2021-10-04, 20:27
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Det hände mig med 1,5 år gamla däck.
Och hur reagerade din bil?
Citera
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Lastbilsdäcj körs ofta ned rätt rejält och det är väl därför de smäller.
Jag har kört personbil på motorväg i hyfsad fart 120-140 km/h och hade i princip ett nästan tomt däck efter punktering när jag väl parkerade, det kändes knappt trots att det var vänster framhjul på en framhjulsdriven bil.
Möjligen är en suv betydligt känsligare, men skall det verkligen få bilen att gira nästan 90 grader?

Nej..det ska det inte därför tror jag inte på däck teorin.
Bråte, däck och skit kan ha kastats upp och runt på vägen när de körde av.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tok-Frans
Vad tror du händer med hattarna om en bil drar rätt genom mitt-barriären?
Hattarna står snyggt uppställda strax innan hålet på andra sidan räcket.
Citera
2021-10-04, 20:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
De hade inte sett olycksorsaken vad man sagt vilket tyder på att de legat en bit bak.
Kanske kommer man säga att man faktisk såg allt allt eftersom
Jag satt i min bil på plats och de var inte förens efter en liten stund den andra civil bilen kom dit. Så dom var nog en liten bit bakom.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
JA och även bepansrade då jag kört en mängd olika. De har en sak gemensamt över 120 km i timmen så gör minsta rattrörelse eller gungning att hela fordonet börjar wobbla runt.
De är inte gjorda för att köra fort. De är endast gjorda att ge en rimlig chans att ta sig ur killzone vid ett attentat thats it! inget annat.

Om hela taket också är bepansrat så borde/måste tyngdpunkten förskjutas oerhört mycket fast RR har väl luftfjädring så om den är avpassad till vikten borde den klara mycket men om tyngdpunkten ligger högt är det en dödsfälla så fort det blir fråga om sidoförflyttningar. Vi har ju sett hur en mercedes utan pansar välte så du är nog något på spåret som någon "glömde" beräkna.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ull-Strumpa
Jo jag såg att vägen är ganska rak.
Jag tänkte mer på att bilen svängt 90°. Händer det om man inte väjer för nåt?

Det är inte i närheten av 90 grader, på sin höjd 45. Teleobjektivet komprimerar bromsspåren på bilderna på samma sätt som gör att kurvan ser betydligt skarpare ut än vad den är...
Citera
Medlem
Citat:
Lastbilsdäcj körs ofta ned rätt rejält och det är väl därför de smäller.
Jag har kört personbil på motorväg i hyfsad fart 120-140 km/h och hade i princip ett nästan tomt däck efter punktering när jag väl parkerade, det kändes knappt trots att det var vänster framhjul på en framhjulsdriven bil.
Möjligen är en suv betydligt känsligare, men skall det verkligen få bilen att gira nästan 90 grader?
Vet du med säkerhet att du körde med punktering och inte att du råkade köra på nåt precis när du parkerade?
Citera
2021-10-04, 20:29
Medlem
tigerrakets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Krimkoll
Om man hade en följebil, varför var den inte närmare i precis anslutning? Om den är längre bort försvinner ju många av dess funktion och syfte.
Följebilen måste inte ligga hack i häl hela tiden. Den kan istället förvarna ifall något ser suspekt ut bakom bilen, exempelvis om någon börjar gasa på och försöka komma ikapp.
Säg att den låg 10 sekunder bakom. I de kurvorna så är han osynlig.
Citera
2021-10-04, 20:29
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Damage
Inte helt säkert. Jag sprängde ett däck på E4 norr om Uppsala i ca 120-130 blås. Bilen fortsatte rätt stadigt trots att det bara var slarvor kvar av däcket. Det var iofs på en raksträcka och höger bak som exploderade.

Ej lågprofil, gissar jag?
Med lågprofil slår det nämligen ofelbart knut på antisladdsystem, likväl som manöverförmågan. Övriga intakta däcken lämnar inget utrymme för korrigeringar. Samt smäller det i värsta fall fram, är färden garanterat rökt.
En bepansrad RR har som störst 50-profil, men i dom flesta fall 40-profil = Låg profil.
Citera
2021-10-04, 20:32
Medlem
HRTs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BosseBetong
Det låter helt otroligt att en så pass tung, specialbyggd bil inte har beräknade förstärkningar så att fordonet är manöverbart i så pass låga hastigheter som 120km/h om topphastigheten ligger runt 170km/h.

Till och med vanliga snutbilar är förstärkta för p.g.a. den extra vikt som standardutrustningen medför.

De är förstärkta och trimmade men att hantera ett sånt fordon i höga farter är extremt
Körde en LC 300 som vägde nästan 5 ton i 130 km i Kabul när vi hade personal ute under en stor attack nattetid de var på gränsen
Svårt att förklara för någon hur en sån bil uppför sig på väg och bromssträcka kan vi glömma där behövs ett långt band
Citera
Medlem
Tok-Franss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Hattarna står snyggt uppställda strax innan hålet på andra sidan räcket.

På vilken bild då?
Citera
Medlem
Brain Damages avatar
Citat:
Och hur reagerade din bil?
Inget nämnvärt, det var betydligt värre att stå i mörkret och byta medans övrig trafik susade förbi på 1,5 meters avstånd i 120 blås, plus att jag hade 2 barn i bilen...

Den gick stadigt rakt fram även med totalt söndertrasat höger bak.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in