2021-10-05, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av yz44
Enligt Expressen säger en tidigare livvakt till SVT att om ett av de punkteringssäkra däcken exploderat finns det ingen förare som kan häva det.

Det gör valet att hålla hög hastighet än mer obegripligt.

Oavsett om livvakten har rätt eller fel så lutar allt mer åt att den höga farten är orsaken.
Helt klart obegripligt att köra så. Att skyddet blir bättre i hög fart räcker inte som motiv med tanke på andra trafikanter och det egna fordonet.

Lars Vilks och andra skyddsobjekt måste leva (ha levt) i ständig skräck inför dessa färder.
Citera
2021-10-05, 10:55
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Stämmer till viss del, men inte helt.
På dom riktigt tungt bepansrade modellerna, följer oftast särskilt utvecklade fälgar samt däck. En RR i högre klassning på denna vikt, har garanterat särskilt utvecklade hjul.

Kravnivån ligger ungefär att även bjässarna ska kunna köras som en vanlig motsvarande modell, inkl riktigt hög hastighet utan att utmattas.
Särskilt utvecklade däck för sådana här tunga fordon är ofta förstärkta med flera lager kevlar i däcksidorna. Även gummiblandning inkl runflat-ring skiljer väsentligt mot motsvarande "vanlig" däckmodell.
Fälgarna är ofta helsmidda i annorlunda mer påkostad legering och extremt hållbara mot smällar så dom ej ska slås skeva eller spricka.

En RR på denna tjänstevikt är garanterat försedd med väldigt unika hjul, annars vore bilen spärrad på en lägre hastighet.
Det finns regelverk som styr sådant bland biltillverkare, i synnerhet biltillverkare som är licensierade att tillverka bepansrat.
Sådana här fordon testas stenhårt, och spärrar sätts in om någon egenskap inte håller måttet.

Som sagt tidigare. I en perfekt värld ska det vara så. Profilen på däcket ska vara så pass hög att en runflat system (ring) kan monteras direkt på fälgen. Det brukar vara stålfälgar. Dock är de inte anpassade till höga farter. Jag har rätt god insikt i detta och det är ganska ofta inköpare på polisen eller de som ska besluta faktiskt inte har full kunskap. Original däck till en Landcruiser klarar vikten, men väljer ändå att köpa lite större , lite mer förstärkt för att eliminera gungningar ostabilitet i däcken.
Polisen skulle aldrig erkänna att det skulle vara fel däck eller liknande om det skulle vara fallet.
Jag tror ändå på förarens fel och inte någon däck teori
Senast redigerad av HRT 2021-10-05 kl. 11:00.
Citera
2021-10-05, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det finns en enda användare i tråden som har skapat den "sanningen", med några av sina allra första inlägg på Flashback där denne påstår sig varit en av de första bilarna på platsen. Användarens historia stämmer dessutom inte särskilt väl ihop med andra vittnesmål.

Dessutom ser det första hålet inte alls ut som ett medvetet upptaget hål.
Vem vill helst sätta första "bilden" av en händelse? Sannolikt skurken själv, ev med stöd av medhjälpare!

Notera att vad som än orsakade händelsen, så skedde detta någon minuts resa i typ 120-160 km/tim BAKÅT (åt söder). Därefter börjar det punkasäkra däcket (sannolikt vänster framdäck vid nordlig färd) smulas sönder. Väl nerslitet till fälgen kommer ett kast, som kan skicka fordonet genom ett vajer-räcke. Särskillt om vägen har en svag högerkurva där genomkörningen sker. Enligt uppgifter här så fanns det stycken av däck spridda längs vägbanan.
Citera
2021-10-05, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Salrol
Vem vill helst sätta första "bilden" av en händelse? Sannolikt skurken själv, ev med stöd av medhjälpare!

Notera att vad som än orsakade händelsen, så skedde detta någon minuts resa i typ 120-160 km/tim BAKÅT (åt söder). Därefter börjar det punkasäkra däcket (sannolikt vänster framdäck vid nordlig färd) smulas sönder. Väl nerslitet till fälgen kommer ett kast, som kan skicka fordonet genom ett vajer-räcke. Särskillt om vägen har en svag högerkurva där genomkörningen sker. Enligt uppgifter här så fanns det stycken av däck spridda längs vägbanan.

Polisen färdades väl söderut ...
Citera
2021-10-05, 10:59
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cripplock
På bilen som använder satt det punkteringssäkra däck. Dessa däck har ett innerdäck som gör att bilen fortsatt kan köra.
Det finns utöver detta C-klassade däck för tyngre bilar och dessa är således förstärkta.
Polisen använder även förstärka fälgar som är bra mycket tåligare än de som monteras original.

Hur vet jag detta? Jag har själv kört samt ägt denna typen av fordon.

