2021-10-04, 12:59
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Jag visade hur man kan låna till ränta ifall man tycker räntan blir jobbigt hög.
Och jag har redovisat beräkningar för det. Det är inte så att någon kunnat peka på något fel där.

Man kan göra så nu också om belåningsgraden sjunkit och man anser att man har onödigt högt sparande.

Du behöver förklara och redovisa vilken bank som tillåter månatlig påföring av ränta som utökning av bolånet. Omvärdering var 5:e år är givetvis inte relevant i sammanhanget.
2021-10-04, 13:52
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
"Ofta HR". Ytterst osäkert. HR är numera förbehållna de som byta ut oss och Akelius HR är svindyra.

Kårsta. Attefallshus för 1,2 miljoner i utpris. 864 i hyr i månaden. 19 + 7 kvadratmeter.

Varför drar ni upp de här lägenheterna 45 minuter från Stockholm City? Vad tycker ni er bevisa i tråden med dessa objekt? Vad säger det inte snarare att små tvåor i Stockholm går på i regel 4 miljoner?

Ursprunget var att andra skribenter hävdad att det inte går att få tag i bostäder annat än 2-3 timmar från Sthlm C billigt.

I de orter jag beskriver kan man få tag i en 1a 35 kvm för under 1 msek. Drygt 45 minuter från Sthlm C
2021-10-04, 13:56
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Ursprunget var att andra skribenter hävdad att det inte går att få tag i bostäder annat än 2-3 timmar från Sthlm C billigt.

I de orter jag beskriver kan man få tag i en 1a 35 kvm för under 1 msek. Drygt 45 minuter från Sthlm C

Har man bara pengarna får man såklart tag på vad som helst. Men när man saknar pengar, vad kallar man 35 kvadrat i somaliska Romberga i Enköping? Billigt?
2021-10-04, 14:21
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Det är lite ohederligt att kalla Enköping för "45 minuter från Stockholm" även fast det kanske stämmer i teorin, när enbart tågresan är inräknad.
2021-10-04, 19:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes
Det är lite ohederligt att kalla Enköping för "45 minuter från Stockholm" även fast det kanske stämmer i teorin, när enbart tågresan är inräknad.

Ja rimligare blir 20 min bil/cykel + 45 min tåg + 5 min försening + 20 min t-bana/promenad = 1 Tim 30 min enkelt resa i snitt. Alltså det dubbla mot 45 minuter.
2021-10-05, 00:51
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nynashamns-kommun-hojdgatan-9-17937257
1:a för 900 kSEK. Nära pendeltåg.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-romberga-enkopings-kommun-samskarbogatan-25-17853089
1:a för 775kSEK. Nära järnvägsstation.
Ser inte riktigt problemet.

Ska man bo i Stockholm får man räkna med restider. Jag har flera högavlönade kollegor som har över 1 timme enkel väg. Blir så med tiden. Men är två arbetande i familjen. En kanske åker på lång restid.
Kan också finnas bivillkor i var man vill bo. Och så kan man ha bytt jobb och är inte beredd att flytta till andra ändan av länet.
Och kan högavlönade ha sådana restider kan väl lågavlönade ha det.
loooooool snubben länkar lägenheter i Nynäshamn och Enköping
2021-10-05, 00:52
Medlem
over9ks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Boogieman500
Hur kommer det sig att unga inte har råd till kontantinsatsen? Man börjar väl ändå sommarjobba när man fyller 15?

När jag var 24 köpte jag en bostadsrätt på 1,5mille

Idag sålde jag för samma pris och köpte för 2,5 (är 27-30)

Jag förstår inte hur man inte har råd. Jag fick börja med högräntebank till en början då lönen inte var alltför hög och kontantinsatsen var låg så efter 1 år med högre än normal ränta(3%) och hög amortering bytte jag bank.

Man får väl jobba upp sig och bo fattigt en tid för att ha bättre i framtiden.
Nej, finns inga jobb för en 15åring. Du förstår inte hur man inte har råd, nähä tråkigt för dig att du inte förstår det då.
2021-10-05, 07:23
Avslutad
Citat:
Har man bara pengarna får man såklart tag på vad som helst. Men när man saknar pengar, vad kallar man 35 kvadrat i somaliska Romberga i Enköping? Billigt?

Nej det är klart för den som saknar 1 krona är 1 krona för en liter mjölk svindyrt. Vad du nu vill ha sagt med det.
2021-10-05, 07:24
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av kebabmedpommes

De orter jag skrev om ligger drygt 45 minuter från Stockholm. Ännu närmre om man kör bil utanför rusningstrafik.

Ösmo, Kårsta, Rimbo, Knivsta med mera är jävligt billigt.
2021-10-05, 07:26
Avslutad
Citat:
Ja rimligare blir 20 min bil/cykel + 45 min tåg + 5 min försening + 20 min t-bana/promenad = 1 Tim 30 min enkelt resa i snitt. Alltså det dubbla mot 45 minuter.

Med det resonemanget tar det över 1 timme från Djursholm eller Saltis till Sthlm C likaså. Omöjligt att bo där och jobba i Sthlm C mao?
2021-10-05, 08:17
Bannlyst
Citat:
Med det resonemanget tar det över 1 timme från Djursholm eller Saltis till Sthlm C likaså. Omöjligt att bo där och jobba i Sthlm C mao?

Meningslös replik på en uträkning från min sida som är helt korrekt.
Senast redigerad av Mertillen 2021-10-05 kl. 08:19.
2021-10-05, 08:19
Bannlyst
Citat:
Nej det är klart för den som saknar 1 krona är 1 krona för en liter mjölk svindyrt. Vad du nu vill ha sagt med det.

Vi kan komma överens om att svensk köpkraft kraftigt försämrats under en längre tid när en etta i Romberga kostar en miljon sek.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in