2021-10-04, 20:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av usernomen
Inga större problem att ensam klara av att hänga dit en magnetisk laddning i hjulhuset vilket direkt kan slår bort fjäderben eller orsakar något som ser ut vid första anblick se ut som en däckexplosion. Nu rullar ju inte personbilar med något högre tryck så de exploderar inte och vid en cord bristning går det bra att köra vidare till skillnad mot buss /lastbils däck där man ligger på minst det 5 dubbla trycket och betydligt större komprimerad luftvolym som frigörs, då är det tom är risk att passagerare över hjulhus kan bli illa tilltygade när stolar slits bort vid varmgång och explosion.
Så var det bara den lilla biten att få tillgång till en magnetisk laddning och komma åt och fästa den på bilen.
Senast redigerad av Sonnenwende 2021-10-04 kl. 20:45.
Citera
2021-10-04, 20:37
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Vi stod stilla en liten bit från olyckan då alla stannade där, och då kom den andra följebilen och körde förbi oss fram till olyckan.

Du borde blivit omkörd av olycksbilen.
Hur lång sträcka färdades du på motorvägen?
Citera
2021-10-04, 20:38
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du får zooma in...

https://i.ibb.co/LND4ksY/foto-no-exif-18.jpg

Kan inte se något som liknar det.
Så här ser runflat ringarna ut som skruvas fast på fälgen sen däcket på. Man kör då på gummidäcket fortfarande men det är ringen (runflat) som förhindrar att fälgen går sönder.

http://se.tuopuwheel.com/military-tyre-and-accessories/run-flat-insert/runflat-inserts.html
Citera
2021-10-04, 20:38
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Nje..skjutit tror jag inte. Frågan är varför de körde så fort inget hot var inlarmat de har överfallsknapp och spårar i realtid.

Personskyddsgruppen kör alltid fort. - En förklaring är att de då lätt kan avslöja om någon förföljer dem. - Men sedan om det är en klok strategi är inte jag rätt person att bedömma...

Omarkerade polisiära-personbilar utan blåljus utsätter sig trots allt för samma faror som gemene trafikant som kör som en blådåre.

/WTF
Citera
2021-10-04, 20:39
Medlem
sykkelpumps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lastbilsdäcj körs ofta ned rätt rejält och det är väl därför de smäller.
Jag har kört personbil på motorväg i hyfsad fart 120-140 km/h och hade i princip ett nästan tomt däck efter punktering när jag väl parkerade, det kändes knappt trots att det var vänster framhjul på en framhjulsdriven bil.
Möjligen är en suv betydligt känsligare, men skall det verkligen få bilen att gira nästan 90 grader?

Lastbilsdäck som exploderar, gör det nog oftast för att det först blivit punktering på det ena av två tvillingmonterade däck. När det ensamma hela däcket får bära bägge däckens last länge i hög hastighet blir det så varmt att lufttrycket stiger tills däcket exploderar. Detta kan även hända på ett däck som är i princip nytt.
Citera
2021-10-04, 20:39
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Nje..skjutit tror jag inte. Frågan är varför de körde så fort inget hot var inlarmat de har överfallsknapp och spårar i realtid.

Jag utgår ifrån att du väljer att manövrera fordonet vid ett attentat, larma i radion görs när tid finns.
Citera
2021-10-04, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Du borde blivit omkörd av olycksbilen.
Hur lång sträcka färdades du på motorvägen?
Det vet jag faktiskt inte riktigt om jag blivit. Vi hade nog kört ca 1h. Vet inte riktigt hur lång tid de tog mellan olyckan och tills jag kom dit. Men jag var iallafall där innan följebilen kom.
Citera
2021-10-04, 20:41
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av What-The-Fuck
Personskyddsgruppen kör alltid fort. - En förklaring är att de då lätt kan avslöja om någon förföljer dem. - Men sedan om det är en klok strategi är inte jag rätt person att bedömma...

Omarkerade polisiära-personbilar utan blåljus utsätter sig trots allt för samma faror som gemene trafikant som kör som en blådåre.

/WTF

Ja jag håller med att de brukar ligga lite över de vill inte ha någon som kommer ikapp därav eskorten som blockerar. Men i Sverige blockar man inte som i ex Kabul..de verkar ha kört lite mer än bara fort om man säger så.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 448
Däck hålls upp av centrifugalkraften i fart faktiskt och kollapsar när man kommer ned i fart eller tar en kruva hårt.

Därför upplever många det han sa , va fan punka?

Kolla på bilderna , bilen har ju abs så man skall inte rita sträck så där grova.

Bilen kan ha dratt i sidled över o målat sträck o träffat lastbilen i vinkel i inte head on.

Förklarar sträck samt bränsletankens skada.

Rätt mycket bränsle desutom , lastbilens tank kan också skadats när han kört över delar från bilen

Duktigt! - Du är på något! - Fyra bromsspår med en bil som har ABS. - Fundera vidare! - Gärna när det gäller "bromsspår och anfallsvinkel"...

/WTF
Citera
Avslutad
Citat:
De är inte punkteringsfria, man får visst punktering som på ett vanligt däck.
De har däremot ett runflat system oftast en ring monterad på fälgen detta för att kunna ta sig till verkstad eller säkerhet. Beroende på vilken typ så gäller max 5 mil och max 80 km..utöver det går däcket sönder och du kör sönder runflatringen.

Jo jag är medveten om hur ett vanligt runflatdäck fungerar och jag borde väl ha skrivit punkteringssäkra istället, men jag är fortfarande väldigt skeptisk till att de skulle explodera med den där utgången som följd.
Citera
2021-10-04, 20:43
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Jag utgår ifrån att du väljer att manövrera fordonet vid ett attentat, larma i radion görs när tid finns.

Ja självklart.
Men om något sker som gör att man sätter iväg i en jävla fart då larmar man (de är ju ingen attack konstaterad) inte heller något larm, eskort bilen har heller inte märkt av något så det resonemanget faller ju.
Citera
2021-10-04, 20:43
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Kan inte se något som liknar det.
Så här ser runflat ringarna ut som skruvas fast på fälgen sen däcket på. Man kör då på gummidäcket fortfarande men det är ringen (runflat) som förhindrar att fälgen går sönder.

http://se.tuopuwheel.com/military-tyre-and-accessories/run-flat-insert/runflat-inserts.html
Nej, jag håller med. Svårt att se vad det är över huvud taget, men med lite god vilja får jag det till en fälg med däckslamsor runt omkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in