2021-10-04, 20:33
Moderator
Mr.Woodss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Var ser du detta?
Jag vet hur en runflatring ser ut
Du får zooma in...

https://i.ibb.co/LND4ksY/foto-no-exif-18.jpg
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fakkyaa
Jag satt i min bil på plats och de var inte förens efter en liten stund den andra civil bilen kom dit. Så dom var nog en liten bit bakom.

Blev du omkörd av olycksbilen?
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av feeluniq
Det där lät mysko, de borde lagt sig slimmat bakom, men vad vet vi det kanske var chaufförens mening att köra ifrån dem för att kunna ta Vilks liv.
Någon kan ha suttit lurpassat och skjutit däcket som "explodera"

Nje..skjutit tror jag inte. Frågan är varför de körde så fort inget hot var inlarmat de har överfallsknapp och spårar i realtid.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Troian
Tror att minneskortet kan vara svårt att återställa.

Minneskort klarar sannolikt inte en brand, men slag och stötar bör de klara.
Citera
2021-10-04, 20:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
En RR spärrar aldrig diffarna i normalläge (Terrain Response) och aldrig heller i högväxel.
Jag har levt med Land Rover i +20år.

Låter vettigt men kan något liknande min hända eller fel på styrningen av diffarna. (RR är ju inte kända för bullitproof elektronik?) Det visade sig att fel olja använts i bakaxelklumpen så "lamellerna" eller vad de nu heter "klistrade ihop sig" så det låste drivningen (enl. förståsigpåare) med i mitt fall ingen allvarlig skada men om detta hänt i hög fart....ojojoj.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dajb
hade bilen tagit så stor kontakt med räcket vid det första hålet så hade det funnits mer delar av bilen över hela vägbanan och betydligt mer däckmärken där dom markerat ut antagligen däckrester med gula markeringar

det finns bilder från idag (dagen efter olyckan) som visar att första hålet i räcket har används som evakuering av bilar (däckspår som dragit med sig jorden ut över hela norrgående vägbanan)

så bilen har endast haft kontakt med räcket EN gång, och det är det bortre hålet vid däckmärkena vilket visar att det har varit en extremt tvär igång mot räcket

vittnen som säger 160km/h ska definitivt tas med en nypa salt då det alltid överdrivs vid såna omständigheter, har både åkt och kört på platsen i fråga i över de hastigheter som vittnen säger sig att fordonet färdats i (dock i tillägg aldrig i en landrover på 4.5 ton) men om det nu skulle va så att dom färdats i 160km/h på denna sträcka med helt torr vägbana så ska det absolut inte ha varit några problem

vad jag får det till så har det hänt något med däck/styrning som gjort att den drogs rakt in i räcket ganska omedelbart, dessutom, tittar man på däckspåren som leder rakt in i räcket så är ett av dom betydligt mer markant och bredare än de andra tre, ett helt låst hjul? däckexplosion? mest troligt ja

Detta känns som ett mycket logiskt resonemang. Den exakta orsaken till en kraftig gir vänster är väldigt oklar då den kommer så plötsligt. Det är ytterst ovanligt att bilar får kraftig sladd om ett däck exploderar när de har 3st andra. Det måste vara en aktiv rattrörelse som har gjorts. Sen är det ytterst märkligt med vad som orsakade den kraftiga branden.
Citera
Medlem
What-The-Fucks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Hattarna står snyggt uppställda strax innan hålet på andra sidan räcket.

Jag tror att "Foliehattarna" här har årlig sammankomst. Ej se flygfoto, ej förstå kartor kunna de. - Och antagligen kan de inte köra bil heller och har definitivt aldrig provat på den aktuella vägen...

/WTF
Citera
Medlem
448s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av soliditet
Vet du med säkerhet att du körde med punktering och inte att du råkade köra på nåt precis när du parkerade?

Däck hålls upp av centrifugalkraften i fart faktiskt och kollapsar när man kommer ned i fart eller tar en kruva hårt.

Därför upplever många det han sa , va fan punka?

Kolla på bilderna , bilen har ju abs så man skall inte rita sträck så där grova.

Bilen kan ha dratt i sidled över o målat sträck o träffat lastbilen i vinkel i inte head on.

Förklarar sträck samt bränsletankens skada.

Rätt mycket bränsle desutom , lastbilens tank kan också skadats när han kört över delar från bilen
Citera
2021-10-04, 20:35
Medlem
Bennybrandslangs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av megacoolman
Det här vittnet som stannade och försökte släcka branden hävdade det i aftonhoran iaf.
Tyvärr har de nu lagt sidan bakom betalvägg för att kunna tjäna pengar på andras olycka, men jag länkar till en annan reklamspäckad sida som har postat artikeln.

https://headtopics.com/se/vittnet-jag-grat-och-forsokte-slacka-branden-21992803
En bil kommer över på hans sida - han tvärnitar och kör ner i gräset och uppskattar samtidigt fartenpå Vilks fordon till 160km/h???? Hur i hela friden kan han göra det?
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Man sa att man uppskattat farten till detta och ligger jag i 120 på 100 väg och någon bara visslar förbi är det rätt lätt o veta att de säkert kört 20-30 km fortare än jag (som exempel)
Jag förstår vad du menar. Problemet är att du inte har någon aning om hastigheten hos den omkörande. Följer du bilen i backspegeln så du ser hur snabbt den närmar sig eller tittar du till precis när den passerar så får du helt olika uppfattningar om farten.

Jag lägger ner diskussionen om hastigheten nu.
Citera
2021-10-04, 20:35
Medlem
Schaefers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Du får zooma in...

https://i.ibb.co/LND4ksY/foto-no-exif-18.jpg

Det var där jag menade i ett inlägg nyligen att det såg ut som ett trasigt hjul och att den ev. fälgen liknar den mer hela på andra sidan vägen
Citera
2021-10-04, 20:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Blev du omkörd av olycksbilen?
Vi stod stilla en liten bit från olyckan då alla stannade där, och då kom den andra följebilen och körde förbi oss fram till olyckan.
Citera
2021-10-04, 20:37
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Ej lågprofil, gissar jag?
Med lågprofil slår det nämligen ofelbart knut på antisladdsystem, likväl som manöverförmågan. Övriga intakta däcken lämnar inget utrymme för korrigeringar. Samt smäller det i värsta fall fram, är färden garanterat rökt.
En bepansrad RR har som störst 50-profil, men i dom flesta fall 40-profil = Låg profil.
Jag hade 55, max 60 på den bilen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in