2021-10-05, 02:17
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag tror att det svarta man ser på bilderna kan vara sot också efter branden som uppstod i samband med olyckan . Jag tycker iallafall att det mer liknar sot än jord och lera.
Fast branden uppstod ju inte där spåren finns utan framme vid bilvraken.
Jaja, godnatt med er nu. Vi får fortsätta träta om det här imorgon.
Citera
2021-10-05, 02:21
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag tror att det svarta man ser på bilderna kan vara sot också efter branden som uppstod i samband med olyckan . Jag tycker iallafall att det mer liknar sot än jord och lera.

Det var fuktigt kanske också lerigt, kan vara rester av jord som bilar dragit med sig när de passerat mittbarriären för att ledas om i norrgående riktning.

Men då måste bilen ha fått ett totalhaveri på vänster framhjul för att åstadkomma en sådan sladd. Kan en däckspunktering leda till det, eller en komplett låsning? - Problemet med bilderna är att teleskopperspektivet förleder en. Avstånden är längre än de synes vara.

/WTF
Citera
2021-10-05, 02:30
Medlem
entanglers avatar
2018 skedde en liknande händelse. Polisbil med två poliser far av okänd anledning av vägen, den ena polismannen dör i kraschen.

http://www.spmp.se/site2/index.php/fallen-pa-sin-post/107-peter-irming-18-12-18
Citera
2021-10-05, 03:06
Medlem
nickeheaads avatar
Är extremt konspiratoriskt lagd. Men 95% säger detta var en olycka.

En bil på 4-4.5 ton där dom dessutom förflyttad vikten med en högre tyngdpunkt. Sedan ligger man och blåser i sedvanlig ordning 150 - 170 km/h på motorväg, och har det mer eller mindre som rutin.

Tror f-n om exempelvis ett däck ger vika (punktering), att föraren då vaknar abrupt upp i sin dvala och givetvis försöker mothäva, genom stort rattutslag och då tappar kontrollen och flyger över på motsatta körbana.

Om jag minns rätt hände en liknande olycka på R40, där en lastbil körde över vägrenen/diket och frontalkrockade med en personbil (inget vajerräcke, men rejält dike). Så vajerräcke, funkar nog för det mesta, då det har en förebyggande funktion. Men kommer du i fel vinkel så givetvis flyger du över några vajrar med den vikten och framförallt farten.

Läser man på lite om denna specialbyggda bil, så framkommer det att den är inte gjord för gå rutin i 150 knyckt, utan man max bör ligga i 100 km/h.

Har man någorlunda Iq, fattar man scenariot som har hänt.

Sedan tragiskt/ironiskt att Vilks som levde under mordhot blev mördad av polisen som skulle skydda honom. De Poliser som körde honom denna tragiska dag, har jag inga som helst känslor för, de får skylla sig själva.

Såg även en del "hollywoods"-konspiratoriska inlägg i tråden.

Nej, fanns ingen prickskytt som sköt på däcket. Hur i h-lvete skulle det gått till? Försök pricka ett däck som rör sig i 150-170 km/h där det dessutom är andra trafikanter på vägen. Och var visste prickskytten att ligga och vänta... Så dj-vla dumt...

Sedan är det på rutin att både personskydd och som fångvårds transporter gillar att blåsa på i 150-170 km/h på motorväg, dessutom sitter de i fångvårdstransporter (eller häktade på väg till tingsrätt, alltså oskyldiga) med handfängsel.
Citera
2021-10-05, 03:16
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickeheaad
Om jag minns rätt hände en liknande olycka på R40, där en lastbil körde över vägrenen/diket och frontalkrockade med en personbil (inget vajerräcke, men rejält dike). Så vajerräcke, funkar nog för det mesta, då det har en förebyggande funktion. Men kommer du i fel vinkel så givetvis flyger du över några vajrar med den vikten och framförallt farten.

Du tänker på denna:
(FB) Härryda: lastbil genom mitträcke, krockar med mötande på motorväg 2018-11-03

Som du skriver inte vajerräcke, här var det styva metallbarriärer. Om jag minns rätt kom lastbilen från påfarten och rätt över flera filer och klöv rakt igenom avdelaren till motgående trafik, inte rullat/studsat/flugit över som i Vilks-fallet.

Inte så likt om du frågar mig. Men katastrofalt likväl.
Senast redigerad av Takpapp 2021-10-05 kl. 03:31.
Citera
2021-10-05, 03:30
Medlem
Citat:

En bil på 4-4.5 ton där dom dessutom förflyttad vikten med en högre tyngdpunkt. Sedan ligger man och blåser i sedvanlig ordning 150 - 170 km/h på motorväg, och har det mer eller mindre som rutin.

Tror f-n om exempelvis ett däck ger vika (punktering), att föraren då vaknar abrupt upp i sin dvala och givetvis försöker mothäva, genom stort rattutslag och då tappar kontrollen och flyger över på motsatta körbana.

