2021-10-05, 11:16
Medlem
HRTs avatar
Röken kan ju vara från bromsspåren. De märken vi ser har sannolikt bildat rök
Finns dock en möjlighet till att fordonet börjat brinna.
Det sitter dessutom (normalt) inbyggt släckutrustning så man kan trycka på en knapp så släcker den en motorbrand.

Men radio trafiken med eskort fordonet har ju inte registrerat något sånt.
Fordons fel eller förare fel utredningen får visa vad det blir.
Citera
2021-10-05, 11:18
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Absolut, allt kan hända. Jag säger bara att det känns orimligt att något sånt skulle gå sönder på 18 dagar.

Läs mitt inlägg om vad jag tycker om händelsen istället för att kasta ur dig saker, eller du kanske har fullt upp med att köra liknande bilar i Afghanistan eller Irak?

(FB) Markaryd: Lars Vilks och två poliser döda i bilolycka (2021-10-03)

Nej jobbar inte med det längre. Men jag har nog rätt stor erfarenhet att köra bepansrade fordon.
Citera
2021-10-05, 11:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Finns det nån däckexpert som kan uttala sig om hur många timmar Range Roverns däck bör hålla för färd i 160kmh med 4,5 tons tryck plus passagerarvikt? (Nära 5 ton då?)
Tänker att de blir ganska varma och kanske tappar en del "karaktär"? (Eller hur man nu ska uttrycka sig)
Det kanske visar sig vid test att det inte alls är lämpligt för den däckmodellen att ha så pass hög vikt, högt kompenserande däcktryck och så höga hastigheter under så lång tid.

Vore kul att få ett proffsutlåtande

Vem säger då att aktuell bil vägde så mycket…?

Var det en fullt bepansrad bil?

I totalvikt så ingår allt, bil last folk, så är totalvikten t.ex. 4500kg så tillkommer inget mer
Citera
2021-10-05, 11:23
Medlem
Aleisioniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Länken funkar inte...

Jo av någon anledning funkar den om man kör en vanlig WEBLösare utan VPN.
Citera
2021-10-05, 11:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Vem säger då att aktuell bil vägde så mycket…?

Var det en fullt bepansrad bil?

I totalvikt så ingår allt, bil last folk, så är totalvikten t.ex. 4500kg så tillkommer inget mer
Tjänstevikten är 4035 kg enligt transportstyrelsen.
Citera
2021-10-05, 11:26
Medlem
Aleisioniss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Har inte läst denna tråd, eller den i konspirationsforat heller, de blev båda alldeles för långa på kort tid när ”pöbeln” ska säga sitt och spekulera….

Och spekulationerna är som vanligt till 98,63% (ja jag höftar lite mellan tummen och armbågen, typ…) ren rappakalja full av mer eller mindre vilsna åsikter och påståenden från folk som uppenbart inte har en susning om vad de pratar om, men ändå är sååååååå säkra på att det inte var nån olycka etc etc…

Nåväl, det får nog tiden utvisa men som en av de synnerligen få i tråden som jag sett hittills som skrivit nåt vettigt, så håller även jag mig till att den däringa berömda rakkniven (Ockham’s…) torde ha rätt, igen….

Jag ser det som att det är högst sannolikt att det handlar om t ex…

• Förarmiss, kanske ”somnat” bakom ratten, sådant sker inte bara på nattetid
• Förarmiss, kanske hållit för hög fart och klantat till det, kanske fipplat med nåt bakom ratten, kanske nåt vilt hoppat ut i vägen om man väjt instinktivt.
• Tekniskt fel på bilen som orsakat att bilen driftat vänster och tuschat mittbarriären

Att bilen verkar ha hållit högre hastighet än skyltad må hända var dumt, med tanke på vad som skedde. Men behöver inte vara något fel/brott i sig. Det kan vid sådana här transporter vara ett sätt att minska risken att andra bilar kan smyga sig närma, då få andra torde köra så pass fort och därför lätt skulle kunna urskiljas från den”grå massan”. Polisen får ju dessutom kör över skyltad hastighet närmast när de anser de behöver, även utan blåljus etc.

Dock kan det ju vara vissa risker med att sitta och köra fort över längre sträckor, man blir lätt fartblind och kan tycka man saktat ned ordentligt men överraskas av att det fortfarande går rejält fort, fortare än man trodde. Vilket kan bli förödande om en situation plötsligt uppstår.

Nä, så jag är rätt säker på att detta är, i dubbel bemärkelse, bara en tragisk olycka.

