2022-04-17, 16:08
Medlem
Gubbmagens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jonas1968
Ja detta är ett irriterande problem. Problemet tycker jag fanns ungefär lika mycket för mig både i W10 som i W11. Borde komma en fix för detta både till "tian" och "elvan".
Samma här, det var samma problem även i Win 10 men jag tycker att det händer oftare och att det tar längre tid innan man ser filerna i Win 11 i dom mappar man har många filer. (Indexering på eller av har ingen betydelse...)

Jag har börjat ge upp hoppet om en fix då problemet är väldigt välkänt sedan flera år tillbaks, så jag gick tillbaka till Directory Opus i förrgår som man kan ställa in så att den helt tar över Explorer. Alla mappar öppnar direkt. Samma mapp kan ta mellan 20-40 sekunder att öppna i Explorer...
Citera
2022-04-18, 13:17
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av idontknowmyself
Helt klart är utforskaren i win11 inte stabil. Den laggar ofta och är lätt att krascha. Det händer också att lämnar man datorn på över natten så har utforskaren kraschat och är helt borta.

File explorer är ju ett av operativsystemets viktigaste program alla ggr och det är ganska underligt att man sitter med det problemet.

Sedan är det ganska störande att använda filutforskaren för den kan inte visa viktig information och man kan inte jobba seriöst i det programmet.

Istället blir det att man laddar hem någon tredjepartprogram utvecklad av någon utvecklare som på egen hand snickrat ihop en superb filhanterare som fungerar 100x bättre än microsofts inbyggda filhanterare.

Mycket märkligt problem att ha år 2022.

Citat:
Ursprungligen postat av Gubbmagen
Samma här, det var samma problem även i Win 10 men jag tycker att det händer oftare och att det tar längre tid innan man ser filerna i Win 11 i dom mappar man har många filer. (Indexering på eller av har ingen betydelse...)

Jag har börjat ge upp hoppet om en fix då problemet är väldigt välkänt sedan flera år tillbaks, så jag gick tillbaka till Directory Opus i förrgår som man kan ställa in så att den helt tar över Explorer. Alla mappar öppnar direkt. Samma mapp kan ta mellan 20-40 sekunder att öppna i Explorer...

Konstigt? Har ni kört några Cleaners etc.

För mig så får jag fram filerna på sekunden oavsett om det rör sig om mappar på disk eller i onedrive..

Ni måste ha ett fel som är trasigt... eller kanske så har ni kört massa cleanser, decrapifyers etc..
Citera
2022-04-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av /Nisse_Hult
Konstigt? Har ni kört några Cleaners etc.

För mig så får jag fram filerna på sekunden oavsett om det rör sig om mappar på disk eller i onedrive..

Ni måste ha ett fel som är trasigt... eller kanske så har ni kört massa cleanser, decrapifyers etc..

Nej, i mitt fall är det nog mer en kapacitetfråga. Jag har relativt mycket filer och stora hårddiskar vilket gör att jag misstänker att filutforskaren helt enkelt inte orkar med eftersom den hanterar informationen på ett osmart sätt.
Citera
2022-04-18, 15:00
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Nej, i mitt fall är det nog mer en kapacitetfråga. Jag har relativt mycket filer och stora hårddiskar vilket gör att jag misstänker att filutforskaren helt enkelt inte orkar med eftersom den hanterar informationen på ett osmart sätt.

Ja det är ett känt problem sedan länge, framför allt med stora filer och d.o musikfiler. En enkel googling bekräftar det faktumet.

Men det finns sätt att minimera detta, även där är google behjälpligt.
Senast redigerad av 1FF 2022-04-18 kl. 15:02.
Citera
2022-04-18, 15:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Ja det är ett känt problem sedan länge, framför allt med stora filer och d.o musikfiler. En enkel googling bekräftar det faktumet.

Men det finns sätt att minimera detta, även där är google behjälpligt.

Ja, fast jag har istället valt tredjepartprogram som hanterar det lätt och enkelt samt även kan visa mig exakt all den info jag vill se.

Så undviker helt enkelt filutforskaren så mycket som möjligt när jag använder win11.

Men sade det i tråden för att det kan vara bra uppmärksamma folk på att filutforskaren har ännu idag ganska allvarliga brister, speciellt då krascherna.
Citera
2022-04-19, 16:42
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:

Jag hittade dessa tips som ev. kan bidra: https://www.bitwarsoft.com/file-explorer-loading-slowly-in-windows-10.html
Citera
2022-04-28, 09:08
Medlem
Skriver här även om det är lite av ett annat ämne.
Ni som har 10 och bytt till 11 ÄR det någon skillnad? Microsoft sa att 10 skulle vara det sista windows men de har tydligen ändrat sig.
Citera
2022-05-23, 21:52
Medlem
1FFs avatar
W11 är populärt bland Windows-användare - https://www.ghacks.net/2022/05/23/microsoft-windows-11s-product-satisfaction-and-adoption-is-highest-ever/
Citera
2022-05-25, 12:59
Medlem
1FFs avatar
Det här är ett behändigt program för att stänga av Telemetrin i Windows 11, även kallat spionerandet - https://www.ghacks.net/2022/05/25/donotspy11-for-windows-11-is-now-available/

Att t.ex stänga av Appars tillgång till ens kamera, mikrofon, videotittande, kalender, etc etc, är ett omständligt hoppande mellan rutor för att bocka ur, men med detta så får man bättre översikt och allt på en plats.

Efter uträttat förvärv så avinstallerar man, såklart.
Citera
2022-05-26, 14:11
Medlem
1FFs avatar
Det här är en kommande, behändig lösning för W11 - https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.766672/snart-enklare-att-flytta-program-till-en-ny-windows-11-dator

Om man installerar med ett Ms-konto, vilket troligen blir förutsättningen, så betyder det att alla ens inställningar, samt, Store-program fixas iordning automatiskt vid en installation. Riktigt smidigt och snabbar såklart på en installation rejält.

Ms-kontot kan man enkelt ändra till lokalt efteråt men det är praktiskt att använda vid installerande. Alla dessa inställningar är ett tröttsamt jobb som man alltså bara behöver göra 1 gång och inte något mer.
Citera
2022-05-26, 16:50
Medlem
/Nisse_Hults avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Det här är en kommande, behändig lösning för W11 - https://pcforalla.idg.se/2.1054/1.766672/snart-enklare-att-flytta-program-till-en-ny-windows-11-dator

Om man installerar med ett Ms-konto, vilket troligen blir förutsättningen, så betyder det att alla ens inställningar, samt, Store-program fixas iordning automatiskt vid en installation. Riktigt smidigt och snabbar såklart på en installation rejält.

Ms-kontot kan man enkelt ändra till lokalt efteråt men det är praktiskt att använda vid installerande. Alla dessa inställningar är ett tröttsamt jobb som man alltså bara behöver göra 1 gång och inte något mer.

Detta (att inställningar osv.) synas rätt förutsätter dock att du använt Ms-konto innan.

Man förlorar så mycket på att endast använda lokala konton, att det är mest konspirationsteoretiker och liknande foliehattar som inte använder Ms-konto, precis som ingen använder sin mobil utan ett google/applekonto,

Kloka människor väljer att sätta korrekta sekretess inställningar för att skydda sin integritet istället för att tramsa med 100% lokala konton osv.
Citera
2022-05-27, 00:58
Medlem
KonstapelFyrkants avatar
Bästa temat för Windows 11

De flesta nya datorer säljes med Windows 11 Home, vilket är det bästa temat för Windows 11 tycker du? Dark mode känns bäst för ögonen för mig, ni andra då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in