Läser man på lite om denna specialbyggda bil, så framkommer det att den är inte gjord för gå rutin i 150 knyckt, utan man max bör ligga i 100 km/h.

Sedan tragiskt/ironiskt att Vilks som levde under mordhot blev mördad av polisen som skulle skydda honom. De Poliser som körde honom denna tragiska dag, har jag inga som helst känslor för, de får skylla sig själva.

Nej, fanns ingen prickskytt som sköt på däcket. Hur i h-lvete skulle det gått till? Försök pricka ett däck som rör sig i 150-170 km/h där det dessutom är andra trafikanter på vägen. Och var visste prickskytten att ligga och vänta... Så dj-vla dumt...

Sedan är det på rutin att både personskydd och som fångvårds transporter gillar att blåsa på i 150-170 km/h på motorväg, dessutom sitter de i fångvårdstransporter (eller häktade på väg till tingsrätt, alltså oskyldiga) med handfängsel.
Inte punktering!! Utan brusten framfjäder, vänster sida. Som gett hjulbroms, gir, panik.
NEVER HEARD OF??!??
Citera
2021-10-05, 03:33
Medlem
Citat:

Tror din teori är helt rätt och vilka bildäck har suttit på bilen för med 4,5 ton bil och en hastighet på 160km/t i den kurvan skulle kräva ett index på mer än 116 i däcktermer men kan ju också vara en talibantränad kanin som sprang upp och högg av däcket 🤣
Citera
2021-10-05, 04:19
Medlem
Herregud vilken okunskap bland somliga här i tråden. Rutten var planerad, bilen genomgången och i perfekt skick. Dessa däck som satt på klarar av, även med punktering att manövrera i 200+. Dessa orsakar inte en sådan sladd, och inte heller om en stötdämpare "brister" som någon "expert" påstod skulle vara orsak.

Aldrig sett en tråd med så mycket okunskap. Bott i Tyskland och jobbat för michelin, varit yrkeschaufför med några hundra tusen mil på autobahn. Sett en mängd liknande olyckor. Och kan det mesta om däck.

Om det inte var ett attentat/bomb eller rpg - så var det helt enkelt mänskliga faktorn, föraren slumrade till och olyckan ett faktum. Dock tror jag det var yttre omständigheter som orsakade detta, bevittnat liknande olyckor och en modern bil sprängs inte på det viset, ens om den frontar med långtradare.

Sen tar det max ett par timmar att rensa upp och släppa på trafiken, att E4an fortfarande är avstängd tyder på yttre påverkan.

Ska bli intressant att följa detta..
Citera
2021-10-05, 04:52
Medlem
Platsen är fortfarande avstängd med poliser som cirkulerar inom avspärrningen. Så något mysko ä det. Knappt två v sen var där en stor olycka med tre lastbilar vilket de städade upp på någon timma...

Är detta möjligen något för att flytta fokus från Estonia o alla politiker som avgår?
Citera
2021-10-05, 04:57
Medlem
Takpapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Är detta möjligen något för att flytta fokus från Estonia o alla politiker som avgår?

Ja, Löfven och Baylan håller på att smita under det trasiga mitträcket samtidigt som du skrev detta!!? Men var fan kommer Estonia in? Är det bögvisiret igen?

Jag tror ni foliehattar behöver förklara lite mer tydligt. Hur exakt har avgående politiker med detta att göra? Undrar verkligen.
Citera
2021-10-05, 05:10
Medlem
Ull-Strumpas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gliderposoder
Platsen är fortfarande avstängd med poliser som cirkulerar inom avspärrningen. Så något mysko ä det. Knappt två v sen var där en stor olycka med tre lastbilar vilket de städade upp på någon timma...

Öppnas inte förrän onsdag morgon.
Citera
2021-10-05, 05:51
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av D.E
Jag var helt övertygad om att detta var ett mord eller någon slags konspiration. Efter att ha sett bilderna som kom fram idag måste jag säga att jag har ändrat uppfattning.

Syns tydligt här tycker jag.

Föraren har uppenbarligen kört för fort för sin egen förmåga. Efter att ha kommit ut med vänster hjulpar på gräset strax efter den blå V90’n har man plöjt lite vajerräcke och sladdat åt höger. Därefter har man studsat mot vajerräcket på höger sida där alla gula markeringar finns och sedan bar det av åt vänster igen, i sidled/nästan baklänges rakt genom vajerräcket vid hundföraren och där kolliderat med lastbilen.

När de gick igenom räcket gick det nog inte så fort längre. Bredsladdar på torr asfalt och räckeskontakt tenderar att dra ner hastigheten effektivt. Därav att vinkeln ser så konstig ut på däckspåren där de slutligen gick igenom.
Även om det gick väldigt fort så hade knappast bilen kommit över på den sidan om scenariot såg ut som du beskriver. Farten hade reducerats rejält fram tills den girar väldigt skarpt mot mitträcket/vajrarna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in