2021-10-05, 06:53
Medlem
ENTPs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av moonleaf
Laxgratäng med spenat(googla mos och laxen lägga på spenatbädden)

Korv stroganoff. Krydda till det med typ kabanoss.

Lasagne kör vegetarisk spenatlasagne om du vill. Blir riktigt bra.

Googla fram någon fläskfilegryta. Vill du göra grytan nyttigare så byt fläskfilén mot kyckling.

Torsk med äggsås funkar bra som låda. Alla grytor. Fisksoppa funkar fint det med.

Pytti panna med grädde så att det blir som en gryta. Krydda på med extra chili så blir det najs. Hacka upp alla ingredienser själv så vet su hur nyttig den blir.

Broccoli eller haricoverts till blir kanon. Stekt kyckling och currysås är en väldigt enkel matlåda. Gör din egen currysås. Väldigt enkel.

Byt ut riset mot havreris så blir det nyttigare och närproducerat. Äter själv aldrig vanligt ris hemma längre.

Lycka till!
Det borde vara belagt med 3-5 års fängelse att micra torsk i matrummets gemensamma micro.
Citera
2021-10-05, 07:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RatMath
Till min frågeställning: vad för mat kan ni rekommendera till matlådor? Det kan vara lite allt möjligt, gärna bra med grönsaker men måste inte vara supernyttigt. Gött om det går att göra relativt fort också men inte ett krav.

Härligt med en riktig industriarbetare.

Här kommer mitt tips för effektiv, billig och nyttig mathållning.

Gör riktigt stora omgångar när du lagar mat. Om du tex gör en köttgryta eller steker upp pannbiffar köp ett kilo kött/färs och laga allt på en gång. Sen in i frysen portionsförpackat. Gör lite olika rätter så du får lite variation.

Sen kör du på en rejäl potatisgryta med morötter, rödbetor och på slutet blomkål och broccoli för tre dagar. Ner med allt i samma gryta, efter att du ätit första måltiden hemma är det bara att skicka in grytan i kylen.

På morgonen tar du bara en påse och fyller upp med potatis och lämpliga grönsaker och öppnar frysen och tar ut en påse av det du vill ha till.

Samma sak när du kommer hem. Är du trött på potatis kör du pasta eller ris någon dag.

Sås blir man bara fet av men tycker du det är tråkigt utan är det bara att komplettera med någon dressing, sambal olec eller liknande som passar till allt.
Citera
2021-10-05, 09:02
Medlem
Hurt-Åkes avatar
Alla sorters grytor med pasta eller ris funkar ju bra. Undvik fisk om du inte vill bli hatad av dina arbetskamrater.

(Varning för att förvara ris längre än ett dygn i kylskåp dock. Risk för matförgiftning.)
Citera
2021-10-05, 09:39
Medlem
Whirls avatar
Kyckling med potatis i ugn
Lax i ugn med jasminris
Köttfärsgryta med pasta

Någon av dessa tre är min lunch 90% av årets vardagar med små spontana ändringar. Går att variera oändligt med kryddning, sås och grönsaker och blir supergott, nyttigt och billigt. Lägger 2h varannan söndag och får 15-20 matlådor varav jag fryser in hälften och har till en annan vecka.
Senast redigerad av Whirl 2021-10-05 kl. 09:53.
Citera
2021-10-05, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pippipipparpippin
Kålsoppa.
Kalops och andra grytor.
Chili con carne (både skolmatsvarianten och högrev)

Soppor och grytor är generellt ok att micra. Om du ska ha några kolhydrater till typ potatis eller pasta är det värt att ha de fuktade av grytan vid microvärmning.
Lätt att göra storkok på. Tuta och kör!

Ooh chili con carne är svingött ju, får ta o planers ihop en portion av det!
Citera
2021-10-05, 09:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Couplet
Jag tycker att lasagne är bra matlådemat. Använd färska plattor så går det fort i ugnen. Lasagne blir inte trist av att värmas upp heller.

Annat som funkar bra i matlåda är grytor av olika slag. Dock bör man inte spara ris i kylskåp pga matförgiftningsrisk har jag hört (kanske är fel?), så kanske välja nåt annat tillbehör.

Falukorv i ugn med mos funkar också bra och är lätt. Soppor är också smidigt, men kanske inte så mättande. Komplettera med surdegsbröd och ugnspannkaka, kanske?

Gör en veckosallad som håller sig en vecka i kylskåp. Bara att sleva upp en portion och ta med varje dag. Jag har provat en från Zeinas kitchen som jag tycker blev mycket bra.

Börjar fatta vinken att grytor är en av de bättre matlådor mat som man kan göra. Falukorv låter också smidigt att göra
Citera
2021-10-05, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matadolf
Pasta med köttsås
Lasagne
Köttbullar i tomatsås med pasta
Chilligryta med ris
Matiga baguetter (kycklingröra tex).

Jag tycker den mesta mat som är lite blöt går bra i lådor. Potatis med kött exempelvis gillar jag inte alls.

Bra tips! Älskar pasta så kommer ha med flera av dessa som alternativ när jag ska planera nåt
Citera
2021-10-05, 10:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av astmaanfall
Omelett
Korvstroganoff
Pytt i panna
Stuvade makaroner och korv
Bacon och ägg
Köttbullar, potatismos
Kyckling och ris

Funkar det med endast omeletten eller borde man ha nåt till?
Citera
2021-10-05, 10:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vadsadusadu
Senaste grejen jag fått för mig är en färs på quorn med quinoa till. Låter så jävla pretto men är både snabbt, enkel och gott. Kan ätas både kall och varm vilket är rätt smidigt när man delar micro med 15 andra. Steker upp lite lök, svamp, riven morot, lite krossade tomater, valfri kryddning och en paket quornfärs. Fräser på till det goat ihop sig.

Fan va gott! Kan ju gå ut med att jag är vegetarian, undvek det i beskrivningen då ungefär allt går att göra vegetariskt idag. Quorn är en standard för mig
Citera
2021-10-05, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stycket
DU kan väl i princip göra matlåda på det mesta.

Bara välja valfritt recept på nätet.

EN rätt jag kan rekommendera är minestrone, som är en tomatsoppa med pasta i =)

Aldrig hört tomatsoppa med pasta kallas för det, är det nåt särskilt i?
Citera
2021-10-05, 10:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fettsugning
Korv stroganoff med ris
Pasta carbonara
Fräs gul lök och köttfärs och ät med pasta
Omelett av olika slag
Sallad av olika slag

Bra förslag! Tror jag ska göra en lista från alla förslagen så har jag att välja från när det är dags för storkok
Citera
2021-10-05, 10:05
Medlem
Pungpuckels avatar
Jag har förordat det innan, men jag gör det igen.

Lidls ravioli, godast ouppvärmd direkt ur burken.
800g Kostar 16:-

Bild:

https://www.google.com/search?tbm=is...3BjI18wZ42Q6sM
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in