2021-10-02, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nja, se på exempelvis London och Moskva. Tjänstefolket där pendlar 3-4 h/dagen till arbetet i stadskärnorna eller ifall man är singel, delar lägenheter med andra i samma sits. Har väl inte blivit en spökstad för det?

London och Moskva är VÄRLDSSTÄDER. Stockholm är en fis i rymden. Det finns inget tjänstefolk i Stockholm förstår du väl.

Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Ja det är din omedelbara omgivning, det vet vi. Men du behöver inte projicera den på oss i tråden. "Vanliga svennar" tjänar inte under 25K som du brukar kraxa om utan medianlönen är t.e.x 32 400. Folk är relativt högutbildade i Sverige på 44% över hela befolkningen. Mycket högre i unga åldrar givetvis så deras möjligheter till inkomstutveckling ser godare ut än för föregående generation.

Vi kan bära dessa bostadspriser och medelklassen har det för jäkla gött idag.

Medianlönen är 32400 och ni babblar i tråden om att föräldrar ska lägga undan en miljon åt sina barn. Alltså vad röker ni? 32400 är INGENTING med dagens priser.
2021-10-02, 23:35
Medlem
SocialtKontrakts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Medianlönen är 32400 och ni babblar i tråden om att föräldrar ska lägga undan en miljon åt sina barn. Alltså vad röker ni? 32400 är INGENTING med dagens priser.

Lägga undan? Det är inte 70/80-talet vi lever i. Man belånar bostaden som stigit 20-25% bara det senaste året fattar du väl? Räntan är som bekant ca 1.0% på bolån.
2021-10-02, 23:43
Medlem
Citat:
London och Moskva är VÄRLDSSTÄDER. Stockholm är en fis i rymden. Det finns inget tjänstefolk i Stockholm förstår du väl.

Moskva må vara betydligt större än Sthlm men räknas knappast som en världsstad när det gäller påverkan på ekonomi, kultur etc. Sthlm är stort med svenska mått mätt. Det finns tillräckligt med välavlönande för att fylla bostäderna och de vanliga svennarna kan pendla in från förorterna. I innerstan består de vanliga svennarna idag främst av:
- folk i hyresrätt (pga. hyresregleringen)
- de som köpt för länge sedan när vanligt folk kunde ha råd med lgh i innerstaden

Lite galet uttryckt av mig. Med tjänstefolk menade jag de lågavlönade som arbetar inom servicesektorn. Städare, restaurangpersonal, butiksbiträden etc.
2021-10-03, 13:18
Avslutad
Citat:
Det enda kontantinsatsen leder till är att det blir lättare för rika och svårare för fattiga att köpa en bostad. Helt ärligt nu, hur tror du en 25-åring som går ut plugget och får ett jobb med 28k ingångslön någonsin ska ha råd att köpa en bostad inom ett rimligt avstånd om dennes kontor ligger i Stockholms innerstad?

Vad är rimligt avstånd? Går att hitta lgh för spottstyvrar 30-40 min från sthlm c i alla väderstreck.

Fristående hus däremot är mkt värre
2021-10-03, 13:23
Avslutad
Citat:
Moskva må vara betydligt större än Sthlm men räknas knappast som en världsstad när det gäller påverkan på ekonomi, kultur etc. Sthlm är stort med svenska mått mätt. Det finns tillräckligt med välavlönande för att fylla bostäderna och de vanliga svennarna kan pendla in från förorterna. I innerstan består de vanliga svennarna idag främst av:
- de som köpt för länge sedan när vanligt folk kunde ha råd med lgh i innerstaden

Lite galet uttryckt av mig. Med tjänstefolk menade jag de lågavlönade som arbetar inom servicesektorn. Städare, restaurangpersonal, butiksbiträden etc.

Skillnaden mot London är att det finns massor av områden där lgh är i princip gratis 30-40 minuters tågresa från Sthlm centralstation. Sen är det jävligt deppigt att bo i lgh I dessa orter, speciellt som ung. Men det är vansinnig skillnad mot RIKTIGA storstäder.
2021-10-03, 14:15
Medlem
DVikings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Skillnaden mot London är att det finns massor av områden där lgh är i princip gratis 30-40 minuters tågresa från Sthlm centralstation. Sen är det jävligt deppigt att bo i lgh I dessa orter, speciellt som ung. Men det är vansinnig skillnad mot RIKTIGA storstäder.

Var i Stockholms län är det "i princip gratis" att köpa en BR? Lägsta priserna ligger väl ändå numera runt 20kkr/kvm, så runt en miljon förväntas man betala. Det innebär en egen insats på 150k och att man får ta ett rätt rejält lån.

