2021-10-04, 21:40
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bennybrandslang
Intressant på AB
Dessutom är det 90-graders bromsspår där genomkörningen gjorts. Bilen har alltså girat 90*
Nej, det är inte 90 grader, snarare 180 grader. Titta noga på spåren så ser du.
Citera
2021-10-04, 21:41
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Ja, vi är flera med observanta ögon som observerat detta. Det är fyra däckspår på väg mot mittbarriären. - Ett fordon helt utan kontroll, sidledes. - Ingen självmordsförare.

- E4:an utanför Markaryd har funnits sedan 1974, dessförinnan gick den genom byn. Men för sisådär 10 år sedan gjorde man om den till dubbelfilig motorväg. - Kvaliteten på vägen är så god som någon i Svearike. Inget fel på den. Snarare bättre.

/WTF
På bilden jag ser så syns det att ett av hjulspåren är "bredare" än de andra. Kan det vara ett "Flatare" däck som punkterats av något?
Citera
2021-10-04, 21:43
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilen har träffat mellan lastbil och trailern man ser på bilden att främre delen av trailern blivit uppfläkt. Och det förklara samtidigt varför hytten lossat det har blivit så kraftig smäll att den lossat från sina fästanordningar . Men det räddade förmodligen lastbilschaufförens liv .

https://imgur.com/aSy595x

Men då borde väl inte bilen hamna så "långt" framför lastbilen, och i diket? Jag tycker det ser ut som bilen blivit knuffad framför lastbilen. Men jag kan ha fel...
Citera
2021-10-04, 21:44
Medlem
Citat:
På bilden jag ser så syns det att ett av hjulspåren är "bredare" än de andra. Kan det vara ett "Flatare" däck som punkterats av något?

En hypotes är att bilen kör på reservgummit efter däckexplosionen som ofta sitter direkt på fälgen på denna typ av bil.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Bilen har träffat mellan lastbil och trailern man ser på bilden att främre delen av trailern blivit uppfläkt. Och det förklara samtidigt varför hytten lossat det har blivit så kraftig smäll att den lossat från sina fästanordningar . Men det räddade förmodligen lastbilschaufförens liv .

https://imgur.com/aSy595x

Ursäkta, men utan hytt är en dragbil kanske 2 meter. Jag tror att det vita du ser på väg ner i diket är en lastbil, utan hytt. Kort. Släpet är långt, då blir lastbilen kort. Finns totallängd smått.
Citera
Medlem
Citat:
Intressant på AB

Dessutom är det 90-graders bromsspår där genomkörningen gjorts. Bilen har alltså girat 90*
Intressant är också att vittnet som bor i närheten och som var på sin gård när det hände inte tyckte det lät som en en "vanlig olycka "
Citera
2021-10-04, 21:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonomom
Ursäkta, men utan hytt är en dragbil kanske 2 meter. Jag tror att det vita du ser på väg ner i diket är en lastbil, utan hytt. Kort. Släpet är långt, då blir lastbilen kort. Finns totallängd smått.

2 meter hög alltså
Citera
Medlem
Citat:
Jag försökte gissa liknande tidigare. Tror att polisen vädjar för något, körande i vänster körfält, vänster bakdäck smäller, försöker korrigera/får sladd, sen genom räcket och träffar lastbilen

Det känns som ett rimligt händelseförlopp. Frågan är vad denna sk däckexplosion orsakades av...
Citera
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av duqu
I somras blev jag omkörd av just en av Sentinellarna på Lindghagensgatan i Sth, som var på väg in mot rondellen, det gick undan ordentligt och en katt korsade gatan, där Landrovern parerade för kattfan, där arslet på kärran började att kasta så han slog i kantstenen lätt och sen fortsatte.

Jag har bara sett en bilmodell göra liknade "uppvisning", och det var i Trafikmagasinet från 1997 !!

De äldre av Flashbacks medlemmer lär nog minnas när Mercedes lanserade en ny småbil som hade en hög tyngdpunkt. När man då utförde det obligatoriska "älg-testet" (undanmanöver-prov) behagade bilen wobbla för att sen välta, därav smeknamnet "vält-klasse"

Här är videon från 1997 som blev världskänd för "älg-testet i Sverige.
https://www.youtube.com/watch?v=dIx-vbNwnhE

Ser man nu till att kärran har nästan dubbla vikten, har hög tyngdpunkt och körs fortare än vad den egentligen är konstruerad för med alla förstärkningar, räcker det väl med att föraren parerar för något vid hög hastighet för att skiten kan börja wobbla,trots all "fantastisk teknik", jag tror inte ett dyft på att dom har special-träning då han på Lindhagensgatan fick kast i runt 80-90 blås, hur fan ska dom då fixa en parering i typ 140-160 i timmen i en svag kurva på motorväg.

Det kan vara så enkelt att föraren såg något stort tjälskott/annat och parerade typ älg-testet...

Så kan vi få se SvT köra ett älg-test med polisens Landrover i 140 på bana, Flashback får sköta vadslagningen...
Fast varför skulle en SUV som föraren dessutom inte äger bry sig om en vägbula? Det lär finnas ett antal mellan Sthlm och Skåne.
Ett djur modell vildsvin, rådjur, älgkalv, räv, etc är det bara köra rätt över, bilen lär mest få kosmetiska skador.
En annan bil möjligen som man måste väja för men knappast om skyddsbilen låg i höger körfält.

Annars är en teorin om en sladd som pareras den mest plausibla, men den känns som ett rent förarmisstag.
Citera
2021-10-04, 21:46
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Inga bilder?

Ett släp är stort.

Zooma in på den här, svårt att se om det är en lastbil med släp där lastbilens flak brinner, eller om det är en trailerdragare med trailer där främre delen av trailern brinner. Hytten ligger i alla fall i diket framför:

https://imgur.com/a/GdokqOT
Senast redigerad av sykkelpump 2021-10-04 kl. 22:32.
Citera
2021-10-04, 21:46
Medlem
toblemonas avatar
På trafikverket.se står nu att vägen kommer att öppnas tidigast den 6 oktober. Så det verkar i alla fall göras en grundlig undersökning.
Citera
2021-10-04, 21:48
Medlem
BosseBetongs avatar
Citat:

En dragbil är ca 7m lång totalt. Ett standard lastbilsskåp för 18 pallplatser är ~7,5m långt. En "vanlig" lastbil är ~10m lång.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in