2021-10-04, 21:56
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Känns den verkligen speciellt rimlig?

https://m.youtube.com/watch?v=GiPRD-clyV4
Exakt vad jag var med om i ca 120. Höger bak. Inget anmärkningsvärt alls, bara att köra åt sidan och byta däck.
Citera
2021-10-04, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Alltså.

Sverige har minst antal trafikdöda per capita i världen.

En mordhotad skyddsperson dör i sin livvakts bil.

Bilen är specialbyggd.

Vem får ihop matten?????!

Därför att Idiotföraren körde 160km/h
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Känns den verkligen speciellt rimlig?

https://m.youtube.com/watch?v=GiPRD-clyV4

Olika typer av vägar/fordon, olika förutsättningar.

https://youtu.be/vVuBoteSD3s
Citera
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Bilden är tagen efter att räddningsmanskapet börjat rensa upp. - Vad du ser är en del av hytten och fälgen på Ranch-Rovern. - När en 40 ton-tung lastbil krockar med en fyra tons-Suv fortsätter lastbilen X-antal meter framåt.

/WTF

Men det har inte varit en frontalkrock polisbilen har träffat mellan dragbil och trailer . Chaffisen i lastbilen hade änglavakt.
Citera
2021-10-04, 21:58
Medlem
raskenss avatar
Frågan kanske har varit uppe tidigare men borde inte en sån bil vara utrustad med många kameror och sensorer?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tdlefnierregus
Om vi leker med tanken om att det var med avsikt så måste det finnas ytterligare ett fordon inblandat och då menar jag att det är någon annan som var skälet till att de kraschade. Men då bör det ha varit ett rätt stort fordon. Att det inte upptäcks beror delvis på att följebilen var långt efter och övriga fokusera på polisbilen som kraschar och inte något annat

Inte nödvändigtvis. En fjärrutlöst sprängladdning kan ha utlösts från var som helt i närheten. Kanske på viadukten, skogen eller i en annan bil.

Snackades det inte om att polisen skulle tömma mobil-masterna i närheten på trafik?
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Så det som ligger i diket och har blått underrede är SUV:en?

https://www.reuters.com/resizer/5iHlcOkaOGS7k5ZuzbWHSGA2oH0=/1920x0/filters:quality(80)/cloudfront-us-east-2.images.arcpublishing.com/reuters/J2WUL72VAVKPBN734ZP6CKRPQU.jpg

Jag tror det är lastbilshytten
Citera
2021-10-04, 22:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av engineer534
Det känns som ett rimligt händelseförlopp. Frågan är vad denna sk däckexplosion orsakades av...

Jag har fått framhjulspunktering med tung buss två gånger på höger framhjul och båda gångerna var det vassa stenar på vägbanan.

Bussar och lastbilar som får punktering går fortfarande att köra en bit men exploderar däcket kan fälgen skadas och då blir det en kraftig gir åt det håll däcket satt.
Citera
2021-10-04, 22:00
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Ja, de sa de på polisens presskonferensen. - Jag frågar mig då stillsamt. - Vad är meningen med en "följebil" om de inte ser någonting...

En följebil borde enligt all logik ha en dash-cam som registrerar allt som sker runt objektet de försöker skydda.

Det lutar allt mer åt att polisen inte tar sitt uppdrag på allvar, bara glider runt i stora svarta suvar och tror att de är en del av något "coolt". - Precis som min respekt för polisen inte var skadad nog...

/WTF

Logik och taktik är inte alltid samma sak. De har nog sina anledningar till att arbeta som dom gör. Nu vet jag inte vad de har för instruktioner och utbildning, men det är nog ganska genomtänkt. Förutsatt att de följer rutinerna...
Citera
2021-10-04, 22:02
Medlem
Merwinnas avatar
Har namnen på poliserna läckt ut än?

Citat:
Ursprungligen postat av JymdKjam
Alltså.

Sverige har minst antal trafikdöda per capita i världen.

En mordhotad skyddsperson dör i sin livvakts bil.

Bilen är specialbyggd.

Vem får ihop matten?????!

Nej, det "borde" inte kunna hända. Men även de osannolika - men inte helt omöjliga - sakerna händer trots allt ibland. Jag undrar om det inte kan vara så, att de här poliserna och Vilks hade blivit så vana vid varandra genom åren, att poliserna inte längre behövde "leka professionella" tillsammans med honom. De kunde säga "nu sätter vi fart, jag vill hem till frugan och du vill väl också hem till bla bla...", och öka hastigheten över hastighetsbegränsningen på sträckan.

Kanske pratade föraren till och med i mobiltelefonen, eller kollade något i den, eller drack kaffe medan han körde. För det KAN väl inte ha varit öl..? Eller så pratade och skrattade de alla tre, alternativt käbblade för Vilks var ju rätt sur på sitt livvaktsskydd.

Man hade helt enkelt sänkt garden, och därför var tjänsten inte längre lika professionell som den skulle ha varit, om samma poliser hade skickats att hämta t.ex. en kung eller president från flygplatsen. Någon som de inte kände, utan måste vara alerta och "polismässiga" inför. Då hade det inte blivit något hastighetsöverskridande, mobilsurfande, kaffedrickande, prat om privata saker eller gräl.
Citera
2021-10-04, 22:03
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Men det har inte varit en frontalkrock polisbilen har träffat mellan dragbil och trailer . Chaffisen i lastbilen hade änglavakt.

Dragbil och Trailer kan jag inte kommentera, då jag inte har någon kunskap om det. - Men det verkar som du säger inte varit någon "head-on"/"Nose-To-Nose" kollision.

/WTF
Citera
2021-10-04, 22:03
Medlem
Merwinnas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av raskens
Frågan kanske har varit uppe tidigare men borde inte en sån bil vara utrustad med många kameror och sensorer?

Jo, men i så fall är det nog inget kvar av dem.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in