För 15 år sedan kunde man köpa en BR för ett par hundra tusen, dessa kostar nu 1M+ (om pendeltåg/tunnelbana finns).
2021-10-03, 16:20
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-nynashamns-kommun-hojdgatan-9-17937257
1:a för 900 kSEK. Nära pendeltåg.

https://www.hemnet.se/bostad/lagenhet-1rum-romberga-enkopings-kommun-samskarbogatan-25-17853089
1:a för 775kSEK. Nära järnvägsstation.
Ser inte riktigt problemet.

Ska man bo i Stockholm får man räkna med restider. Jag har flera högavlönade kollegor som har över 1 timme enkel väg. Blir så med tiden. Men är två arbetande i familjen. En kanske åker på lång restid.
Kan också finnas bivillkor i var man vill bo. Och så kan man ha bytt jobb och är inte beredd att flytta till andra ändan av länet.
Och kan högavlönade ha sådana restider kan väl lågavlönade ha det.
2021-10-03, 20:02
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
(Nynäshamn....Romberga i Enköping)......Ska man bo i Stockholm får man räkna med restider. Jag har flera högavlönade kollegor som har över 1 timme enkel väg. Blir så med tiden. Men är två arbetande i familjen. En kanske åker på lång restid.
Kan också finnas bivillkor i var man vill bo. Och så kan man ha bytt jobb och är inte beredd att flytta till andra ändan av länet.
Och kan högavlönade ha sådana restider kan väl lågavlönade ha det.

Schyssta exempel. Romberga känner jag till. Ghettot. Det är där du hittar Enköpings somalier. Och detta är vad du rekommenderar vem då att köpa? En som arbetar i Stockholm? 25 kvadratmeter i Nynäshamn är bara för en enda person att sova i, inte att leva i.

Jag tror att du liksom-fb vill tuta i folk att räntorna aldrig, aldrig någonsin mer kommer att stiga till för befolkningen väldigt jobbiga nivåer? Eller hur?
Senast redigerad av Mertillen 2021-10-03 kl. 20:07.
2021-10-03, 21:43
Medlem
Hur kommer det sig att unga inte har råd till kontantinsatsen? Man börjar väl ändå sommarjobba när man fyller 15?

När jag var 24 köpte jag en bostadsrätt på 1,5mille

Idag sålde jag för samma pris och köpte för 2,5 (är 27-30)

Jag förstår inte hur man inte har råd. Jag fick börja med högräntebank till en början då lönen inte var alltför hög och kontantinsatsen var låg så efter 1 år med högre än normal ränta(3%) och hög amortering bytte jag bank.

Man får väl jobba upp sig och bo fattigt en tid för att ha bättre i framtiden.
2021-10-04, 08:08
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Boogieman500
Hur kommer det sig att unga inte har råd till kontantinsatsen? Man börjar väl ändå sommarjobba när man fyller 15?

När jag var 24 köpte jag en bostadsrätt på 1,5mille

Idag sålde jag för samma pris och köpte för 2,5 (är 27-30)

Jag förstår inte hur man inte har råd. Jag fick börja med högräntebank till en början då lönen inte var alltför hög och kontantinsatsen var låg så efter 1 år med högre än normal ränta(3%) och hög amortering bytte jag bank.

Man får väl jobba upp sig och bo fattigt en tid för att ha bättre i framtiden.

Bra jobbat men om alla kids i Sverige började gneta som fan till en insats from 15 års ålder hade ju priserna följt med.
2021-10-04, 08:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Schyssta exempel. Romberga känner jag till. Ghettot. Det är där du hittar Enköpings somalier. Och detta är vad du rekommenderar vem då att köpa? En som arbetar i Stockholm? 25 kvadratmeter i Nynäshamn är bara för en enda person att sova i, inte att leva i.

Jag tror att du liksom-fb vill tuta i folk att räntorna aldrig, aldrig någonsin mer kommer att stiga till för befolkningen väldigt jobbiga nivåer? Eller hur?

Finns faktiskt rätt många exempel på runt 45m tågresa till Stockholm som inte är ghetton men där du kan hitta bostäder väldigt billigt och ofta också HR.

Kårsta, Rimbo, Knivsta, Gnesta. Sen är det såklart piss att bo där som ung. Men det går
2021-10-04, 08:42
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Finns faktiskt rätt många exempel på runt 45m tågresa till Stockholm som inte är ghetton men där du kan hitta bostäder väldigt billigt och ofta också HR.

Kårsta, Rimbo, Knivsta, Gnesta. Sen är det såklart piss att bo där som ung. Men det går

"Ofta HR". Ytterst osäkert. HR är numera förbehållna de som byta ut oss och Akelius HR är svindyra.

Kårsta. Attefallshus för 1,2 miljoner i utpris. 864 i hyr i månaden. 19 + 7 kvadratmeter.

Varför drar ni upp de här lägenheterna 45 minuter från Stockholm City? Vad tycker ni er bevisa i tråden med dessa objekt? Vad säger det inte snarare att små tvåor i Stockholm går på i regel 4 miljoner?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in