2021-09-29, 20:12
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1991fp
Kan du förklara tydligare?

Vad, mer exakt, är det du vill få förtydligat?
Citera
2021-09-30, 13:12
Medlem
1FFs avatar
Provade själv att använda verktyg som nämns i inlägg #305 och 307. Det laddade ner en tidig W11 ISO, .176, så min uppgradering, .194, vart äldre istället, men i övrigt funkade det bra. Efter nödvändig återställning så laddade jag istället ner senaste "preview" versionen från uup dump och körde scriptet innan en uppgradering med den ISO`n. Det fungerade lysande. Det uppgraderades från cumulative .194 till preview .1000 utan problem

Easy pc... som det heter .
Rekommenderat förfarande.
Citera
2021-10-04, 08:34
Medlem
1FFs avatar
Om man vill få tillbaka funktionen för högerklicksmenyn i Explorer och slippa dubbelklick för att komma till den expanderade listan - https://www.ghacks.net/2021/10/04/how-to-restore-the-classic-file-explorer-context-menu-in-windows-11/

Den ändringen av Ms var riktigt dålig och gjorde den dagliga användningen av Os`et omständlig. Men, nu går den alltså att återställa.
Citera
2021-10-04, 19:03
Medlem
musttomtes avatar
Windows 11 är ju helt okej på gaming laptopen. Det är inte så svart som ni säger.

Klara menyer med wifi och så vidare att stänga av, hittade lurarna via BT. Start knapp till vänster men min maskin är bara någon månad gammal. Klart och tydligt vad det är för burk, data användning funkar och så vidare.
Citera
2021-10-05, 08:02
Medlem
1FFs avatar
Den officiella W11 nedladdningssidan är uppe, redan, nu - https://www.ghacks.net/2021/10/05/how-to-download-windows-11/
Jag trodde det skulle dröja till kvällen.

Kör scriptet som nämns i inlägg #305 och 307 om din dator inte är kompatibel och installera sedan. Men, läs inlägg #311 först av allt, för det kanske inte är någon annan mening än tillfälligt testande för skoj skull, att installera det.

Ska testa själv under dagen och återkommer med resultat om scriptet fortfarande fungerar.
Citera
2021-10-05, 09:02
Medlem
EliasAlucards avatar
Vad är poängen med att installera Windows 11 på äldre datorer om man inte får uppdateringar via Windows Update?
Citera
2021-10-05, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard
Vad är poängen med att installera Windows 11 på äldre datorer om man inte får uppdateringar via Windows Update?

Du får inga automatiska updates bara som jag förstår det, du får alltså öppna fönstret för Uppdateringar och trycka på knappen "Sök efter uppdateringar" - correct me if I'm wrong
Citera
2021-10-05, 09:26
Medlem
EliasAlucards avatar
Citat:
Ursprungligen postat av daTkonshens
Du får inga automatiska updates bara som jag förstår det, du får alltså öppna fönstret för Uppdateringar och trycka på knappen "Sök efter uppdateringar" - correct me if I'm wrong
Det här är vad som står på Wikipedia:
Devices with unsupported processors are not blocked from installing or running Windows 11, however a clean install or upgrade using ISO installation media must be performed as Windows Update will not offer an upgrade from Windows 10.[86] Additionally, users must also accept an on-screen disclaimer stating that they will not be entitled to receive updates, and that damage caused by using Windows 11 on an unsupported configuration are not covered by the manufacturer's warranty.[87][88]
Vore bra om.vi kunde få ett förtydligande vad det är som gäller här. Tänker inte installera ett Windows där man inte får säkerhetsuppdateringar och blir behandlad som andra klassens medborgare.
Citera
2021-10-05, 09:42
Medlem
Vad är nu detta? Jag har en några år gammal Zbook vars processor tydligen inte duger åt Windows 11.

Det är en Intel-Core i7-4810MQ @ 2,80ghz.

Kan det här faktiskt stämma?
Citera
2021-10-05, 09:55
Medlem
Tr0bler0nes avatar
Se lista med processorkrav här:
https://docs.microsoft.com/en-us/windows-hardware/design/minimum/windows-processor-requirements#windows-client-edition-processors
Citera
2021-10-05, 11:29
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Nu finns SVENSKA Windows 11 att 1: installera som uppdatering eller 2: ladda ner till USB-pinne för nyinstallation.. 3: Ladda ned som ISO-fil

OBS! I Start/ kugghjulet (inställningar)/ uppdatering och säkerhet så finns nu mera info om er dator KLARAR Windows 11´s krav... Så börja med att kolla där....

se: https://www.microsoft.com/sv-se/software-download/windows11

Laddar nu ned till en USB-pinne för att se om jag kan använda mina installationsfiler (som automatiskt bör skapa ett LOKALT Adminkonto och därmed bör man, via detta konto även kunna skapa lokala användarkonton för dom som så önskar..

Men primärt för min del är fördelen att du inte länge tvingas använda din Windows 11 med dess enda Adminkonto... (smittor osv. ärver inte din adminrätt, så de flesta funkar knappt alls)

(Det separata adminkontot fungerar dessutom som en räddningsplanka att använda om man glömt sitt lösenord eller av andra skäl inte kan logga in på sitt Microsoftkonto.. Då loggar man in på det separata adminkontot och skapar ett nytt konto, för över sina filer etc. till detta konto och därmed kan man fortsätta använda datorn utan större fördröjning... Något som INTE går om man installerar enligt Microsofts påtvingade sätt!)
Senast redigerad av /Nisse_Hult 2021-10-05 kl. 11:39.
Citera
2021-10-05, 13:04
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EliasAlucard

Att man kan göra dem manuellt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in