Ja vissa däcktillverkare har sk runflat däck, de är dock inte alls att jämföra med riktiga ringar som monteras direkt på fälgen. Jag är väl medveten om dessa däck du nämner det innebär bara att man valt en mindre bra lösning för ett tungt bepansrat fordon.
När jag blev erbjuden att bli återförsäljare för ett av världen bästa runflat system visades olika lösningar, livstid, samt hur bra de hanterade punkteringar orsakade av sten och även skott i däck med skjutvapen.
Citera
2021-10-05, 11:00
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dannbaggen
Det finns en enda användare i tråden som har skapat den "sanningen", med några av sina allra första inlägg på Flashback där denne påstår sig varit en av de första bilarna på platsen. Användarens historia stämmer dessutom inte särskilt väl ihop med andra vittnesmål.

Dessutom ser det första hålet inte alls ut som ett medvetet upptaget hål.
På den användarens bild var väl räcket helt?
Citera
2021-10-05, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DVM
Finns det nån däckexpert som kan uttala sig om hur många timmar Range Roverns däck bör hålla för färd i 160kmh med 4,5 tons tryck plus passagerarvikt? (Nära 5 ton då?)
Tänker att de blir ganska varma och kanske tappar en del "karaktär"? (Eller hur man nu ska uttrycka sig)
Det kanske visar sig vid test att det inte alls är lämpligt för den däckmodellen att ha så pass hög vikt, högt kompenserande däcktryck och så höga hastigheter under så lång tid.

Vore kul att få ett proffsutlåtande

Ehm, nu får vi ge oss lite.

Om bilen har en bruttovikt på 4,5ton har den inte ett axeltryck på 4,5ton utan på 2,25ton och då har vardera hjul runt 1 tons tryck mot asfalten. Det är inte speciellt mycket. Som folk redan har skrivit är dessa hjul dimensionerade och tillverkade med krav att tåla detta tryck. Du får inse att dessa bilar kör på dispens som personbilar. Tunga bussar och lastbilar har däremot upp till 6 tons tryck på varje hjul.
Citera
2021-10-05, 11:03
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av unknown-man
Känns orimligt att det skulle vara hjullagret, fjäderbenet eller något annat liknande.
Bilen besiktigades den 15/9-21.

https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PBS247

Ja vad säger det? Att det just då var ok. Då kan inte däcken heller ha exploderat med ett sånt resonemang eftersom de tittade väl på däcken med samtidigt på besiktningen.
Allt kan och går sänder på en sån bil. I nästan 4 år körde jag liknande bilar i Irak o Afghanistan.
Men jag tror fortfarande att bilen kommit i gungning i hög fart och att föraren mist kontrollen dvs förarens fel.
Citera
2021-10-05, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Läste nån annanstans att det började ryka och sen tappade bilen fästet.
Ryker det vid en däckexplosion?

Ja, det kan se ut som ett litet "rökmoln". Körs ett punkasäkert däck så att det slits ned till fälgen, kommer de snabbt att bildas gnistregn och ev kvarsittande gummi börja brinna. Då ryker det rejält. Nere på fälgen är risken för plötsligt kast hög. Är det vänster fram i en svag högerkurva är det inte osannolikt att fordonet kan köra genom ett vajer-räcke.

Det intressanta är dock vad som hände typ 1 min resa BAKÅT, som orsakade en punka.

Vad får en säkerhetsförare att öka hastigheten till 120-160? Inte en smygpunka! Det kan spekuleras i om föraren kan se en beväpnad person avfyra ett skott mot fordonet lär farten öka rejält. Stod t ex en skåpvagn typ 1 min resa BAKÅT och bakdörrar öppnas, så hinner föraren säkert se en skytt. Efter skott (-en). så kör skåpvagnen in i terrängen och försvinner längs någon stig . . . Var det ett sådant attentat, så bör det ha funnits liknande fällor utplacerade före och efter också, för att säkerställa att attentatet lyckas. Var det ett attentat, så är sannolikt f ö gärningsmannen med medhjälpare redan avrättade.
Citera
2021-10-05, 11:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Ja vad säger det? Att det just då var ok. Då kan inte däcken heller ha exploderat med ett sånt resonemang eftersom de tittade väl på däcken med samtidigt på besiktningen.
Allt kan och går sänder på en sån bil. I nästan 4 år körde jag liknande bilar i Irak o Afghanistan.
Men jag tror fortfarande att bilen kommit i gungning i hög fart och att föraren mist kontrollen dvs förarens fel.

Absolut, allt kan hända. Jag säger bara att det känns orimligt att något sånt skulle gå sönder på 18 dagar.

Läs mitt inlägg om vad jag tycker om händelsen istället för att kasta ur dig saker, eller du kanske har fullt upp med att köra liknande bilar i Afghanistan eller Irak?

(FB) Markaryd: Lars Vilks och två poliser döda i bilolycka (2021-10-03)
Citera
2021-10-05, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Polisen färdades väl söderut ...

Sorry, om så är fallet! Oavsett, så gäller ändå vad jag skrev.
Citera
2021-10-05, 11:14
Medlem
Vet någon om denna bepansrade typ av Range Rover har elektroniska system som hjälper föraren som t.ex lane assist, park-assist mm som kan påverka styrningen av bilen? Kan ett sådant system ballat ur och orsakat händelsen?

Helt säkert har en "vanlig" Range Rover dessa system.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in