vid datorn, sova länge, äta färdig mat till att vakna tidigare(jobbar kväll trotsallt så blir inte kl 6 direkt) träna, äta bra, läsa mer och ha dagarna mer struktuerade. Därför tänkte jag börja med matlådor. Planen är alltså att förbereda maten på söndagar, 1-3 rätter då variation inte är så viktigt.

Till min frågeställning: vad för mat kan ni rekommendera till matlådor? Det kan vara lite allt möjligt, gärna bra med grönsaker men måste inte vara supernyttigt. Gött om det går att göra relativt fort också men inte ett krav.

Väldigt uttjatad fråga och löjlig tråd. Dvs rätter med få varor och som går fort att tillaga? Har du provat googla nån gång. Du får det att låta som att matlådor är en annan form av rätter och mat än mat på en tallrik, jösses. Skriv mat som tar max 20 min att tillreda och sen tillaga eller skriv mat som har max 10 varor eller 5 .. sök! Och för enkelhetens skull kan du ju tom skriva å engelska så får du mer uppslag därtill, sen översätter du till svenska.. fan vissa är ju född i farstun ang svensk husmanskost eller bara enkel mat, skamligt
Senast redigerad av Sladdaren 2021-10-05 kl. 00:39.
Citera
2021-10-05, 01:33
Medlem
BigPimpin756s avatar
en tips är pannkakor, inte som flera ggr i veckan men ibland de kan pigga upp, snabb o laga snabb o äta gott oxå

annars du kan laga pommes/nuggets de går fort

gör extra av vad du brukar laga o gör låda av de

sallad är nice på jobbet, de piggar upp,

pitabröd, kycklingkebab o tzatziki är enkelt o snabbt o mättande

pasta pesto är fett billigt och snabbt och gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in