"ren rappakalja full av mer eller mindre vilsna åsikter och påståenden från folk som uppenbart"

Sedana kommer du själv med dina egna teorier. Skärp dig.
Citera
2021-10-05, 11:28
Medlem
https://www.tv4.se/artikel/3wLf3pfhJ2TaUtwtWhwQLE/trafikverket-om-olyckan-kommer-ta-lang-tid-att-utreda

Trafikverket får snällt vänta tills det är deras tur...
Citera
2021-10-05, 11:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vittne-x
I mittremsan dolt i gräset precis under vajrarna finns stora avloppsbrunnar i gjutjärn som ser ut som kupoler som sticker upp. Så vid en sidopåkörning av vajern, lär hela hjulhuset/framvagn och styrning paja helt om man klipper denna brunn med vänster hjul. Brunnarna verkar ligga med samma avstånd som de vita 50m markörerna utefter vägen.

Denna modell fast kraftigare:
https://svenskabrunnslock.se/butik/betackningar/mardam/315-kupolsil-hog-vridlas?utm_source=Google%20Shopping&utm_campaign= Google%20Shopping&utm_medium=cpc&utm_term=1605&gcl id=EAIaIQobChMIqPudkIex8wIVskaRBR22XghBEAQYAiABEgK J5_D_BwE

Glöm inte denna detaljen...
Citera
2021-10-05, 11:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salrol
Ja, det kan se ut som ett litet "rökmoln". Körs ett punkasäkert däck så att det slits ned till fälgen, kommer de snabbt att bildas gnistregn och ev kvarsittande gummi börja brinna. Då ryker det rejält. Nere på fälgen är risken för plötsligt kast hög. Är det vänster fram i en svag högerkurva är det inte osannolikt att fordonet kan köra genom ett vajer-räcke.

Det intressanta är dock vad som hände typ 1 min resa BAKÅT, som orsakade en punka.

Vad får en säkerhetsförare att öka hastigheten till 120-160? Inte en smygpunka! Det kan spekuleras i om föraren kan se en beväpnad person avfyra ett skott mot fordonet lär farten öka rejält. Stod t ex en skåpvagn typ 1 min resa BAKÅT och bakdörrar öppnas, så hinner föraren säkert se en skytt. Efter skott (-en). så kör skåpvagnen in i terrängen och försvinner längs någon stig . . . Var det ett sådant attentat, så bör det ha funnits liknande fällor utplacerade före och efter också, för att säkerställa att attentatet lyckas. Var det ett attentat, så är sannolikt f ö gärningsmannen med medhjälpare redan avrättade.

Då borde ju vårt vittne i tråden uppmärksammat något, därför är min känsla av hans/hennes inlägg att det inte är helt ärligt...av någon anledning.
Håller med om din teori
Citera
2021-10-05, 11:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aleisionis
"ren rappakalja full av mer eller mindre vilsna åsikter och påståenden från folk som uppenbart"

Sedana kommer du själv med dina egna teorier. Skärp dig.

Mina teorier var dock betydligt mer sannolika i dagsläget än allehanda andra (som jahaja skrev) ”mer eller mindre vilsna…..” teorier, eller som vissa gör direkt gör upp på övervarv vad gäller konspirationsteoretikerna…

Jag är smartare än så och håller mig till vad man idag vet, och/eller kan vara mest sannolikt, alltså att det bara är en tragisk olycka.

Får man sedan fram nåt annat seriöst som visar att det inte var en olycka, ja då håller jag mig till det.
Citera
2021-10-05, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Methos
Ehm, nu får vi ge oss lite.

Om bilen har en bruttovikt på 4,5ton har den inte ett axeltryck på 4,5ton utan på 2,25ton och då har vardera hjul runt 1 tons tryck mot asfalten. Det är inte speciellt mycket. Som folk redan har skrivit är dessa hjul dimensionerade och tillverkade med krav att tåla detta tryck. Du får inse att dessa bilar kör på dispens som personbilar. Tunga bussar och lastbilar har däremot upp till 6 tons tryck på varje hjul.

Flåt! Menade vikt och inte tryck. Och menade däck i plural 😊 Hoppas att mina frågor ändå kom fram ok. Jag är novis på området 💚
Citera
2021-10-05, 11:44
Medlem
Man bör leta svaret i vad som saknas i detta...
Vad pratas inte om... Vad finns inte med i bilden...
Polisen utreder ju noggrant. Men är konspirationsteorier ett svepskäl för att använda bombenhet, hundpatrull osv
Helikoptern var på plats i början. Något gjorde att de skickades upp...om den inte var med under hela resan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in